جراحی بینی استخوانی به چه صورت انجام می شود؟ - دکتر یوسف یعقوبلو

جراحی بینی استخوانی به چه صورت انجام می شود؟

جراحی بینی استخوانی به چه صورت انجام می شود؟

جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی در ضمن اینکه ممکن است جهت رفع عیوب و زیبا سازی ظاهری صورت می گیرد، جهت رفع مشکلات تنفسی و عیوب آناتومیکی بینی نیز انجام بگیرد. در ادامه این مطلب به بررسی جراحی بینی استخوانی و نکات مهم پیرامون آن می پردازیم. با ما همراه شوید.

دکتر یوسف یعقوبلو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر یوسف یعقوبلو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر انجام جراحی بینی استخوانی

اگر پوست بینی نازک باشد و استخوان و غضروف های محکمی داشته باشد به آن بینی استخوانی (غضروفی) می گویند. جراحی بینی استخوانی از جراحی بینی گوشتی آسان تر بوده و نتایج معمولا بهتر است.

 

اصلاح قوز بینی، افتادگی بینی و غیرقرینگی نوک بینی با عمل جراحی بینی مهمترین شاخص در نتیجه نهایی زیبایی بینی، ضخامت پوست است. اگر پوست بینی نازک باشد و استخوان و غضروف های محکمی داشته باشد به آن بینی استخوانی (غضروفی) می گویند. این بینی ها نتیجه زیبایی بهتری دارد و با احتمال خیلی بیشتر رضایت بیمار و اطرافیانش فراهم می شود.

 

از طرف دیگر اگر ضخامت پوست بینی زیاد باشد و از غضروف های غیر محکمی برخوردار باشد به آن بینی گوشتی می گویند و نتیجه جراحی ضعیف است و رضایت بیمار و اطرافیانش از جراحی کمتر است.

 

حالت های ترکیبی دیگری هم وجود دارد. برای مثال بینی با پوست ضخیم و غضروف های ضخیم (نیمه گوشتی) یا بینی پوست نازک و غضروف های نازک (نیمه استخوانی) یا بینی با ضخامت متوسط و…

در نهایت باید گفت هر قدر غضروف های بینی محکم تر باشد و پوست بیمار نازک تر باشد امکان ایجاد تغییرات مورد نظر بیمار و جراح بیشتر است.

علاوه بر امکان ایجاد تغییرات، نکته مهم دیگری هم وجود دارد. اگر پوست بینی خیلی نازک باشد کوچکترین اشکالات میلی متری جراحی از زیر پوست مشخص است. به همین دلیل اگر ضخامت پوست متوسط باشد برای جراح بهترین وآسان ترین حالت است. زیرا هم می تواند بینی را زیبا نماید ھم اگر به احتمال کم، اشکالی میلی متری وجود داشته باشد از زیر پوست مشخص خواهد شد.

نحوه انجام جراحی بینی استخوانی به چه صورت است؟

بهتر است قبل از پاسخ به این سوال با تعریف کلی بینی های استخوانی آشنا شویم؛ بینی استخوانی به بینی می‌گویند که گوشتی نیست، استخوان مقاومی دارد و اکثرا دارای برآمدگی یا اصطلاحا قوز است، به همین علت خمیده دیده می‌شود. در بینی استخوانی، قسمت فوقانی ساختار بینی استخوانی بوده و قسمت پایین آن غضروفی است.

 

به سبب اینکه روش جراحی بینی استخوانی بر اساس تفاوت در اندازه برآمدگی بینی افراد تعیین می‌شود، این روش در اشخاص مختلف، متفاوت است.

 

یک جراح ماهر، قبل از جراحی بینی استخوانی مطمئن می‌شود که عمل زیبایی بینی مشکلی برای تنفس بیمار ایجاد نمی‌کند، سپس جراحی را آغاز می کند. معاینه فیزیکی کامل توسط پزشک، عکس از بینی بیمار و بحث در مورد انتظارات بیمار، می‌تواند در نتیجه عمل بسیار موثر باشد.

 

جراح علاوه بر در نظر گرفتن مسائل پزشکی مربوطه، سایر ویژگی ها را نیز مد نظر قرار می‌دهد؛ این ویژگی ها شامل فرم صورت بیمار، پوست روی بینی او و آنچه را که بیمار می‌خواهد تغییر دهد، است.

 

عمل زیبایی بینی می‌تواند تحت بیهوشی عمومی یا بیهوشی موضعی انجام شود و انتخاب نوع بیهوشی به درجه پیچیدگی جراحی بستگی دارد. برخی از جراحان قادرند با نرم افزارهای خاص در زمینه شبیه سازی بینی، نتیجه احتمالی را پیش بینی کنند و به این ترتیب مراجعه کنندگان می‌توانند تناسب بینی جدید خود را بر روی صورتشان مشاهده نمایند.

 

در جراحی بینی استخوانی، جراح، غضروف و استخوان را برای شکل دادن به بینی برداشته و برش داخلی یا خارجی ایجاد و پوست را بلند می‌کند تا با از بین بردن استخوان های نامناسب، برآمدگی را برطرف کند یا از نو تنظیم کند؛ پس از اتمام کار، پوست را بخیه می‌زند. به عبارت دیگر، در این نوع جراحی معمولاً حجم استخوان کاهش می‌یابد و بافت های اضافی برداشته می‌شوند.

 

این تغییرات در جراحی بینی استخوانی با نام تغییرات استئوتومی شناخته شده و روشی است که به منظور رفع معایب بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  کلمه ی استئوتومی (Osteotomy) یک کلمه یونانی بوده و در لغتنامه پزشکی تحت عنوان عمل جراحی تعریف شده است که در آن، یا یک استخوان برای اصلاح بدشکلی ها برش داده می‌شود یا یک تکه از استخوان حذف می شود. جراحی استئوتومی بینی مخصوص برش، حذف و اصلاح استخوان است؛ به همین علت برای بینی های استخوانی کاربرد دارد.

 

در این نوع جراحی هیچ گونه اقدامی روی پوست بینی انجام نمی‌گیرد؛ زیرا پوست به وسیله خاصیت ارتجاعی خود تغییر و به راحتی با بافت استخوانی به شکل خاصی ارتباط برقرار می‌کند.

مدت زمان انجام عمل زیبایی بینی استخوانی کوتاه است؛ البته برای هر فرد متفاوت بوده و به پیچیدگی‌های حین عمل بستگی دارد.

چه افرادی کاندید مناسبی برای انجام جراحی بینی استخوانی هستند؟

جراحی بینی استخوانی بیشتر شامل کسانی می‌شود که از مشکل برآمدگی یا قوز بینی خود رنج می‌برند که اصلی‌ترین عوامل دخیل در این مشکل، ارث، ژنتیک و رشد بیش از حد غضروف و یا استخوان بینی است.

 

افرادی که بینی برآمده دارند:

مشکل برآمدگی بینی در بینی های استخوانی باعث بر هم خوردن تناسب صورت و گاهی مشکل تنفس می‌شود.

 

افرادی که انحراف بینی دارند:

مشکل انحراف بینی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که افراد بسیاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و بدین صورت است که فرد درگیر، دچار سپتوم (دیوار نازک استخوان و غضروف است که سوراخ بینی راست و چپ را از هم جدا می‌کند) انحرافی بوده و این ناحیه در بینی او حداقل کمی خارج از مرکز قرار دارد.

بعضی از افراد با این مشکل متولد شده‌اند و برخی دیگر بر اثر آسیب دیدگی مانند شکستگی بینی به این عارضه دچار گشته‌اند. در طول جراحی استئوتومی بینی که قبلا هم بدان اشاره شد، استخوان به گونه ای بریده و جهت داده می‌شود که در یک مسیر صاف قرار بگیرد.

 

درصد موفقیت و ماندگاری نتایج جراحی بینی استخوانی

انجام جراحی بینی استخوانی به دلیل پوست نازک تر بینی استخوانی به مراتب از بینی گوشتی آسان تر است. البته باید در نظر داشت بینی هایی که از ترکیب استخوان و غضروف تشکیل شده اند کار جراح را سخت می کنند اما در کل می توان گفت جراحی زیبایی بینی استخوانی از نوع گوشتی آسان تر است و نتیجه مطلوب تری به همراه دارد.

 

به بیان دیگر می توان گفت هر قدر استخوان و غضروف های محکم بینی بیشتر باشد احتمال اینکه فرد به نتیجه دلخواه خود برسد بیشتر است اما نمی توان درصد دقیقی به بیمار برای موفقیت بینی استخوانی اعلام کرد.

 

در موارد نادر ممکن است برجستگی و غوز بینی بعد از عمل باقی بماند که با ترمیم جزیی قابل حل است. مراقبت درست بعد از عمل بینی و وارد نشدن ضربه به آن می تواند این احتمال را به حداقل برساند.

مراقبت ها و اقدامات ضروری بعد از جراحی بینی استخوانی

  • به علت وجود داروهای بیهوشی درون معده و اینکه حرکات معده و روده بیمار کند است و باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شود، حدودا تا چهار ساعت بعد از عمل نباید چیزی میل شود؛ پس از گذشت این مدت، بیمار در ابتدا باید کمی آب بیاشامد و اگر مشکلی نداشت، یک ربع بعد می‌تواند مختصری آب میوه (بهتر است آب هلو باشد) بنوشد و بعد از آن می‌تواند از غذاهای نرم و رقیق استفاده کند، سپس از روز دوم به بعد بیمار هر چه خواست می‌تواند میل نماید.
  • بیمار باید از مصرف غذاهای تند و پر نمک، نوشیدنی های الکلی و استعمال دخانیات خودداری کند.
  • تورم و کبودی در اطراف چشم ها در ابتدا افزایش می‌یابد و پس از دو تا سه روز به اوج خود می‌رسد؛ بیمار باید تا ۲۴ ساعت پس از عمل از کمپرس سرد استفاده کند؛ البته اگر این کار تا دو تا سه روز اول انجام گیرد، بهتر است.
  • استراحت مطلق به مدت حداقل یک هفته برای بیمار ضروری است و انجام ورزش های سنگین تا ۴ تا شش ماه بعد از عمل، ممنوع است؛ اما او پس از دو ماه می‌توان ورزش های سبک تر را آغاز کرد.
  • بیمار باید تا مدت یک هفته از حمام کردن و زیر دوش رفتن خودداری کند.
  • دراز کشیدن بعد از عمل بیش از حد نرمال، باعث تورم بینی بیمار می‌شود.
  • درد و کبودی بعد از عمل به فاکتورهای متعددی وابسته است و خونریزی به مقدار کم در طی چند روز اول بعد از جراحی رایج است.
  • بیمار برای برطرف کردن مشکل تنفسی خود، باید هنگام خواب زیر سر خود بالش بلند بگذارد.
  • قرار دادن دو بالش در زیر سر سبب کاهش تورم های پس از عمل بینی می شود.
  • شخص باید در هفته های اول پس از جراحی بینی از آب کرفس و آب آناناس استفاده نماید تا زخم ها و کبودی ها سریع تر بهبود یابند.
  • پس از عمل بینی استخوانی طبیعی شخص باید چسب زدن به بینی را مرتب انجام دهد ، چسب زدن به بینی سبب کاهش تورم ها و شکل دهی بهتر بینی می شود.
  • پس از جراحی بینی نباید در هفته های اول شخص فعالیت ها و یا ورزش های سنگین را انجام دهد.
  • شخص پس از جراحی بینی استخوانی نباید در معرض نور خورشید قرار گیرد، زیرا نور خورشید سبب تشدید تورم ها می شود.
  • پس از جراحی بینی در هفته های اول شخص نباید غذاهای پرنمک و چرب را استفاده نماید، زیرا غذاهای پرنمک و چرب سبب تشدید تورم ها می شود.
  • پس از جراحی بینی استخوانی شخص باید با سرم شست و شوی بینی، بینی را شست و شو دهد.
  • استفاده از پمادها و مسکن های که جراح بینی تجویز نموده است سبب تسریع روند بهبودی می شود .
  • پس از جراحی بینی استخوانی شخص نباید فین کند زیرا ممکن است به بینی فشار و آسیب وارد شود

استفاده از چسب بعد از جراحی بینی استخوانی

لازم است که بعد جراحی بینی استخوانی و گوشتی حتما از چسب مخصوص استفاده شود چون باعث کاهش ورم بینی می‌شود. گاهی اوقات حتی لازم می‌شود که شب‌ها نیز از چسب استفاده کنید. بینی‌های گوشتی نسبت به بینی‌های استخوانی، نیاز به استفاده طولانی‌تری از چسب بینی دارند و اگر فرد در صورت استفاده از چسب حساسیت پیدا کرد و بینی‌اش دچار خارش و التهاب شد باید برای رفع این مشکل از کرم‌های هیدروکورتیزون، سه بار در روز استفاده کند.

 

دکتر یوسف یعقوبلو

دکتر یوسف یعقوبلو جراح و متخصص گوش، گلو و بینی دکتر یوسف یعقوبلو فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از دانشگاه زنجان و فارغ التحصیل تخصص گوش و حلق و بینی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Fatigh

    سلام خسته نباشید پرده هر دو گوشم پاره هست چند سال پیش یکی رو عمل کردم دوباره عود کرد متاسفانه دچار مشکل شنوایی شدم خارش شدید دارن چیکار کنم برا شنوایی خیلی اذیتم سپاسگذارم

  • ذکی حسینی

    سلام خسته نباشید من یک جراحی قلب داشتم که در اثر آن صدایم گرفته شد وصدام در نمیاد نمیتونم بلند صحبت کنم وخشن هم شده چند بار دکتر رفتم گفتند که یکی از تار های صوتی گلوت فلج شده که دیگه راهی برای درست کردنش نیست آیا واقعا راهی نیست که درست بشه ؟

  • جعفری

    سلام یک هفته س احساس میکنم چیزی در گلویم هست به پزشک مراجعه کردم و عکس هم گرفتم اما چیزی مشخص نشد ، با جستجو در اینترنت به نظرم اینمشکل بسیار آزار دهنده مربوط به اپی گلوت است ، لطفا راهنمایی بفرمایین چه کاری انجام بدم

  • مليحه نوذري

    باسلام ببخشيد من گوش درد داشتم به پزشك مراجعه كردم و آزيترومايسين٢٥٠ دادند فايده نداشت دوباره مراجعه كردم و سفكسيم ٤٠٠ ورق ده تايي دادند بهتر شدم بعد دو سه روز دوباره درد شروع شده و درد هم اينجوريه كه به قسمت بيروني گوش و لاله گوش درد ميگيره لطفا راهنماييم كنيد ممنون ميشم

  • لغو پاسخ