آنژیوگرافی فمورال چیست؟ + موارد استفاده، عوارض، معایب و مزایا

alikarimi55
همواره مشکلات زیادی در بدن وجود دارد که علت وجود آنها، رگ های خونی آسیب دیده است. برای اینکه بتوان علت مشکلات شخص و رگ های خونی را به دست آورد، باید از آزمایش های مختلفی استفاده کرد که متداول ترین آزمایش نیز آنژیوگرافی فمورال نام دارد. آنژیوگرافی فمورال به کمک اشعه ایکس می تواند […]

همواره مشکلات زیادی در بدن وجود دارد که علت وجود آنها، رگ های خونی آسیب دیده است. برای اینکه بتوان علت مشکلات شخص و رگ های خونی را به دست آورد، باید از آزمایش های مختلفی استفاده کرد که متداول ترین آزمایش نیز آنژیوگرافی فمورال نام دارد. آنژیوگرافی فمورال به کمک اشعه ایکس می تواند این آزمایش را بر روی رگ های خونی انجام دهد. به وسیله یک لوله بلند، ماده ای در عروق کرونر انسان تزریق می شود که همان ماده می تواند به عکس برداری توسط اشعه ایکس کمک کند. عکس هایی که توسط این آزمایش به دست می آیند آنژیوگرام نیز نام دارند و پزشک آنها را بررسی می کند تا مشکلات فرد را متوجه شود.

تعریف ساده آنژیوگرافی فمورال

آنژیوگرافی برای خود انواع خاصی دارد که محبوب ترین آنها آنژیوگرافی فمورال است. در آزمایش فمورال ماده حاجب از طریق کشاله ران شما وارد بدن می شود و می تواند مشکلات رگ های خونی را بررسی کند. البته روش های جدید تری هم مانند آنژیوگرافی رادیال معرفی شده است اما پزشک ها هنوز از آنژیوگرافی فمورال برای اشخاص استفاده می کنند و محبوبیت بیشتری در میان افراد دارد. در این نوع از آنژیوگرافی از یک لوله انعطاف پذیر استفاده می شود که معمولا نازک و بلند است و آسیبی به پوست ران وارد نمی کند.

موارد مورد استفاده از آنژیوگرافی فمورال

موارد زیادی وجود دارد که در آن از این نوع آنژیوگرافی برای به دست آوردن بعضی از بیماری ها و کار ها استفاده می شود. در این بخش شما با مهم ترین مواردی که از آنژیوگرافی فمورال در آنها استفاده می شود آشنا خواهید شد. گاهی وقت ها رگ های خونی دچار انسداد های مختلفی می شوند و یک بیماری را در بدن شخص ایجاد می کنند. پزشک بدون انجام آزمایش نمی تواند محل انسداد را پیدا کند. به همین دلیل از آنژیوگرافی فمورال برای تعیین محل استفاده می شود.

بیماری هایی که مرتبط به عروق خونی هستند باید سریعا درمان پیدا کنند. اولین راه درمان انجام آزمایش است که در این حالت از آنژیوگرافی فمورال بر روی بیمار استفاده خواهد شد. لخته های خونی به اندازه انسداد رگ های خونی می توانند برای بدن فرد خطرناک باشند. لخته های خونی باعث می شوند که خون به راحتی جریان پیدا نکند و به قلب نرسد. این نوع آنژیوگرافی می تواند این لخته ها را پیدا کند و آنها را از بین ببرد. به همین دلیل در چنین شرایطی از آنژیوگرافی فمورال استفاده می شود.

احیای جریان خون

گاهی وقت ها از آنژیوگرافی فمورال تنها برای احیای جریان خون استفاده نمی شود. ممکن است توموری در بدن شما وجود داشته باشد که خونرسانی به آن باعث رشدش می شود. پزشک در این حالت از آنژیوگرافی فمورال برای مسدود کردن خونرسانی استفاده می کند تا تومور از بین برود. ممکن است که پزشک به طور قطع بیماری شما را نداند و در تشخیص خود تردید داشته باشد.

در این حالت پزشک می تواند از آنژیوگرافی فمورال برای تشخیص بدن و وضعیت شما استفاده کند تا بتواند یک معالجه کاملی را بر روی بدن شما داشته باشد. عمل های جراحی متداولی بر روی بیماران برای درمان انجام می شود. جراحی هایی که به رگ های خونی ارتباط دارند نیاز به یک نقشه از رگ های خونی دارند. این نوع آنژیوگرافی می تواند این نقشه را برای پزشک آماده کند و باید بر روی بیمار این آزمایش انجام شود.

آمادگی های لازم برای انجام آنژیوگرافی فمورال

همیشه نکاتی قبل از انجام جراحی ها و آزمایش هایی وجود دارد که شما باید آنها را رعایت کنید. برای انجام آنژیوگرافی فمورال هم نکاتی وجود دارد که شما باید قبل از انجام آنها را رعایت کرده تا آزمایش دچار مشکلی نشود. اولین چیزی که باید بدانید این است که شما به یک همراه نیاز خواهید داشت.

در انجام آنژیوگرافی فمورال به شما داروهایی تزریق می شود که باعث گیجی شما بعد از آزمایش می شود. همین باعث می شود که شما مشکلاتی در رانندگی داشته باشید. به همین دلیل باید یک شخص را به همراه خود داشته باشید تا شما را به خانه تان برساند. بخش مهم دیگر در مورد آنژیوگرافی فمورال این است که معده شما باید فعالیت کمی داشته باشد.

به همین دلیل سعی کنید تا چند ساعت قبل از انجام آنژیوگرافی فمورال، چیزی میل نکنید. اگر شما داروهایی مانند وارفارین یا آسپرین برای آرامش یا درمان بیماری خود استفاده می کنید، باید آنها را چند روز قبل از انجام آنژیوگرافی فمورال قطع کنید زیرا می توانند در انجام آنژیوگرافی فمورال بر روی بدن مشکلاتی را ایجاد کنند.

تمام مشکلات پوستی خود را با پزشک تان مطرح کنید. بسیاری از افراد دچار حساسیت ها و آلرژی های خاصی هستند و با پزشک شان این موضوع را مطرح نمی کنند و همین دچار مشکل می شود. اگر باردار هم هستید پزشک باید حتما چنین چیزی را بداند تا نکات لازم را رعایت کند. وجود برخی از بیماری ها در بدن شما باعث می شود که آنژیوگرافی فمورال برای شما مناسب نشود. دیابت یکی از همین بیماری ها است.

نحوه انجام آنژیوگرافی فمورال

شما در ابتدا در اتاق خاصی برای تعویض لباس قرار خواهید گرفت. باید لباس های خودتان را عوض کنید و از لباس های جراحی استفاده کنید. همچنین حتما باید به سرویس بهداشتی بروید تا مثانه شما خالی باشد. سپس پرستار شما را به اتاق جراحی هدایت می کند و بر روی تخت دراز خواهید کشید.

در ابتدا مانیتور های خاصی به شما وصل می شود که مربوط به فشار خون و … هستند. سپس یک داروی آرامش بخش به شما تزریق می شود که دردی را احساس نکنید و تمامی این فرایند ها برای تان ساده باشد. همچنین بر روی کشاله ران تان هم بی حسی موضعی استفاده می شود تا میزان درد شما به مقدار بسیار کمی برسد.

زمانی که تمام فرایند های بالا انجام شود، متخصص قلب و عروق به کمک شما می آید تا عملیات اصلی آنژیوگرافی فمورال را انجام دهد. در این عملیات در ابتدا برش کوچکی بر روی کشاله ران تا ایجاد شده تا از طریق آن بتوان کاتتر که همان لوله نازک است را به شریان فمورال بدن تا وارد کرده تا به قلب برسد.

حین انجام آنژیوگرافی

در این حین اشعه ایکس به پزشک کمک می کند تا موقعیت کاتتر در بدن شناسایی شود. زمانی که کاتتر به موقعیت مناسب خود برسد، ماده حاجب از طریق کاتتر وارد بدن می شود. این حرکت کمی باعث گرما می شود. ماده حاجب به پزشک کمک می کند که انسداد های عروق خونی شما پیدا شود تا بتوان آنها را درمان کرد. تمامی این فرایند ها بین یک الی چند ساعت طول می کشد و نیازی به ترس ندارد زیرا شما درد زیادی را احساس نخواهید کرد.

زمانی که فرایند ماده حاجب تمام شود و پزشک به مشکل بدن تان دست پیدا کند، به آرامی کاتتر از بدن شما خارج می شود و روی بریدگی کمی فشار داده خواهد شد تا دچار خونریزی نشوید. برش انقدر کوتاه و سطحی است که نیازی به بخیه نخواهد داشت و خود به خود درمان می شود. پس از اینکه کاتتر از بدن تان جدا شد، شما وارد اتاقی می شوید که در آن پزشک سعی می کند از خونریزی در بدن شما جلوگیری کند.

در برخی شرایط شما با اتمام این کار می توانید به خانه تان بروید اما گاهی آرامش بخش تاثیر زیادی بر روی بدن شما خواهد داشت و بهتر است که یک شب در بیمارستان استراحت کنید. در بیشتر مواقع پزشک نتیجه به دست آمده را با دقت تحلیل می کند و بعد از چند روز نتیجه آن را به شما اعلام خواهد کرد.

عوارض آنژیوگرافی فمورال

مهم ترین عوارضی که معمولا ممکن است در انجام آنژیوگرافی فمورال رخ دهد، خونریزی است. البته این مشکل به خود پزشک ربط دارد. اگر پزشک آگاهی کاملی به انجام آنژیوگرافی فمورال داشته باشد، خونریزی در بدن شما رخ نخواهد داد و مشکلی به وجود نمی آید. عوارض دیگری هم همچون فیستول شریانی، هماتوم و انسداد شریانی وجود دارد که ممکن است در بدن تان رخ دهد.

عفونت هم یکی دیگر از عوارض های آنژیوگرافی فمورال است که به وجود می آید. گاهی عدم رعایت بهداشت و مصرف مواد نامناسب بر روی کشاله ران باعث به وجود آمدن عفونت در آن بخش می شود. سن بخش مهمی از به وجود آمدن عوارض در بدن شما است. هرچقدر که سن شما بیشتر باشد انجام آنژیوگرافی فمورال دارای عوارض جانبی بیشتری است.

همانطور که می دانید ماده حاجب دارای رنگ است و وارد بدن شما می شود. گاهی وقت ها این رنگ می تواند به کلیه های شما آسیب وارد کند و باعث شود که شما بیماری های کلیوی نیز داشته باشید. البته تمامی این ها در موارد کمی رخ داده است و به طور کل اگر همه چیز مناسب باشد مشکلی برای بدن شما به وجود نخواهد آمد. مطرح شدن این عوارض تنها برای آگاهی و آمادگی شما برای انجام آنژیوگرافی فمورال است و معمولا خود پزشک هم چنین چیزهایی را با شما مطرح می کند.

فواید آنژیوگرافی فمورال

در آنژیوگرافی فمورال فواید خاصی وجود دارد که دانستن آنها باعث آرامش خاطر شما می شود. به همین دلیل مهم ترین فواید انجام آنژیوگرافی فمورال در بخش زیر بیان شده است. آنژیوگرافی فمورال دارای یک رزومه موفق برای خود است. از اولین باری که این جراحی در سال 1960 انجام شد تا به امروز سابقه کاملا موفقی را به همراه خود داشته است و همین باعث شده که بسیاری از پزشک ها بخواهند آنژیوگرافی فمورال را بر روی شخص انجام دهند.

در بخش های بالاتر بیان شد که روش جدید تری به نام آنژیوگرافی رادیال به میان آمده است. این روش با تمام مزایای خود کمتر استفاده می شود زیرا پزشک ها آشنایی بهتری با آنژیوگرافی فمورال دارند و آموزش های کاملی در انجام این روش داشته اند. به همین دلیل احتمال موفقیت در این روش بیشتر است.

بیماری های خاصی وجود دارد که تنها باید از آنژیوگرافی فمورال برای درمان آنها استفاده کرد. در حقیقت استفاده از آنژیوگرافی فمورال مناسب ترین راه برای درمان آنها است. افرادی هستند که دارای شریان محیطی پیشرفته بوده و باید از آنژیوگرافی فمورال استفاده کنند زیرا راه مطمئنی برای شان است.

ضررهای آنژیوگرافی فمورال

در کنار تمامی مزیت ها و فواید آنژیوگرافی فمورال، همیشه ضررهایی وجود دارد که بیمار باید با آنها آشنایی پیدا کند و سپس تصمیم بگیرد که می خواهد از آنژیوگرافی فمورال یا خیر. به همین دلیل در بخش زیر برخی از این معایب بیان شده است/ شخصی که می خواهد آنژیوگرافی فمورال را بر روی خود انجام بدهد، نیاز دارد که حداقل چهار ساعت بر روی تخت قرار داشته باشد. همین باعث خستگی و دردهایی در کمر می شود که برخی از افراد نمی توانند چنین چیزی را تحمل کنند.

این نوع آنژیوگرافی می تواند خونریزی داشته باشد. یکی از خطراتی که همیشه همراه این نوع آنژیوگرافی بوده است خونریزی است. برخی از افراد دچار کم خونی هستند و همین خونریزی باعث آسیب به بدن آنها می شود. اگر شما شخصی باشید که دارای اضافه وزن بوده یا چاق هستید، انجام آنژیوگرافی فمورال بر روی شما سخت تر است زیرا پزشک نیاز به زمان بیشتری برای دست یابی به انسداد ها دارد و همین ممکن است که خونریزی را در بدن شما به وجود بیاورد.

شریان فمورال

بخش مهمی که باید آن را بدانید این است که شریان فمورال یکی از تنها راه هایی است که خون از طریق آن به پا می رسد. اگر مشکلی در این شریان به وجود بیاید، خونرسانی به پا به طور کل قطع می شود یا روند کند تری را دنبال می کند. موارد بالا تقریبا مهم ترین ضررهایی بودند که در آنژیوگرافی فمورال وجود دارد.

البته گاهی شخص شرایطی را در بدن خود دارد که پزشک بدون توجه به ضرر ها و رضایت شخص مجبور می شود این نوع آنژیوگرافی را بر روی بدن او انجام دهد تا بیمار بتواند درمان شود. در شرایط های دیگر همه چیز دست خود بیمار است و اگر رضایت کلی داشته باشد پزشکاین نوع آنژیوگرافی را بر روی او انجام می دهد در غیر این صورت نیازی به انجام این روش نخواهد بود. به هر حال اگر دچار انسداد های رگ های خونی هستید بهتر است که از یکی از روش های آنژیوگرافی برای خود استفاده کنید تا به درمان مناسب خود برسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ