PRP و موارد مصرفش در ریزش مو، جوانسازی و تیرگی و گودی زیر چشم - رقیه جبرئیلی

PRP و موارد مصرفش در ریزش مو، جوانسازی و تیرگی و گودی زیر چشم

PRP و موارد مصرفش در ریزش مو، جوانسازی و تیرگی و گودی زیر چشم

PRP و موارد مصرفش در ریزش مو، جوانسازی و تیرگی و گودی زیر چشم

دکتر رقیه جبرئیلی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با رقیه جبرئیلی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در مورد PRP  (پی آر پی) چه می دانید؟ اولین اقدامی که مردان برای پیشگیری از ریزش موی خود انجام می دهند، PRP است. آیا با نحوه انجام این روش آشنایی دارید؟

پی آر پی یا پلاسما درمانی (PRP) روشی 100% طبیعی است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش مقداری از خون بیمار گرفته میشود و توسط کیت های ویژه ای پلاکت آن جدا شده و غنی میگردد، سپس این پلاکت غنی تزریق میشود. پلاکت ها حاوی انواع محرکهای رشد می باشند.

امروزه این روش برای تحریک رشد مو، کلاژن سازی و ازبین بردن چروک ها، زخم بستر و زخم های دیابتی، جراحی ها، آرتروز و…. استفاده می شود.

کاربردهای پی آر پی یا PRP

  • جوانسازی پوست صورت و گردن
  • جوانسازی دست ها
  • رفع چین و چروک های دینامیک
  • از بین بردن اسکار آکنه و اسکار زخم های ناشی از بریدگی، سوختگی و غیره
  • رفع خطوط اخم یا خنده
  • از بین بردن پف و تیرگی دور چشم
  • کاشت مو
  • تحریک و تقویت مو
  • درمان زخم های دیابتی و نروپاتیک و مزمن
  • کم کردن استریاها و ترک های پوستی
  • ارتقای کیفی پوست صورت و افزایش شادابی آن
  • چین و چروک ناشی از افزایش سن
  • ترمیم زخم های قدیمی ناشی از بریدگی ، سوختگی و …
  • ترمیم اسکارهای ناشی از جوش (آکنه)، آبله مرغان
  • ترکیب با کاشت مو برای پاسخدهی بهتر درمان
  • ترکیب با ساب سیژن برای سلول سازی بهتر
  • ترکیب با نخ تایتینیگ برای کلاژن سازی بیشتر دور نخ ها
  • ترکیب با سایر روشهای درمانی مثل مزوتراپی، انواع لیزرها و …

تیرگی و جوانسازی پلک با PRP امکان پذیر است؟

تیرگی زیر چشم و چروک پلک یکی از مشکلات نسبتا شایعی است که باعث می شود بسیاری از خانم ها و آقایان به مطب پوست مراجعه کنند. خیلی ها چشم های زیبا را یکی از شاخص های مهم زیبایی چهره می دانند. مشکل تیرگی زیر چشم معمولا ایدیوپاتیک است.

به این معنا که علت بیشتر آنها ناشناخته است البته بسیاری از مبتلایان به تیرگی دور چشم سابقه خانوادگی مثبتی دارند. اما از شایع ترین علل قابل توجه تیرگی زیر چشم ها می توان به انواع آلرژی ها اشاره کرد. بسیاری از منابع معتقدند حلقه های تیره زیر چشم معمولا ربطی به ناراحتی های فیزیکی یا میزان خواب ندارند اما به نظر میرسد که در تشدید آن موثر باشند.

لایه هایی از چربی و عضلات، اطراف چشم را در بر گرفته اند. کار عضلات، نگهداری چربی های اطراف پلک های بالا و پائین، در جای اصلی خود است. هنگامی که شخصی پیر می شود، پوست و عضلات حالت کشسانی و الاستیسیته خود را از دست می دهد. این امر باعث شل شدن و افتادگی پوست اطراف چشم ها می گردد. سیاهی اطراف چشم ها می تواند به چند دلیل ایجاد شود.

وراثت یکی از عوامل پیدایش سیاهی اطراف چشم به شمار می رود که در پوست های روشن بیشترمشاهده می شود. کم خوابی و بد خوابی نیز یکی دیگر از دلایل پدیدار شدن عروق خونی در زیر چشم ها می باشد. همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث پیدایش لک ها و چروک های زود رس شده و سیاهی اطراف چشم را نیز به دنبال دارد. افزایش سن یکی دیگر ازعواملی است که باعث نازک شدن لایه های چربی اطراف چشم می شود، این امر سبب پیدایش فرورفتگی زیر چشم ها می گردد.

کسانی که کاهش وزن داشته اند نیز دچار این عارضه می شوند. هرچه پوست افراد تیره تر باشد،معمولا تیرگی دورچشم هم شایع تر است. از آنجاییکه مشکلات پلک یکی از معضلات طب زیبایی میباشد، لذا PRP در جوانسازی پلک هم بسیار ارزشمند است اما بایستی از آن انتطار واقع گرایانه داشت .

در طب همیشه پیشگیری بر درمان ارجحیت دارد، لذا قبل از اینکه دچار چروک شدید پلک شوید از مزایای PRP استفاده کنید البته اقدامات tightening پس از PRP نیز بسیار حائز اهمیت است.

ده نکته برای کاهش تیرگی دور چشم

  1. حتما از منافع PRP استفاده کنید .
  2. عینک بزنید. در افرادی که از عینک استفاده می کنند، این تیرگی کمتر به نظر می آید.
  3. خوب و به قدر کافی بخوابید. توجه داشته باشید که دومین علت شایع کبودی زیر چشم اختلالات خواب است.
  4. صورت تان را با آب خنک بشویید.
  5. از کرم ها و مرطوب کننده ها استفاده کنید.
  6. سیگار نکشید. توجه داشته باشید سیگار بزرگ ترین دشمن پوست شماست.
  7. مصرف نمک را کاهش دهید.
  8. سبزی و میوه تازه به خصوص سبزی های حاوی مواد آنتی اکسیدان مثل اسفناج بخورید.
  9. ویتامین C و آهن را به میزان کافی مصرف کنید.
  10. ورزش را هیچگاه فراموش نکنید.

 

لازم به ذکر است که انجام PRP پلک موجب خونریزی شدید در زیر پلک میشود که گاها تا سه ماه باقی میماند، اما این درمان به تازگی بوسیله کانولای بسیار ظریفی انجام می شود که از پارگی و خونریزی زیر پلک ممانعت می کند .

افزایش رشد مو با پی آر پی

پزشکان از تزریق پی آر پی به پوست سر برای کاهش التهاب پوست و توقف ریزش مو استفاده می کنند. یکی از راه های درمانی ریزش مو با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنیک در خانم ها، تزریق PRP است که باعث افزایش ضخامت و تراکم موها می شود. البته اثر بسیار خوبی نیز در ریزش موی الگوی مردانه در خانم ها و آقایان نیز دارد.

کاشت مو و تاثیر پی آر پی بر آن

در کاشت مو، پی آر پی به صورت تزریق یا اسپری برای ناحیه ی گیرنده ی مو استفاده می شود. به این ترتیب فرآیند جای گیری گرافت  ها در پوست سر با سرعت بیشتری انجام شده و زخم های کوچک ناحیه ی گیرنده نیز زودتر بهبود می یابد. همچنین اگر احتمال ایجاد اسکار برای بیمار وجود داشته باشد، پی آر پی تا حد خوبی این خطر را برطرف می کند.

اگر رشد موهای شما بعد از کاشت مو ضعیف باشد، می توان از PRP برای بهبود آن استفاده کرد.

ترمیم بافت با پی آر پی

استفاده های دیگر پلاکت درمانی برای ترمیم بافت ها و تسریع بهبودی زخم های مزمن است.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)، در این روش از پلاکت های خود شخص برای کاهش سیاهی دور چشم ها، بهبود ظاهر آن و رفع چروک ها و خطوط ریز پوست استفاده می شود. پلاسمای غنی از پلاکت قادر است عوامل رشدی جدیدی را در پوست تولید کند که باعث افزایش تولید کلاژن، جوانسازی پوست و افزایش درخشندگی و استحکام آن می شود. همچنین روش پلاسمای غنی از پلاکت باعث لطیف شدن ساختار پوست و افزایش انعطاف پذیری آن و روشن شدن رنگ تیره اطراف چشم ها می شود. این روش درمانی کاملاً طبیعی بوده (به وسیله سلول های خود شخص انجام می شود) و با سرعت و راحتی بالایی قابل انجام است.

عوارض و خطرات روش پی آر پی PRP

این روش آثار مفید زیادی دارد ولی متاسفانه در کشور ما به صورت بی رویه و نابه جا درحال انجام است. برای مثال به کسی که ریزش موی ناشی از بیماری لیکن پلان دارد، نه تنها تزریق پی آر پی کمکی نمی کند، بلکه این روش می تواند بیماری او را بسیار بدتر کند و بیمار زمان را نیز که بسیار در درمان حیاتی است از دست بدهد.

خطر اشتباه تزریق شدن پی آر پی یک فرد به فرد دیگر وجود دارد که متاسفانه در کلینیک های نامرتب و شلوغ چنین خطری احساس می شود.

باید توجه داشت که بیمار از ۱۰ روز قبل دارویی مانند آسپرین مصرف نکرده و بیماری های مهمی مانند سرطان یا بیماری های خودایمنی نداشته باشد.

معایب  PRPچیست؟

نتیجه درمان به دلیل عمق زیاد بازسازی بعد از مدت طولانی (حداقل 3تا 4 هفته بعد از تزریق) قابل مشاهده خواهد بود.

پلاکت درمانی برخلاف بسیاری از روش های دیگر جوانسازی، باعث کلاژن سازی می شود ولی باعث حجم دهی نمی شوند.

در برخی از موارد (حدود 10%) ممکن است که درمان جواب ندهد و تغییری ایجاد نشود.

 

 

آیا تعداد و فاصله تزریق برای جوانسازی بر حسب سنین مختلف متفاوت است؟

  • قبل از ۳۰ سالگی هر سه سال یک بار تزریق (جهت پیشگیری)
  • ۳۰ تا ۴۰ سالگی هر سال یک بار تزریق.
  • ۴۰ تا ۵۰ سالگی سه بار تزریق ( تزریق دوم و سوم به ترتیب ، ۶ و ۹ ماه بعد از تزریق اول) و سپس هر یک الی دو سال یکبار درمان نگهدارنده
  • بعد از ۵۰ سالگی سه بار تزریق (تزریق دوم و سوم به ترتیب ۳ماه و ۶ ماه بعد از تزریق اول و سپس سالی یک بار (درمان نگهدارنده)

البته فواصل ذکر شده تقریبی بوده وبه نظر می رسد پاسخ بیولوژیکی فرد بهترین معیار برای تنظیم فواصل تزریق PRP است.

هرچند نتایج درمان بعد از سه هفته شروع به ظاهر شدن میکند ولی نتایج کامل بعد از سه ماه ایجاد می شود.

به طور کلی چند در صد افراد از پی آر پی نتیجه خوبی می گیرند؟

نتایج PRP به عوامل مختلفی بستگی دارد.یکی از مهمترین عوامل بکار گیری تکنیک درست و اصولی است . البته علاوه بر اجرای صحیح و دقیق درمان، کیفیت واکنش های سلولی بیمار نیز اهمیت فوق العاده زیادی دارد. این عامل قابل پیش بینی، کنترل یا تنظیم بوسیله پزشک معالج نیست و لذا نتایج بدست آمده در یک طیف از نتایج بسیار خوب تا نتایج ضعیف قرار میگیرند.

در کل، درحدود ۶۰ درصد افراد نتایج خوب گرفته می شود. در ۳۰ درصد موارد نتایج متوسط میگیرند و دربقیه (حدود۱۰ در صد) نتایج ضعیف است.

دکتر رقیه جبرئیلی

دکتر رقیه جیرئیلی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر کلینیک مدیکو، کلینیک مهرگان عضو انجمن متخصصین پوست ایران عضو متخصصین پوست اروپا استادیار دانشگاه دارای مقالات علمی در زمینه های...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فریبا رضائی

    سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید خانم دکتر عزیز چند روزی هست که متوجه شدیم موهای پشت دست همسرم تغییر رنگ داده و زرد رنگ شدند به نظر میاد که ریشه موهای ساعد دستشون هم روشن تر شدن ایشون از ابتدای سال ۹۹ به تجویز پزشک برای ریزش مو قرص فیناستراید ۱ استفاده میکنن میخواستم خواهش کنم ما رو راهنمایی کنید که این مسئله چه علتی میتونه داشته باشه و باید چه اقدامی انجام بدیم

  • زینب جلال پور

    سلام دکتر جان امروز تا چه ساعتی درمانگاه سلیم هستید؟

  • محمدرضاحبیبی

    سلام دکتر من از زیر بغلم جوش در میاد وخیلی هم درد میکنه نگران هستم لطفا راهنمایی کنید مرسی

  • محمدرضاحبیبی

    سلام دکتر من از زیر بغلم جوش در میاد وخیلی هم درد میکنه نگران هستم لطفا راهنمایی کنید مرسی

  • لغو پاسخ