خواص کدو

a.mahammadi
کدو از نظر علم گیاه شناسی یک میوه ی تابستانی است اما از نظر پخت و پز به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می شود که خیلی هم ارزش تغذیه ای زیادی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. از لحاظ طب قدیم، سرد و خنک کننده است و از لحاظ شیمیایی بدن را قلیایی می‌کند

کدو یک سبزی استوانه ای شکل شبیه خیار می باشد که دارای طعم تند و تیز و شیرینی با هم است.

این گیاه به رنگ های سبز و زرد در دسترس می باشد. کدو سبز از نظر تغذیه ای دارای ارزش زیادی است و به عنوان یک منبع خوب ویتامین CوA  به دلیل داشتن سطوح بالای کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر وریبوفلاوین شناخته می شود. همچنین یکی از بهترین منابع غذایی منگنز نیز می باشد. این گیاه مقدار قابل توجهی از ویتامین B1 و B6 مورد نیاز بدن را نیز تأمین می کند. از دیگر مواد مغذی موجود در کدو سبز می توان به پروتئین، روی، کلسیم، آهن، نیاسین، تریپتوفان،ویتامین K و اشاره کرد.

کدو سبز یکی از بهترین غذاهایی است که به پیشگیری از بیماری اسکوربوت، کبودی و که در نتیجه ی کمبود ویتامین C به وجود می آید کمک می کند.

 تخم کدوی خام، کرم روده را دفع می‌کند و برای رفع یبوست و اختلالات گوارشی مفید است و رگهای بدن را تمیز میکند. پوست خشک شده آن برای درمان بواسیر و خونریزی معده و روده مفید است. همچنین برای یرقان بسیار مفید است و تب را پایین می آورد. برای زخم روده و مثانه و سوزش ادرار، تخم کدو مصرف می شود همچنین سرفه را درمان می‌کند و روغن آن برای رفع دل‌پیچه مفید است. گوشت کدو زود هضم است و چنانچه با گوشت و حبوبات پخته شود، به هضم آنها نیز کمک خواهد کرد و در زود پخته شدن آنها هم تاثیر فراوان دارد.

از دیگر فواید کدو آن است که حاوی مقدار زیادی مواد ضد سرطان و آنتی اکسیدان است و مصرف آن از بروز سرطان و پیری زودرس سلول ها جلوگیری می کند.خوردن سبزیجاتی با فیبر بالا از جمله کدو سبز باعث می شود سموم سرطان زا از سلولهای کولون دفع شده و فولات و بتاکاروتن و ویتامین C موجود در آن از این سلولها در برابر موادشیمیایی که باعث سرطان کولون (روده بزرگ) می شوند محافظت می کند.کدو سبز به دلیل دارا بودن  آلفا و بتا کاروتن در کاهش خطر سرطان پروستات مردان بالای ۶۰ سال موثر است.آب کدو سبز از نظر توانایی مقابله با جهش های سلولی همانند تره فرنگی، تربچه و کدوتنبل است.

بیشتر مواد مغذی موجود در کدو سبز به پیشگیری از آترواسکلروزیس (گرفتگی عروق) و بیماری های قلبی در دیابتی ها کمک می کند و همچنین خطر حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را به وسیله ی کاهش فشار خون بالا، کاهش می دهد.کدو سبز سرشار از پتاسیم بوده و برای کاهش فشارخون بسیار مفید است.مصرف کدو از افزایش قند، و چربی خون جلوگیری می کند. کدو سبز از اکسیداسیون کلسترول که یکی از دلایل اصلی تجمع کلسترول در دیواره ی رگ های خونی می باشد جلوگیری می کند. دریافت منظم این سبزی موجب کاهش سطوح بالای هموسیستئین خون می شود؛ حتما می دانید که سطوح بالای هموسیستئین منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

کدو سبز بخاطر اینکه حاوی ویتامین C بالایی می باشد آسم را درمان می کند و به چشم های شما کمک می کند تا بهتر ببینید و سلامت آن ها را بهتر حفظ نمایید. مس موجود در این سبزی به کاهش علایم دردناک آرتریت روماتوئید نیز کمک می کند.

 مصرف کدو سبز به عنوان یکی از منابع ویتامین A در بارداری نیز مفید می باشد. البته زیاده روی در مصرف ویتامین A در بارداری (بیش از ۱۰۰۰۰ واحد در روز) خطر ابتلا به نقایص مادرزادی جنین را افزایش می دهید.

این اعتقاد وجود دارد که کدو سبز حاوی ترکیبات ضد پیری بسیار خوبی است. آنتی اکسیدان های موجود در آن موجب تقویت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به میزان ۴۰ درصد می شود.

بر طبق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه راش در شیکاگو، ویتامین A و E در ترکیب با اسیدهای چرب امگا ۳ جذب آنتی اکسیدن های محلول در چربی را تقویت می کند و به بازسازی مؤثر سلول های مغزی کمک می کند.

کدو سبز همچنین حاوی کالری کمی است، به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن فقط حدود ۲۵ کالری دارد. علاوه بر این مشخص شده است که کدو سبز متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را بالا می برد. این گیاه حاوی بیش از ۹۵ درصد آب می باشد که آن را به عنوان یکی از بهترین غذاها برای افرادی که رژیم دارند، مطرح می کند. در واقع باید شما بدانید که کدو را در چه زمانی و کدام وعده و به همراه چه موادغذایی باید مصرف کنید تا بهترین نتیجه را برای داشتن تناسب اندام و سلامتی به دست آورید. مصرف کدو به تنهایی به فقر غذایی بدن می انجامد اما اگر در کنار غذا مصرف شود، می تواند یک تعدیل کننده دریافت انرژی باشد و به کاهش وزن کمک کند.

کدو سبز برای اشخاص گرم مزاج و صفراوی بسیار مفید و خون ساز است و خوردن ۱۵۰ گرم کدو در روز نیاز بدن به  فیبر را تأمین می کند.

نکات: گوشت کدو زود هضم است ولی خوردن آن برای افرادی که طبع سرد داشته یا در مناطق سرد زندگی می کنند خوب نیست زیرا تولید بلغم و سوداء در بدن آنها می کند و منجر به نفخ، سنگینی، و درد معده، قولنج و بی اشتهایی آنها می شود. اگر این افراد بخواهند کدو مصرف کنند حتما باید آن را با ادویه های گرم مصرف کنند و یا انواع پخته آن را در ماست رنده کنند و کمی خردل، سیر، نمک و نعناع به این ترکیب اضافه و میل کنند.

کدو سبز برای کسانی که دل درد و نفخ روده دارند مفید نیست و موجب بی حسی معده و روده می گردد. در طب سنتی، اعتقاد بر این است که کدو سبز مانند سایر کدوها، طبع سرد و تری دارد و به همین دلیل زیره، نعناع، نمک، روغن زیتون، فلفل، خردل و آبغوره، جزو مصلحات این صیفی آبدار و کم‌کالری محسوب می‌شوند. همچنین توصیه می‌شود افرادی که مزاج گرم دارند، آن را با آبغوره یا سرکه و افرادی که مزاج سرد دارند، آن را با زیره سیاه و ادویه‌های گرم میل کنند.

بهترین روش مصرف کدو سبز به صورت خام و بخارپز شده است. مصرف آب کدو سبز بسیار مفید است.اگر طعم آن را دوست ندارید با آب هویج مخلوط کرده و نوش جان کنید.

کدو سبز معمولاً از آن دسته موادی است که در تمام مدت سال، یا حداقل بیشتر آن، در اختیار و در دسترس شما است پس آن را به طور مرتب در غذاهای تان استفاده کنید تا از بیماری ها در امان باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ