جراحی لیفت گونه + راهنمایی کامل

alikarimi55
درباره جراحی لیفت گونه چه می دانید؟ جراحی لیفت گونه که به آن جراحی افزایش حجم گونه هم می گویند نوعی از جراحی است که برای حجم دادن به گونه ها و ایجاد گونه های پر و ظاهری جوان تر انجام می شود. این جراحی در بین افرادی که گونه های صاف و لاغر دارند […]

درباره جراحی لیفت گونه چه می دانید؟ جراحی لیفت گونه که به آن جراحی افزایش حجم گونه هم می گویند نوعی از جراحی است که برای حجم دادن به گونه ها و ایجاد گونه های پر و ظاهری جوان تر انجام می شود. این جراحی در بین افرادی که گونه های صاف و لاغر دارند محبوبیت زیادی دارد. صاف بودن گونه ها می تواند طبیعی باشد یعنی فرد از همان ابتدا این گونه بوده یا این که می تواند به علت بالا رفتن سن اتفاق بیفتد. در این روش از ایمپلنت یا پیوند چربی برای افزایش حجم گونه استفاده می شود. در این مقاله از بخش عمومی دکتر سلام به بررسی جراحی لیفت گونه می پردازیم.

جراحی لیفت گونه چیست؟

لیفت گونه از طریق ایمپلنت یا تزریق چربی، حجم گونه ها را افزایش می دهد. با پر به نظر رسیدن گونه ها فرد جوان تر به نظر می رسد. به علاوه افزایش حجم گونه ها می تواند بین اجزای صورت توازن برقرار کند.

اگر فکر می کنید که گونه هایتان نسبت به بینی و چانه تان خیلی کوچک هستند، این روش می تواند کارساز باشد. این جراحی می تواند با استفاده از ایمپلنت در سایزهای گوناگون به رضایت بخش ترین و زیباترین نتایج برسد. در صورت داشتن شرایط زیر می تواند جراحی افزایش حجم گونه را انجام دهید:

  • اگر فکر می کنید که گونه های لاغر و فرو رفته ای دارید
  • اگر به علت بالا رفتن سن قصد ترمیم حجم گونه های خود را دارید
  • اگر حس می کنید که گونه هایتان نسبت به بینی و چانه تان خیلی کوچک به نظر می رسند.

بیشتر بدانید: از جراحی زیبایی پلک چه می دانید؟


کاندیدهای مناسب لیفت گونه

چه کسانی گزینه های مناسبی برای جراحی لیفت گونه هستند؟ جراحی لیفت گونه به دلایلی مناسب همه افراد نیست. افرادی که مناسب این جراحی هستند شامل این افراد هستند:

  • افرادی که به خاطر سن یا به دلایل طبیعی حجم گونه پایینی دارند.
  • افرادی که قصد ترمیم، اصلاح گونه ها و برقراری توازن بین گونه ها و سایر اعضای صورت خود را دارند.
  • افرادی که قادر به انجام و ادامه شیوه سالم زندگی بعد از انجام جراحی هستند.
  • افرادی که سیگار نمی کشند یا حداقل ۶ هفته قبل و بعد از جراحی سیگار را ترک کرده اند.
  • افرادی که انتظارات واقع گرایانه ای از این جراحی دارند.
  • افرادی که از نظر احساسی و ذهنی آماده انجام این جراحی هستند.

چرا جراحی لیفت گونه انجام می شود؟

افراد گوناگون میزان متفاوتی چربی در گونه های خود دارند. این چربی به صورت حجم می دهد و سبب داشتن ظاهر جوان تر و زیباتری می شود. کسانی که جراحی افزایش حجم گونه را انجام می دهند این کار را به یک سری دلایل انجام می دهند. افزودن حجم طبیعی به گونه ها بدون افزایش وزن در سایر قسمت های بدن می تواند خیلی سخت باشد.

به همین خاطر است که افراد برای ترمیم و افزایش حجم گونه ها و داشتن ظاهری زیبا و جوان به این جراحی رو می آورند. جراحی لیفت گونه می تواند ظاهر متوازنی به کل صورت بدهد. داشتن ظاهر زیبا و جوان روی اعتماد به نفس افراد تاثیر زیادی می گذارد، به همین دلیل بسیاری از افراد این جراحی را برای بالا بردن اعتماد به نفس خود انجام می دهند.

برای این که گزینه مناسبی برای انجام جراحی لیفت گونه باشید راه هایی وجود دارند که می توانید آن ها را انجام دهید از جمله: مصرف سیگار را قطع کنید، به اندازه کافی ورزش کنید، از مواد غذایی سالم استفاده کنید، از مصرف الکل بپرهیزید.

جلسات قبل از جراحی لیفت گونه

جلسات مشاوره در خصوص جراحی لیفت گونه می توانند از  ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت ادامه داشته باشند. در طول این جلسات، جراح درباره تمام جنبه های جراحی با شما مشورت خواهد کرد. برخی از موضوعاتی که پزشکان در این جلسات آن ها را پوشش دهی می کنند شامل این مواردند:

  • انگیزه شما برای انجام جراحی لیفت گونه
  • انتظارات و خواسته هایتان
  • توصیه هایی در خصوص رسیدن به بهترین نتیجه
  • خطرات و عوارض جانبی این پروسه
  • گزینه های درمانی غیر جراحی (اگر مناسب شرایط شما باشند)

بعد از این که پزشک درباره جزئیات جراحی لیفت گونه با شما صحبت کرد، درباره سابقه بیماری از شما سوال می پرسد. موضوعاتی که پزشک درباره آن ها از شما سوال می پرسد شامل این مواردند:

  • وضعیت کنونی سلامتی تان
  • بیماری هایی که در گذشته داشته اید یا در زمان حال دارید
  • داروهایی که هم اکنون مصرف می کنید از جمله داروهای گیاهی و ویتامین ها
  • آیا تنباکو و قرص مصرف می کنید
  • حساسیت دارویی
  • جراحی های سابق

جراح صورت شما را معاینه می کند و تصاویری از صورت تهیه می کند تا از آن ها برای گزارشات پزشکی استفاده کند. سپس درباره گزینه های درمانی با شما مشورت خواهد کرد. پزشک گزینه های درمانی را بر این اساس این موارد در نظر می گیرد:

  • بهترین گزینه برای مشکلی که دارید
  • میزان حجمی که قرار است به گونه ها اضافه شود
  • ترجیحات شخصی

بیشتر بدانید: سوالات مربوط به جراحی زیبایی غبغب و صورت


سوالاتی که معمولا در طول جراحی پرسیده می شوند

باید به طور کامل از این پروسه آگاهی پیدا کنید و بعد درباره جراحی تصمیم بگیرید. این جلسات پیش از جراحی این موقعیت را برای شما فراهم می کنند تا احساسات خود در مورد جراحی را با پزشک در میان بگذارید و هر سوالی که دارید را از پزشک بپرسید. سوالاتی که معمولا از پزشک پرسیده می شوند شامل این مواردند:

  • آیا نتیجه ای که انتظار دارم و می خواهم به آن برسم واقع گرایانه است؟
  • برای رسیدن به بهترین نتایج چه کارهایی می توانم انجام دهم؟
  • چگونه این جراحی را انجام می دهید؟
  • در چه قسمت هایی احتمال وجود زخم هست؟
  • طول دوره ریکاوری چه میزان خواهد بود و در طول این دوره به چه نوع کمکی نیاز خواهم داشت؟
  • آیا قبلا هم این جراحی را انجام داده اید؟
  • آیا ممکن است عکس های جراحی های قبلی که انجام داده اید را به من نشان دهید؟
  • آیا می توان با روشی به جز جراحی به نتیجه ای که انتظار دارم برسم؟

جراحان می خواهند که به بهترین نتایج ممکن برسند به همین دلیل نیاز است که با پزشک درباره چیزی که می خواهید به آن برسید صادق باشید.

قبل از جراحی لیفت گونه

دارو:

اگر قبل از جراحی دارو مصرف می کنید حتما جراح تان را در جریان قرار دهید. این داروها شامل داروهای بدون نیاز به نسخه، داروهای گیاهی و هر نوع دارویی است که توسط پزشک تجویز نشده است. حتما توصیه های پزشک درباره تنظیم دوز مصرفی داروها و قطع مصرف برخی از داروها قبل از جراحی را جدی بگیرید.

این امر به خصوص هنگامی که از داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین، کلوپیدوگرل و هر گونه داروی خوردنی دیابت استفاده می کنید بیشتر اهمیت میابد. یکی از اصلی ترین دلایلی که گاهی جراحان، جراحی را کنسل می کنند و آن را به روز دیگری موکول می کنند عدم رعایت توصیه ها در خصوص مصرف داروها است. پس تا جایی که می توانید این موضوع را جدی بگیرید.

پروسه جراحی

جراحی لیفت گونه چگونه انجام می شود؟

انجام جراحی لیفت گونه معمولا بین یک تا دو ساعت زمان می برد. گاهی امکان دارد که پزشک، همان روز جراحی فرد را مرخص کند اما اکثر بیماران یک شب تحت نظر می مانند.

قبل از این که برای انجام جراحی لیفت گونه به بیمارستان بروید باید دستورالعمل های جراح را در خصوص غذا خوردن، نوشیدن و مصرف دارو در شب قبل از جراحی جدی بگیرید. حتما باید این کارها را انجام دهید تا پزشک جراحی را کنسل و آن را به روز دیگری موکول نکند. جراحی لیفت گونه شامل مراحل زیر است:

۱_ فرم رضایت نامه:

قبل از انجام این جراحی باید یک فرم رضایت نامه پر کنید. می توانید این فرم را روز جراحی یا در طول جلسات قبل از جراحی (حدودا یک هفته قبل از جراحی) امضا کنید. حتما این فرم را با دقت مطالعه کنید و بعد برای امضا کردن آن اقدام کنید.

این کار برای این است که از تمام خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی جراحی آگاه شوید و بعد آگاهانه امضا کنید. علاوه بر این، قبل از امضا کردن فرم هر گونه سوالی که دارید را از پزشک بپرسید. بعد از این که فرم رضایت نامه را امضا کردید، جراح نگاهی به دهان تان می اندازد. ممکن است که جراح درباره جراحی و اهداف آن با شما صحبت کوتاهی داشته باشد.

۲_ بیهوشی:

بعد از آن تکنسین بیهوشی از داروهای بیهوشی برای شما استفاده می کند. برای جراحی لیفت گونه، می توان از بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی با تزریق درون وریدی استفاده کرد. نوع بیهوشی استفاده شده بسته به نظر جراح و شرایط تان دارد. می توانید در جلسات قبل از جراحی درباره روش های بیهوشی با پزشک تان مشورت کنید.

۳_ روش ها:

بعد از این که داروی بیهوشی تاثیر خود را گذاشت، جراح قبل از ایجاد برش، قسمت مربوطه را تمیز می کند و پارچه ای دور آن می کشد. برش های جراحی لیفت گونه درون گونه انجام می شوند. این کار به زخم این امکان را می دهد که در دهان مخفی شود.

اگر قرار است که چربی مورد نیاز از قسمت شکم تهیه شود، برش کوچکی در ناف ایجاد می کنند. دو روش برای لیفت گونه وجود دارند که پزشک معمولا آن ها را انجام می دهد:

پیوند چربی:

در این روش لیفت گونه، جراح از قسمت هایی مثل شکم و ران ها چربی بر می دارد و آن را به گونه ها انتقال می دهد. این روش جراحی یک مزیت دیگری که دارد این است که باعث برداشتن چربی های اضافی از سایر قسمت های بدن هم می شود. برای افرادی که نمی خواهند از ایمپلنت های مصنوعی استفاده کنند، این روش می تواند گزینه مناسبی باشد.

ایمپلنت گونه:

گاهی اوقات جراح به جای برداشتن چربی از بدن، از ایمپلنت استفاده می کند. در این روش جراح ایمپلنت هایی در سایزهای مختلف را امتحان می کند تا مناسب ترین اندازه ایمپلنت برای گونه ها را پیدا کند. امتحان کردن ایمپلنت با سایزهای مختلف به رسیدن به بهترین نتیجه و داشتن ظاهری طبیعی کمک می کند.

جراح درباره گزینه های مختلف درمان با شما صحبت می کند و به شما می گوید که کدام روش بهترین نتیجه ای که می خواهید را برای شما فراهم می کند. انتخاب روش مناسب برای جراحی به یک سری عوامل بستگی دارد از جمله: حجمی که قرار است به گونه ها اضافه شود و ترجیحاتی که دارید.

 بستن برش:

جراح برای بستن برش های حاصل از جراحی لیفت گونه از بخیه های قابل جذب استفاده می کند. به علاوه ممکن است که پزشک به شما توصیه کند که از پوشش فشرده کننده صورت (گارمنت) استفاده کنید تا امکان حرکت های اضافی بعد از جراحی کاهش پیدا کند. علاوه بر این، پزشک از لوله درن در زیر پوست استفاده می کند تا ورم و کبودی را کاهش دهد که معمولا این لوله درن قبل از این که مرخص شوید برداشته می شود.

 خارج شدن از اتاق جراحی:

بعد از جراحی لیفت گونه، به اتاق ریکاوری یا بخش منتقل می شوید. سپس همان روز یا روز بعد از بیمارستان مرخص می شوید.


بیشتر بدانید: همه چیز درباره جراحی زیبایی بینی


مراقبت های بعد از جراحی لیفت گونه

بعد از جراحی لیفت گونه چه انتظاراتی می توانم داشته باشم؟

باید از انتظاراتی که می توانید بعد از این جراحی داشته باشید آگاه شوید. جراح درباره مراقبت های بعد از جراحی و چیزهایی که می توان آن ها را انتظار داشت به شما اطلاع می دهد.

بعد از جراحی، یک جلسه ملاقات با پزشک برای شما تنظیم می شود که زمان آن حدودا ۱ الی ۲ هفته بعد از عمل جراحی است. بعد از آن در طول ملاقات، پزشک صورت تان را معاینه می کند و وجود عوارض جانبی را بررسی می کند. به علاوه محل برش را معاینه می کند و در صورت نیاز بخیه ها را بر می دارد.

غذا خوردن و نوشیدن:

مصرف مواد غذایی جامد بعد از جراحی لیفت گونه پیشنهاد نمی شود. به همین خاطر توصیه می شود که در طول روزهای اول جراحی از مواد غذایی نرم و مایعات استفاده کنید. توصیه می شود که در طول روزهای اول جراحی از مصرف مواد غذایی حاوی اسید و مرکبات بپرهیزید.

از آن جایی که برش های ایجاد شده درون دهان صورت گرفته اند، مصرف این مواد غذایی می تواند سرعت پروسه بهبود را کاهش دهد. بعد از ۳ الی ۵ روز می توانید به برنامه غذایی عادی خود برگردید. اگر سعی کنید که بعد از جراحی یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید به بهبود خودتان کمک بزرگی کرده اید. باید پروتئین، سبزیجات و آب را به میزان زیاد در برنامه غذایی تان بگنجانید.

مراقبت از زخم ها:

از آن جایی که این برش ها درون دهان ایجاد شده اند، هیچ زخم مشهودی روی گونه ها دیده نمی شود. اما باید از محل زخم محافظت کنید تا به تسریع پروسه بهبود کمک کنید و از بروز هر گونه عوارض جانبی پیشگیری کنید. روش هایی وجود دارند که جراح برای بهبود زودتر زخم ها بعد از جراحی آن ها را پیشنهاد می دهد:

  • ۱_ دهان خود را بعد از مصرف هر وعده غذایی بشویید. این کار مانع از سوزش محل برش توسط مواد غذایی می شود.
  • ۲_ اگر سیگار می کشید، حداقل ۶ هفته قبل و بعد از جراحی سیگار را کنار بگذارید. این امر در تسریع پروسه بهبود و کاهش احتمال عفونت اهمیت زیادی دارد.

بازگشت به ورزش و تمرین:

بعد از هر گونه جراحی ای که داشته اید باید آرام آرام به فعالیت های فیزیکی ای که قبلا انجام می دادید برگردید. این توصیه ها را در خصوص بازگشت به ورزش و تمرین بعد از جراحی لیفت گونه جدی بگیرید:

هفته ۱ تا ۲:

در طول هفته های اول باید از انجام هر گونه ورزش یا تمرین های ایروبیک بپرهیزید. در این مرحله باید تنها روی پروسه بهبود تمرکز کنید و از هر چیزی که می تواند سبب فشار به صورت تان شود بپرهیزید. البته در این هفته می توانید تمرینات سبک ایروبیک همچون پیاده روی و تردمیل را از سر بگیرید.

هفته ۳:

در این دوره می توانید ورزش های سخت تر مثل دویدن و دوچرخه سواری را از سر بگیرید.

هفته ۴ تا ۶:

در طول هفته ۴ تا ۶ بعد از جراحی بهبود تا حد زیادی حاصل شده است. در نتیجه می توانید تا حدی به انجام ورزش های تماسی و سایر تمرین ها برگردید.

نتایج نهایی

مشاهده نتایج نهایی جراحی لیفت گونه زمان بر است. احتمال وجود ورم و کبودی ۲ تا ۳ هفته بعد از جراحی وجود دارد. در هفته ۶ تا ۸ بعد از جراحی نتایج نهایی شروع به نشان دادن خود می کنند. اما برطرف شدن کامل کبودی و بهبود نهایی ۲ الی ۳ ماه زمان می برد.

بعد از این که محل برش بهبود یافت، متوجه افزایش حجم گونه می شوید. همان طور که گفته شد هیچ گونه زخم بیرونی وجود ندارد. همین باعث تسریع بهبود و تقویت نتایج زیبایی می شود. حتما دستورالعمل های پزشک برای بعد از جراحی لیفت گونه را جدی بگیرید تا به بهترین نتایج برسید.

عوارض جانبی و خطرات جراحی لیفت گونه

پیشنهاد می شود که قبل از داشتن جراحی، خوب به این موضوع فکر کنید و سعی کنید که تصمیم درستی بگیرید. این کار به شما امکان می دهد که تمام جوانب جراحی را در نظر بگیرید و با خیالی آسوده آن را انجام دهید.

جراح درباره خطرات و عوارض جانبی جراحی شما را مطلع خواهد کرد. چون برای گرفتن تصمیمی درست اطلاع داشتن شما از این خطرات ضروری است. خطرات این جراحی شامل این مواردند:

نکروز بافت یا پوست:

در طول جراحی، برخی از قسمت های پوست منبع خون خود را از دست می دهند، این امر سبب بافت مردگی در آن قسمت می شود. این اختلال را نکروز می نامند که احتمال بروز آن در افراد سیگاری خیلی بالاتر است.

اگر چه این اختلال نادر است، اما باید به آن توجه کرد چون می تواند روی نتیجه نهایی جراحی تاثیر منفی بگذارد. به علاوه ممکن است که برای اصلاح نکروز به جراحی دیگری نیاز باشد.

آسیب به عصب ها:

جراحی لیفت گونه می تواند سبب آسیب و تحریک پذیری عصب ها در اطراف گونه شود. همین باعث از دست دادن موقت یا دائم حس یا اختلال در حرکات صورت می شود. این اختلال خیلی به ندرت می افتد. برای کاهش ریسک این اختلال، این جراحی را نزد یک جراح ماهر انجام دهید.

عدم تقارن:

استفاده از ایمپلنت برای جراحی لیفت گونه نتایج زیبایی را برای فرد فراهم می کند. اما جایگذاری نادرست ایمپلنت یا چربی می تواند سبب عدم تقارن در صورت شود. عدم تقارن را می توان با انجام یک جراحی دیگر اصلاح کرد.

عفونت:

عفونت خطری است که در تمام انواع جراحی وجود دارد. عفونت در دو هفته اول یا هفته سوم بعد از جراحی خود را نشان می دهد، هنگامی که اوضاع آن گونه که انتظار می‌ رفت پیش نرود. عفونت خفیف (عفونت زخم یا تاخیر در بهبود زخم) را می توان با مصرف آنتی بیوتیک برطرف کرد. علائم عفونت شامل این مواردند:

  • بالا رفتن موقت دمای بدن تا ۳۸ درجه سانتی گراد
  • قرمز شدن محل برش که در ۴۸ ساعت اول جراحی منتشر می شود
  • وجود مایعات چرک مانند زرد رنگ از محل برش
  • افزایش درد و اذیت شدن که با مصرف مسکن برطرف نشود

کبودی و خونریزی:

بعد از انجام جراحی لیفت گونه، وجود کبودی و خونریزی خفیف عادی است. این حالات معمولا عادی هستند. خونریزی خیلی شدید سبب شکل گیری خون در زیر پوست می شود که به آن هماتوم می گویند.

شکل گیری هماتوم سبب درد، کبودی و ورم در گردن و صورت می شود. این اتفاق معمولا در طول ۲۴ ساعت اول جراحی می افتد. این عوارض جانبی به توجه و درمان فوری نیاز دارند؛ اما هماتوم روی نتایج نهایی لیفت گونه تاثیری نمی گذارد.

این خطرات می توانند بعد از بسیاری از جراحی ها اتفاق بیفتند. عوارض جانبی دیگر شامل ایجاد لخته خون، خطرات ناشی از داروی بیهوشی، حالت تهوع و استفراغ و درد بعد از جراحی هستند.

سوالات متداول در خصوص جراحی لیفت گونه

در این جا به رایج ترین سوالاتی که در خصوص جراحی لیفت گونه برای بیماران پیش می آیند اشاره می کنیم، این سوالات شامل این مواردند:

آیا بعد از انجام این جراحی می توانم به طور عادی غذا بخورم؟

جراح درباره این که چه غذاهایی را می توانید بعد از جراحی بخورید اطلاعات کافی در اختیارتان قرار خواهد داد. در اولین روزهای بعد از جراحی از مواد غذایی مایع و شل استفاده کنید؛ سپس در روزهای بعد، از مواد غذایی نرم و بدون اسید استفاده کنید. علاوه بر این، شستشوی دهان چندین بار در روز اهمیت دارد و محل برش را تمیز نگه می دارد.

نتایج جراحی لیفت گونه تا چه مدتی دوام دارند؟

پروسه پیر شدن چیزی است که نمی توان جلوی آن را گرفت و حتی بعد از جراحی هم ادامه دارد. پس نتایج این جراحی نمی تواند دائمی باشد. اما اگر نکات مربوطه را رعایت کنید این لیفت می تواند ماندگاری خیلی زیادی داشته باشد.

آیا بیمه هزینه جراحی لیفت گونه را تقبل می کند؟

لیفت گونه یک جراحی زیبایی در نظر گرفته می شود. به همین علت معمولا هزینه آن توسط بیمه پوشش دهی داده نمی شود.

آیا قبل از انجام جراحی لیفت گونه نیازی به ارجاع به پزشک عمومی هست؟

اگر تصمیم قطعی برای انجام جراحی لیفت گونه گرفته باشید، گاهی جراح با اجازه گرفتن از شما با پزشک عمومی تان تماس می گیرد تا اطلاعات جزئی از سوابق بیماری شما به دست آورد.

تاثیرات مصرف الکل و سیگار کشیدن روی جراحی لیفت گونه چه هستند؟

سیگار کشیدن احتمال بروز عوارض جانبی را دو چندان می کند. سیگار کشیدن سبب طولانی شدن پروسه بهبود و افزایش احتمال عفونت می شود. در نتیجه، به شما پیشنهاد می دهیم که حداقل ۶ هفته قبل و بعد از انجام این جراحی مصرف سیگار را قطع کنید.

به علاوه، مصرف الکل و مواد مخدر هم احتمال بروز عوارض جانبی را بالا می برد. پس از مصرف این موارد هم بپرهیزید. قبل از انجام جراحی تمام سوالاتتان را از پزشک بپرسید تا با خیالی آسوده این جراحی را انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ