علت گرفتگی گوش و درمان خانگی آن

حسام آرین
بسیاری از روش های درمانی طبیعی، داروهای بدون نسخه و حتی داروهای نسخه ای برای گرفتگی گوش وجود دارد. با این حال، درمان دقیق گرفتگی گوش به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. در این عارضه فرد ضمن احساس پری گوش تصور می کند هر 2 یا یکی از گوش هایش مسدود شده، همچنین این امر می تواند منجر به بروز مشکلات شنوایی، سرگیجه و درد شود. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله درباره روش های مختلف درمان گرفتگی گوش بر اساس علت صحبت می شود.

بسیاری از روش های درمانی طبیعی، داروهای بدون نسخه و حتی داروهای نسخه ای برای گرفتگی گوش وجود دارد. با این حال، درمان دقیق گرفتگی گوش به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. در این عارضه فرد ضمن احساس پری گوش تصور می کند هر 2 یا یکی از گوش هایش مسدود شده، همچنین این امر می تواند منجر به بروز مشکلات شنوایی، سرگیجه و درد شود.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله درباره روش های مختلف درمان گرفتگی گوش بر اساس علت صحبت می شود.

گرفتگی گوش مربوط به سینوس

التهاب یا گرفتگی سینوس ها می تواند منجر به گرفتگی گوش شود. نمونه هایی از شرایطی که روی سینوس ها و گوش ها تاثیر می گذارد عبارتند از:
سینوزیت یا التهاب پوشش سینوس ها
آلرژی
عفونت مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی
عفونت های سینوسی باکتریایی یا ویروسی
سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار
ناهنجاری های ساختاری

درمان

درمان های کیپ شدن گوش مربوط به سینوس بسته به علت اصلی بروز آن متفاوت است. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، بیشتر عفونت های سینوسی بدون درمان پزشکی برطرف می شوند. با این حال، در صورت ابتلای فرد به عفونت سینوس باکتریایی ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. احتقان گوش مربوط به سینوزیت یا عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا با برطرف شدن شرایط زمینه ای یا علت التهاب از بین می رود. اجتناب از عوامل تحریک کننده و حساسیت زا که باعث سینوزیت می شوند نیز به رفع گرفتگی گوش کمک می کند. برای مدیریت علائم شرایط سینوسی و گرفتگی گوش فرد می تواند:
از یک کاسه آب گرم یا دوش بخار نفس بکشد.
از مرطوب کننده یا دستگاه بخور استفاده کند.
حوله گرم و مرطوب را روی بینی و پیشانی خود قرار دهد.
از ضداحتقان یا اسپری های نمکی بینی استفاده کند.
برای تسکین درد و تورم از مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کند.
آبیاری بینی را انجام دهد.

آلرژی

رینیت آلرژیک یا آلرژی بینی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد حساسیت زا در محیط مانند گرده، گرد و غبار یا شوره حیوانات خانگی واکنش زیادی نشان دهد. یک منبع معتبر در سال 2019 خاطر نشان می کند رینیت آلرژیک می تواند روی گوش ها نیز تاثیر بگذارد. افراد مبتلا به رینیت آلرژیک ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:
فشار داخل گوش
مشکل شنیداری
همچنین رینیت آلرژیک می تواند منجر به موارد زیر شود:
عطسه کردن
آبریزش یا گرفتگی بینی
خارش چشمان و آبریزش آنها
خارش دهان، بینی و گلو
مشکل تنفسی
سردرد

درمان

برای رفع گرفتگی گوش که به دلیل آلرژی ایجاد می شود فرد باید از داروهای آلرژی مانند داروهای ضداحتقان و آنتی هیستامین استفاده کند. مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه شواهدی یافته است که نشان می دهد درمان های مکمل زیر به درمان رینیت آلرژیک کمک می کنند:
طب سوزنی
آبیاری بینی
مکمل های گیاهی سایبان
همچنین مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه پروبیوتیک ها، عسل و عصاره پوست درخت کاج را به عنوان گزینه های درمانی نیزذکر کرده است، اما نتایج مطالعات فعلی شواهد متناقض یا ضعیفی را برای تایید کارآیی آنها ارائه می دهد.

تغییرات ارتفاعی

تغییرات ارتفاعی منجر به گرفتگی گوش می شود. این حالت زمانی رخ می دهد که فشار هوای خارج از گوش با فشار هوای داخل لوله های استاش متفاوت باشد. لوله های استاش کانال های باریکی هستند که گوش میانی را به حلق فوقانی و حفره بینی متصل می کنند. در فشار هوایی، غواصی در اعماق دریا یا هر زمان که شخصی به ارتفاعات بالاتر یا پایین می رود تغییرات فشار هوا رخ می دهد.

درمان

برای رفع گرفتگی گوش به دلیل تغییرات ارتفاع فرد می تواند موارد زیر را امتحان کند:
خمیازه کشیدن یا آدامس جویدن هنگام برخاستن یا فرود آمدن
استفاده از گوش گیر فیلتر شده که فشار هوا را برابر می کند
استفاده از اسپری ضداحتقان بدون نسخه
در صورت امکان فرد باید به آرامی پایین بیاید یا صعود کند تا اجازه دهد لوله های استاش فشار گوش میانی را یکسان کند، همچنین می توانند مانورهای والسالوا و توین بی را امتحان کنند.

تجمع جرم گوش

جرم گوش به نام سرومن ماده ای مومی شکلی است که مجرای گوش تولید می کند. داشتن مقداری جرم گوش خوب است زیرا به تمیز کردن و محافظت از مجرای گوش کمک می کند. با این حال، تجمع بیش از حد جرم گوش به شرایطی منجر می شود که اصطلاحا آن را تحت تاثیر قرار دادن سرومن می نامند. افرادی که از تجمع بیش از حد جرم گوش رنج می برند علائم زیر را تجربه می کنند:
مشکل شنیداری
ناراحتی گوش
خارش
احساس پری در گوش
وزوز یا زنگ زدن در گوش
گوش درد
سرگیجه
عفونت گوش

درمان

فرد می تواند از قطره های گوش پاک کن بدون نسخه یا کیت های پاک کننده موم گوش استفاده کند. افراد می توانند با نکات زیر جرم گوش اضافی را در خانه از بین ببرند:
قطره گوش هیدروژن پراکسید
هنگام استفاده از قطره گوش باید دستورالعمل های روی محصول را دنبال کنید.
به طور معمول فرد یک یا 2 بار در روز حداکثر 5 قطره داخل گوش بریزد و می تواند این کار را 3 تا 7 روز ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:برای درمان عفونت گوش چه باید کرد؟

روغن بادام یا زیتون

بر اساس سرویس بهداشت ملی انگلستان، فرد می تواند 2 یا3 قطره روغن بادام یا زیتون در گوش بریزد. فرد باید این کار را 2 بار در روز به مدت چند روز متوالی انجام دهد. بیش از 2 هفته جرم گوش باید از گوش خارج شود به ویژه هنگام خواب وقتی که فرد دراز کشیده است.

شستشو

پزشک متخصص احتمال می رود شست شوی گوش را تجویز کند. با این حال، فرد می تواند این کار را در خانه نیز انجام دهد.

عفونت گوش

عفونت گوش منجر به گرفتگی گوش می شود. عفونت گوش در صورت بروز یک عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی در گوش میانی ایجاد می شود. عفونت منجر ضمن التهاب و تجمع مایع در لوله استاش با تجمع مایعات باعث ایجاد احساس پری یا گرفتگی در گوش می شود. هر فردی می تواند به عفونت گوش مبتلا شود. با این حال، این عارضه بین کودکان شیوع بیشتری دارد. علائم عفونت گوش شامل موارد زیر است:
گوش درد که هنگام خوابیدن بدتر می شود
تب
سرگیجه
از دست دادن تعادل
مشکل شنیداری
سردرد

درمان

برخی از عفونت های گوش بدون درمان پزشکی به طور خود به خود برطرف می شوند. با این حال، عفونت های باکتریایی گوش میانی ممکن است به مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. استراحت زیاد و نوشیدن مایعات مانند آب یا چای به بهبود سریع عفونت گوش کمک می کند. فرد می تواند برای تسکین درد و تب از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کند. پزشکان می توانند عفونت های قارچی گوش را با داروهای موضعی ضدقارچ درمان کنند.

بیشتر بخوانید:آیا سزارین عوارض دارد؟

بیماری منیر

بیماری منیر یک اختلال گوش داخلی است که باعث سرگیجه شدید، سرگیجه، وزوز و گرفتگی گوش می شود. علائم بیماری منیر هنگامی رخ می دهد که مایعات در هزارتوی گوش داخلی جمع می شود. هزارتو متشکل از کانال های نیم دایره است که به تنظیم تعادل کمک می کند و حلزون گوش که مسئول شنوایی است. علت دقیق بیماری منیر هنوز ناشناخته مانده است. با این حال، انستیتوی ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی بیان می کند افراد به دلیل این موارد به این اختلال مبتلا می شوند:
عفونت ها
آلرژی
شرایط خودایمنی
ژنتیک

درمان

افراد می توانند بیماری منیر را با داروهای تجویز شده مانند موارد زیر درمان کنند:
مکلیزین
دیازپام
لورازپام
تزریق جنتامایسین
درمان های جایگزین برای بیماری منیر شامل موارد زیر است:
محدود کردن مصرف نمک
محدودیت در مصرف کافئین، شکلات و الکل
درمان فشار هوا
رفتار درمانی شناختی
جراحی برای فشرده سازی کیسه اندولنفاتیک گوش داخلی

علل دیگر

سایر دلایل گرفتگی گوش عبارتند از:
نوروم آکوستیک: تومور غیرسرطانی که روی اعصاب گوش داخلی ایجاد می شود.
کلستئاتوم: رشد پوستی خوش خیم که پشت پرده گوش ایجاد می شود.
اوتیت میانی سروز: عفونت حفره پشت پرده گوش است.
اختلال مفصل فکی گیجگاهی: شامل طیف وسیعی از شرایط است که بر مفاصل کناره های فک باز و بسته کننده دهان تاثیر می گذارد. اختلالات TMJ در نتیجه تراز غیرطبیعی فک، آسیب دیدگی یا ساییدن دندان رخ دهد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

افراد اغلب می توانند گرفتگی گوش را با داروهای خانگی و بدون نسخه درمان کنند. با این حال، ممکن است فردی بخواهد با پزشک در مورد گرفتگی گوش خود مشورت کند اگر:
علائم با وجود استفاده از درمان های خانگی یا بدون نسخه همچنان ادامه دارد
تب می کنند
تخلیه مایعات از گوش آسیب دیده تجربه می شود
دچار سرگیجه یا از دست دادن هماهنگی می شوند
گوش درد شدید دارند

خلاصه

گرفتگی گوش به خودی خود برطرف می شود. دلایل گرفتگی گوش می تواند شامل تجمع جرم گوش، تغییر در ارتفاع، عفونت و آلرژی باشد. در حالی که برخی از دلایل گرفتگی گوش نیازی به مداخله پزشکی ندارند، اما در صورت ادامه علائم یا احساس علائم عفونت شدید گوش افراد باید به پزشک مراجعه کنند مانند:
تب
تخلیه مایعات
گوش درد شدید
از دست دادن اشتها
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ