نیش پشه؛ علائم نیش پشه و درمان آن

alikarimi55
پشه جزئی از خانواده مگس ها می باشد. آن ها به اندازه کافی بزرگ هستند که انسان ها آن ها را با چشم به راحتی ببینید. پشه های نر دارای گیرنده هایی هستند که به کمک آن حضور پشه های ماده را متوجه می شوند. پشه های ماده گیرنده های کمتری دارند. پشه های مرد […]

پشه جزئی از خانواده مگس ها می باشد. آن ها به اندازه کافی بزرگ هستند که انسان ها آن ها را با چشم به راحتی ببینید. پشه های نر دارای گیرنده هایی هستند که به کمک آن حضور پشه های ماده را متوجه می شوند. پشه های ماده گیرنده های کمتری دارند. پشه های مرد طول عمرشان یک هفته است در حالی که پشه های ماده برای چند ماه زنده اند. پشه ها دوره زندگی کوتاهی دارند اما در همین دوره کم می توانند آسیب های ویران کننده ای به زندگی انسان ها وارد کنند. بیماری ها توسط نیش حشرات به انسان ها منتقل می شود، نیش پشه ها معمولا اذیت کننده و گاهی کشنده هستند.

سرگرمی ها و عادت های پشه ها چیست؟

پشه ها در چمن و بوته های محل زندگی انسان ها زندگی می کنند. از سرگرمی های پشه ها ایستادن بر روی آب است. آن ها روی آب برکه، استخر، جریان های باریک آب، حوضچه ها و گودال های آبی که بعد از بارش باران ایجاد می شوند می ایستند. پشه های نر انسان ها را نیش نمی زنند اما پشه های ماده این کار را انجام می دهند. در حالی که آن ها از گیاهان و آب تغذیه می کنند اما پشه های ماده برای تولید مثل نیاز به خون در رژیم غذایی خود دارند. وقتی که شما را نیش می زنند از خود نیشی مرطوب به جای می گذارند. آن ها می توانند بیماری ها را بین انسان ها و حیوانات منتشر کنند.

پشه چگونه نیش می زند؟

پشه های ماده دارای یک قسمت استوانه ای بسیار طولانی در دهان خود می باشد که به آن ها اجازه می دهد که بر روی پوست شما بنشینند و از خون شما تغذیه کنند. زمانی که شما را نیش می زنند، بزاق خود را به شما تزریق می کنند و از این طریق خون شما را تخلیه می کنند. بزاق آن ها حاوی پروتئین هایی می باشد که بیشتر انسان ها نسبت به آن ها آلرژی دارند. سیستم ایمنی بدن نسبت به این مواد از خود واکنش نشان می دهد و این واکنش با ایجاد حلقه ای قرمز رنگ و متورم نمودار می شود. پشه ها قربانیان خود را بر اساس کربن دی اکسید و دیگر مواد شیمیایی موجود در قربانی انتخاب می کند.

نیش پشه شبیه به چه چیزی است؟

تقریبا ناگهان بعد از نیش زدن پشه، ممکن است که متوجه شوید که قسمتی از پوستتان قرمز و متورم شده است. در برخی از موارد، ممکن است که نقطه کوچی در وسط این قرمزی ببینید. این تورم پوست به سرعت قرمز و سخت می شود. این غیز معمول نیست که جای چند نیش پشه را به طور همزمان مشاهده کنید. اگر دارای سیستم ایمنی حساس تری باشید بدن واکنش سخت تری نشان خواهد داد از جمله کهیر، ایجاد تورم در نواحی گسترده تری از پوست و قرمزی یا تورم غدد لنفاوی. کودکان معمولا واکنش بیشتری نسبت به بزرگسالان از خود نشان می دهند.

بیشتر بدانید؛ بعد از گزیدگی چکاری باید انجام بدهیم؟

بعد از نیش پشه چه احساسی داریم؟

ممکن است که بعد از نیش زدن پشه متوجه حضور او بر روی پوست خود شوید. بعد از آن علائم گزیدگی توسط پشه بر روی پوست ظاهر خواهد شد. بیشتر مواقع، واکنش بدن به نیش پشه کم است و بعد از چند روز از بین خواهد رفت. اما می توانند کودکان و بزرگسالانی که دارای سیستم ایمنی حساس تری هستند را بیشتر اذیت کنند. در موارد بسیار نادر، ممکن است که علائم آلرژیکی را تجربه کنید از جمله خارش بدن، سردرد و تب.

چگونه می توان نیش پشه را درمان کرد؟

برای درمان نیش پشه، جای گزیدگی را با آب گرم و صابون بشویید. می توانید از آنتبی بیوتیک هایی برای از بین بردن درد مثل آنتی هیستامین ها یا ضد خارش ها استفاده کنید. برای رفع خارش می توانید کمپرس یخ بر روی پوست خود بگذارید. اگر کودکی دارید که توسط پشه گزیده شده است، ناخن های آن ها را کوتاه کنید و به آن ها گوشزد کنید که از خاراندن پوست خود اجتناب کنند. بسیار نادر است که شخصی به نیش پشه آلرژی داشته باشد. اگر متوجه شدیم که خارش در تمام بدن تان گسترش پیدا کرده است، سردرد یا تب دارید به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده واکنش های جدی یا انقال یک بیماری باشد.

نیش پشه چه بیماری هایی را می تواند منتقل کند؟

پشه می تواند ویروس ها، باکتری ها و انگل های موجود در بزاق خود را منتقل کند. وقتی که شما را نیش می زنند این عوامل بیماری زا را به بدن شما منتقل می کنند و بیماری های جدی را در شما ایجاد خواهند کرد. به عنوان مثال پشه می تواند مالاریا، تب های خطرناک، تب زرد و دیگر بیماری های ویروسی از جمله encephalitis را منتقل می کنند. مالاریا در ایالت متحده کم یاب است اما در برخی از نقاط جهان شایع می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ