آیا آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی حذف شد؟

bagheri.mry
آزمون ورودی تیزهوشان در پایه هفتم و نمونه دولتی نیز، طبق اعلام معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از سال جاری حذف شد. طبق تصمیم شورای عالی وزارت آموزش و پرورش برگزاری هرگونه آزمون های تستی، استفاده از کتب کمک آموزشی در مدارس، و ورود موسسه ها به بهانه آمادگی برای آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم ممنوع اعلام شد. بنابراین برای سال آینده هیچ پذیرشی در این مدارس وجود نخواهد داشت.

حذف آزمون ورودی تیزهوشان در پایه هفتم و نمونه دولتی نیز، توسط معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال جاری اعلام شد. طبق تصمیم شورای عالی وزارت آموزش و پرورش برگزاری هرگونه آزمون های تستی، استفاده از کتب کمک آموزشی در مدارس، و ورود موسسه ها به بهانه آمادگی برای آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم ممنوع اعلام شد. بنابراین با حذف آزمون تیزهوشان، برای سال آینده هیچ پذیرشی در این مدارس وجود نخواهد داشت.

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش‌ ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش جزییات مربوط به طرح حذف آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی تشریح کرده و گفت توصیفی بودن دروس دانش آموزان در دوره دبستان، مغایر با برگزاری آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی است و زمینه سودجویی برخی موسسات را نیز فراهم کرده است و حذف آزمون ورودی تیزهوشان قدمی موثر در اصلاح روند تربیتی دانش آموزان ابتدایی خواهد بود.

چرا آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم حذف شد؟

رضوان حکیم زاده اعلام کرد: با توجه به مفاد سند تحول بنیادین و اهدافی که برای دوره ابتدایی مبنی بر محور بودن جریان تربیت در کلیه فعالیت‌های آموزش‌و‌پرورش مشخص شده، در شورای عالی آموزش‌و‌پرورش تصمیم گرفته شد در دوره ابتدایی مجالی را فراهم کنیم که این جریان مهم تحت‌الشعاع هیچ امر دیگری قرار نگیرد. بنابراین قرار شد کلیه عواملی که باعث می‌شوند تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی تغییر جهت دهد و به یکسریآزمون‌های تستی تقلیل یابد و محورهای اساسی یاد شده از جمله مهارت‌آموزی، شاداب‌بودن و نشاط داشتن دانش‌آموزان به دست فراموشی سپرده شود را مورد توجه جدی قرار داده و بر آنها تمرکز کنیم.

آزمون های ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی چه اثرات مخربی داشتند؟

آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم اثرات مخربی روی دوره ابتدایی داشت و یکی از مطالبه‌های جدی خانواده‌ها این بود زیرا با توجه به رقابت ناسالمی که شکل گرفته بود،‌ پروسه بسیار استرس‌زایی بود و هزینه‌های بسیاری نیز در برداشت. در این میان خانواده‌هایی که متمکن بودند می‌توانستند وارد کلاس‌های خاص شوند که زمینه سودجویی برخی موسسه‌ها را فراهم کرده بود. از سوی دیگر خانواده‌هایی که شرایط مالی نداشتند برچسب عدم توانمندی و باهوش نبودن به فرزندشان می‌خورد که به لحاظ تربیتی آسیب‌رسان بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بازگرداندن نشاط به دوران کودکی و محور قرار دادن تربیت ۷.۵ میلیون دانش‌آموز ابتدایی از مزایای خوب این مصوبه است و اگر بگوییم فرزندان ما از این غول استرس‌زای آزمون ورودی رها شدند، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. امروز می‌توانیم خوشحال باشیم یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین تصمیم‌های گرفته شده که می‌تواند مقدمات اجرایی شدن سند تحول را به شکل صددرصدی در دوره ابتدایی فراهم کند و جا دارد به معلمان ابتدایی، دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای ایجاد چنین فرصت ارزشمندی تبریک بگوییم.

نحوه ورود به مدارس سمپاد چگونه خواهد شد؟

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفته است:  با توجه به این‌که دیگر آزمونی برگزار نمی‌کنیم، دیگر ورودی به پایه هفتم در این مدارس نخواهیم داشت و دانش‌آموزان در آزمون دوره دوم سمپاد شرکت می‌کنند لذا تمرکز برای شناسایی و جذب و دادن فرصت به این دانش‌آموزان منوط به زمانی می‌شود که سنشان بیشتر شده باشد. امیدواریم روی ابزارهای خوب در دوره دوم برای شناسایی استعدادها هم کار شود و بچه ها صرفا بر اساس یکسری مهارت‌های ریاضی برچسب تیزهوش بودن و یا نبودن نخورند. با حذف آزمون ورودی تربیت جانی دوباره در دوره ابتدایی می‌گیرد و فشاری که به خانواده ها وارد می‌شد، از بین می‌رود.

وضعیت تحصیل کسانی که اکنون در مدارس سمپاد مشغول به تحصیل هستند چه خواهد شد؟

اکنون آنها که در دوره اول پذیرش شدند درسشان را ادامه می‌دهند و وارد دوره دوم می‌شوند، اما برای سال تحصیلی آینده پذیرش جدید در دوره اول متوسطه نخواهیم داشت. با عدم برگزاری آزمون مدارس خاص، به تدریج طی سه سال مدارس سمپاد از متوسطه اول حذف می‌شود و آزمون مدارس خاص از دوره ابتدایی به دوره دوم متوسطه منتقل می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
اشکان

اشکان

1397-01-22 - 09:48 پاسخ

حالا واقعا حذف شده یا نه

1397-01-21 - 17:35 پاسخ

بسیار عالیست احسنت از اینکه ازمون رو حذف کردید و نگرانی ما و بچه هامون رو کم کردید

1397-01-21 - 15:36 پاسخ

خیل اشتباهه که برداشتند حداقل

سانای

سانای

1397-01-19 - 06:56 پاسخ

با تشکر از اینکه حذف شد چون فشار زیادی به ما وارد میشد ورود بر تصمیم گیرنده گان محترم وارجمند سپاس??????

ناصر

ناصر

1397-01-19 - 06:02 پاسخ

ما دیگه عادت کردیم به بی سوادی مسولان ، شب میخوابیم صبح بیدار میشویم کلی طرح میدن بعد هم خودشون حیران میشن چطور اجرا شون کنند . خیلی متسفم برات اقای وزیر ، خیلی متاسفم برات ریس جمهور که کلیدت را اینجا هم چرخاندی و درب باز نشد نشد نشد .

1397-01-18 - 11:58 پاسخ

منم به نوبه خودم از وزیر آموزش و پرورش سپاس گزارم.بچه هامون رو از استرس و نگرانی نجات دادید.این آزمون ها رقابت ناسالمی بین بچه ها ایجاد کرده بودوقضاوت نابجا نسبت به همدیگر داشتند.به نظر من همه بچه ها هوش و استعداد کافی رو دارند فقط این آزمون ها استرس زا هستند .با سپاس از زحمات شما

امیر

امیر

1397-01-18 - 10:15 پاسخ

من یه روستایی بودم ولی با این تصمیم ما را به خود کشی مجبور میکنید وزیر من شش میلیون خرج کردم چرا زود تر نگفتید دو ماه مونده به ازمون میگیدچرا????????

مهسا

مهسا

1397-01-15 - 12:30 پاسخ

قشنگ معلومه کسایی که خیلی خوشحالند همین بچه های ششمی هستن که از اول سال حتی لای کتابشون رو هم باز نکردن. اگه زحمت میکشیدن و درس میخوندن الان خوشحال نبودن بلکه گریه هم بابتش میکردن. من نمی فهمم چی شده که مسئولان با لیاقت همچین تصمیمی گرفتن تکلیف ما که در این مدارس هستیم چی میشه؟ اصن با خودکون فکر کردید؟ ما باید برای ورود به دوره دوم آزمون بدیم، در حالی که سال های پیش اینطور نبوده واقعا واستون متاسفم که زندگی بچه های مردم رو به بازی میگیرید. ما که چند سال پیش که ششم بودیم این همه درس خوندیم و بدون هیچ استرسی قبول شدیم شما دارین نسل جدید رو خیلی پرو میکنید نسلی که حتا بلد نیست به بزرگترش احترام بگذاره. اگه شما به خودتون میگید نسل سوخته.... ما ۱۰ برابر شما سوخته تریم.

hadis

hadis

1397-01-14 - 17:25 پاسخ

واقعا تصمیم عالی بود واقعا داشتیم از استرس می مردیم

سینا

سینا

1397-01-14 - 12:01 پاسخ

انهای ک استعداد دارند میتونن دوره دوم برن سمپاد دره اول همه باس بچگی کنن.....کار خوبی بود

1397-01-13 - 08:09 پاسخ

واقعا تصمیماتی از این افتضاح تر وجود نداشت . آقای وزیر شما می گویید بچه ها استرس پیدا میکنند خب اشخاصی که استرس پیدا میکنند شاید اصلا حق شان تیزهوشان نبوده و نخواهد بود . این که استرس پیدا میکنند از زیاد خواهی پدر و مادر هایشان هست . الان من یک سال را جهشی خواندم و یک سال هم زود آمدم مدرسه اگر این طور بود تا به حال من از استرس سکته کرده بودم

ترابی

ترابی

1397-01-10 - 19:55 پاسخ

به نظر بنده کار بسیار عاقلانه ای است به دلیل اینکه پسر من آزمونهای تستی را میداد و بسیاری از آنها را قبول میشد ولی وقتی خیلی تلاش میکرد و یکی از آزمون ها رو قبول نمی شد بسیار ناراحت میشد و حتی میگفت من نتونستم این آزمون رو خوب بدم پس چه جوری تیزهوشان قبول شم .حداقل با این تصمیم باری از روی دوش بچه های دبستانی برداشته شد

1397-01-06 - 12:11 پاسخ

عالی شد حذف شد بچه هامون ارام نداشتند

رضایی

رضایی

1397-01-02 - 19:54 پاسخ

از وزیر محترم اموزش وپرورش به خاطر تصمیم این تصمیم عالی کمال تشکر را دارم و میدانم این تصمیم بر خلاف عقیده برخی از دوستان یک شبه نیست بلکه نظرات و کارشناسی های روانشناسی و تحصیلی زیادی منجر به اخذ این تصمیم بینهایت عالی گردیده است .قابل ذکر است که موسسات جانبی زیادی از حذف این ازمون ضرر میکنند که در زمره مخالفان اصلی حذف این ازمون نیز میباشند .من به نمایندگی از بسیاری از خانواده ها از جناب وزیر خواهشمندم بر ابلاغ و اجرای این مصوبه پافشاری نمایند چرا که بچه های ما بچگی نکرده اند و تا الان هر چه بوده ازمون بوده و استرس

ناشناس

ناشناس

1397-01-02 - 19:43 پاسخ

بل سلام کمال تشکر و قدردانی را از وزیر محترم اموزش و پرورش به خاطر این تصمیم بسیار عالی دارم چرا که دختر من با وجود اینکه جز دانش اموزان ممتاز مدرسه می باشد و در پایه ششم مشغول به تحصیل است بار استرس زیادی را تا کنون متحمل شده و واقعا حذف این قبیل ازمون ها در این مقاطع پایین یکی از بهترین تصمیمات کشوری بوده است .سپاس بیکران .درود بر شما

1396-12-27 - 09:23 پاسخ

خیلی خوب شد افرادی که نمی خوان ...

دکتر صالحی راد

دکتر صالحی راد

1396-12-26 - 05:57 پاسخ

مطابق فصل هشتم چهار چوب نهادی و نظام اجرای تحول بنیادین آموزش و پرورش: برای تحقق اهداف و برنامه های سند ملی آموزش و پرورش در افق چشم انداز،سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر برفرآیند تحول بنیادین در دو سطح به شرح زیر صورت می پذیرد: بخش اول:سیاست گذاری و تصمیم گیری کلان و نیز ارزیابی و نظارت راهبردی فرآیند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر پایه این سند بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد.

امیرمحمد

امیرمحمد

1396-12-22 - 19:41 پاسخ

واقعا بهترین تضمینی بود که تابحال گرفته شده.پسر من هم داشت آموز پایه ششم هست ودر کلاسشون همیشه رتبه اول کلاس هست اما همیشه این استرس آزمون رو داشت ولی وقتی این تصمیم گرفته شده واقعا همه بچه ها استرسشون از بین رفته.

دکتر صالحی راد

دکتر صالحی راد

1396-12-22 - 10:51 پاسخ

آقای مدیر و وزیر محترم آموزش و پرورش: شما که یک شبه تصمیم میگیرید ومدعی هستید روش گزینش دانش آموزان که طی 30 ساله گذشته غلط است وراهکار جایگزین هم ندارید و صورت مسله را پاک میکنید و میگوید خذف !! آیا راهکار و روش جایگزین قبل از اعلام فکر کردید؟ آقای وزیر و مدیر محترم شما که اعلام میکنید این روش برای خانواده های مرفه است که فرزاندانشان به این گونه مدارس راه پیدا میکنند!!! آقای وزیر و مدیر محترم شما نگران خانواده های مرفه نباشید اینگونه حانواده ها در کل ایران چند نفر هستند .آنها به راحتی روشها و راهکار جایگزین را دارند و انتخاب کرده اند .شما نگران خانواده های ضعیف و فقیر باشید که در کل ایران هستند و نمی توانند به این گونه مدارس راه یابند و استعداد سوزی. میکنید

خلیل

خلیل

1396-12-22 - 08:17 پاسخ

بسیار کار اشتباهی است.شما که میخواستید ازمون رو لغو کنید از ابتدای سال تحصیلی میگفاید نه اینکه بعد از این همه تلاش دانش اموزان صبح بلتد شید و تصمیم بگیرید.

1396-12-20 - 19:56 پاسخ

درودبر وزیر محترم پسر من ششم هست وهوش خوبی دارد ودر درسها فوقالعاده قوی ولی بازم استرس این امتحان شدیدا ایشون رو اذیت میکرد واین استرس زیاد دراین سن کم آسیبهای جبران نشدنی دارد تازه آزمون تیز هوشان حذف نشده فقط زمانش موقعی شده که بچه ها پخته تر میشوند وبدون فشار درس میخوانند بازم تشکر میکنم

ناشناس

ناشناس

1396-12-20 - 08:41 پاسخ

واقعا برای این وزیر متاسفم خدا میداند چه بر سر فرزندانی مثل پسر من که چند سال زحمت کشیدن آمد فقط خدا عوضش رو بده اگر راست میگید وکار کارشناسی بود حداقل یک سال جلوتر میگفتید چرا دو ماه به امتحان مونده .پس حتما منفعتی داشته چون این بچه ها حالا هم استرس رو کشیدن هم افسردگی رو تحمل میکنن .........ما که در متن جامعه هستیم می بینیم فقط دانش آموزان کاملا ضعیف ونه حتی متوسط از این قضیه خوشحال هستن

1396-12-19 - 12:28 پاسخ

واقعا حذف این آزمون های سمپاد کاری بسیار عاقلانه بود

1396-12-19 - 10:50 پاسخ

کار درستی انجام دادند

حمید

حمید

1396-12-19 - 10:14 پاسخ

دوستان مخالف فراموش نکنید که این شیوه فقط تو ایران رایج بوده وتو کشورهای غربی بتووجود اینهمه پیشرفت همچین روشی نیست

امیر

امیر

1396-12-18 - 16:49 پاسخ

عالی تصمیم به این خوبی تا حالا نبوده من خودم دانش اموز کلاس ششم هستم و تا حالا خانواده ام خرج های زیادی برای من کردم و من اگر قبول نشم تمام امید خوندم و پول به باد رفته ولی واقعا تصمیم فوق العاده ای بود ممنون با تشکر

•••••••••••••

•••••••••••••

1396-12-17 - 11:40 پاسخ

من واقعا با این تصمیم گرفته شده شک به هم وارد شده حالا چرا امسال واقعا چرا اونایی که سال پیش ازمون داده اند می تونن تو اون مدارس درس بخونند بعد ما نمی تونیم حتما تو سالهای اینده برای بقیه هم طرح شهاب می گذارند فقط تکلیف ما معلوم نیست

1396-12-16 - 20:41 پاسخ

شما دارید صورت مسئله رو حذف می کنید مشکلی که باید به حل آن اندیشید بازگرداندن این مدارس از هدفی که در پیش گرفته اند به هدف اصلی شان این مدارس باید با آزمون سنجش هوش دانش آموز بپذیرد نه با آزمون های سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموز قبول کنند و مورد دیگر حذف کتاب های کمک درسی و مدارس غیرانتفاعی است زیرا خلاقیت که بسیار مهم تر از درس است توسط این مدارس و کتاب ها ازبین می رود

1396-12-16 - 19:36 پاسخ

سلام.عالیه.چون بچه نباید تو این سن استرس داشته باشه و بعصی از بچه ها با استعداد هستند ولی پول کلاس های تست و آموزشی را ندارند و حق آنان ضایع میشود

ناشناس

ناشناس

1396-12-16 - 15:24 پاسخ

سلام بنظر من این عاقلانه ترین کار بود چون روح وروان بچه ها از هرچیز دیگر مهم تراست وبچه ها بجای اینکه فکر فهمیدن مطالب وپایه درسیشان رو قوی کنند فقط فکر تست حل کردن بودند واین یک افت وبلا است

رضا

رضا

1396-12-16 - 15:02 پاسخ

اصلا کار درستی نبود یعنی چی استرس مطمئن باشید کسی که استعداد داشته باشه استرسم نداره الان دانشجویی ۱۳ساله تو رشته پزشکی داره درس میخونه پس باید استرس بگیره احتمالا کسانی که این تصمیم روگرفتن خودشون بچه ای داشتن که استعداد نداشته سرخورده شده شب خوابیدن صبح پاشدن این تصمیم روگرفتن

1396-12-16 - 11:54 پاسخ

سلام این تصمیم خوبیه چون دانش اموز در این سن علاوه بر درس باید بچگی کنه و از هر گونه استرس که عواقب بدی در جسم و روحیه داره به دور باشه ولی به شرط اینکه عدالت برقرار باشه و بستر اموزش برای دانش اموزان با استعداد قشر پردرامد و کم در امد به یک اندازه باشه

1396-12-13 - 15:25 پاسخ

خیلی خوب شد اما بعضی هااستعداد دارند

ناشناس

ناشناس

1396-12-13 - 05:58 پاسخ

ممنون از تصمیم خوبتون.ولی ای کاش زودتر این موضوع مطرح میشد تا گروه زیادی از خانواده ها ضرر نمیکردند.

سارا

سارا

1396-12-11 - 04:14 پاسخ

سلام.من واقعا خیلی براتون متاسم با این تصمیمتون.اصلا فکر نکردید با حذف مدارس تیزهوشان سر ما ها حه بلایی میاد? اونایی که استرسش رو نمیتونم تحمل کنن به ما ربطی نداره ما میخوام درس بخونیم و شب بیدار باشیم.

فرهنگی

فرهنگی

1396-12-09 - 08:44 پاسخ

ر اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» شاید زمانی که اولین مدارس غیرانتفاعی در کشور شروع به فعالیت کردند، کسی تصور نمی کرد به دنبال این مدارس، مدارس دولتی نیز از حالت رایگان خارج شوند و شهریه هایی برای خود تعیین نمایند. بله این موضوع یعنی داستان تکراری دریافت پول توسط مدارس غیر انتفاعی در سال های اخیر، دومین دغدغه خانواده هایی که زندگی معمولی داشته و از پس شهریه های سنگین مدارس غیرانتفاعی برنمی آیند.آیا توسعه مدارس غیر انتفاعی مغایر با قانون اساسی نیست ؟!

ملکوتی

ملکوتی

1396-12-08 - 11:33 پاسخ

احسنت براین تصمیم واقعا خیلی خوشحال شدم همش استرس امتحان تیزهوشان رو داشتم از این تصمیم عاقلانه آموزش وپرورش ممنونم ولی ای کاش درتابستان میگفتید تامردم انقدر هزینه نمی کردند

1396-12-06 - 13:05 پاسخ

این بهترین کاری بود که می شد واقا افرین به این کار دختر من با این که شاگرد اول کلاس شون است ولی همیشه استرس داشت که ایا قبول میشه یا نه

سیمین

سیمین

1396-12-02 - 17:11 پاسخ

سلام ،خوب یا بد بودن ،حذف ازمون ورودی ،بعدا مشخص میشه ،چه بسا حق بسیاری از دانش اموزان پر تلاش وبا استعداد که دچار سر خوردگی میشوند و چه بسا دانش اموزنی که خوشحالند که هیچ تلاشی نکردند،و هیچ هزینه ای نکردند و فقط بچه هایی مثل بچه های ما که دو ساله دارن تلاش میکنند،غصه دارن و سر خورده شدند،واقعا جای تآسفه ،،باید زودتر اعلام میکردند

ناشناس

ناشناس

1396-12-02 - 17:00 پاسخ

خیلی بی انصافی هستش که با این تصمیم یک دفعه ای می زنن توی پر بچه هایی که خودشون به طور خودکار درس می خونن و واقعا باانگیزه هستن نوبت بقیه هم می رسد موافق ها زیاد خوش حال نباشن آسیاب به نوبت

1396-11-30 - 12:22 پاسخ

افرین بر این تصمیم دختر من هر شب با استرس ازمون می خوابید

1396-11-29 - 21:31 پاسخ

پسر من از کلاس سوم ازمون داده چون توانایی داره الانم همیشه توی تهران اوله این درسته تاامسال زحمت کشیده الان زحماتش به بادبره،،واقعابرای طرزفکرتون متاسفم که حتی جایی برای پیشرفت این بچه نذاشتید،،وخداازتون نگدره چراکه کسانیکه پول ندارن سالی 20ملیون هزینه کنن بچه هاشون باید به مدارس دولتی ،،،45نفرظریت هرکلاس درس بخونن اول فکر کنید چی سرامثال بچه من میاد خداازتون نگذره که همه ی رودباری گرفتید حتی آینده بچه ها ،،،،که هرکی پول داره بایدامکانات داشته باشه،،اگرراست میگیدمدارس غیرانتفاعی روبردارید

ناشناس

ناشناس

1396-11-29 - 16:49 پاسخ

واقعا متاسفم وقتی دانش آموزی 8 ماه درس می خواند و دو ماه مانده به آزمون میگویید برداشته شده پس چرا کمال ودیگر مدارس باز است و .....

قادری

قادری

1396-11-29 - 09:43 پاسخ

احسنت. درود بر این تصمیم گیرندگان.

قاسمی

قاسمی

1396-11-28 - 09:07 پاسخ

حذف آزمون تیزهوشان کاری عاقلانه وعلمی است ولی موفقیت کامل به منظور نجات دانش آموزان در گرو جلوگیری از تالیف وانتشار کتابهای تستی به اصطلاح کمک آموزشیست واین موارد همه منوط به تالیف کتب درسی اصولی با سطحی قابل فهم وحجم مطالب کمتر می باشد در حال حاضر کتب درسی سنگین ومبهم وبدون تمرین می باشد.

1396-11-26 - 09:06 پاسخ

بسیارعالی. یکی از بهترین تصمیماتی که این دولت برای جبران اشتباه بزرگ خود در آموزش و پرورش انجام داد حذف رقابتهای فشرده و ملال آور روحی دوران ابتدایی است که شادی و نشاط کودکانه آنها را سالهاست ربوده است. خدا خیرشان دهد

ال

ال

1396-11-17 - 09:08 پاسخ

دیگه عادت کردیم به اینکه شب میخوابید بلند میشید یک چیز میگید .آینده بچه های ما رو به بازی میگیرید .اونیکه تو کوره دهات زندگی میکرده حالا امیدش به این آزمون بوده .اینجوری بازم بچه های خودتون تو مدارس خاص درس میخونن