میکرونیدلینگ چیست؟ - رقیه جبرئیلی

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ چیست؟

در مورد میکرونیدلینگ چه می دانید؟ آیا این روش زیبایی همان میکرودرم است؟ امروزه افراد زیادی برای جوانسازی پوست و رفع چین و چروک از میکرونیدلینگ استفاده می کنند. در این مقاله به بررسی فواید، معایب، نحوه انجام و کاربرد های میکرونیدلینگ می پردازیم.

دکتر رقیه جبرئیلی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با رقیه جبرئیلی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از جدیدترین روش های جوان سازی پوست است. در این روش غیرتهاجمی، به کمک سوزن های ریز، سوراخ های ریز و سطحی در پوست ایجاد می شود و به این ترتیب ترک های پوستی که در اثر زایمان، چاقی و بلوغ روی پوست ایجاد شده اند، از بین می روند. با این روش درمان جای سوختگی، بستن منافذ باز پوست، درمان لک پوستی، رفع چین و  چروک و از بین بردن جای زخم، بخیه و نیز از بین بردن جای جوش امکان پذیر است.

نحوه انجام میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی غیرتهاجمی برای درمان مشکلات پوستی است و برای گرفتن نتیجه ی بهتر معمولا روند درمان چند جلسه ای طول می کشد. زمان هر جلسه ی درمان با توجه به شدت مشکلات پوستی بین چند دقیقه تا یک ساعت است.

روش کار به این صورت است که روی پوست فرد با استفاده از ابزار نیدلینگ و طبق الگوی خاصی، سوراخ هایی ایجاد می شود. برای کسب بهترین نتیجه، ابزار نیدلینگ چندین بار روی سطح موردنظر در جهات مختلف حرکت می کند. برخی پزشکان، برای نتیجه ی بهتر از میکرونیدلینگ، هم زمان با ایجاد این سوراخ های ظریف، از محصولاتی که سبب تحریک تولید کلاژن می شوند، مانند اسید هیالورونیک یا سرم ویتامین C و نیز روشن کننده پوست هم استفاده می کنند. بعد از انجام میکرونیدلینگ روی پوست زخم های کوچکی ایجاد می شود که همین زخم ها سبب تحریک کلاژن سازی توسط پوست می شوند.

به طور معمول، توصیه ی پزشکان این است که برای گرفتن نتیجه ی مطلوب تر، بهتر است بین جلسات درمانی به روش میکرونیدلینگ، حداقل چهار تا شش هفته فاصله بیفتد تا پوست زمان کافی برای کلاژن سازی داشته باشد. معمولا برای بهبود جای  جوش به روش میکرونیدلینگ چهار جلسه و برای زخم های ناشی از سوختگی پنج جلسه ی درمانی تجویز می شود. در روش میکرونیدلینگ که از قضا برای تمام انواع رنگ پوست هم مناسب است، می توان مناطق حساس و شکننده پوست شامل چشم ها، گردن و پشت دست ها را هم که با سایر روش ها درمان نمی شود، معالجه کرد.

 

توصیه ها و اقدامات لازم پس از میکرونیدلینگ  که لازم است بدانید

تا 24 ساعت از کرم های ضد آفتاب استفاده نکنید .

تا 24 ساعت تمرین های ورزشی شدید انجام ندهید.

تا 3-4 روز آرایش نکنید .

تا 24 ساعت صورت خود را شستشو ندهید.

تا 4-5 روز از کرم ضدآفتاب رنگی و لوازم آرایش رنگی استفاده نکنید.

حداقل به مدت ۱۰ روز در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید و از ضدآفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید.

هزینه میکرونیدلینگ :

هزینه میکرونیدلینگ هر جلسه بسته به منطقه و مواد مصرفی دارد.

آیا میکرونیدلینگ درد زیادی دارد؟

در این روش ابتدا پزشک از کمی مواد بی حسی بر روی پوست صورت شما استفاده خواهد کرد. بنابراین بیمار در طول انجام این عملیات درد خاصی مشاهده نخواهد کرد؛ بدون استفاده از ماده بی حسی در حد سوزش بسیار اندکی خواهد بود. در این روش پوست دچار خونریزی های کمی خواهد شد که در این شرایط نیز با آنکه پوست صورت با آنکه به صورت سطحی برداشته خواهد شد اما به هیچ عنوان لایه اپیدرم تخریب نخواهد شد.

درمان لک با میکرونیدلینگ

کاربرد های میکرونیدلینگ پوست از بین بردن لک، جای جوش، اسکارها، چروک ها، روزنه ها و ترک های پوستی خواهد بود که بنابر عمق ضایعات تا چند جلسه نیاز به درمان خواهد بود. از دیگر موارد استفاده از این روش می توان به درمان جای سوختگی، درمان ریزش مو و رفع خط خنده اشاره کرد.

کاندید های نامناسب میکرونیدلینگ

برای برخی از افراد استفاده از روش مذکور توصیه نخواهد شد.

  • افردای که در واقع به عنوان افراد بد زخم (مستعد كلوييد) معرفی می شوند و زخم های پوستی آنها به مدت طولانی بهبود پیدا کند. روش جايگزين برای این بیماران مزوتراپى و ليزر و استفاده از كرمها می باشد.
  • افرادی که در 6 ماه گذشته دارای جوش های فعال بوده اند نیز کیس های مناسبی برای این روش نیستند، برای این افراد بهترین روش ها آراف فركشنال خواهد بود.

مزایای روش میکرونیدلینگ

  • روش میکرونیدلینگ موجب افزایش کارایی و نفوذ مواد فعال در هنگام آماده سازی معمول پوست می شود.
  • تولید کلاژن و جریان خون را تحریک می کند.
  • سوزن های تیتانیوم پزشکی این روش را به روشی غیر حساسیت زا برای بافت انسان تبدیل کرده است.
  • مقرون به صرف در مقایسه با سایر فرایندهای بازسازی سطح پوست است.
  • می توان از این روش در همه انواع پوست ازجمله پوست های تیره استفاده کرد.
  • می توان از این روش در همه مناطق بدن ازجمله پوست سر، صورت، بدن و پوست های حساس اطراف چشم ها، دهان و گردن استفاده کرد.

اثرات میکرونیدلینگ بر پوست

  • بافت پوست را بهبود و ظاهر چین وچروک را کاهش می دهد.
  • موجب بازسازی بافت می شود.
  • جای زخم های حاصل از آکنه را می توان از بین ببرد زیرا با این روش فیبرهای کلاژن جدید باعث ترمیم پوست می شود.
  • کاهش و بهبود روزنه های پوست
  • بهبود ترک های پوستی

چند جلسه میکرونیدلینگ نیاز است؟

این موضوع کاملاً بستگی به نوع مشکل و انتظارات بیمار دارد. هرچه مشکل بیمار شدیدتر باشد نیاز به تعداد جلسات درمانی بیشتری است ولی به طورکلی میکرونیدلینگ را می توان هر چهارتا شش هفته تکرار نمود تا هنگامی که به نتیجه موردنظر رسید. جهت تحریک تولید کلاژن باید 3 بار از این  روش استفاده برد و بین هر یک از این درمان ها باید 4 تا 6 هفته فاصله باشد. جهت کاهش جای زخم 3 تا 6 جلسه درمانی توصیه می شود. تعداد درمان ها به پاسخ هر فرد به درمان و آسیب بستگی دارد. میکرونیدلینگ در همه بخش های پوست بدن (گردن سر و سینه بازو پاها) مورداستفاده دارد. بسیاری از افراد پس از جلسه اول نتایج آن را می بینند.

عوارض جانبی فرایند میکرونیدلینگ

خوشبختانه این روش به دلیل غیرتهاجمی بودن علاوه بر نتایج بسیار درخشان اثر جانبی زیادی وجود ندارد و در 150000 مورد از این عمل حتی یک عارضه جانبی هم گزارش نشده است.

ازآنجایی که کانال های ریز که در اثر سوزن ایجادشده اند ظرف مدت یک ساعت بسته می شود و این روش تحت شرایط کلینیک انجام می پذیرد پس بروز عفونت پس از عمل بعید است. البته افرادی که این عمل را در آرایشگاه ها انجام می دهند ممکن است با مشکلات زیادی ازجمله عفونت مواجه شوند.

تفاوت درمارولر با درماپن

درمارولر ابزار سنتی و غیر حرفه ای میکرونیدلینگ است که از یک غلطک چرخان با تعدادی سوزن بر روی این غلطک تشکیل شده است و بر اساس عمق نفوذ مورد نیاز سایز های متفاوتی تولید شده است که کوتاهترین آن 0.15 میلی متر و بلندترین اندازه آن 2.5 میلی متر می باشد. هر چه بلندی سوزن بیشتر باشد عمق نفوذ بیشتر و در نتیجه درمان موثرتر و تهاجمی تر خواهد بود . انتخاب اندازه سوزن بر اساس موضع عمل و نوع درمان متفاوت می باشد ولی در اکثر موارد سایز های متوسط( 1.5 تا 2 میلی متر) برای درمان های معمولی انتخاب می شوند

میکرونیدلینگ بهتر است یا لیزر؟ تفاوت آنها چیست؟

در مطالعات اخیر تاثیر میکرونیدلینگ از سایر روش های تهاجمی از قبیل لیزر فراکشنال و لایه برداری شیمیایی(پیلینگ) موثرتر گزارش شده است چراکه عمق نفوذ و تاثیر لیزر در حد لایه سطحی اپیدرم بوده(حداکثر 62.5 میکرومتر) و در صورت نفوذ به لایه درم ایجاد اسکار و هیپوپیگمنتاسیون می نماید و این در حالی است که در میکرونیدلینگ عمق نفوذ سوزن ها به لایه درم می باشد (تا 2000 میکرومتر) و روند کلاژن سازی و بازسازی پوست با افزایش جریان خون موضعی در این لایه عمقی تحریک می شود .

بعلاوه انجام جوانسازی پوست با روش های لایه برداری با لیزر و یا اسیدهای پیلینگ در فصول گرم سال که میزان اشعه ماوراء بنفش در سطح بالایی است محدودویت هایی داشته ولی در روش میکرونیدلینگ بدلیل سالم ماندن لایه اپیدرم که نقش محافظت کننده از پوست را ایفا می کند منعی وجود ندارد.

دوره نقاهت و خانه نشینی در لیزر دی اکسید کربن 7 تا 10 روز است و قرمزی پوست ممکن است 3 تا 4 ماه ادامه یابد در حالیکه قرمزی پوست در میکرونیدلینگ علیرغم عمق نفوذ بالاتر حداکثر 48 ساعت می باشد.

میکرونیدلینگ برای مو هم کاربرد دارد؟

تحقیقات اخیر نشان داده اند میکرونیدلینگ در ناحیه سر می تواند به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش موی آندروژنیک را متوقف و رشد مجدد موهای آسیب دیده را تحریک کند. میکرونیدلینگ مو با افزایش جریان خون موضعی و کاهش سبوم در اطراف فولیکول مو و افزایش پروتئین wnt  (فعال شدن آن موجب رویش موهای بیشتری می شود) و نهایتا کاهش دی هیدروتستوسترون اثر خود را بر روی فولیکول های مو اعمال می کند. پروتئین wnt موجب افزایش فولیکول های جدید می شود. بعلاوه در میکرونیدلینگ موی سر منافذ ریزی در پوست سر ایجاد شده که ورود ویتامین ها و سرم های تقویتی و ماینوکسیدیل را به عمق پوست در ناحیه فولیکول های مو تسهیل می نماید. مصرف همزمان فیناستراید یک میلی گرم در روز به کاهش اثر هورمون دی هیدروتستوسترون بر روی فولیکول مو کمک کرده و اثر سینرژیسم بر روی تقویت و رشد مو دارد.

دکتر رقیه جبرئیلی

دکتر رقیه جیرئیلی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر کلینیک مدیکو، کلینیک مهرگان عضو انجمن متخصصین پوست ایران عضو متخصصین پوست اروپا استادیار دانشگاه دارای مقالات علمی در زمینه های...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فریبا رضائی

    سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید خانم دکتر عزیز چند روزی هست که متوجه شدیم موهای پشت دست همسرم تغییر رنگ داده و زرد رنگ شدند به نظر میاد که ریشه موهای ساعد دستشون هم روشن تر شدن ایشون از ابتدای سال ۹۹ به تجویز پزشک برای ریزش مو قرص فیناستراید ۱ استفاده میکنن میخواستم خواهش کنم ما رو راهنمایی کنید که این مسئله چه علتی میتونه داشته باشه و باید چه اقدامی انجام بدیم

  • زینب جلال پور

    سلام دکتر جان امروز تا چه ساعتی درمانگاه سلیم هستید؟

  • محمدرضاحبیبی

    سلام دکتر من از زیر بغلم جوش در میاد وخیلی هم درد میکنه نگران هستم لطفا راهنمایی کنید مرسی

  • محمدرضاحبیبی

    سلام دکتر من از زیر بغلم جوش در میاد وخیلی هم درد میکنه نگران هستم لطفا راهنمایی کنید مرسی

  • لغو پاسخ