نحوه کاشت آناناس

نحوه کاشت آناناس و حتی نحوه پوست کندن آن همیشه برای همه ما سوال است. در این مطلب سعی شده به سوالات آناناسی شما پاسخ داده شود.

آناناس یکی از میوه های غنی از ویتامین است که برای بسیاری از بیماری ها مناسب است. خوردن نصف یک فنجان از آناناس می تواند نیاز روزانه شما به ویتامین c را برطرف کند. در همین زمینه ما سعی کریدم به شما نحوه کشت آناناس را آموزش دهیم تا به راحتی بتوانید این میوه گران قیمت را در خانه خویش پرورش دهید.

نحوه کاشت آناناس و پرورش آن در منزل

پس از خرید یک میوه آناناس باید دقت کنید تاج آن را به خوبی از میوه جدا کنید ( مانند تصویر زیر )

برای جدا کردن تاج میوه آناناس کافیست از یک نفر کمک بخواهید تا میوه را با دو دست خود گرفته و شما نیز تاج آن را بگیرید. حال کافیست دستان خود را در خلاف جهت یکدیگر بپیچانید و تاج آناناس را به طور کامل جدا کنید.

همچنین می توانید با یک چاقو تاج را از میوه برش دهید. (بهترین روش)

پس از جدا کردن تاج، 4 ردیف از برگ های پایینی را کنده، تاج را درون یک لیوان آب و در معرض نور خورشید قرار دهید. (آب لیوان را هر روز عوض کنید)

توجه داشته باشید که فقط قسمت ساقه و بدون برگ در آب قرار بگیرد.(حدود 1-2 سانتی متر کافیست)

همانطور که در تصویر بالا می بینید پس از گذشت چند روز، ریشه های انتهایی بزرگتر شده و تاج آناناس برای کاشتن در خاک آماده می شود.

یگ گلدان مناسب با ارتفاع 25 سانتی متر و پر شده با خاک مناسب را آماده کرده و تاج را به اندازه 4 سانتی متر درون خاک قرار دهید.

حال باید گلدان آناناس را در یک جای پرنور، گرم و مروطب قرار دهید تا پس از گذشت 3-4 ماه ریشه ها قوی تر و بزرگتر شوند.

اگر شما خوش شناس و صبور باشید پس از دو تا سه سال آناناس شما گل داده و تبدیل به یک میوه خوشمزه برای شما می شود !

نکات نگهداری

دمای ایده آل : 18-30 درجه

آبیاری : در فصل های گرم هفته ای یکبار و فصل های سرد هر دو هفته یکبار

خاک مناسب : مخلوطی از خاک باغچه – کوکوپیت و خاک برگ

تاثیر مصرف آناناس در دفع سنگ کلیه

آناناس ادرارآور و تصفیه کننده است و شهرت زیادی در دفع ضایعات بدن دارد. این میوه ی خوشمزه به پاکسازی کلیه ها و دفع سنگ کلیه کمک زیادی می کند. می توانید از آب آناناس طبیعی برای این منظور استفاده کنید. همچنین می توانید آن را با شیر گیاهی برنج مخلوط کرده و خاصیت آن را چند برابر کنید. برای این کار به مقداری میوه ی آناناس و ۲۵۰ میلی لیتر شیر برنج نیاز دارید. این دو ترکیب را داخل مخلوط کن بریزید و به مدت چند دقیقه میکس کنید. می توانید برای رقیق تر کردن آن کمی آب نیز اضافه کنید.

آناناس برای رفع گلودرد و سرفه

در سال ۲۰۱۰ محققان هندی تأثیر شربت تهیه شده با مخلوطی از آب آناناس، نمک، فلفل سیاه و عسل را روی بیماران آزمایش کردند. نتایج نشان داد که این نوشیدنی نسبت به شربت سرفه در آرام کردن سرفه و رفع ناراحتی گلو مؤثرتر است. آناناس حاوی آنزیم بروملین و ویتامین های A و C، منیزیم، منگنز و پتاسیم است که با تقویت سیستم دفاعی بدن، مقابله با عفونت ها را برای بدن آسان تر می کند.

آناناس برای معده

اگر در هضم غذا مشکل دارید یا دچار گاز معده و غیره هستید لازم است که به تغذیه‌تان اهمیت ویژه‌ای بدهید. اگر تغذیه‌ی متعادلی دارید ولی از این مشکلات رنج می برید، احتمالاً بدنتان به میزان کافی آنزیم‌های گوارشی ترشح نمی‌کند. آنزیم بروملین باعث تقویت عملکرد دستگاه گوارش شده و به بدن کمک می‌کند تا به‌خوبی مواد غذایی تجزیه‌ شده و جذب شود.

برای مثال با مصرف آب آناناس روند تجزیه و گوارش برخی پروتئین‌ ها مانند پروتئین‌ های موجود در گوشت قرمز که به کندی تجزیه شده و در فرآیند هضم غذا مشکلاتی ایجاد می ‌کنند، تسریع می‌ شود. هنگامی که آب آناناس می ‌خورید، اگر کمی زردچوبه به آن بزنید کمک زیادی به هضم غذا می ‌کند.

آفات گیاه آناناس (Pineapple)

آناناس‌ها در معرض تعدادی از بیماری‌ها قرار دارند که جدی‌ترین آن‌ها بیماری پژمردگی ناشی از شپشک‌های آردپوش است که معمولاً در سطح آناناس‌ها و احتمالاً در غنچه‌هایی که بسته می‌مانند یافت می‌شوند. سایر بیماری‌ها شامل بیماری صورتی، پوسیدگی ریشه‌ی باکتریایی، سیاه تاول، پوسیدگی ریشه‌ی قارچی، ریشه‌ی مشکی، ویروس لکه‌ی زرد و مواردی از این دست می‌شود. اگر میوه‌ در حین گرمایش برای فرایند کمپوت‌سازی دچار تغییر رنگ قهوه‌ای متمایل به مشکی شود، می‌گویند به بیماری موسوم به صورتی ابتلا پیدا کرده است.
تعدادی از آفات که می‌توانند بر گیاه آناناس تاثیر بگذارند شامل تریپس، شته، مورچه و … می‌شوند

سیکل زندگی آناناس

۴-۳ سال طول می‌کشد و معمولاً بعد از اینکه اولین میوه‌های حاصل از ازدیاد برداشت شد بعد از این مرحله از پایه گیاه اصلی ۳-۰ شاخساره بوجود می‌آید. معمولاً طول زمان از کشت تا تولید ۲۴-۱۵ ماه است. این شاخساره‌هایی که در پایه گیاه بعد از محصول اصلی تولید می‌شوند رشد کرده و گیاهان جدیدی را تولید می‌کنند که محصول حاصل از این suckerها در حدود ۱ سال بعد تولید می‌شود  که به آن “First ratoon crop” می‌گویند. با تولید اولین ratoon crop گیاه یک سیکل جدید را از اندام ازدیادی نظیر slip یا تاج تا تولید محصول اقتصادی طی می‌کند. اگر گیاه قوی باشد دومین محصول حاصل از پاجوش‌ها نیز بر روی گیاه تولید می‌شود و یک سیکل تقریباً ۴ ساله را تکمیل می‌کند. برای تولید سومین محصول گیاه باید قدرت و بنیه‌ای قوی داشته باشد ولی در بیشتر موارد به خاطر نبود قدرت و بنیه کافی در گیاه محصول سوم وجود ندارد یا خیلی ضعیف و کوچک است. لذا بسته به شرایط حاصلخیزی خاک و وجود یا عدم وجود نماتد در خاک این محصول را نگه داشته یا حذف می‌کنند. اندازه میوه در محصول اول بزرگتر از محصول دوم و آن هم بزرگتر از محصول سوم است. میوه‌های حاصل از ratoonها کوچکتر ، شیرین‌تر، اسیدیته (اسید سیتریک) کمتری، عطر و طعم آنها نیز بیشتر است و برای فرآوری، کمپوت‌سازی، مرباسازی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود. بعد از ۴ سال از کشت آناناس به خاطر سطحی شدن ریشه‌ها و ضعیف شدن گیاه مزرعه آناناس را تجدید می‌کنند.

نحوه کاشت آناناس

برای تنظیم زمان برداشت و رسیدگی میوه‌ها از این روش استفاده می‌کنند. برای این منظور از هورمون اتیلن و از انواع تجاری آن با نام اتفن و یا ترکیبات آزاد کننده اتیلن مانند NAA استفاده می‌کنند. برای افزایش کارایی عمل پیش‌رس کردن بهتر است در زمان گلدهی معمول گیاهان از هورمون‌ها استفاده بشود و نیز باید میزان کاربرد ازت و قدرت رشد گیاه کمتر باشد و نیز اگر شب‌ها خنک باشد بویژه دمای زیر ۲۴ درجه سانتی‌گراد کارایی پیش‌رس کردن بالا خواهد بود.

آبیاری آناناس

در عین اینکه مقاوم به خشکی است ولی برای تولید محصول خوب به آبیاری متوسطی نیاز دارد. آبیارى بویژه در طول دوره رویشی ضروری است. کمبود آب دراین مرحله باعث توقف رشد گیاه و کاهش گلدهی می‌شود. در طول دوره گلدهی مزرعه آناناس باید آبیاری بشود .

کوددهی

۳ عنصر N,k,Fe مهم هستند. آناناس به فسفر و کلسیم کمتری نیاز دارد  و نیاز به این دو عنصر ۴-۲ ماه قبل از آغازش گلدهی است. یعنی در ۵ ماه اول بعد از کاشت نیاز ی به فسفر و کلسیم ندارد.

ازت در رشد و تکامل گیاه نقش بسیار مهمی دارد بالاترین میزان نیاز به ازت ۲ ماه قبل از ظهور گل است و بعد از تشکیل گل نیاز به ازت کمتر خواهد شد و زیادی آن باعث رشد پاجوش‌ها شده و کیفیت و اندازه میوه کم می‌شود. پتاسم در کیفیت میوه تأثیر دارد. باعث افزایش سطح و تعداد برگ‌ها می‌شود و به دنبال آن فتوسنتز افزایش، تولید و عملکرد بالا خواهد رفت. پتاسیم طعم، کیفیت و راندمان تولید و نیز رنگ میوه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باید به طور مداوم از آن استفاده نمایند. پتاسیم در خاک‌های شنی به مقدار ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار و در خاکهای رسی به میزان ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار استفاده می‌شود.

 
بهترین روش کاربرد پتاسیم پخش آن در زمین قبل از کاشت خواهد بود. ولی در طول دوره رشد نیز می‌توان از این کود استفاده کرد. نحوه کاشت آناناس به کمبود آهن بسیار حساس است. لذا باید pH خاک اسیدی باشد. خاک‌های سبک ودارای مواد آلی تهویه خوبی دارند واینها شرایطی است که جذب آهن را افزایش می‌دهد. آناناس به کمبود روی نیز حساس است و برای جبران کمبود آن ابتدا باید مدیریت خوب باغی انجام شود و سپس سولفات‌روی به صورت محلول پاشی استفاده شود. برای جبران کمبود روی و آهن از محلول پاشی سولفات‌روی و آهن می‌توان استفاده کرد .

 
نیاز آناناس به فسفر کم است ولی در موقع تشکیل گل نیاز به این عنصر افزایش می‌یابد و باید ۴-۲ ماه قبل از تشکیل گل استفاده بشود. کمبود فسفر باعث کاهش عملکرد محصول می‌شود ولی زیادی آن نیز مضر است و باعث جلوگیری از  جذب روی می‌شود. نحوه مصرف آن قرار دادن کود فسفر در چاله و قبل از کاشت می‌باشد. از سویی کاربرد کودهای حیوانی پوسیده نیز قبل از زمان کاشت بسیار ضروری است.

تراکم کاشت

تراکم گیاه در هکتار معمولاً ۴۵- ۴۰ هزار اصله در هکتار است. فاصله ردیفها ۹۰-۷۵ سانتی‌متر و فاصله دو گیاه از هم ۳۰-۲۵ سانتی‌متر است. البته در برخی منابع در حالت خاص تراکم را ۷۵۰۰۰-۵۸۷۰۰ ذکر کرده‌اند. اما در حالت کلی افزایش تراکم اندازه میوه را کاهش می‌دهد و چنین میوه‌های برای فرآوری مناسب هستند.

اعمال زراعی مهم

زمین باید قبل از کاشت با قارچ کش ضدعفونی بشود. از مالچ‌های پلاستیکی برای افزایش دمای خاک در ناحیه ریشه، افزایش و ذخیره رطوبت، کاهش جمعیت علف‌های هرز و نیز کاهش نماتد استفاده می‌شود. نهایتاً بعد از انجام اعمال زراعی برداشت آناناس صورت می‌گیرد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ