زیان های احتمالی آمیزش مقعدی چیست

bagheri.mry
زیان های آمیزش مقعدی می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت نمایان شود. در کوتاه مدت، پارگی بافت و جراحت و خونریزی در ناحیه مقعد، از شایع ترین زیان های آمیزش مقعدی است. در بلند مدت نیز می تواند به بیماری هایی مانند سرطان منجر شود.

مضرات آمیزش جنسی مقعدی

زیان های احتمالی آمیزش مقعدی همواره مورد بحث متخصصان پزشکی و مشاوران زندگی زناشویی بوده است. آمیزش مقعدی، نوعی از نزدیکی جنسی است که با دخول از طریق مقعد انجام می شود. از دیرباز در فرهنگ ها و ادیان مختلف، بین گروهی از مردم گرایش به برقرای این نوع از رابطه ی جنسی مشاهده شده است. اما همواره زیان های احتمالی آمیزش مقعدی مورد بحث بوده است. هم چنین آمیزش مقعدی، یکی از رفتارهای پرطرفدار در میان همجنس گرایان مردانه به شمار می رود که این عمل در دین اسلام “لواط” نام داشته و از گناهان کبیره به شمار می رود. با این وجود برخی از زن و مردها نیز، به دلایل مختلفی به آمیزش مقعدی گرایش پیدا می کنند. در ادیان مختلف آمیزش مقعدی مورد نکوهش بوده و از نقطه نظر پزشکی زیان های احتمالی آمیزش مقعدی بسیار است، به گونه ای که توصیه می شود حتی الامکان از انجام آن خودداری شود. در ادامه درباره زیان های احتمالی آمیزش مقعدی بیشتر توضیح داده ایم.

رابطه جنسی مقعدی 

رابطه جنسی مقعدی از این رو می تواند برای برخی افراد لذت بخش باشد که تعداد زیادی پایانه عصبی در بخش مقعد است. اما وجود همین تعداد زیاد پایانه عصبی، از این رو خطرناک است که در اثر کم توجهی یا عدم اگاهی هر یک از شرکای جنسی، ممکن است درد زیادی ایجاد شده و خوشی یا لذت رابطه جنسی فروکش کند. پارگی بافت ها و خونریزی یکی از زیان های احتمالی آمیزش مقعدی به شمار می رود.

با تبلیغات گسترده ای که در صنعت پورنوگرافی شده است، و رابطه جنسی مقعدی معمولا به عنوان یک روش معمول و مطلوب بدون درد به تصویر کشیده است، افراد ممکن است تصور کنند این نوع رابطه به همان میزانی که در مورد آن تبلیغ انجام شده است، بدون درد و حتی لذت بخش است. این تصور می‌تواند باعث شود زوجین این عمل را بدون مراقبت انجام دهند و مردان و زنان گمان کنند که درد و ناراحتی شخص مفعول به جای لذت بردن از این نوع رابطه، غیر معمول است. این در حالی است که عضلات تنگ کننده مقعد افراد، واکنش متفاوتی به دخول نشان می دهد و عضلات مقعدی دارای بافتی هستند که بیشتر مستعد ابتلا به پارگی هستند و این می تواند باعث آسیب به مقعد شود.

زیان های آمیزش مقعدی

انجام آمیزش مقعدی با هر روش و با استفاده از هر ماده لغزنده کننده یا بی حس کننده به صورت کرم، اسپری، ژل، روغن، کاندوم، پماد، یک رابطه پر خطرجنسی می باشد و استفاده از موارد یاد شده و شیوه های آن صرفا از دردناک بودن این رابطه می کاهد در حالی که آسیب های جبران ناپذیر آن به فرد مفعول به لحاظ جسمی و برای هر دو فرد فاعل و مفعول به لحاظ انتقال بیماریهای مقاربتی همچنان در جای خود استوار است و هیچ پزشکی در هیچ جای دنیا انجام این رابطه را توصیه نمی کند و از نظر علمی غیر قابل قبول می باشد. زیان های آمیزش مقعدی را می توان به صورت خلاصه به صورت موارد ززیر بیان کرد:

1. احتمال بروز خونریزی‌های کم یا زیاد در کانال مقعد: اگر آمیزش مقعدی با احتیاط صورت نگیرد بدلیل وجود مویرگهای ریز در آن منطقه منجر به خونریزی های کم و زیاد می شود.

2. افزایش احتمال بیماری‌های عفونی: مقعد محل ذخیره فضولات دستگاه گوارش و حاوی میکروب های فراوانی است. در اثر دخول، این میکروب ها می توانند وارد دستگاه تناسلی مرد شده و او را به عفونت مبتلا سازند. هم چنین بیماری هایی مانند زگیل تناسلی و سوزاک در این روابط به راحتی منتقل می شود.

3. بروز مشکلات در گیرنده‌های احساسی موجود در کانال مقعد

4. عوارض فیزیکی ناشی از رابطه جنسی مقعدی در دراز مدت

5. درد شدید: درد شدید از دیگر مشکلات آمیزش مقعدی هست که می تواند منجر به سرد شدن جنسی شده و فرد را نسبت به شریک جنسی خود دلزده کند.

6. احتمال ابتلا به بعضی از بیماری‌ها از جمله ایدز: دیواره داخلی روده بزرگ (بخش داخلی مقعد) خود قابلیت جذب مستقیم مواد و انتقال مستقیم آن به خون را دارد. حلقه خروجی جداره مقعد به دلیل اینکه مانند واژن قابلیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری لازم برای نزدیکی و حرکت رفت و برگشتی آلت تناسلی مرد را ندارد، در نتیجه احتمال خراش برداشتن و خون ریزی آن بسیار بالا است. این خراش‌ها و بریدگی‌ها اغلب در بافت و بسیار ریز می‌باشد و معمولاً با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند. همچنین، نوک آلت تناسلی مردان نیز به دلیل عدم وجود محیطی مناسب برای حرکت رفت و برگشتی احتمال دارد که دچار خراش در سطح گردد که این مورد خطر دریافت ویروس را در شخص فاعل هم افزایش می‌دهد.

7. در صورت عدم دقت زوجین در نحوه آمیزش، امکان شکستن آلت تناسلی مرد یا پارگی در مقعد وجود دارد.

عوارض طولانی مدت آمیزش مقعدی

– بی اختیاری مدفوع: انجام آمیزش مقعدی به صورت مکرر با آسیب به عضلات حلقوی (وظیفه بستن مقعد را بر عهده دارند) به تدریج سبب فراختر شدن مقعد شده و چین های مخاطی مقعد از بین رفته و در موارد پیشرفته نارسائی عضله اسفنگتر مقعد و بی اختیاری مدفوعی نیز ایجاد خواهد شد.

– آسیب به مقعد: گیرنده‌هایی که در مقعد هستند بسیار حساس هستند و برای همین به محض اینکه مدفوع وارد انتهای رکتوم می‌شود فرد احساس می‌کند باید دستشویی برود. این گیرنده‌ها به حدی حساس هستند که فرد تفاوت وجود گاز و مدفوع را می‌فهمد، یعنی فقط کشش نیست، اینها را تفکیک می‌کند از هم. در درازمدت آمیزش مقعدی باعث آسیب‌هایی به این گیرنده ها و مشکلات ماندگار فیزیولوژیک ایجاد می‌کند.

– سوراخ شدن روده ها: آمیزش مقعدی باعث سوراخ شدن روده های می شود و برای درمان این مشکل بسیار مهم باید حتما در بیمارستان بستری شد و جراح باید آن قسمت روا ترمیم کند و آنتی بیوتیک باید برای جلوگیری از عفونت تجویز شود. درد شدید، تب بالا و احساس فشار در ناحیه شکم از مشخصات این مشکل است. این حالت نیاز به درمان اورژانسی دارد.

بیماری های منتقله از طریق آمیزش مقعدی

1. ایدز

بر اساس آمار، انتقال ویروس اچ.آی.وی. از طریق رابطه جنسی مقعدی، همچنان بالاترین میزان درصد خطر انتقال را به خود اختصاص می‌دهد. در بین افراد آلوده از طریق آمیزش جنسی، مردان همجنسگرایی که به رابطه مقعدی گرایش دارند، بیشترین قربانیان این ویروس را تشکیل می‌دهند.

در صورتی که شریک جنسی شما در یک رابطه جنسی مقعدی چه زن و چه مرد، آلوده به ویروس اچ.آی.وی. باشد، قادر به انتقال آن به شخص فاعل بیشتر از رابطه واژینال می‌باشد.

مایع منی قادر به حمل ویروس اچ.آی.وی. به میزان قابل توجه‌ای می‌باشد. در صورتی که شخصی به صورت مفعول در آمیزش مقعدی شریک باشد، و مایع منی از طریق مقعد وارد بدن وی شود، در صورت آلوده بودن فاعل، خطر زیاد انتقال ویروس اچ.آی.وی. به وی وجود دارد.

در این نوع رابطه، مهم‌ترین خطری که اشخاص را تهدید می‌کند تماس خونی مستقیم و همچنین مایعات درونی بدن با خون شریک جنسی می‌باشد که در صورت آلوده بودن هر یک از شرکای جنسی، احتمال سرایت ویروس اچ.آی.وی. به شریک سالم وجود دارد.

2. سرطان بوون

بیماری بوون (به انگلیسی: BOWEN) یکی از انواع سرطانهای پوستی (SCC یا سرطان سلول سنگفرشی) نادر است که در مخاط انتهای مقعد تظاهر پیدا میکند. در سنین بالا و جوانانی که زگیل مقعدی و فعالیت جنسی زیادی دارند، دیده می‌شود. علائم آن خارش دور مقعدی سوزش یا خونریزی هست. در معاینه پلاک‌های مجزا قرمز و پوسته‌دار دیده می‌شود. این بیماری در موارد نادری در هم‌جنس‌گرایان گزارش شده‌است.

3. عفونت:

عفونت‌های دیگری که می‌توانند با رابطه جنسی مقعدی محافظت نشده منتقل شوند، عبارتند از: ویروس پاپیلوم انسانی (که می تواند خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش دهد)، حصبه، آمیبیاز، کلامیدیا، انگل کریپتوسپاریدیوز، عفونت‌های اشریشیا کلی، ژیاردیاز، سوزاک، هپاتیت آ، هپاتیت ب، هپاتیت سی، تبخال، تومور بدخیم کاپوزی (HHV-8)، لنفوگرانولوما ونروم (ورم غده‌های لنفاوی)، مایکوپلاسما هومینیس، مایکو پلاسما ژنیتالیوم، شپش ناحیه تناسلی، عفونت توسط باکتری سالمونلا، شیگلا، سیفلیس، سل، اوره آپلاسما.

زیان های احتمالی آمیزش مقعدی در کودکان

اگر کودکان با زور مورد تجاوز جنسی از مقعد قرار گیرند، چون مجرای مقعد تنگ و باریکی دارند علائم تروما مانند درد شدید نواحی مقعد، بالا کشیده شدن عضلات مقعد و قیفی شکل شدن آن، خون‌مردگی یا خراشیدگی و زخم در لابلای چین‌های مقعد و گاه پارگی‌های شدید مخاطی و عضلانی مشاهده خواهد شد. چون مقعد از نواحی رفلکس زای بدن است در موارد نادری حتی مرگ ناگهانی نیز گزارش شده‌است.

نحوه تشخیص تجاوز به روش آمیزش مقعدی

تشخیص آمیزش مقعدی با معاینه فردی که در این زمینه دارای تخصص کافی بوده امکانپذیر خواهد بود. بهترین مرجعی که در این زمینه از آشنایی و تسلط کافی برخوردار است میتوان به پزشکی قانونی اشاره کرد که حتی گواهی آن مرجع برای استناد در موارد قانونی معتبر است. به هرحال ممکن است معاینه مقعد برای فرد عادی قابل تشخیص نباشد ولی پزشکی که در این زمینه تخصص، مهارت و تجربه کافی دارد قابل تشخیص است.

در صورت مکرر بودن، علایم و زیان های آمیزش مقعدی را می توان مشاهده نمود. باید دانست که اگر دفعات دخول کمتر از 3-2 مورد باشد نباید انتظار علایم آمیزش مقعدی طولانی مدت را داشت ولی در صورتی که دفعات دخول بیشتر باشد علائمی مثل از بین رفتن چین های مقعدی که در حالت معاینه پوست اطراف مقعد صاف تر از زمان طبیعی است و تورم یا صافی چین ها، ضخیم شدن پوست اطراف مقعد که به داخل کشیده شده و تا ناحیه پوستی مخاطی ادامه می یابد و گهگاه ناحیه یاد شده پوسته گذار می گردد، دیده می شود.

آمیزش مقعدی از نظر شرعی

در دین اسلام به آمیزش مقعدی بین دو مرد لواط و به آمیزش مقعدی مرد با زن نیز وطی دبر گفته می‌شود. عمل لواط در این دین به شدت منع شده و حرام و از گناهان کبیره‌ است و برای آن مجازات اعدام وجود دارد. اما در مورد جواز آمیزش مقعدی مرد و زن اختلاف وجود دارد به گونه‌ای که برخی معتقدند این عمل کاملاً حرام است و اگر کسی انجام داد باید توبه کند و برخی معتقدند اگر زن راضی نباشد حرام و در غیر اینصورت شدیداً مکروه‌ است. اهل سنت این کار را شدیداً حرام می‌دانند و حتی برخی از علمای آنان فتوا داده‌اند که اگر مردی چنین کاری انجام دهد زنش می‌تواند فوراً از او طلاق بگیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ