اهمیت حفظ و نگهداری دندانهای شیری - فرزین مازیار

اهمیت حفظ و نگهداری دندانهای شیری

اهمیت حفظ و نگهداری دندانهای شیری

این سؤال در ذهن بیشتر افراد جامعه وجود دارد که چرا باید از دندان‌های شیری مواظبت کرد ،درحالی‌که طول عمر این دندان‌ها کوتاه است و بیش از شش تا هفت سال ادامه پیدا نمی‌کند؟
دندان شیری غیر از سه وظیفه مهم جویدن، صحبت کردن و زیبایی که برای دندان‌های دائمی نیز وجود دارد، چندوظیفه مهم‌تر نیز دارد. ابتدا اینکه زیر هرکدام از دندان‌های شیری یک جوانه دندان دائمی وجود دارد که فضای کافی برای رویش آن دندان از سوی دندان شیری حفظ می‌شود. دیگر آنکه هرکدام از دندان‌های دائمی از ریشه دندان‌های شیری به‌عنوان راهنما استفاده می‌کنند تا در مسیر اصلی رویش خود قرار گیرند و در مکانی مناسب رویش پیدا کنند که اگر چنین نبود حتماً به‌هم‌ریختگی و اختلال در مکان و مسیر رویش دندان‌های دائمی اتفاق می‌افتاد. و سوم آنکه دندانهای شیری وسیله ای کمکی برای تمرین مسواک و رعایت بهداشت و کسب مهارت در حفظ سلامت دندان‌های دایمی است. همچنین،از دست رفتن دندان شیری صدمات جبران‌ناپذیر روحی برای کودک بخصوص در دوران تحصیل دارد.
بخش زیادی از به‌هم‌ریختگی‌ها و نامرتبی دندان‌های دائمی به علت زود از دست رفتن دندان‌های شیری اتفاق می‌افتد، پس می‌توان گفت سلامت دندان‌های دائمی در گرو حفظ و نگهداری و سلامت دندان‌های شیری است. بنابراین مراقبت‌هایی که برای دندان‌های دائمی لازم و ضروری است مانند مسواک زدن به‌موقع و صحیح، استفاده از نخ دندان و همچنین معاینات دوره‌ای مکرر و منظم باید با دقت بیشتری برای دندان‌های شیری نیز صورت بگیرد.
لذا، تا آنجا که ممکن است نباید اجازه دهیم دندان‌های شیری مانند دندان‌های دائمی دچار پوسیدگی و مشکلات بعدی شود یا اگر چنین شد، به‌موقع برای درمان اقدام شود.
یكی از مهم ترین دلایل اهمیت دندان های شیری كه شاید كمترین توجه به آن شده است، نقش آنها در زیبایی كودكان است. پوسیدگی دندان های شیری و یا تیره شدن آنها توسط داروهای مختلف (مثلا قطره آهن) تاثیر نامطلوبی در زیبایی كودكان می گذارد و به دنبال آن كودك از ظاهر خود خجالت می كشد و اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد.
لذا والدین باید در حفظ سلامت دندانهای کودکانشان به آنها کمک کرده و همچنین دندانپزشک میتواند آموزش های لازم را به خانواده ها داده و برنامه های بهداشت و پیشگیری و درمان را برایشان تسهیل کند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر مازیار نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با فرزین مازیار کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

کلینیک دندانپزشکی دکتر مازیار

درمانگاه تخصصی دندانپزشکی مازیار با همکاری مجرب ترین متخصصین دندانپزشکی و دندانپزشکان عمومی با سابقه گامی موثر در جهت خدمت به هموطنان عزیز برداشته است. خدمات: جراحی لثه جراحی فک و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • درسا اکبری

    سلام من صبح ها که بیدار میشم لثه ها و فکم درد میکنه دلیلش چی میتونه باشه

  • لغو پاسخ