آیا ممکن است دندان ها پس از ارتودنسی به دوران قبل از انجام ارتودنسی برگردد؟ - دکتر رضا نادری

آیا ممکن است دندان ها پس از ارتودنسی به دوران قبل از انجام ارتودنسی برگردد؟

آیا ممکن است دندان ها پس از ارتودنسی به دوران قبل از انجام ارتودنسی برگردد؟

اغلب افرادی که درمان ارتودنسی انجام داده اند با این سوال مواجه هستند که آیا بعد از انجام ارتودنسی امکان برگشت ارتودنسی وجود دارد یا نه؟ چگونه می توان از برگشت درمان ارتودنسی جلوگیری نمود؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش ها پاسخ دهیم.

دکتر رضا نادری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر رضا نادری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

احتمال برگشت درمان ارتودنسی به حالت قبل

مشخص کردن احتمال برگشت درمان ارتودنسی امکان پذیر نیست. در پاره ای از مواقع تغییرات دندان ها ممکن است بعد از گذشت چند دهه اتفاق بیفتد که به علت گذشت زمان و بالاتر رفتن سن رخ می دهد. البته این تغییرات بسیار کم است و جای هیچ نگرانی نیست.

متخصص ارتودنسی توصیه می کند که پلاک های متحرک بعد از پایان یافتن درمان ارتودنسی استفاده شود تا دندان ها بعد از گذشت سال ها دچار هیچ تغییری نشود.

حرکت دندان ها خیلی کند است و بعد از گذشت سال های زیاد قابل مشاهده هستند. البته این حرکت ها خیلی کوچک و ناچیز هستند و مسئله مهمی را به وجود نمی آورند.

عللی که موجب بازگشت درمان ارتودنسی به حالت قبل می شوند:

در صورتی که بیمار توصیه های ارتودنتیست خود را نادیده بگیرد ممکن است با برگشت درمان ارتودنسی مواجه شود.

این موارد ممکن است به اشکال زیر باشد:

  • برگشت نامرتبی دندان ها
  • باز شدن مجدد فضای بین دندانی پس از ارتودنسی
  • برگشت مشکلات فکی

بازگشت نامرتبی دندان ها بعد از انجام ارتودنسی

شلوغی و نامرتبی دندان ها می تواند عملکرد مناسب دندان ها را مختل کند.

این نامرتبی اگر درمان نشود ممکن است باعث افزایش احتمال به وجود آمدن پوسیدگی در دندان ها شود و یا باعث مستعد شدن لثه برای احتمال ابتلا به انواع بیماری های لثه شود.

به طور معمول ارتودنتیست شما قادر است به وسیله بزرگ کردن قوس دندان ها و بدون خارج کردن  هیچ دندانی از دهان شما کجی و نامرتبی دندان ها را با کمترین خطر و به دست آوردن بهترین نتیجه  انجام دهد.

اگر پس از درمان ارتودنسی بیمار در اثر اتمام دوران بلوغ و رشد منفی فک مجدا دچار کجی و نامرتبی دندان ها شد، این بار متخصص ارتودنسی اقدام به کشیدن دندان یا جراحی فک می کند.

بازگشت ارتودنسی یه علت باز شدن  مجدد فضای بین دندانی

وجود دندان های اضافی در دهان یکی از دلایلی است که ارتودنتیست شما را وادار به خروج انتخابی این دندان ها از دهان برای ایجاد فضای بیشتر و رشد دیگر  دندان ها در دهانتان می کند.

پس از خروج دندان ها و ایجاد فضای کافی می توان به وسیله ارتودنسی فضای به وجود آمده را با مرتب کردن دندان ها و هماهنگی آنها نظم و اصلاح بخشید.

باز شدن مجدد فاصله دندانی پس از اتمام دوران ارتودنسی دندان و برگشت درمان ارتودنسی در این افراد با باز شدن فضا در محدوده دندان های خارج شده از دهان رخ می دهد.

در این گونه موارد متخصص ارتودنسی شما با توجه به اندازه فضای ایجاد شده درمان مجددی را از سر می گیرد و با استفاده از درمان های بازسازی، فضای ایجاد شده را از بین می برد.

یک ارتودنتیست خوب قادر است با هماهنگی همه اجزا از قبیل دندان ها، استخوان فک و بافت های نرم و عضلات باعث حفظ یک دندان در بهترین  موقعیت مناسب خود شود.

بازگشت درمان ارتودنسی به علت مشکلات آناتومی فک فرد

اگر فک پایین به طور غیر طبیعی رشد کرده باشد و جلو آمده باشد به این حالت بیرون زدگی یا جلو زدگی فک پایین اطلاق می شود.

این افراد کسانی هستند که  صحبت کردن، غذا خوردن و نفس کشیدن آن ها دچاراختلال شده و  به درمان نیاز دارند.

جراحی فک در افرادی که دچار بیرون زدگی فک پایین هستند، در سنین کودکی و قبل از بلوغ بالاترین درصد موفقیت را دارد.

جراحی زیبایی و ترمیم فک نیز مانند بقیه روش های جراحی در اکثر مواقع موفق است ولی ممکن است گاهی از این عمل نیز نتیجه مطلوب به دست نیاید.

ناهنجاری های حاصله از برگشت درمان پس از ارتودنسی اغلب در بیمارانی به وجود می آید که دچار جلو زدگی فک پایین هستند.

این دسته از افراد کسانی هستند که قبل از بلوغ و یا در طی دوران بلوغ اقدام به درمان جلوزدگی فک می کنند و چون وراثت و الگوی رشد فکی مشخص است خطر برگشت درمان در این دسته از افراد بسیار بالا است.

البته متخصص ارتودنسی شما حتما قبل از شروع درمان از شانس بالای برگشت درمان ارتودنسی پس از پایان دوران بلوغ با شما توافق های لازم را انجام داده و سپس درمان را آغاز می کند.

بهترین اقدام در صورت برگشت درمان ارتودنسی چیست؟

بهتر است وارد بحث شکست درمان به علت درمان نامناسب یا قصور دکتر نشویم که چه در مورد ارتودنسی و چه در مورد درمان های زیبایی گاه صدمات غیر قابل جبرانی به بار می آورد!

اما در حالت عادی، بعد از پایان ارتودنسی حتی اگر مراقبت نکنید و برگشتی رخ دهد، اغلب محدود به حرکت چند دندان یا اندکی باز شدن فاصله خواهد بود که اغلب قابل اغماض است و اگر هم تصمیم به اصلاح آن بگیرید معمولا با ارتودنسی های کوتاه مدت و هزینه کمتر قابل اصلاح است.

در مورد شکست درمان های زیبایی، اگر در حد کنده شدن جزئی باشد ممکن است بتوان با ترمیم جزیی یا چسباندن مجدد با هزینه کم مشکل را برطرف کرد.

ولی اگر این کار عملی نباشد و یا تعمیر چند بار تکرار شده باشد، نیاز به درمان مجدد و پرداخت هزینه مجدد (اگر کوتاهی کرده باشید و دیر مراجعه کنید؛ بیشتر از قبل) خواهید داشت.

به هر حال یک ارتودنتیست همیشه برای حل مشکل مجدد شما راه حل مناسبی را پیشنهاد خواهد کرد.

چگونه می توان از برگشت درمان ارتودنسی جلوگیری کرد؟

بلافاصله بعد از برداشتن براکت های ارتودنسی باید شرایط موجود دندان ها را حفظ کنیم و کارهایی برای تثبیت شرایط جدید ایجاد کنیم. به منظور تثبیت درمان ارتودنسی باید به مدت چند ماه از پلاک های ارتودنسی استفاده کنیم.

این پلاک ها به صورت متحرک هستند و برای چند ماه استفاده از این پلاک ها برای ۲ الی ۳ شب در هفته توصیه می‌شود. این کار درمان ارتودنسی را برای مدت طولانی تر تضمین می‌کند.

دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری جراح- دندانپزشک فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد تهران سال 1376 گذراندن دوره‌های تخصصی ایمپلنت- زیبایی- ارتودنسی- جراحی لثه (دارای گواهینامه‌های معتبر از موارد بالا)

سوالات خود را از بپرسید
  • افسانه خدائیان کریم

    با سلام خدمت شما ، من 15 سال پیش بدلیل جراحی لثه مجبور به کاشت دندان شدم و الان ایمپلنتها لق شده و در حال بیرون آمدن هستن . نظر شما رو برای درمان مجدد می خواستم . ضمنا الان دارای دیابت هستم .

  • س. رحیمی

    با سلام. کاشت ی دندان فک بالا اسیاب چقدر هزینه داره

  • رضا حسینی

    با سلام خدمت دکتر و متخصص محترم اقا نادری .بنده غلام رضا حسینی هستم حدود 32 سال سن دارم و تعداد زیادی از دندانها بخاطر بی توجهی خودم از دست رفته که حدود 10 عدد کلا داغون شده و حدود 8 عدد نیمه تخریب هستند و در این سن خیلی مشکل دارم .البته من مشهد هستم و جزو اتباع هستم البته متولده ایرانم با مدرک امایش .میخواستم اگه لطف کنید حدود قیمت برایه کاشت دندانهایه عمری و یا ترمیم دندانها چه مقدار باید هزینه در نظر بگیرم و ایا امکان دارد تا از راهی و روشی هزینها کم بشه مثله بیمه مخصوصی و یا مسیره دیگه ایی ممنون از پاسخ گویی تان .یا حق

  • alo_admin

    سلام آقای دکتر، سال نو مبارک، آقای دکتر میخواهم کل دندان هایم را ایمپلنت کنم چقدر هزینه دارد؟

  • لغو پاسخ