سندرم قطع داروی ضد افسردگی یا ترک ونلا فاکسین چیست؟

alikarimi55
سندرم قطع داروی ضد افسردگی (ترک ونلا فاکسین) یک سندرم شناخته شده و پذیرفته شده است که می تواند در افرادی که به طور ناگهانی مصرف ونلافاکسین را قطع می کنند، رخ دهد. آن در واقع  نوعی از مهار کننده های برگشت مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) است و برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلال هراس […]

سندرم قطع داروی ضد افسردگی (ترک ونلا فاکسین) یک سندرم شناخته شده و پذیرفته شده است که می تواند در افرادی که به طور ناگهانی مصرف ونلافاکسین را قطع می کنند، رخ دهد. آن در واقع  نوعی از مهار کننده های برگشت مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) است و برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلال هراس استفاده می شود.

در طی چند ساعت پس از قطع دوز مصرفی، برخی از افراد شروع به تجربه علائم ترك ونلافاکسین می كنند. به همین دلیل، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب توصیه می كنند كه با استفاده از دوز كم و كاهش دوز در هنگام قطع دارو، روند را شروع كنند. با این حال، علائم ترک ممکن است حتی اگر دارو به آرامی قطع شود ممکن است بروز کند.

بعضی افراد گزارش می دهند که وقتی دیر از دوز ونلا فاکسین تجویز شده خود استفاده می کنند، دچار “لرز مغزی” یا “ضربات مغزی” شده اند. افراد معمولاً این احساسات را به عنوان احساس شوک الکتریکی بسیار مختصر و تکراری توصیف می کنند که در مغز یا سر محدود نمی ماند. برخی دیگر گزارش می کنند که این حس در سایر قسمت های بدن پخش شده است. این احساس با حرکت کردن چشمان شما ایجاد می شود و اغلب با بی نظمی، وزوز گوش (زنگ زدن به گوش)، سرگیجه و یا سرگیجه همراه است.

هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد لرزهای مغزی یا خستگی از مغز خطرناک است. با این حال، این احساس شوک الکتریکی می تواند باعث نگرانی یا اضطراب شما شود و به اندازه کافی اتفاق می افتد تا زندگی روزمره یا کیفیت زندگی را مختل کند.

علائم و نشانه های سندرم قطع داروی ضد افسردگی یا ترک ونلا فاکسین

هنگام کاهش یا متوقف کردن یک داروی ضد افسردگی، یک تغییر عصبی شیمیایی در مغز اتفاق می افتد. از آنجا که مغز با محیط جدید تعدیل می شود، علائم قطع  ونلا فاکسین (یا داروهای ضد افسردگی دیگر) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • علائم مانند آنفولانزا (خستگی، درد عضلانی، حالت تهوع)
  • سردرد
  • عدم تعادل
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • بی قراری
  • فشار خون بالا
  • اختلالات غیر طبیعی حسی
  • سرگیجه

علائم روانشناختی یا شناختی:

  • کابوس یا رویاهای بیش از حد
  • مشکلات تمرکز
  • اضطراب یا بدتر شدن افسردگی
  • گیجی
  • ناركولپسی (كوتاه مدت)
  • کاتاپلکسی(از بین رفتن صدای ماهیچه ناشی از احساسات شدید)
  • روان پریشی

مقابله و امداد رسانی 

علائم قطع مصرف ونلا فاکسین به سرعت بروز می کند، بنابراین اگر علائم قطع مصرف یک دوز دارویی را تجربه کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف دوز برنامه ریزی شده بعدی شما نزدیک است، کافی است از دوز از دست رفته خود  چشم پوشی کرده و بر طبق  زمان بندی خودتان عمل کنید. با برگرداندن برنامه دوز تجویز شده خود در اسرع وقت می توانید علائم ترک را کاهش دهید

اگرچه علائم به طور معمول طی چند هفته از بین می روند، روش هایی وجود دارد که قطع ونلا فاکسین را  در طی آن مدت قابل تحمل تر می کند. در اینجا چند مرحله برای بررسی در نظر گرفته شده است:

با پزشک خود همکاری کنید. آنها بهترین متحد شما در مورد پیشگیری و مقابله با علائم ترک هستند. در مورد فواید و خطرات متوقف کردن ونلافاکسین بحث کنید و با هم کار کنید تا دریابید که چگونه (و چه زمانی) به آرامی مصرف دارو را متوقف کنید.

در مورد داروهای OTC سؤال کنید. با پزشک خود در مورد هرگونه داروی بدون نسخه که می تواند به سهولت قطع ونلافاکسین کمک کند، مشورت کنید. به عنوان مثال، داروهای کمک کننده خواب، داروهای ضد تهوع و تسکین دهنده درد می توانند مفید باشند.

روان درمانی را در نظر بگیرید. طبق گفته محققان دانشکده پزشکی هاروارد، در حالی که تحت روان درمانی قرار گرفته اید قطع یک داروی ضد افسردگی می تواند خطر عود را کاهش دهد.

به دنبال پشتیبانی و حمایت باشید. در نظر داشته باشید که از یک دوست و یا عضو نزدیک خانواده بخواهید از شما حمایت کند و به آن ها بگویید که در این زمینه با پزشک شما جهت خنثی کردن دارو چه انتظاراتی دارید.

با پیگیری های خود ادامه دهید. مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در ارتباط باشید، زیرا از مصرف دارو و همچنین بعد از قطع شدن تمام مصرف، ممکن است به چکاپ نیاز داشته باشید. بسته به نوع احساس شما، ممکن است لازم باشد تا زمانی که علائم قطع نشود یا کاهش یابد و علائمی از عود وجود نداشته باشد، چک های مستمر ماهانه را رزرو کنید.

از خودتان مراقبت کنید. از آنجا که شما در حال ترک هستید،بیشتر از همیشه ورزش کردن، غذا خوردن سالم، خوابیدن منظم و مدیریت استرس حائز اهمیت است. این اقدامات مراقبت از خود به شما کمک می کند تا هنگام قطع ونلا فاکسین، روحیه شما پایدار باشد.

هشدار و احتیاط در مورد ترک ونلا فاکسین

برخی از علائم ترک ونلا فاکسین می تواند باعث بدبینی شود که در هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین می تواند خطرناک باشد.

اگرچه نادر است، ترک ونلا فاکسین به تنهایی می تواند منجر به واکنش های شدید و ترسناک شود. اگر شما یا شخصی که عاشقش هستید  در معرض هر یک از علائم زیر هستید، با شماره 115 تماس بگیرید یا فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • هذیان
  • احساسات خودکشی
  • روان پریشی

اگر هنگام ترك اضطراب یا افسردگی را بدتر كنید، و این علائم بیش از یك ماه طول بكشد، به این معنی است كه شما عود كرده اید و به درمان روانی مداوم نیاز دارید. در صورت نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

درمان طولانی مدت سندرم قطع داروی ضد افسردگی یا ترک ونلا فاکسین

هنگامی که تصمیم به متوقف کردن داروی ضد افسردگی خود گرفتید، ممکن است وسوسه شوید که داروی خود را از بین ببرید. درعوض، وقت خود را با مشورت کردن با پزشک خود بگذرانید و سعی کنید تا به تدریج دوز خود را در مدت زمان طولانی کاهش دهید. نحوه انجام این کار به چندین عامل بستگی دارد ، از جمله:

  • چه مدت است که دارو مصرف می کنید
  • دوز فعلی شما (اگر دوز کمی دارید ،می توانید سریعتر کاهش دهید)
  • تجربه گذشته با علائم ترک

سلامت کلی

بعضی اوقات، حتی اگر در هنگام استراحت از داروی ضد افسردگی آگاه هستید، هنوز هم ممکن است علائم سندرم قطع را تجربه کنید. در این موارد، پزشک شما ممکن است فلوکستین تجویز کند، که مشخص شده است به سهولت در قطع علائم کمک می کند.

منابع

علاوه بر این که با پزشک خود همکاری کنید و از یک عضو خانواده یا دوست قابل اعتماد بخواهید تا در این دوره به شما کمک کند، ممکن است شما را برای دسترسی به سایر افرادی که در حال مصرف ونلافاکسین هستند نیز مفید واقع شوید.

نکته ی طلایی

در حالی که علائم ترک ونلا فاکسین به ندرت تهدید کننده زندگی است، می تواند ناراحت کننده باشد و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند. نکته اصلی جلوگیری از برداشتن این است که داروها را طبق تجویز تجویز کرده و با راهنمایی نزدیک پزشک از هر نوع تغییر دوز استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ