روش از بین بردن موهای زائد بدن با لیزر - مرکز لیزر موهای زائد کلاریون

روش از بین بردن موهای زائد بدن با لیزر

روش از بین بردن موهای زائد بدن با لیزر

از تراشیدن یا اپیلاسیون موهای زائد بدنتان با تیغ یا انواع اقسام مواد شیمیایی خسته شده اید؟ آیا بعد از اپیلاسون، پوستتان دچار خارش و التهاب یا جوش ریز می شود؟ در این صورت بهتر است با روش لیزر موهای زائد آشنا شوید.

كلينيك زيبايي اليزه نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مرکز لیزر موهای زائد کلاریون کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

متخصصان پوست از لیزر برای از بین بردن موهای ناخواسته صورت و بدن استفاده می کنند و به لطف پیشرفت فناوری، بیشتر افراد با خیال راحت می توانند از آن بهره مند شوند.

بدون نیاز به اصلاح با تیغ، وکس زدن موهای زائد را بدون استفاده از روش لیزر موهای زائد می توانید به نتیجه مطلوب و ماندگاری برسید.

لیزر موهای زائد یک روش درمان طولانی مدت، موثر و مقرون به صرفه است که نتایج ماندگاری در پی دارد.

از بین بردن موهای زائد با لیزر می تواند بسته به شرایط فرد 5 جلسه یا بیشتر طول بکشد و هنگام ریش موهای بدن، دوباره قابل تکراراست.

طول مدت درمان با لیزر جهت از بین بردن موهای زائد به اندازه منطقه مورد نظر پوست بستگی دارد. به طبع مناطقی مانند پشت لب یا صورت به زمان کمتری نیاز دارند.

قبل از انجام لیزر، پوست ناحیه مورد نظر ضدعفونی و در صورت نیاز از ژل بی حسی استفاده می شود و بعد از اتمام آن نکات و اقدامات مراقبتی وجود دارد که باید رعایت شوند که در این مقاله ذکر شده است.

درمان با لیزر در اتاقی که بطور اختصاصی برای این کار در نظر گرفته شده است، انجام می شود. هر کس که در این اتاق است باید در طول عمل از عینک محافظ استفاده کند. در ابتدا، پوست ناحیه مورد نظر با دست  نگه داشته شده و اشعه لیزر به سطح مورد نظر تابانده می شود.

در ادامه این مطلب نکات و اطلاعات مفیدی در مورد روش رفع موهای زائد با لیزر را ارائه می دهیم که هر فردی قبل از انجام لیزر باید به این موارد آگاه باشد.

ليزر و چگونگی رفع موهاى زائد

ليزر، در واقع پرتو نوري است كه به علت داشتن ويژگي هايي نظير تك رنگ بودن و داشتن انرژي زياد، كاربرد هاي متعددي در علم پزشكي پيدا كرده است. يكى از محبوبترین كاربردهاي ليزر، رفع موهاي زائد است.

لیزر موی زائد، بر اساس خاصیت جذب انتخابی توسط رنگدانه ملانين موجود در موها، عمل مى‌كند. به عبارت ديگر، ليزر روى سطح پوستى كه موى زائد دارد، تابانده مى‌شود، رنگدانه هاي ملانين موجود در موها، انرژى ليزر را جذب كرده و آن را از سطح پوست، به عمق ٢ تا ٣ میلیمتری پوست، جايى كه سلول هاى توليدكننده مو در ريشه موها قرار گرفته‌اند، رسانده و باعث تخريب اين سلول ها مى‌شود.

علت اين موضوع ، چرخه رشد مو در انسان است. به عبارت دیگر؛ هر تار مو، سه مرحله تکاملی را طی مى‌كند:

١- مرحله رشد يا آناژن ٢- مرحله انتقالی با کاتاژن ٣- مرحله استراحت يا تلوژن .

ليزر فقط روى موهايى كه در مرحله رشد يا آناژن هستند، مؤثر بوده و روى موهايى كه در مراحل كاتاژن و تلوژن باشند، بى تاثير است،به همين علت يكى از عوامل موثر در اثربخشي ليزر، تعداد موهاى در مرحله آناژن ناحيه اى است كه ليزر مى‌شود.

تعداد جلسات و زمان مورد نیاز برای لیزر جهت حذف موهای زائد

با توجه به این مسئله که کدام ناحیه از بدن تحت درمان لیزر قرار خواهد گرفت زمان انجام لیزر موهای زائد متفاوت خواهد بود به طور مثال قسمت‌هایی مانند صورت، زیر بغل یا بیکینی زمان کمی نیاز دارد اما در سایر اعضا مانند پا، کل بدن ، لیزر مردان و امثال آن زمان زیادتری خواهد برد.

لیزر کل بدن در یک جلسه

تقریبا می توان گفت لیزر کل بدن در یک جلسه دروغی بزرگ است. همان طور که در نکته قبلی عنوان شد بدن شما در هر جلسه میزان محدودی اشعه لیزر را می‌تواند تحمل کند و بپذیرد پس در هر جلسه لیزر شما تنها این امکان را دارید که چند قسمت از بدن خود را لیزر کنید.

البته این بدین معنی نیست که تحت هیچ شرایطی لیزر کل بدن در یک جلسه امکان ندارد،برخی از کلینیک های پوست و مو با در اختیار داشتن دستگاه لیزر سوپرانو آیس پلاتینیوم (SOPRANO ICE PLATINUM) که کامل‌ترین محصول شرکت آلما لیزر امریکا در زمینه لیزر موهای زائد است می توانند روند از بین بردن لیزر موهای زائد را در یک جلسه انجام دهند .

پس توجه داشته باشید صرفا با دستگاه فوق می توان این کار را انجام داد و اگر به هر دلیل متوجه شدید که قرار است با دستگاه دیگری این کار انجام شود سریعا از این کار امتناع کنید.

انواع مختلف روش های لیزر موهای زائد و آشنایی با آن ها

ليزرها، براساس طول موج نورى كه توليد مى كنند، طبقه بندى مى‌شوند، مهمترين ليزر هاى موى زائد عبارتند از:

ليزر الكساندرايت

لیزر الکساندرایت برای رفع موهای زائد در پوست های نوع 1، 2، 3 و 4 کاربرد دارد و در حال حاضر محبوب ترین و شناخته شده ترین لیزر موی زائد در ایران است.

ولی نکته مهم اینست که تنها الکساندرایت بودن کافی نیست، بهترین و موثرترین لیزر الکس در حال حاضر، لیزر Gentlelase کمپانی کندلا آمریکاست که در مدل جدید یعنی Pro-U ؛ با استفاده از تکنولوژی خنک کننده DCD، مشکل درد و سوزش ناشی از لیزر موهای زائد را، برطرف کرده است و در عین حال آنقدر کارآمد و موثر است که در ۵-۳ جلسه موهای زائد را بطور کامل و دائمی از بین می‌برد.

لیزر آپوجی(Apogee) ساخت کمپانی cynosure آمریکا، لیزر الکس دیگر موجود در بازار ایران است.

در واقع کمپانی cynosure و candela دو کمپانی برتر و رقیب در زمینه تولید لیزر الکساندرایت هستند ولی از آنجا که Cynosure چندسالی است که هیچ نوآوری در زمینه لیزر الکس نداشته است بعد از عرضه لیزر Gentlelase مدل Pro-U توسط Candela و معرفی سیستم خنک کننده DCD، که باعث بی درد شدن لیزر موی زائد می‌شود، لیزر Gentlelase  محبوبیت بیشتری نسبت به Apogee پیدا کرده است.

لیزر دایود

این لیزر برای تمام انواع پوست حتی پوست های تیره قابل استفاده است و به علت قدرت نفوذ زیاد به عمق پوست، می‌تواند موهای زیر پوست را نیز از بین ببرد. در حال حاضر بهترین لیزر دایود؛ لیزر Lightsheer ساخت کمپانی Lumenis آمریکاست.

ليزر ان دي ياگ (Nd-YAG)

اين ليزر براى رفع موهاى زائد در پوست‌هاى تيره و بسيار تيره (نوع ۵ و ۶) كاربرد دارد و استفاده از آن محدود به موارد خاص مى‌باشد.

IPL يا (intense pulse light) كه به علت ارزان و در دسترس بودن و سهولت استفاده، بسيار رايج شده است (بطوريكه نوع خانگى آن نيز در بازار موجود است) اصلاً ليزر نيست  و در واقع نور شديد پالسي است كه توسط يك لامپ زنون توليد مى‌شود و مانند ليزر روي سطح پوست تابيده مى‌شود، اما هم از نظر تأثير روى موهاى زائد و هم تعداد جلسات درمانی با لیزر موهای زائد متفاوت است.

علت تفاوت IPL با لیزر موهای زائد آنست كه لیزر موهای زائد متشكل از پرتوهاي نوري موازي، تك طول موج و هم فاز است كه در نتيجه داراى انرژى و قدرت نفوذ بسيار زياد است.

ولي IPL شامل انواع طول موج‌هايى از نور مثلاً ( ٦٠٠ تا ١٢٠٠ نانومتر) است كه هم فاز نبوده و پرتوهای آن كاملاً واگراست و مانند نور فلاش دوربين عكاسى در همه جهات پخش مى‌شود، بنابراين نمى‌تواند، انرژى كافى و قدرت نفوذ لازم به عمق پوست، كه براى از بين بردن سلول هاى مولد موهاي زائد، مورد نياز است را به خوبي لیزر موهای زائد، تامين نمايد.

مقایسه روش لیزر موی زائد و روش الکترولیز

الکترولیز (electrolysis) یعنی: تخریب (lysis) با استفاده از برق(electro)، در این روش، یک سوزن نازک در کنار ساقه مو، به عمق پوست وارد می‌شود و از طریق برقراری جریان الکتریسیته، فولیکول مو تخریب می‌گردد.

 

مزیت الکترولیز نسبت به لیزر اینست که برای همه انواع موهای زائد، حتی موهای بور و سفید قابل استفاده است؛ درحالیکه لیزر روی موهای تیره رنگ، مؤثر است. اما معایب الکترولیز که کاربرد آن را محدود کرده است عبارتند از:

۱- تاثیر الکترولیز تا حد زیادی وابسته به اپراتور است، زیرا سوزن الکترولیز، باید بطور کامل در تماس با فولیکول مو قرار بگیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

۲- تاثیر الکترولیز در افراد مختلف، متفاوت است؛ به عبارت دیگر بعضی از افراد از الکترولیز نتیجه خوبی می‌گیرند و بعضی دیگر نتیجه نمی‌گیرند.

۳-الکترولیز برای درمان موهای زائد مناطق وسیع، عملا ممکن نیست.

نتایج لیزر موهای زائد  تا چه زمانی ماندگار است؟

معمولا بعد از ۴ تا ۶ جلسه لیزر هر ۶ ماه یک بار (بین ۳ تا ۴ بار) آن را شارژ می‌کنیم. به این ترتیب تعداد موها به طور متوسط ۶۰ تا ۸۰ درصد کم می‌شود.

 لیزر موهای زائد می تواند مضرات و عوارض جبران ناپذیری دارد؟

اگر فرد آفتاب گرفته باشد ممکن است پوستش بسوزد و جای آن لک‌های سفید ایجاد شود. همچنین اگر بعد از لیزر مراقبت‌های لازم را رعایت نکند یا در صورت ایجاد زخم آن را دستکاری کند و تاول ایجاد شود، ممکن است جای آن اسکار باقی بماند. علاوه بر این اگر فردی که از لیزر استفاده می‌کند تبحر کافی نداشته باشد و شرایط دستگاه را براساس رنگ پوست بیمار درست تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول شود.

 لیزر موهای زائد بر روی قدرت باروری و عملکرد غدد لنفاوی تاثیر دارد؟

خیر. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام می‌شود هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمی‌گذارد.

این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی‌متر است بنابراین اصلا به بافت‌های زیری نمی‌رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می‌شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی‌کند بلکه فقط تا قسمت‌های سطحی از پوست نفوذ می‌کند.

آیا احتمال انتقال بیماری های واگیردار طریق دستگاه لیزر ممکن است؟

بله، ممکن است. در این زمینه گزارش‌هایی بوده است. اگر دستگاه لیزر آلوده به ویروس زگیل یا ویروس‌های دیگر باشد ممکن است این ویروس به فرد دیگر منتقل شود بنابراین کسی که به این بیماری‌ها مبتلاست باید حتما پزشک را از آن آگاه کند و استفاده از لیزر را تا زمان رفع ویروس و درمان بیماری به تعویق بیندازد.

آیا این لیزر موهای زائد فرآیندی دردناک است؟

میزان درد در افراد مختلف، متفاوت است. درد آن در حد متوسط است و شدید نیست. می‌توان از پماد بی‌حس کننده استفاده کرد تا دردناک نباشد.

چه کسانی نمی توانند از روش  لیزر درمانی استفاده کنند؟

کسانی که باردار هستند، کسانی که بیماری‌های عصبی دارند و ممکن است جای لیزر شان را بکنند و دستکاری کنند و کسانی که به خاطر شغل‌شان مجبورند ساعات طولانی در آفتاب باشند و همچنین کسانی که در محل مورد نظر، عفونت فعال یا زخم دارند باید تا زمان بهبود عفونت و زخم‌شان صبر کنند و از لیزر موهای زائد استفاده نکنند.

درمان با لیزر ارزش و تاثیر بالایی  دارد؟

پاسخ به این سوال حتما مثبت است.

لیزر موهای زائد صد در صد موهای شما را از بین نخواهد ‌برد اما باید بدانید که موهای سرسخت و زبری که مدت‌ها از وجود آنها رنج می‌بردید بسیار کمتر می‌شوند و چیزی که از آنها باقی خواهد ماند موهایی نازک و غیرقابل دید است .

كلينيك زيبايي اليزه

کلاریون اسکین مفتخر است با تیمی مجرب و حرفه ای در محیطی صمیمی و با در اختیار داشتن تجهیزات به روز، با کیفیت و قیمتی مناسب در خدمت شما آقایان ...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • rasoul karimi

    rafe josh ba lezir anjam midin

  • rasoul karimi

    salam eradat josh va lak sorat dar ye jalase amal tamom mishe

  • Nazanin

    باسلام وخسته نباشید خدمت پزشک محترم وباعرض معذرت ازینکه مزاحم شدم یک سوال داشتم ممنون میشم پاسخ دهید چون خیلی نگرانم ،اگرکسی مبتلا به زگیل دست باشد وبه شیرآب دستشویی یاسطوح دیگردست بزندوماهم به شیرآب وآن سطوح دست بزنیم وبعددستمان با لباس زیرمان تماس پیداکند،ویروس ازین طریق به دستمان وسپس به لباس زیرمنتقل شده وباعث ایجادزگیل درنواحی تناسلی یاکشاله ران ومقعد میشود؟ممنون میشوم پاسخ سوال راداده وراهنمایی کنید ،باتشکربسیارفراوان

  • لغو پاسخ