پیلاتس چیست؟

bagheri.mry
پیلاتس ورزشی با قدمت کمتر از یک در دهه در ایران است که مخاطبان بسیار زیادی برای خود پیدا کرده و توانسته جایگاه خود را در بین ورزش دوستان پیدا کند. هم چنین پیلاتس به یک ورزش خانگی تبدیل شده و اگر شما هم فواید بی نظیر و بی شمار آن برای ذهن و جسم را بشناسید، از طرفداران آن خواهید بود!

پیلاتس چیست و چرا این ﻣﻘدار موفقیت­ آمیز ﺑوده اﺳت؟

آیا شما هم از این­که چطور ورزشی که تنها از سال 1385 وارد ایران شده، اینطور موفق است و بر سر زبان­ها افتاده شگفت ­زده شده­ اید؟ و این سوال برایتان پیش آمده است که چرا پیلاتس؟ و تفاوت­های آن با ورزش­هایی مانند یوگا چیست؟ با آشنایی با پیلاتس، دلایل کافی برای این­که به سراغ آن بروید را خواهید یافت!

بزرگ­ترین دلیل این موفقیت، این است که پیلاتس به تمام وعده ­های خود عمل می­کند! شما چه آماتور باشید و چه حرفه ­ای، خانه ­دار یا شاغل، پرمشغله یا کم تحرک و در هر سنی که باشید، پیلاتس به شما این اطمینان را می­دهد که قدم به قدم به تغییرات مطلوب ظاهری و قوی­تر شدن عضلات نزدیک­تر شوید. تنها شرط آن، تمرینات مکرر و منظم پیلاتس است!

حتی پیلاتس افرادی را که مشکلات مفصلی دارند و نمی­توانند ورزش کنند را به خود دعوت می­کند و وعد ه­ی درمانگری می­دهد! و البته به آن عمل نیز می­کند.

کسانی که پیلاتس را برای اولین بار تجربه می‌کنند احساس می‌کنند سرحال آمده و بعداز سال‌ها ذهن آنان از خواب بیدار شده‌است. گفته می‌شود که کنترولوژی باعث پرورش هماهنگ اجزای بدن شده و حالت‌ها و حرکات نادرست بدن را اصلاح می‌کند. این روش همچنین نیروی حیات را به بدن بازمی‌گرداند و توان ذهنی را افزایش می‌دهد.

مهمترین جنبه تمرین های پیلاتس آموزش چگونگی حرکات صحیح بدن، به عنوان مثال برخاستن و نشستن صحیح در زندگی روزمره است. در پیلاتس ما به دنبال داشتن عضلاتی قوی، انعطاف پذیر، متوازن و دارای کمترین استهلاک حرکتی و بیشترین میزان کنترل بر روی عضلات بدن هستیم. این ویژگی ها به خوبی در تمرینات پیلاتس گنجانده شده است.

با پیلاتس از پتانسیل های بدن خودتان بهترین استفاده و از بدنی پر از نشاط و سرزندگی لذت خواهید برد.

 Image result for pilates

پیلاتس چیست؟

جوزف پیلاتس می­گوید: پیلاتس یعنی هماهنگی بدن، ذهن ، روح و روان!

پیلاتس (Pilates) روشی از تمرینات ورزشی است که در سال 1920 توسط ژوزف پیلاتس به وجود آمد و در ابتدا، کنترولوژی (علم کنترل بدن) نام داشت و پس از مرگ مبدع این ورزش و به احترام او، پیلاتس نامیده شد.

جوزف پیلاتس، در طی دوران زندگی خویش، دو کتاب منتشر نمود که هردوی آنها به تمرینات مخصوص روش ابداعی او مربوط بود: کتاب نخست که وی آن را در سال ۱۹۳۴ تدوین کرد و عنوان آن “سلامتی شما” مجموعه‌ای اصلاحگر از تمرینات ورزشی که انقلابی در کل رشته تربیت بدنی هستند و کتاب دیگر که در ۱۹۴۵ انتشار یافت و عنوانش “بازگشت به زندگی از طریق کنترولوژی” (دانش کنترل بدن) بود.

پیلاتس نخستین بار توسط جوزف پیلاتس، که متولد سال ۱۸۸۰ در آلمان بود، طراحی شد. وی در طول نیمه اول قرن بیستم، نسبت به گسترش و توسعهٔ مجموعه‌ای از تمرینات خاص، که به منظور تقویت بدن و ذهن انسان در نظر گرفته شده بودند، اقدام نمود. جوزف پیلاتس معتقد بود که سلامت جسمی و روانی ارتباط درونی تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

او در دوران جوانی خویش با بسیاری از شیوه‌ها و روش‌های تمرین فیزیکی و نرمش بدنی که در آلمان آن روزگار قابل دسترسی بودند، آشنایی پیدا کرده بود. او پیلاتس را که مجموعه­ ای از تمرینات ورزشی بود در سال ۱۹۲۰ معرفی کرد و در اصل جزء برنامه‌های آمادگی جسمانی زندانیان جنگ بود و بعدها به عنوان یکی از وسایل رسیدن به بالاترین سطح زیبایی اندام تبدیل شد.

در ورزش پیلاتس افراد ابتدا با روشی هدفمند، کنترل کامل جسم خود را در دست می گیرند و سپس از راه تکرار کامل حرکات آن به شیوه تدریجی ولی پیشرفت کننده به یک نوع هماهنگی طبیعی دست پیدا می کنند. پیلاتس در واقع نوعی سیستم آمادگی جسمانی روحی است که در اوایل قرن بیستم در آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مورد توجه قرار گرفت. در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر در سرتاسر ایالات متحده به طور منظم به انجام تمرینات مخصوص این رشته مشغول بودند و ۱۴٬۰۰ نفر مدرس پیلاتس در این کشور وجود داشتند.

اساس حرکات پیلاتس بر حدود 500 تمرین قرار دارد که وضعیت بدن، حرکت و تنفس را درگیر می کند. تمام ماهیچه ها گاهی اوقات نیاز دارند که به تناوب در ترکیب های غیرمعمول قرار گیرند. هر سانس تمرین پیلاتس عموماً 60 دقیقه طول می کشد. متد پیلاتس می تواند به عنوان ورزش اصلی، تمرین تکمیلی برای یک ورزش دیگر و یا به عنوان روش توانبخشی به کار گرفته شود. همه می توانند پیلاتس انجام دهند. در این ورزش، تمام تمرکز بر روی پیشرفت بدن بر اساس توازن معطوف است و این توازن از طریق استحکام ماهیچه ها، انعطاف پذیری و آگاهی لازم به منظور پشتیبانی از حرکات موثر و دلپذیر انجام می شود.

کنترولوژی باعث پرورش هماهنگ اجزای بدن می شود، حالت ها و حرکات نادرست بدن را اصلاح می کند، نیروی حیات را به بدن بازمی گرداند و توان ذهنی را افزایش می دهد. انجام این ورزش، پرورش جسمانی را به ایده آل نزدیک می کند.

هم­چنین این ورزش بین مغز و بدن، هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در هر سنی بالا می برد.

از آنجا که این ورزش در حالت های ایستاده، نشسته و خوابیده بدون طی مسافت و پرش و جهش انجام می گیرد، آسیب های ناشی از صدمات مفصلی را کاهش می دهد، زیرا حرکات این ورزش با اجرای تنفس عمیق و انقباض های عضلانی انجام می گیرد.

همچنین حرکات پیلاتس عضلات ومفاصلی را مورد هدف قرار می‌دهد که درفعالیت های روزانه درگیر هستند مانند:

نشستن، راه رفتن، حمل کردن بار، خم و راست شدن. تمرینات ورزشی پیلاتس طرز صحیح انجام حرکات روزانه را در بدن ثبت میکند و پیلاتس حرکات ورزشی را بشکلی آموزش می‌دهد که مانع ایجاد صدمات ورزشی گردد.

بخش اصلی پیلاتس بر روی تنفس های عمیق و دستگاه گردش خون بدن متمرکز است. جوزف پیلاتس در نوشته های خود بارها و بیش از هر چیز بر اهمیت تنفس صحیح تاکید کرده است. تنفس درست باعث تحریک سیستم گردش خون می شود که این امر به نوبه خود باعث پاک سازی سموم و سلول های مرده از خون می شود. وقتی سیستم گردش خون درست کار کند به تبعیت از آن، دیکر ارگان های بدن فعالیت هایشان ریتم طبیعی خواهد گرفت و بدن همواره دارای انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره خواهد داشت.

جوزف پیلاتس می­ گوید: “بدنِ رها از تمامی تنش های عصبی و خستگی های روزمره پناه گاه خوبی برای یک ذهن آرام و متمرکز است (ذهن آرام در بدن سالم) و همواره یک ذهن آرام قادر به پشت سر گذاشتن مشکلات پیچیده زندگی مدرن امروزی خواهد بود.”

در پیلاتس ستون فقرات و فیله های کمری قوی و انعطاف پذیر دارای اهمیت زیادی است. تمرینات پیلاتس طوری طراحی شده اند که ستون فقرات توسط عضلات اصلی این ناحیه برای هم ترازی مناسب با استخوان ها در بدن به خوبی پشتیبانی شوند. پیلاتس معتقد بود که تنها راه فهمیدن سن واقعی بدن میزان قدرت و انعطاف پذیری نرمال ستون فقرات و فیله های کمر بدن فرد در طول زندگی او می باشد. هرچه شما بیشتر با تمرینات پیلاتس آشنا شوید متوجه خواهید شد که این تمرینات برای قوی تر شدن ستون فقرات بدن و فیله های کمری که علت اصلی کمر درد می باشند طراحی شده اند.

 Related image

اصول مهم در پیلاتس

پیلاتس یک روش منحصر به فرد ورزشی است و تا زمانی که  اصول اولیه آن رعایت شود، متمایز از دیگر ورزش ها خواهد بود.

ورزش پیلاتس همیشه تمامی تکیه خود را بر روی کیفیت گذاشته نه کمیت. پیلاتس برعکس ورزش­های دیگر، دارای تکرار بیش از حد هر حرکت ورزشی نیست. انجام هر کدام از حرکات به طور کامل و با دقت در این ورزش باعث می شود که نتیجه دلخواهتان را در مدت زمان کوتاه تری به دست آورید. انجام صحیح هر حرکت، مهم­تر از تکرار و تعداد دفعات انجام آن است.

1- اولین اصل در ورزش پیلاتس آرامش است:

تمرینات را با آرامش آغاز کنید و خود را خسته نکنید . البته منظور از آرامش تنبلی نیست.

2- برای کیفیت عملکرد و نتیجه موفقیت آمیز در ورزش پیلاتس تمرکز لازم است:

لازمه کنترل اعمالی که انجام می دهید تمرکز در نحوه انجام تمرینات است. تفکر هوشمندانه در انجام درست حرکات به شما کمک بسیار بزرگی خواهد کرد.

3- در ورزش پیلاتس باید یاد بگیرید که بین حرکات هماهنگی ایجاد کنید:

خودآگاهی بیشتر در مورد بدن موجب هماهنگی بیشتر و بهتری در انجام حرکات خواهد بود. با تکرار تمرینات حرکات شما از ظرافت بیشتری برخوردار خواهند شد.

4- در ورزش پیلاتس به هم ترازی و جھت دھی مناسب بدن دقت کنید:

در پیلاتس به وضعیت درست بدنتان توجه نمایید. قبل از شروع هر حرکتی موارد زیر را در ذهن خود مرور نمایید:

الف) به وضعیت قرارگیری شمال – جنوب و شرق – غرب توجه نمایید که در آن نیروها بر روی یکدیگر اثری ندارند.

 ب) ستون فقرات را همیشه تا جایی که می توانید در وضعیت کشیده قرار دهید.

 ج) گردن را کشیده و آرام قرار دهید.

 د) به وضعیت قرارگیری پاهایتان توجه داشته باشید.

 5- تنفس صحیح در پیلاتس:

تنفس عمیق و کامل را فراموش نکنید و در شروع تمرین نفس عمیقی بکشید و در حین انجام تمرین نیز نفس را بیرون دهید .

 6- نوع حرکات در ورزش پیلاتیس:

حرکات روان آرام و آهسته را از مرکز به طرف بیرون اجرا کنید.

 7- مرکز سازی در پیلاتس

یک مرکز ثقل قوی در میانه بدن داشته باشید بطوری که قبل از هر حرکتی ناف به سمت داخل کشیده شود.

 8- وضع و حالت انجام تمرین در ورزش پیلاتس:

حرکات را با آرامش و حوصله و قدرت انجام دهید و از انجام آن­ها بصورت شدید پرهیز کنید.

فواید تمرینات پیلاتس

هدف پیلاتس از تقویت قوای بدنی کسب و حفظ بدنی سالم و ذهنی سالم برای اجرای خوب کارهای روزانه و دیگر فعالیت‌های بدنی است.

بر خلاف برخی ورزش ها، در پیلاتس تمامی اندام ها کار می کنند و هیج اندامی در حال استراحت نیست و بدن به طور یکدست به تناسب رسیده و قوی­تر می­شود. ورزش پیلاتس، متمرکز بر قدرت است و تمام بدن در این ورزش به فعالیت می پردازد. تمرینات پیلاتس، قدرت و تعادل عضلانی را افزایش می دهند. همچنین، باعث انعطاف پذیری بدن می شوند و نیز دامنه حرکت مفاصل را زیاد می کنند.

هم­چنین توجه به عمل تنفس و ذهن، کمک می کند که فرد زودتر به تناسب اندام برسد. اگر ورزش پیلاتس را به طور روزمره انجام دهید، مطمئن باشید که کاهش وزن می یابید. در پیلاتس، کالری سوخته شده زیادتر از کالری مصرفی می باشد، در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.

مواردی از فواید پیلاتس برای بدن در زیر لیست شده است؛

* تقویت سیستم ایمنی بدن

* بالا بردن قوای بدن و آزاد سازی افکار منفی از ذهن و فکر

* کاهش دهنده دردهای مهره ای و کمر

* ایجاد کشیدگی در ظاهر اندام

* به وجود آورنده شکم صاف و کمر باریک

* انعطاف پذیری و ایجاد تعادل

* افزایش قابلیت تحرک مفاصل

* حجیم کردن فضای ریه و افزایش قابلیت تنفس

* تقویت سیستم قلبی- عروقی و گردش خون

* افزایش دامنه حرکات مفاصل و عضلات

* از بین بردن درصد جراحت و آسیب پذیری

* داشتن خواب بهتر

* کاهش استرس و عصبانیت و خستگی

ازآنجا که این روش تمرینی در وضعیت‌های ایستاده نشسته و خوابیده بدون طی مسافت و پرش و جهش انجام می‌گیرد آسیب‌های ناشی از صدمات مفصلی را کاهش می‌دهد، زیرا حرکات ورزشی در دامنه‌های حرکتی در سه وضعیت فوق با اجرای تنفس‌های عمیق و انقباض‌های عضلانی انجام می‌گیرد.

ﺟﺪﻳﺪﺗﺮﻳﻦ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت نشان دھﻨﺪه اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ ورزش ھﺎی ﭘﯿﻼﺗﺲ ھﻤﺮاه ﺑﺎ وزﻧﻪ در ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی و ﻣﻌﺎلجه پوکی استخوان ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

با این ورزش ﺧﻮد را ﺟﻮان ﺗﺮ اﺣﺴﺎس ﻣﻲ ﮐﻨﯿﺪ و ﺟﻮاﻧﺘﺮ دﻳﺪه ﺧﻮاھﯿﺪ ﺷﺪ ﭼﺮا ﮐﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﭘﻮﺳﺖ و ﻣﻮی ﺷﻤﺎ ﺑﮫﺘﺮ ﻣﻲ ﮔﺮدد و ﺑﺪون آﻧﮑﻪ در وزن ﺷﻤﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺧﺎﺻﻲ ﺑﻮﺟﻮد آﻳﺪ به ﻮاﺳﻄﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺑﮫﺘﺮ ﺑﺪن ﻻﻏﺮﺗﺮ و زﻳﺒﺎﺗﺮ ﺑﻨﻈﺮ ﺧﻮاھﯿﺪ رﺳﯿﺪ.

چند نمونه از فواید پیلاتس برای مردان:

۱-  همانطور که می دانیم، چربی بدن مردان کم می باشد. چربی بدن مردان بیشتر در شکم آنها جمع می گردد که آنها را مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می کند. از این لحاظ، پیلاتس باعث کاهش مقدار چربی شکم می شود.

۲-  مردان وزنه بردار، انعطاف پذیری مناسب را برای انجام کارها ندارند. اما با پیلاتس می توانند، انعطاف پذیری عضلات را افزایش دهند.

۳-  زندگی زناشویی بهتری را با پیلاتس می توانید تجربه کنید.

۴- پیلاتس، مرکز بدن را تقویت می کند و به زنان و مردان کمک می کند تا بتوانند وضعیت ایستادن و نشستن خود را بهتر کنند.

۵- اگر شما از اندام خود ناراضی هستید، یا اندام تان خشک شده است، پیلاتس می تواند به شما در رفع این مشکل کمک کند. پیلاتس با عضلات شما کار می کند و آنها را کنترل می نماید و استقامت و هماهنگی بین عضلات برقرار می کند.

پیلاتس برای چه کسانی مفید است؟

– برای تمام خانم ها و آقایانی که به تناسب اندام و وضعیت عمومی جسمانی خود علاقه دارند.

– ورزشکاران، به خصوص افرادی که به علت داشتن حرکات یک جانبه صدمه دیده اند. ﻣﺜﻞ ﺑﺎزﻳﮑﻨﺎن ﮔﻠﻒ و ﺗﻨﯿﺲ.

– ھﻨﺮﻣﻨﺪان ﻧﻤﺎﻳﺸﻲ ورزﺷﻲ و ھﻨﺮﭘﯿﺸﮕﺎن و ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ داﻧﺎن و ﺑﺮای ﮐﺴﺎﻧﯿﮑﻪ داﺷﺘﻦ ﺣﺎﻟﺖ ظﺎھﺮی ﺧﻮب مهم اﺳﺖ.

– افرادی که دارای دردهای پشت مداوم هستند.

– افرادی که پس از یک دوره نقاهت می خواهند، دوباره زندگی پرنشاطی داشته باشند.

– سالخوردگانی که می خواهند زندگی فعالی داشته باشند.

– افرادی که می خواهند از پوکی استخوان جلوگیری کنند.

– افرادی که دچار بیماری های روحی- روانی و خستگی های ناشی از آن هستند.

– افراد چاق و اصولا افرادی که با وزن خود مشکل دارند.

 

شباهت­ ها و تفاوت­ های یوگا و پیلاتس

تمارین یوگا و پیلاتیس هر دو به ابعاد مختلف روح و جسم توجه دارند و باعث ایجاد تمرکز و ارتباط بیشتر بین جسم و ذهن می شوند. یوگا و پیلاتیس هر دو احتیاج به وسایل مخصوص دارند و شما را تشویق به گذراندن وقت در زمان حال به جای تشویش در مورد آینده می کنند. علاوه بر این جریان خون بدن و اکسیژن رسانی به اعضای بدن را بهبود می بخشند.

 اما این دو تفاوت هایی نیز با هم دارند. برای مثال تمرکز یوگا بیشتر بر روی افزایش قدرت و انعطاف پذیری ستون فقرات می باشد. به همین دلیل بیشتر تمرینات یوگا به صورت ایستاده است و تمرینات پیلاتس به صورت نشسته. پیلاتس بیشتر وریدهای شکمی و ماهیچه ها و انعطاف پذیری کلی بدن را مورد تمرکز قرار می دهد.

ورزش پیلاتس حرکات ورزشی را در دامنه های طبیعی بدن به شکلی آموزش می‌دهد که مانع ایجاد صدمات ورزشی گردد. پیلاتس به افراد کمک می کند تا بتوانند وضعیت ایستادن و نشستن خود را بهتر کنند. این در حالیست که در یوگا، در حالی که بدن در وضعیت ثابتی حفظ می‌شود، تنفس، حواس جسمی و احساسات تقویت می‌گردد. با نگه داشتن بدن در وضعیت‌های مورد نظر، افزایش انعطاف پذیری حاصل می شود. پیلاتس برنامه ی تمرینی است که بر استفاده از مغز در کنترل عضلات در سراسر تمرین تأکید می‌نماید. برنامه ی پیلاتس در هر جلسه تمرینی به تعداد کمی تکرار می‌شود و بر کنترل دقیق و حفظ شکل بدن در هنگام اجرای حرکت تأکید دارد. در چنین تمریناتی، از طریق حرکاتی که هدف آنها تقویت گروهی از عضلات است، انعطاف پذیری نیز حاصل می‌گردد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ