نکات مهمی که باید قبل از انجام جراحی بینی گوشتی به آن ها توجه کنید - دکتر یوسف یعقوبلو

نکات مهمی که باید قبل از انجام جراحی بینی گوشتی به آن ها توجه کنید

نکات مهمی که باید قبل از انجام جراحی بینی گوشتی به آن ها توجه کنید

جراحی بینی گوشتی

امروزه روش های نوینی جهت فرم دهی و زیبا سازی بینی های گوشتی توسط جراحان زیبایی مورد استفاده می گیرد. در ادامه این مطلب به بررسی جراحی بینی گوشتی و نکات مهم پیرامون آن می پردازیم.

دکتر یوسف یعقوبلو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر یوسف یعقوبلو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر انجام جراحی بینی گوشتی

بینی گوشتی دارای پوست ضخیم و غضروف ضعیف و نازک است. روش های قدیمی جراحی تاثیر مثبتی در نتیجه جراحی بینی گوشتی نداشته زیرا با تراشیدن غضروف ها و نازک کردن آن ها با گذشت زمان به فرم و حالت قبل باز می گشت.

 

اما امروزه تقویت غضروف های بینی و استحکام ساختار آن همراه با فرم دهی به بینی انجام می گیرد که نتیجه آن بسیار مثبت و برگشت پذیری و افتادگی بینی گوشتی را به حداقل و یا حتی به صفر خواهد رساند. در واقع در این تکنیک جراحی بینی، غضروف را از تیغه وسط بینی یا سپتوم برداشته و در قسمت نوک بینی قرار می دهیم تا موجب تقویت غضروف های نوک بینی شود.

برگشتن شکل اولیه بینی گوشتی بعد از انجام جراحی بینی

بسیاری از افراد هستند که از بینی گوشتی خود ناراضی و متقاضی انجام جراحی بینی هستند ولی با شنیدن جملاتی همچون برگشت پذیری بینی گوشتی، نارضایتی افراد با بینی مشابه از جراحی منصرف شده اند.

 

در جواب به این دوستان باید گفت که تمام عوارض ناشی از هر جراحی بینی به جراح بینی مرتبط و وابسته است. چنانچه جراح بینی فردی متخصص و متبحر باشد هیچ گونه عوارضی ناشی از جراحی بینی رخ نخواهد داد، حتی انجام جراحی بینی گوشتی که عملی سخت تر از جراحی بینی های استخوانی است.

 

می توان به این دوستان پیشنهاد کرد تا جهت انتخابی درست، بیمارانی که سالهای گذشته جراحی کرده اند را جهت انتخاب جراح بینی آنالیز، تحقیق و بررسی کنند تا از آینده بینی خود و نداشتن مشکلات تنفسی ناشی از جراحی اطمینان حاصل کنند.

 

باید این نکته را در نظر داشت که دقت به تناسب بینی با سایر اجزا صورت مخصوصا در بینی های گوشتی بسیار حائز اهمیت است.چرا که اگر بعد از جراحی بسیار کوچک شوند یا قوس بینی زیاد باشد مشکلات تنفسی در فرد ایجاد خواهد کرد.پوست بینی این افراد ضخیم و دارای غدد چربی است همچنین این بینی ها غضروف های ضعیفی دارند که دلیل حساسیت جراحی بینی های گوشتی همین ساختار ضعیف بینی است.

توصیه می شود بعد از جراحی بینی گوشتی مدت طولانی تری نسبت به جراحی بینی استخوانی چسب بینی باقی بماند.

آیا محدودیت سنی برای انجام جراحی بینی گوشتی وجود دارد؟ سن مناسب برای جراحی بینی گوشتی چه زمانی است؟

عمل زیبایی بینی باید زمانی انجام شود که رشد اجزای صورت و به خصوص بینی پایان یافته باشد، بنابراین اگر انگیزه انجام جراحی بینی برای درمان و رفع نقص مانند عیوب مادرزادی و یا انسداد یا انحراف بینی نباشد باید تا پایان بلوغ برای انجام این جراحی صبر کرد.

 

گرچه برای دختران بعد از ۱۴ سالگی و برای پسران بعد از ۱۶ سالگی می توان این عمل را انجام داد اما معمولا بهترین نتیجه بعد از ۱۸سالگی برای افراد رقم می خورد زیرا رشد اجزای صورت پایان گرفته و بینی شکل نهایی خود را گرفته است.

هزینه جراحی بینی گوشتی در چه حدود است؟

جراحی بینی گوشتی به دلیل ظرافت هایی که در حین عمل نیاز دارد، سخت تر از سایر عمل های تلقی می شود.

هزینه این عمل بسته به نوع بینی گوشتی و نوع جراحی که نیاز دارد طبق نظر متخصص برآورد می شود.

در نظر داشته باشید هرگز برای هزینه پایین تر در انجام جراحی های زیبایی به خصوص عمل بینی سلامت و زیبایی خود را به خطر نیندازید.

نکات مهمی که باید قبل از انجام جراحی بینی گوشتی به آن ها توجه کنید

به توجه به حساسیت بالایی که جراحی های زیبایی و به ویژه جراحی بینی گوشتی دارد، چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • در انتخاب پزشک جراح خود نهایت دقت را به کار بگیرید. و از مشاوره های پیش از عمل بهره ببرید.
  • عمل جراحی بینی گوشتی باید مطابق با سایر اجزای صورت شما انجام بگیرد تا در نهایت فرم صورت شما زیبا و طبق استاندارد های زیبایی باشد.
  • داشتن توقع و تصویری منطقی از آنچه که در نظر دارید در جراحی شما پیاده شود به شما کمک میکند تا شکل و اندازه ی بینی شما به شکل معقول و درستی تغییر پیدا کند.
  • شما باید بدانید یک جراحی بی نقص بینی می تواند به اصلاح بقیه اجزای صورت شما کمک کند، پس در انتخاب پزشک متخصص خود نهایت دقت خود را به کار بگیرید.

اقداماتی که قبل از انجام جراحی بینی گوشتی باید انجام دهید

  • شب قبل از عمل حتما استحمام کنید و مراقب باشید که سرما نخورید.
  • شب قبل از جراحی، یک شام سبک میل کنید.
  • از 8 ساعت قبل از جراحی از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید.
  • در روز عمل حتما ناشتا باشید، چرا که در صورت پر بودن معده ممکن است محتویات معده در حین جراحی برگشت پیدا کرده، وارد مجاری تنفسی و حلق شود و در روند جراحی خلل وارد نماید و در نتیجه بیمار را در معرض خطراتی قرار دهد. صبح روز عمل می توانید از مایعات شیرین بدون پالپ استفاده کنید.
  • توجه نمایید که شیر شامل مایعات شیرین نیست بلکه خود غذایی کامل تلقی می شود.
  • نیم ساعت قبل از ساعت تعیین شده در محل جراحی حضور یابید. داشتن یک نفر همراه در روز عمل کافی است.
  • در روز عمل خانم ها نباید هیچ گونه آرایشی به ویژه در ناحیه چشم ها داشته باشند، چرا که وجود مواد آرایشی بر روی صورت می تواند سبب ایجاد آلودگی در حین جراحی شود.
  • آقایان بهتر است ریش و سبیل خود را قبل از عمل بتراشند.
  • به بیماران توصیه می شود که لباس های گشاد و دکمه دار بپوشند تا بعد از عمل و در هنگام پوشیدن لباس با مشکلی مواجه نشوند.
  • بیماران در صورتی که قرص یا داروی خاصی مصرف می کنند باید پزشک خود را مطلع کنند.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین از یک الی 2 هفته قبل از عمل ممنوع است.
  • قرص های راکوتان و اکوتان نیز از دو ماه پیش از عمل می بایست به طور کامل قطع شود.
  • استعمال دخانیات و قلیان از یک هفته قبل عمل و همچنین یک هفته بعد از عمل ممنوع است.
  • چنانچه روز جراحی با دو روز ابتدایی عادت ماهیانه شما مصادف است حتما پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی گوشتی شامل چه مواردی است؟

  • مدت زمان جراحی زیبایی بینی حدود دو تا سه ساعت، بسته به نوع عمل و نوع بینی متفاوت است.
  • بیمار بعد از عمل جراحی بینی گوشتی و در صورت نرمال بودن شرایط عمومی بدن می تواند ۶ تا ۸ ساعت بعد از عمل مرخص شود. نکاتی که در زیر به آن اشاره می کنیم به شما کمک می کند تا نتیجه مطلوبی از جراحی خود گرفته و تا حدودی عوارض عمل بینی را کاهش دهید.
  • تا دو روز بعد از عمل بینی استفاده از کمپرس سرد کمک می کند تا تورم صورت و بینی شما بهبود پیدا کند.
  • کبودی دور چشم، احساس درد در گلو و ترشحات خونی تا چند روز اول بعد از جراحی و همچنین احساس بی حسی در ناحیه اطراف بینی تا ۳ هفته طبیعی بوده و نگران کننده نیست.

 

  • توصیه می شود تا ۳ الی ۴ روز پس از عمل در هنگام خوابیدن سر بالاتر از بقیه ی بدن قرار بگیرد. و تا دو هفته از خوابیدن به پهلو خودداری شود زیرا در صورت فشار بالش به بینی می تواند باعث تغییر شکل بینی و یا تشدید تورم شود.
  • در روزهای اولیه بهتر از غذاهای مایع و نرم برای خوراک استفاده شود تا جابجایی صورت و فک به حداقل برسد. همچنین در این روزها از خوردن غذاهای تند، پرادویه، داغ و چای، قهوه یا نوشیدنی داغ خودداری شود.
  • در هنگام عطسه سعی کنید دهان را بیشتر باز کنید تا فشار کمتری به بینی وارد شود
  • از فین کردن و تخلیه بینی با فشار پرهیز کنید. می توانید از پنبه و یا سرنگ برای تمیز کردن بینی کمک بگیرید.
  • از وارد شدن ضربه به بینی جلوگیری کنید. تا جای ممکن از لباس های دکمه دار یا زیپی استفاده شود تا در هنگام پوشیدن و در آوردن به بینی ضربه ای وارد نشود.
  • استخر، سونا و جکوزی، شیرجه، پرش از ارتفاع و آفتاب گرفتن تا ۲ ماه به طور کلی ممنوع است.
  • برای مصرف مسکن ها حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. داروهایی مانند آسپرین، بروفن و ایبوپروفن به دلیل کاهش انعقاد پذیری خون می تواند باعث ایجاد خونریزی شود.
  • تا دو هفته بعد از عمل میتوانید پیاده روی سبک را انجام دهید اما انجام ورزش ها سنگین را بهتر است تا ۲ ماه به تعویق بیندازید.
  • تا ۲ هفته بعد از عمل از قرار گرفتن در برابر نور خورشید و گرما مثل اجاق گاز یا بخاری خودداری کنید زیرا حرارت می تواند باعث تورم بینی شود.

آیا پس از جراحی بینی گوشتی، امکان بازگشت و عدم گرفتن نتیجه مطلوب وجود دارد؟

خیر اگر در جراحی کاستن و افزودگی انجام شود به همان شکل باقی خواهد ماند، متاسفانه در خصوص بینی های گوشتی این تصور اشتباه وجود دارد که بینی های گوشتی پس از عمل باز می شود این تصور کاملا اشتباه می باشد.

توجه به این نکته الزامی است که پس از جراحی بینی، بینی های که دارای خصوصیت گوشتی هستند نسبت به بینی های استخوانی دارای تورم شدیدتر و طولانی تری هستند در نتیجه بهبودی دیرتر انجام می پذیرد.

آیا بعد از از جراحی بینی گوشتی گوشت اضافه در بینی ایجاد خواهد شد؟

در پاسخ به این سوال باید بیان شود که این امر صحیح نیست اما در مدت زمان زیادی ممکن است بینی کمی افت کرده و نوک بینی مقداری بزرگ شود.

 

دکتر یوسف یعقوبلو

دکتر یوسف یعقوبلو جراح و متخصص گوش، گلو و بینی دکتر یوسف یعقوبلو فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از دانشگاه زنجان و فارغ التحصیل تخصص گوش و حلق و بینی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Fatigh

    سلام خسته نباشید پرده هر دو گوشم پاره هست چند سال پیش یکی رو عمل کردم دوباره عود کرد متاسفانه دچار مشکل شنوایی شدم خارش شدید دارن چیکار کنم برا شنوایی خیلی اذیتم سپاسگذارم

  • ذکی حسینی

    سلام خسته نباشید من یک جراحی قلب داشتم که در اثر آن صدایم گرفته شد وصدام در نمیاد نمیتونم بلند صحبت کنم وخشن هم شده چند بار دکتر رفتم گفتند که یکی از تار های صوتی گلوت فلج شده که دیگه راهی برای درست کردنش نیست آیا واقعا راهی نیست که درست بشه ؟

  • جعفری

    سلام یک هفته س احساس میکنم چیزی در گلویم هست به پزشک مراجعه کردم و عکس هم گرفتم اما چیزی مشخص نشد ، با جستجو در اینترنت به نظرم اینمشکل بسیار آزار دهنده مربوط به اپی گلوت است ، لطفا راهنمایی بفرمایین چه کاری انجام بدم

  • مليحه نوذري

    باسلام ببخشيد من گوش درد داشتم به پزشك مراجعه كردم و آزيترومايسين٢٥٠ دادند فايده نداشت دوباره مراجعه كردم و سفكسيم ٤٠٠ ورق ده تايي دادند بهتر شدم بعد دو سه روز دوباره درد شروع شده و درد هم اينجوريه كه به قسمت بيروني گوش و لاله گوش درد ميگيره لطفا راهنماييم كنيد ممنون ميشم

  • لغو پاسخ