کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ ؟ - ندا تفضلی هرندی

کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ ؟

کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ ؟

کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ ؟

دندانها به دلایل زیادی می توانند کدر شوند یا تغییر رنگ بدهند. غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف مى كنيم، سیگار کشیدن، داروهای بدون نسخه و حتی افزایش سن ، همه می توانند دندانهای ما را کدر ، زرد یا خاکستری کنند. روش های مختلفی برای داشتن لبخند روشن تر و زیباتر وجود دارد که متداول ترین آنها سفید کردن دندان یا بلیچینگ و لمينيت دندان و کامپوزیت دندان هستند. به دلیل مناسب بودن قیمت کامپوزیت دندان و نیز بلیچینگ دندان،افراد معمولا به سمت این دو گزینه گرایش دارند. دانستن تفاوت بین سفید کردن دندان (بلیچینگ) و کامپوزیت می تواند به تعیین بهترین گزینه کمک کند.

دکتر ندا تفضلی هرندی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با ندا تفضلی هرندی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

به گفته دکتر ندا تفضلی :با بليچينگ فقط می توان رنگ دندانها را سفید کرد اما با استفاده از آن نمی توان فرم دندانها را تغییر داد. این روش مناسب افرادی است که دندانهای مرتبی دارند و تنها میخواهند آنها را سفید تر کنند.

با روش لمينيت سرامیکی علاوه بر تغییر رنگ دندانها می توان فرم و سایز دندانها را تغییر داد. در این روش ابتدا دندانها را تراش داده و از آنها قالب می گیرند و به لابراتور می فرستند تا لمينيت مخصوص دندان شخص ساخته شود.

سفید کننده ها چیست؟

سفید کردن دندان را می توان در خانه یا مطب دندانپزشکی انجام داد. گزینه های بدون نسخه، شامل خمیر دندان مخصوص است.در اين روش درمانی یک راه حل خودتان ارائه می دهید که نتایج متفاوتی دارد و برای همه مفید نيست. برای تغییر محسوس تر، بسیاری از افراد برای سفید شدن دندانها به دندانپزشک خود مراجعه می کنند.

دندانپزشک برای از بین بردن لکه ها و درخشش دندانها از یک ماده سفید کننده قوی به نام پروکسید هیدروژن استفاده می کند. درمان ها سریع هستند و ناراحتی کمی ایجاد می کنند یا هیچگونه ناراحتی ندارند.

 ونير يا لمينيت چیست؟

به لايه اى نازك گفته می شود که قسمت جلویی دندان فردی را کاملاً بپوشاند. از آنجا كه اين درمانها داراى كاربرد زيبايى هستند، در دندانهایی که در معرض دید هستند استفاده می شوند.

ونير يا لمينيت از پرسلن یا کامپوزیت ساخته می شود که مستقیماً روی سطح دندان چسبانده می شوند. با استفاده از لمينيت  پرسلن، دندانپزشک پس از تراش دندانها  قالبگيرى می کند و لمينيت به صورت سفارشی برای هر دندان ساخته می شود.

ونیرهای کامپوزیت توسط دندانپزشک روى سطح دندان قرار داده شده و سپس شکل داده می شود. با استفاده از لمينيت و ونير يك لايه نازك سطح رويى هر دندان را می پوشاند.

طول عمر کامپوزیت دندان بیشتر است یا بلیچینگ

بلیچینگ دندان طول عمر چندانی ندارد. دندانپزشک ممکن است استفاده از ترى های سفید کننده را در خانه برای تکمیل مراحل بليچينگ مطب تجویز کند. در این صورت، بلیچینگ دندان دوام بيشترى خواهد داشت.

دندانهایی که با روش بلیچینگ سفید شده اند باز هم می توانند با گذشت زمان دوباره سفيد شوند. ماندگاری بلیچینگ دندان بسیار کمتر از طول عمر کامپوزیت دندان است.

ماندگاری کامپوزیت دندان می تواند تا 10 سال و یا حتی بیشتر طول بکشد. با اين حال کامپوزیت نیز در صورت عدم مراقبت صحیح از آن می تواند آسیب ببیند. اگر بيمار به جویدن چیزهای سخت مانند یخ و مداد عادت داشته باشد، طول عمر کامپوزیت دندان کاهش می یابد. دندانپزشک اغلب می تواند آسیب کامپوزیت دندان را ترمیم کند.

مقایسه کامپوزیت با بلیچینگ دندان

مقایسه بلیچینگ و ونیر کامپوزیت واقعا شبیه مقایسه سیب و پرتقال است. هم کامپوزیت و هم بلیچینگ می توانند با از بین بردن تغییر رنگ دندان، لبخند را زیباتر کنند، اما شباهت همین جا به پایان می رسد. کامپوزیت دندان می تواند علاوه بر تغییر رنگ دندانها اندازه و سايز دندانها را نيز تغيير دهد.نه تنها این، بلکه طول عمر کامپوزیت دندان نیز بسیار بیشتر از بلیچینگ دندان است.

هزینه کامپوزیت دندان بیشتر است اما ماندگاری کامپوزیت نیز بيشتر است. ونیر کامپوزیت همچنین می تواند يك سرى از مشکلات دندان را به طور هم زمان حل کند  مثل: دندانهای شکسته شده، فاصله ناهموار و تغییر رنگ.

سفید کردن دندانها با بلیچینگ امری معمول، ایمن و مؤثر است.عوارض حداقل بوده و هزینه بلیچینگ نیز معقول است. بلیچینگ دندان بسته به نوع تغییر رنگ دندان، ممکن است نتیجه بدهد یا ندهد. روش بلیچینگ مواردی مانند کجی یا فاصله بین دندانها را برطرف نمی کند و تنها به سفید کردن دندان به همان شکلی که هستند می پردازد و هیچگونه تغییر شکلی در دندانها رخ نمی دهد بجز تغییر رنگ. ممکن است مجبور شوید بلیچینگ دندان را هر سال تکرار کنید.

عوارض بلیچینگ

سوزش بافت لثه

حساسیت دندان

درد و ناراحتی دندان ها

در نهایت

 

هرگونه تصمیم برای انتخاب بلیچینگ یا کامپوزیت بهتر است با در نظر گرفتن عواملی که برای بیمار مهمتر است، انجام شود. در مورد گزینه های خود با دندانپزشک گفتگو کنید. یک دندانپزشك زیبایی به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید بین کامپوزیت دندان و بلیچینگ دندان کدام را انتخاب کنید. در برخی موارد ممکن است دندانپزشک تنها انتخاب کامپوزیت ونیر و یا لمينيت دندان را برای شما مناسب بداند.

دکتر ندا تفضلی هرندی

دکتر ندا تفضلى هرندى، تخصص دندانپزشکی بانوان و کودکان خدمات ارائه شده در بخش دندانپزشکی کودکان: معاینه تشخیص و پرتونگاری کنترل رفتار کودکان درمان ریشه دندان های شیری و دائمی جوان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ماه نوش نظری

    سلام. روزتون بخیر. من پسرم 7 سالش تموم شد از دو ماه پیش پشت دندان شیری پایین دندان اصلیش نیش زد و کم کم دندانش لق شد و شیری افتاد. دندان دائمی هم سر جاش اومد. تقریبا سه هفته پیش دندان شیری بغلیش هم همون حالت شد دندان دائمش در اومد دندان شیری هم کمی لق شده ولی نیوفتاده. نگرانم کرده لطفا تو این وضعیت کرونا منو راهنمایی کنید که چه باید کنم؟

  • لغو پاسخ
دکتر ندا تفضلی هرندی