خواص زنجبیل

a.mahammadi
زنجبیل در زمره مفیدترین و پرکاربردترین ادویه جات قرار داشته و سرشار از مواد مغذی و ترکیبات زیست فعالی است که برای مغز و بدن انسان مزایای فراوانی را به همراه دارند.

 زنجبیل یک تنه می‌تواند طعم هر غذا یا شیرینی را از این رو به آن رو کند. علاوه بر طعم‌دهی خواص درمانی زیادی نیز برای این ادویه قائل شده‌اند؛ اما با تمام خواصی که دارد می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند مضر نیز باشد. در این مطلب به مهمترین خواص آن اشاره شده است:

کاهش حالت نفخ: اگر همیشه نفخ می‌کنید توصیه می‌کنیم به چای خود کمی زنجبیل اضافه کنید و یا اینکه یک تکه‌ی کوچک زنجبیل تازه و پوست‌کنده بجوید.

 پیشگیری از ابتلا به سرطان: زنجبیل حاوی ترکیباتی است که خواص ضدسرطانی دارند. محققان مشاهده کرده‌اند که زنجبیل با سلول‌های سرطانی تخمدان مقابله می‌کنند. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل تازه باعث کاهش التهاب‌های کولون (روده) می‌شود. پودر زنجبیل روی سلول‌های سرطانی تأثیر می‌گذارد و به از بین بردن آن‌ها کمک می‌کند.

 تسکین حالت تهوع: اگر به دلیل ورود یک ویروس به بدنتان و یا حالت تهوع ناشی از ماشین‌گرفتگی و غیره دچار حالت تهوع می‌شوید زنجبیل می‌تواند به دادتان برسد. پودر، نوشیدنی زنجبیل، قرص و یا مربای آن باعث تسکین معده و جلوگیری از آشوب آن می‌شود.

کاهش قند خون: زنجبیل دارای خواص ضد دیابتی قوی است، پودر زنجبیل در افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند باعث کاهش قند خون می‌شود. اگر شما نیز از این بیماری رنج می‌برید با پزشک معالجه‌ی خود در خصوص مصرف زنجبیل مشورت کنید. توجه داشته باشید که در برخی موارد مصرف زنجبیل می‌تواند تأثیر خطرناکی روی میزان انسولین بدن داشته باشد.

ضدانعقاد خون: نتایج یک پژوهش استرالیایی نشان می‌دهد که زنجبیل یک ضدانعقاد قوی است که تا حدودی قوی تر از آسپرین نیز محسوب می‌شود. در نتیجه مصرف آن برای بیمارانی که داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود.

لاغری و کاهش وزن: محققان هلندی به این نتیجه رسیده‌اند که زنجبیل متابولیسم بدن و روند سوخت و ساز چربی ها چربی‌ها را بالا می‌برد. احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند و جلوی پُرخوری را می‌گیرد. برای همین هم اثرات مثبتی در کاهش وزن دارد.

بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از آلزایمر: آنتی اکسیدان ها و ترکیبات زیست فعال موجود در زنجبیل می توانند پاسخ های التهابی در مغز را مهار نمایند .هم چنین برخی شواهد نشان می دهند که مصرف زنجبیل به طور مستقیم می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد.

کاهش کلسترول خون: سطوح بالای LDL (کلسترول بد) با افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط است. مصرف ۳ گرم پودر زنجبیل در روز موجب کاهش قابل توجه در بیشتر شاخص های کلسترول می شود.

پاک کننده سینوس‌ها : زنجبیل تاثیر شگفت‌انگیزی روی سینوس‌ها دارد، به تسهیل پاکسازی آنها کمک می‌کند و مانع گرفتگی آنها می‌شود. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که چای زنجبیل آماده کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

هضم بهتر غذا:زنجبیل باعث هضم بهتر و سریع غذا می‌شود. ترکیبات موجود در زنجبیل با اثر گذاشتن روی مخاط معده و روده باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود این ادویه باعث تحریک ترشح آنزیم‌های مختلفی می‌شود که هضم غذا را راحت‌تر می‌کنند. تاخیر در تخلیه معده یکی از دلایل اصلی بروز سوء هاضمه است. خوشبختانه زنجبیل سرعت تخلیه معده را در افرادی که با این مشکل دست به گریبانند، افزایش می دهد.

مقابله با باکتری ها و ویروس ها: جینجرول، ماده زیست فعال موجود در زنجبیل تازه، می تواند به کاهش عفونت کمک نماید. در واقع عصاره زنجبیل می تواند رشد بسیاری از باکتری ها را مهار کند. عصاره زنجبیل در مقابله با باکتری های دهانی مربوط به برخی بیماری های التهابی لثه موثر است. هم چنین زنجبیل تازه ممکن است برای مقابله با ویروس RSV که یکی از علل شایع عفونت های تنفسی است، موثر باشد.

کاهش دردهای عضلانی: پژوهش ها صورت گرفته نشان می دهد زنجبیل در مقابله با درد های عضلانی ناشی از ورزش موثر است. تاثیر مصرف زنجبیل به صورت سریع و فوری نیست، اما می تواند در مقابله با روند افزایش روز به روز و تدریجی درد های عضلانی موثر باشد.

مسکن قوی: به عقیده‌ی محققان زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و یک مسکن فوق‌العاده است برای همین افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می‌برند می‌توانند از زنجبیل استفاده کنند. به خاطر اینکه ژینژرول موجود در آن باعث کاهش التهاب مفاصل شده و دردهای ناشی از آن را تسکین می‌دهد. یکی از موارد استفاده سنتی زنجبیل در تسکین انواع درد ها از جمله درد قاعدگی است. تاثیر مصرف زنجبیل بر کاهش درد با میزان اثرگذاری داروهای مفنامیک اسید و ایبوپروفن برابری می کند.

افزایش تشرح بزاق دهان: یکی دیگر از خواص زنجبیل، افزایش میزان بزاق در دهان است. بیش‌تر شدن ترشح بزاق شیوع مشکلات دندان را کاهش می‌دهد

نکته: به این نکته توجه کنید که زنجبیل گرمی است و باعث گرم شدن بدن می‌شود؛ امکان دارد این مسئله نیز باعث بروز التهاب در دهان و مخاط شده و ایجاد سوزش یا خارش کند. اگر شما با مصرف زنجبیل احساس التهاب و سوزش در دهان داشتید از مصرف آن بپرهیزید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ