بررسی ویژگی های ونیر کامپوزیت و لمینت دندان - فرزین مازیار

بررسی ویژگی های ونیر کامپوزیت و لمینت دندان

بررسی ویژگی های ونیر کامپوزیت و لمینت دندان

ونیر دندان یا لمینیت دندان یک پوشش نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت است که بر روی سطح دندان و برای اصلاح طرح لبخند قرار داده می شوند. ونیرها و لمینیت ها می توانند مشکلات جزئی دندان را بهبود بخشند و دندان هایی یکدستتر و سفیدتر برای شما ایجاد کند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر مازیار نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با فرزین مازیار کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 

ونیریا لمینت دندان چیست؟

ونیر یا همان لمینت دندان لایه ای نازک است که به طور سفارشی با مواد همرنگ دندان ساخته می شود و برای پوشش سطح جلوی دندان طراحی شده اند تا ظاهر دندان ها را بهبود ببخشند. این روکش ها به قسمت جلوی دندان ها متصل می شوند تا رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان ها راتغییر دهند. ونیر یا لمینت دندان را می توان از سرامیک یا مواد کامپوزیتی ساخت. اما ونیر سرامیکی در مقابل لکه مقاومت بالاتری نسبت به ونیر کامپوزیتی دارد و نور را از سطح خود شبیه به دندان های طبیعی منعکس می کند. هر فرد باید در موردجنس مناسب ونیر با دندانپزشک خود مشورت کند. روکشهای سرامیکی می توانند با پوشش دهی نواقص دندانی و در عین حال جوانترنشان دادن شما، لبخندتان را زیباتر کنند. توجه داشته باشید که ونیر می تواند سرامیکی یا کامپوزیتی باشد. ونیر کامپوزیتی نیز می تواند به روش تک جلسه ای یا چند جلسه ای انجام گردد. به روش ونیر کامپوزیت، ونیر یک جلسه ای، کامپونیر یا روش باندینگ کامپوزیت نیز می گویند. این روش اقتصادی تر از ونیر سرامیکی می باشد. ونیرهای سرامیکی قابل سفیدکردن نیستند و همچنین این ونیرها نباید در طی زمان تغییر رنگ داشته باشند. لکه های ناشی از قهوه و نوشیدنی ها را می توان با پا کننده های معمولی دندان تمیز کرد.

لیمینت دندانی چه مشکلاتی را می تواند برطرف کند؟

از لیمنت کامپوزیتی و سرامیکی معمولا برای اصلاح موارد زیراستفاده می شود:

دندان هایی که رنگشان عوض شده یا به دلیل عصب کشی دندان، رنگشان تغییر کرده است:

این لکه ها می توانند ناشی از تتراسایکلین یا داروهای دیگر، استفاده بیش از حد فلوراید باشند. همچنین وجود مقدار زیادی پر کننده های کامپوزیتی در دندان می تواند باعث تغییررنگ دندان شود. سالها نوشیدن قهوه و چای، سیگار کشیدن و یا خوردن غذاهای بسیار رنگی سرانجام عوارض خود را روی دندان های فرد می گذارند و رنگ زرد یا قهوه ای ناخوشایندی از خود به جای می گذارند. سفید کردن دندان در مطب یا در خانه می تواند این لکه ها را از بین ببرد، اما همین دندان ها مجددا می توانند لکه دار شوند. اگر به دنبال راهی آسان برای سفیدتر کردن لبخند هستید، ونیر دندان می تواند برای شما مناسب باشد. ونیر تا حد زیادی در برابر لکه مقاوم است، بنابراین دیگر نیازی نیست تا درمورد تغییررنگ یا سفید کردن ونیرنگران باشید.

دندان های فرسوده شده:

مینای دندان مستحکم است، اما غیر قابل تخریب نیست. مینای دندان ممکن است به دلیل مسواک زدن بیش از حد دندان یا خوردن غذاها و نوشیدنی های بسیار اسیدی آسیب دیده باشد. اسید معده مرتبط با رفلاکس اسید نیز می تواند به مینای دندان آسیب برساند و در نظر داشته باشید که مینای از بین رفته مجددا رشد نمی کند ولی خوشبختانه می توان آن راجایگزین کرد. ونیرها، درمانی عالی برای سائیدگی و فرسایش مینای دندان ها هستند و در عین حال ظاهری زیبا وخوشایند را برای فرد فراهم می کنند.

 

– دندان هایی که لبپریا شکسته شده اند.

– دندان هایی که ردیف نیستند، ناهموار یا به طور نامنظم شکل گرفته اند (برای مثال حفره یا برآمدگی درآنها وجود دارد)

– دندان هایی که بین آنها فاصله است. (برای بستن فضای بین این دندان ها)

کجی یا فواصل اندک دندان را می توان با بریس یا سایر روش های ارتودنسی درمان کرد، اما گاهی این مشکلات را می توان با ونیرها نیز بهبود بخشید. در واقع با این روش می توان مشکلات ساختاری دندان ها را پوشانده و پنهان کرد، هرچند ونیر نمی تواند این مشکلات را درمان نماید. ولی در صورتیکه راضی به انجام روش های ارتودنسی نیستید، می توانید گزینه ونیر کردن دندان ها را هم در نظر داشته باشید و از دندانپزشک خود مشورت بگیرید.

روند درمانی ونیریا لمینت دندان چگونه است؟

جای گذاری روکش ونیر سرامیکی یا کامپوزیتی معمو لا به سه جلسه درمان نیاز دارد. یکی برای مشاوره و دو مورد برای ساخت و قرار دادن ونیر.

روند قرار دهی ونیر دندان برای یک دندان یا تعداد زیادی از دندان ها به طور همزمان قابل انجام است که در ادامه شرح داده شده است.

تشخیص و برنامه ریزی درمان:

نتیجه دلخواه خود را به خوبی برای دندانپزشک خود شرح دهید. طی این ملاقات، دندانپزشک دندان های شما را معاینه می کند تا مطمئن شود ونیر دندان برای شما مناسب است. گرفتن عکس رادیوگرافی دندان و شاید قالب گیری دندان در این مرحله ممکن است انجام شود. البته در روش ونیر کامپوزیت یک جلسه ای، نیازی به این روند طولانی نبوده و روکش ونیر بر روی دندان ها ساخته می شود.

آماده سازی ونیریا لیمنت دندان:

برای آماده سازی دندان برای ونیر، دندانپزشک حدود 1تا 2 میلی متر از مینای دندان را از سطح دندان می تراشد که تقریبا برابر با ضخامت ونیر است که به سطح دندان اضافه می شود. قبل ازتراشیدن مینای دندان، در صورت نیاز، بی حسی اعمال می شود.

در مرحله بعد، دندانپزشک قالبی از دندان شما درست کرده و به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می کند تا به وسیله آن ونیرهای دندانی شما ساخته شود. معمولا 2 تا4 هفته طول می کشد تا ونیر ها آماده و ساخته شوند. درطی این مدت برای دندان هایی که ظاهربسیار ناخوشایندی داشته باشند، می توان از ونیر های موقتی دندان استفاده کرد.

قراردهی ونیریا لمینت دندان

قبل از آنکه ونیر دندان به طور دائم روی دندان چسبیده شود، دندانپزشک به طور موقت آن را روی دندان قرار می دهد تا اندازه و رنگ آن را بررسی کند. رنگ ونیر را می توان با رنگ ماده ای که ونیراز آن ساخته می شود، تنظیم کرد.

در مرحله بعد، برای آماده سازی دندان برای قراردادن ونیر، دندان تمیز شده و صیقل می یابد و با اسید تمیز می شود تا دندان زبر شود و ونیر محکم به دندان بچسبد. چسب مخصوصی به ونیرزده می شود و سپس ونیر روی دندان قرار می گیرد. پس از قرار گرفتن صحیح ونیر بر روی دندان، دندانپزشک پرتو نور مخصوصی را به ونیر دندان می تاباند تا مواد شیمیایی موجود درچسب را فعال کند و باعث سفت شدن بسیار سریع چسب شود.

مراحل آخر شامل پاک کردن چسب های اضافی، ارزیابی طرز گاز گرفتن دندان ها و انجام تنظیمات نهایی در ونیر در صورت لزوم است. برای آشنایی با روش انجام ونیر کامپوزیت یک جلسه ای نیز فیلم ونیر کامپوزیت را مشاهده نماید.

مزایای ونیر دندان چیست؟

– ظاهری طبیعی به دندان های فرد می دهند.

– بافت لثه، ونیررا به خوبی تحمل می کند.

– ونیرهای سرامیکی در مقابل لکه مقاوم هستند.

– رنگ ونیر می تواند به گونه ای انتخاب شود که دندان های تیره را سفیدتر نشان دهد

عوارض ونیر یا لیمنت دندان چیست؟

مضرات ونیر دندان شامل موارد زیراست:

این روش برگشت پذیرنیست:

ونیرها دائمی در نظر گرفته می شوند، زیرا دندانپزشک برای قرار دادن صحیح آنها باید ساختار دندان های طبیعی را تغییر دهد. به این ترتیب ممکن است لایه ای از مینای دندان برداشته شود تا ونیر به طور صحیح در جای خود قرار بگیرد. ونیر دندان روشی عالی برای پنهان کردن دندان تغییر رنگ داده، دندان های کج و آسیب دیده است، اما مهم است قبل از قرار دادن ونیر جوانب منفی و مثبت آن را بسنجید.

– ونیرها در صورت لب پر شدن یاترک خوردن، معمولا قابل ترمیم نیستند.

– به دلیل اینکه مینای دندان تراشیده شده است، ممکن استدندان نسبت به غذاهای گرم و سرد و نوشیدنی ها حساستر شود. برخی از افراد بعد از گرفتن ونیر افزایش حساسیت دندان را تجربه می کنند. پس از ونیرکردن دندان ممکن است برای چند روز به دمای گرم یا سرد حساسیت داشته باشید، اما این مشکل معمولا بعد از مدتی از بین می رود. حساسیت دندان ناراحت کننده و ناخوشایند است، اما می توانید با محصولات مناسب همچون برخی خمیر دندان های ویژه حساسیت دندان، این مسئله را مدیریت کنید.

– رنگ ونیرها ممکن است دقیقا مطابق با رنگ دیگر دندان های فرد نباشند. همچنین رنگ ونیر را پس از جای گذاری روی دندان نمی توان تغییر داد. اگر قصد بلیچینگ دندان های خود را برای به حداقل رساندن احتمال بروز این اتفاق، ناخن، مداد، یخ ها یا سایر اجسام سخت را نجوید و به طور کلی فشار بیش ازحد به دندان های خود وارد نکنید.

 

– دندان های ونیر شده همچنان در معرض پوسیدگی هستند

– ونیرها برای افرادی که دندان های ناسالمی دارند (برای مثال افرادی که دچار پوسیدگی یا بیماری لثه فعال هستند)، دندانهای ضعیف شده (به دلیل پوسیدگی، شکستگی، پر شدگی زیاد) یا برای افرادی که روی سطح دندان مقدار کمی مینا دارند، گزینه مناسبی نیست.

– افرادی که دندان های خود را به هم می فشارند و می سایند، کاندیدای خوبی برای ونیر سرامیکی نیستند، زیرا این کارها می تواند باعث ترک خوردگی یا لب پر شدن ونیر شود.

ماندگاری ونیر دندان چقدر است؟

ونیرهای سرامیکی حدود 10تا15 سال دوام دارند. ونیرهای کامپوزیتی معمولا حدود 5 تا7 سال دوام دارند. با این حال مراقبت اساسی از آنها لازم است. پوسیدگی های دندانی و آسیب دیدگی ممکن است به خصوص در ابتدای کار منجر به خرابی ونیرها شوند. پس از این مدت، ونیر ها نیاز به تعویض دارند.

مراقبت های لازم پس از ونیر دندان چیست؟

ونیر دندان به مراقبت های خاصی احتیاج ندارد. طبق روال معمول، لازم است اقدامات بهداشت دهان خود را به خوبی انجام دهید، مثلا مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشو با دهانشویه ضد عفونی کننده.

با وجود اینکه ونیر سرامیکی در مقابل لکه ها مقاوم هستند، دندانپزشک ممکن است توصیه کند از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی و غلیظ (به عنوان مثال: قهوه، چای) اجتناب کنید.

– مراقب رژیم غذایی خود باشید و محتاطانه عمل کنید.

– از مصرف غذاهای نرمتر شروع کنید و کم کم با فرصت دهی بیشتر، اقدام به جویدن غذاهای سفتتر کنید.

– دندانپزشکان توصیه می کنند به طور روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده نمایید.

– ازخمیردندانهای غیر سایشی استفاده کنید و از مواردی چون ناخن جویدن و یا جویدن یخ با دندان پرهیز کنید.

– اقدام به بازکردن چیزی با دندانهای جلوی خود نکنید چرا که منجربه آسیب و شکستگی آنها می شود

– مراجعات منظم به دندانپزشکی را فراموش نکنید.

این موارد نقش مهمی درحفظ و نگهداری ونیرها دارد. نمی توان با قرار گذاشتن آنها به این موارد بی توجه بود، چون در غیر این صورت سه تا چهار سال بیشتر دوام نمی آورند. در خصوص روش تمیز کردن آنها با دندانپزشک خود مشورت کنید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر مازیار

درمانگاه تخصصی دندانپزشکی مازیار با همکاری مجرب ترین متخصصین دندانپزشکی و دندانپزشکان عمومی با سابقه گامی موثر در جهت خدمت به هموطنان عزیز برداشته است. خدمات: جراحی لثه جراحی فک و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • درسا اکبری

    سلام من صبح ها که بیدار میشم لثه ها و فکم درد میکنه دلیلش چی میتونه باشه

  • لغو پاسخ