سرطان حنجره و گلو و هر آنچه لازم است در مورد آن بدانید

alikarimi55
سرطان حنجره و گلو زمانی اتفاق می افتد که سلول ها به شکلی کنترل نشده در بخشی از گلو رشد می کنند. این بیماری قابل درمان است اما تا حد زیادی به این بستگی دارد که این مشکل از کجا شروع شود و چه زمانی تشخیص داده شود. این مشکل می تواند حنجره و یا […]

سرطان حنجره و گلو زمانی اتفاق می افتد که سلول ها به شکلی کنترل نشده در بخشی از گلو رشد می کنند. این بیماری قابل درمان است اما تا حد زیادی به این بستگی دارد که این مشکل از کجا شروع شود و چه زمانی تشخیص داده شود. این مشکل می تواند حنجره و یا قسمت فوقانی یا تحتانی حلق (گلو) را درگیر کند.

با گسترش سرطان، ممکن است بافت های اطراف نیز درگیر شوند. با این حال، نام سرطان همیشه به جایی که شروع می شود بستگی دارد. انستیتوی ملی سرطان (NCI)  سرطان حنجره و گلو را به دو سرطان سر و گردن طبقه بندی می کند. برخی از ویژگی های این بیماری با سرطان دهان و معده مشترک است.

این مشکل می تواند هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. این نوع از سرطان نسبتاً نادر است. براساس NCI، خطر ابتلا به سرطان دهان یا گلو حدود 1.2٪ است. در بزرگسالان، قرار گرفتن در معرض دخانیات و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. در این مقاله برخی از انواع متداول، علل، علائم و معالجه  سرطان حنجره و گلو مورد بررسی قرار می گیرد.

انواع  سرطان حنجره و گلو

گلو یا حلق قسمت های زیادی دارد و سرطان در بیشتر قسمت های آن ممکن است ایجاد شود.

  • سرطان دهان و دندان بر دهان و قسمت بالای گلو تأثیر می گذارد.
  • سرطان هیپوفارنژال بر قسمت تحتانی حلق یا گلو تأثیر می گذارد.
  • سرطان حنجره بر حنجره تأثیر می گذارد.

بسیاری از انواع  سرطان حنجره و گلو در سلول های سنگفرشی شروع می شوند و همچنین در گلو و دهان، این نوع سرطان نیز می تواند از پشت بینی شروع شود. سرطان دهان نوع دیگری از سرطان سر و گردن است.

انواع مختلفی از  سرطان حنجره و گلو وجود دارد که علائم و پیشرفت آن به نوع و محل سرطان بستگی دارد.

علائم اولیه شایع سرطان حنجره و گلو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد یا مشکل هنگام بلع
  • درد گوش
  • توده ای در گردن یا گلو
  • گلو درد یا سرفه مداوم
  • تغییرات صوتی، به ویژه خشکی یا عدم صحبت صریح
  • تراکم، شلوغی
  • تورم غدد لنفاوی
  • لکه ها و زخم های باز

علائم بستگی به نوع سرطان دارد. فرد مبتلا به سرطان هیپوفارنژل ممکن است در مراحل اولیه علائمی نداشته باشد. این امر می تواند درمان آن را دشوارتر کند. سایر شرایط می تواند باعث ایجاد این علائم شود. با این حال، اگر این علائم ادامه پیدا کند یا شدیدتر شوند، فرد باید از پزشک بخواهد که آن ها را بررسی کند. سرطان لوزه نیز نوع دیگری از سرطان سر و گردن است.

علل و عوامل خطر سرطان حنجره

کارشناسان دقیقاً نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد سرطان حنجره و گلو می شود، اما به نظر می رسد برخی عوامل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • الکل: مصرف بیش از حد الکل بصورت روزانه ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.
  • مصرف دخانیات: این مورد شامل سیگار، تنباکو و انواع مواد مخدر است.
  • تغذیه ضعیف: کمبود ویتامین ممکن است در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.
  • بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD):در این مشکل اسید معده به درون لوله غذایی بازمی گردد.
  • ویروس اپستین بار (EBV)
  • عفونت HPV: این بیماری خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش می دهد.
  • شرایط ارثی: برای مثال کم خونی یکی از مواردی است که خطر ابتلا را افزایش می دهد.
  • قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی: موادی که در صنایع نفت و فلزات استفاده می شود ممکن استتاثیر داشته باشد.
  • رابطه جنسی: ابتلا به این سرطان ها تقریبا در مردان نسبت به زنان چهار برابر است.
  • سن: بیش از 50٪ ابتلا به این مشکل بعد از سن 65 سالگی رخ می دهد.
  • نژاد و قومیت: این بیماری  بین سیاه پوستان و آمریکایی های سفیدپوست بیشتر از آمریکایی های آسیایی یا اسپانیایی رایج است.

شواهد علمی تأیید نکرده است که همه این عوامل باعث ایجاد یا حتی افزایش خطر ابتلا به  سرطان حنجره و گلو می شوند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است این موارد تاثیرگذار باشند.

درمان سرطان حنجره

جراحی یکی از درمان های احتمالی  سرطان حنجره و گلو است.

درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • محل، مرحله و درجه سرطان
  • سن و سلامت کلی فرد
  • در دسترس بودن و قیمت مناسب درمان
  • وضعیت شخصی

درمان های متداول شامل موارد زیر است:

جراحی

جراح تومور و سایر بافت سرطانی را از بین می برد. این نوع از درمان ممکن است بر شکل و عملکرد کلی صدا، اپیگلوت و سایر ساختارها تأثیر بگذارد.

جراحی لیزر

این نوع از درمان در مراحل اولیه بیماری گزینه ای مناسب است.

پرتودرمانی

دوزهای هدفمند پرتودرمانی باعث از بین بردن سلول های سرطانی می شوند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی موثر است.

درمان هدفمند با استفاده از دارو

این داروها به سلول های سرطانی خاص یا پروتئین هایی كه بر رشد سرطان تأثیر می گذارند حمله می كنند. این نوع درمان با هدف قرار دادن سلول های خاص، خطر عوارض جانبی را کاهش می دهد.

سیستم ایمنی درمانی

این رویکرد جدیدی است که توانایی سیستم ایمنی بدن در دفاع از بدن در برابر سرطان را تقویت می کند. پزشکان اغلب ترکیبی از روش های درمانی را تجویز می کنند. برخی از درمان ها مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از این موارد پس از پایان درمان برطرف می شوند.

افراد مبتلا به  سرطان حنجره و گلو باید از پزشک خود بپرسند که در طول درمان ممکن است چه عوارضی را تجربه کنند و چگونه باید این عوارض را مدیریت کنند.

زندگی در طول درمان سرطان حنجره

عوارض جانبی درمان سرطان شامل موارد زیر است:

خستگی

این یک عارضه جانبی رایج است. برخی از نکاتی که ممکن است به شخص در مدیریت خستگی کمک کند عبارتند از:

برنامه ریزی روزانه بر حسب ساعت های توانمندی: اگر مثلاً فرد در صبح انرژی بیشتری داشته باشد، می تواند برنامه ریزی کند که در آن زمان فعال باشد و بعدا استراحت کند.

ورزش ملایم: یک پیاده روی 15 تا 30 دقیقه ای در فضای باز می تواند باعث افزایش سطح انرژی و ایجاد احساس بهتری در فرد شود.

درد

بعضی از افراد حین درمان درد را تجربه می کنند. درد مداوم می تواند خوابیدن را سخت کرده و بر روحیه فرد تأثیر بگذارد. درد همچنین ممکن است بهبودی را با تاخیر روبرو کند. داروهای تسکین درد، تکنیک های ریلکسیشن و روش های دیگر ممکن است به افراد کمک کند. پزشک می تواند در مورد گزینه های مناسب به افراد مشاوره دهد.

مشکلات حافظه

برخی از افراد در طول یا بعد از درمان سرطان در حافظه و سایر فرآیندهای فکری مشکل پیدا می کنند. برنامه ریزی فعال بصورت روزانه و یادداشت کردن کارهای مهم در یک تقویم به شخص کمک می کند تا کارهایش را به درستی و در زمان خود انجام دهد.

تغییرات عصبی

برخی از درمان های سرطان می تواند به اعصاب آسیب برساند و منجر به ناراحتی شود، از جمله:

  • بی حسی
  • مور مور
  • سوزش
  • ضعف در بخشی از بدن

عوارض دیگر ممکن است شامل مشکلات تعادل و یبوست باشد.

پیگیری بعد از درمان سرطان حنجره

بعد از معالجه سرطان، فرد می بایست در فواصل منظم به پزشک مراجعه کند و پیگیر باشد. پزشک فرد را بررسی کرده و نظارت می کند که بیماری دوباره شروع نشود.

افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته و ساختار دهان و گلویشان تغییر کرده، ممکن است برای کمک به صحبت و بلع شان به درمان های دیگری نیاز داشته باشند. بعضی اوقات افراد در طی و بعد از درمان سرطان دچار افسردگی و اضطراب می شوند. پزشک می تواند در این زمینه به آن ها کمک کند. پزشک ممکن است به آن ها مراجعه به یک مشاور را توصیه کند.

تأثیر جراحی سرطان حنجره

بسته به نوع و میزان سرطان حنجره و گلو، ممکن است فرد به جراحی گسترده گلو، زبان، فک و سایر ساختارها نیاز داشته باشد. جراحی های بازسازی ممکن است ظاهر و عملکرد این قسمت ها را بازگرداند، اما خطر عوارض آن همچنان وجود دارد.

در یک مطالعه مشخص شد تقریباً افراد زیادی در طول درمان سرطان سر و گردن دچار افسردگی می شوند. شرایط کلی این افراد از کسانی که افسردگی را تجربه نمی کردند، بدتر بود. افرادی که علائم افسردگی، اضطراب یا سایر علائم مداوم را داشته باشند، باید با پزشک خود صحبت کنند، زیرا پزشک می تواند در این مورد به آن ها کمک کند. میزان درمان و زنده ماندن بستگی به مرحله سرطان، نوع و محل وقوع آن دارد.

سرطان دهان و حلق

بطور کلی کسی که سرطان دهانی دارد 65،3 احتمال زنده ماندن دارد.

سرطان هیپوفارنژال

سرطان هیپوفارنژال در مراحل اولیه کمتر باعث بروز علائم می شود و تشخیص را دشوار می کند. انجمن سرطان آمریکا تعیین کرده که میزان بقا در این نوع سرطان 31 درصد است. در مرحله اولیه تشخیص، 52٪ و در آخرین مرحله 19٪ است.

سرطان حنجره

میزان زنده ماندن در سرطان حنجره بسته به محل شروع و زمان تشخیص آن دارد. طبق گفته NIC، فرد مبتلا به سرطان حنجره 60.3 درصد احتمال زنده ماندن دارد. با این حال، این بستگی به نوع سرطان و محل شروع آن دارد. اگر سرطان در سوپراگلوت شروع شود، بالای آکورد های صوتی، در صورت تشخیص زود 60٪ احتمال زنده ماندن وجود دارد اما در صورتی که فرد دارای تشخیص دیررس باشند، این احتمال به 30٪ می رسد.

اگر در گلوت، بخشی از حنجره که شامل تارهای صوتی است، شروع شود، در صورت تشخیص سریع 83٪ احتمال زندگی وجود دارد، اما در صورت تشخیص دیررس این احتمال 42٪ است. بعضی اوقات سرطان با درمان از بین می رود و تکرار نمی شود، اما بعضی اوقات بر می گردد. در سال 2016 محققان خاطرنشان كردند كه شانس بازگشت سرطان حنجره طی 3 سال از شروع درمان 5/20 درصد بوده است.

با پیشرفت در روش های درمانی و سایر انواع پیشرفت های پزشکی، درمان انواع مختلف سرطان به مرور زمان بهبود می یابد.

خلاصه

انواع مختلفی از  سرطان حنجره و گلو وجود دارد و چشم اندازهای مختلفی دارند. در بیشتر موارد، تشخیص زودرس به معنای احتمال بیشتری برای بقا است.

راه های کاهش خطر ابتلا به این سرطان شامل موارد زیر است:

  • اجتناب یا ترک سیگار
  • محدود کردن مصرف الکل
  • صحبت با پزشک در مورد واکسیناسیون HPV
  • آگاهی از علائم احتمالی

سرطان حنجره و گلو (سرطان حنجره)

حنجره جعبه صوتی است که در قسمت بالای نای قرار دارد. سرطان حنجره بیشتر در افراد بالای 55 سال رخ می دهد. افرادی که سیگار را ترک می کنند می توانند خطر ابتلا به سرطان حنجره را به شدت کاهش دهند. کوفتگی بدون داشتن درد می تواند نشانه ای از سرطان حنجره باشد.

حنجره را می توان به راحتی با استفاده از یک لوله به نام لارنگوسکوپ بررسی کرد. درمان سرطان حنجره به محل و اندازه تومور و همچنین سن و سلامتی بیمار بستگی دارد. سرطان حنجره معمولاً با پرتودرمانی یا جراحی درمان می شود. شیمی درمانی همچنین می تواند برای سرطان هایی که پیشرفت کرده اند، استفاده شود.

سرطان حنجره و گلو چیست؟

سرطان حنجره و گلو یک اصطلاح کلی است که معمولاً به سرطان حلق و یا حنجره اطلاق می شود. حدود نیمی از سرطان های گلو در حنجره (بخشی از گلو با تارهای صوتی) و نیمی دیگر در حلق (سرطان حلق) ایجاد می شود. در نتیجه، هر نوع سرطان (رشد و یا گسترش سلول های غیر طبیعی که تومور تشکیل می دهند یا در سایر نقاط بدن متاستاز می شوند) که در این مناطق از گلو ایجاد می شوند، جز سرطان های گلو محسوب می شوند.

انواع سرطان حنجره (گلو) چیست؟

  • انواع سرطان های حنجره (گلو) به شرح زیر است:
  • سرطان سلول سنگفرشی (شایع ترین نوع  سرطان حنجره و گلو)
  • آدنوکارسینوما (سرطان سلول های غده ای که مخاط را آزاد می کنند که به ندرت اتفاق می افتد)

انواع دیگر که به ندرت ممکن است رخ دهد به شرح زیر است:

  • لنفوپیتلیوما
  • کارسینوما موکوئیدیدرموئید
  • سرطان سلول دوقلوی
  • سرطان سمی
  • لنفوم
  • کارسینوم تمایز نیافته
  • سارکوم
  • ملانوما

متخصصان چگونه سرطان حنجره و گلو را تشخیص می دهند؟

سابقه فردی فرد (خصوصاً وجود عوامل خطر احتمالی) و معاینه جسمی ممکن است اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار دهد که پزشک  سرطان حنجره و گلو را به عنوان یک تشخیص احتمالی در نظر گیرد. در نتیجه، پزشک ممکن است به توصیه کند که آزمایش های اضافی را برای تأیید یا رد تشخیص  سرطان حنجره و گلو انجام دهد.

اگرچه آزمایشات تصویربرداری مانند CT، MRI، اسکن PET و سایر موارد مانند اشعه X قفسه سینه، لارنگوسکوپی و پرستوها باریم اطلاعات بسیار مفیدی در مورد میزان و موقعیت سرطان ارائه می دهد، اما تشخیص قطعی  سرطان حنجره و گلو با بیوپسی تومور انجام می شود. بیوپسی ممکن است با برش جراحی در گردن، آسپیر شدن سوزن ریز تومور یا بیوپسی آندوسکوپی انجام شود.

متخصصان چگونه مرحله سرطان حنجره و گلو را تعیین می کنند؟

مرحله  سرطان حنجره و گلو توسط یک سیستم مرحله بندی TNM مشخص می شود. این سیستم توسط کمیته مشترک سرطان در آمریکا (AJCC) تهیه شده است و در زیر ارائه می شود.

مرحله سرطان AJCC

  • T مخفف تومور است (تا چه حد در حنجره یا حلق و بافت های اطراف آن گسترش یافته است).
  • N توضیح می دهد که آیا سرطان به غدد لنفاوی مجاور نزدیک شده است یا خیر.
  • M مخفف متاستاز (گسترش سرطان) به اندام های دورتر است.

مراحل با استفاده از اعداد رومی از I تا IV (یعنی 1 تا 4) برچسب گذاری می شوند. هرچه این تعداد کمتر باشد، شیوع سرطان نیز کمتر می شود. تعداد بالاتر، به عنوان مثال مرحله چهارم، نشانگر مرحله جدی تر بیماری است.

چه نوع متخصصانی  سرطان حنجره و گلو را درمان می کنند؟

  • انکولوژیست ها
  • جراحان
  • جراحان پلاستیک
  • انکولوژیست های پرتوی
  • متخصصان بلع
  • دندانپزشکان
  • آسیب شناسان گفتار
  • متخصصین رژیم
  • درمانگران (جسمی، شغلی و گفتاری)

مؤلفه های اصلی درمان سرطان حنجره و گلو به شرح زیر است

جراحی

انواع مختلفی از جراحی برای  سرطان حنجره و گلو وجود دارد، از جمله میکروسکوپی با حداقل آسیب، لیزر ترانسورال، آندوسکوپی، لیزر، روباتیک و عمل جراحی برداشتن تومور، مانند حنجره جزئی supracricoid برای ایجاد عملکرد طبیعی تر در بلع و گفتار بدون استوما (یک عمل جراحی که گردن را باز کرده و اجازه تنفس می دهد).

شیمی درمانی

این روش شامل داروهای ضد سرطانی هست که برای کوچک کردن تومورها و یا از بین بردن سلول های سرطانی بعد از جراحی و / یا پرتودرمانی استفاده می شوند. شیمی درمانی (به عنوان مثال cetuximab [Erbitux]) اغلب در ترکیب با سایر روش های درمانی استفاده می شود.

پرتودرمانی

براکی تراپی شامل قرار دادن دانه های رادیواکتیو در مجاورت یک تومور است. پرتودرمانی 3 بعدی و رادیوتراپی با شدت تعدیل شده ممکن است متناسب با شکل خاص تومور باشد. در این روش پرتوهای پرانرژی ممکن است تومور را از بین ببرد یا کوچک کند.

روشهای درمانی هدفمند

در این روش از داروها برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی با تداخل پروتئین ها و یا سایر گیرنده های سلول های سرطانی استفاده می شود.

کارآزمایی بالینی سرطان

این روش شامل استفاده از داروهای تجربی یا روش های دیگری است که ممکن است حالت ماندگاری و یا کاهش علائم بالینی را نشان دهد.

عوارض جانبی درمان در افراد مختلف متفاوت است. اما برخی از عوارض شایع آن شامل التهاب غشاهای مخاطی، خشکی دهان، تغییرات پوستی (خصوصاً بعد از رادیوتراپی)، حالت تهوع و استفراغ (خصوصاً با شیمی درمانی)، خستگی، گلو درد، مشکل در بلع، افزایش تولید خلط خلط آور، از بین رفتن اشتها، از بین رفتن طعم، ریزش مو و مشکلات تنفسی، می باشد. در بسیاری از بیمارانی که عوارض جانبی را تجربه می کنند، این علائم چند هفته تا چند ماه به طول می انجامد اگرچه درتعدادی از بیماران ممکن است برای همیشه باقی بماند.

آیا داروهای خانگی برای سرطان حنجره و گلو (حنجره) وجود دارد؟

هیچ داروی خانگی که بتواند سرطان های گلو را درمان کند، وجود ندارد. با این حال، داروهای خانگی وجود دارد که ممکن است برخی از علائم را در برخی از بیماران کاهش دهد. از نظر پزشکی از آن ها به عنوان درمان اصلی و اولیه نباید استفاده کرد، اما مانند بیشتر داروهای خانگی ممکن است برخی از علائم را در بیماران خاص کاهش دهد.

این موارد به شرح زیر است:

  • گیاهان دارویی (به عنوان مثال، چای سبز و سیر)
  • مکمل های غذایی شامل ویتامین ها و غذاهای حاوی ویتامین C و فولات
  • هیدروتراپی (بسته بندی گرم و یا سرد)
  • طب سوزنی
  • فیزیوتراپی
  • تغییر سبک زندگی از جمله ورزش، رژیم غذایی مناسب و جلوگیری از استعمال سیگار

بیماران قبل از استفاده از این روش ها باید در مورد استفاده از این داروهای خانگی با پزشکان خود مشورت کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ