ورم ماکولای دیابتی (DME) چیست؟ علل، علائم، تشخیص و راه های درمان آن

alikarimi55
ورم ماکولای دیابتی (DME) یک عارضه ی دیابتی است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 می توانند این بیماری را تجربه کنند. (DME)  هنگامی اتفاق می افتد که مایعات اضافی در قرنیه چشم جمع می شوند. قرنیه به ما اجازه می دهد تا به جزئیات با تمرکز نگاه کنیم. در مرکز شبکیه، […]

ورم ماکولای دیابتی (DME) یک عارضه ی دیابتی است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 می توانند این بیماری را تجربه کنند. (DME)  هنگامی اتفاق می افتد که مایعات اضافی در قرنیه چشم جمع می شوند. قرنیه به ما اجازه می دهد تا به جزئیات با تمرکز نگاه کنیم. در مرکز شبکیه، رگ های خونی که در پشت چشم واقع شده است وجود دارد. هنگامی که مایعات اضافی در قرنیه جمع می شود، باعث مشکلات بینایی می شود.

DME به طور کلی با گذشت زمان توسعه می یابد. سطح قند خون بالا می تواند به عروق خونی شبکیه آسیب برساند. مایعات رگ های خونی آسیب دیده می توانند  نشت کنند، که باعث تورم و مشکلات دیگر می شود. به این آسیب رتینوپاتی گفته می شود. چندین گزینه درمانی برای DME وجود دارد. در صورت ابتلا  معاینه به طور مرتب توسط یک متخصص مراقبت چشم، درمان  را آسانتر می کند.

علائم ورم ماکولای دیابتی

در مراحل اولیه، ممکن است علائمی وجود نداشته باشد. اگر مبتلا به دیابت هستید، مهم است که هر سال به یک پزشک مراقبت از چشم مراجعه کنید تا بتواند چشم شما را برای مشاهده هرگونه تغییر بررسی کند. اگر نشانه ای از رتینوپاتی یا DME وجود داشته باشد، درمان زودرس می تواند  به جلوگیری از، از بین رفتن یا ترمیم بینایی کمک کند.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، حتماً به پزشک معالج خود اطلاع دهید:

  • تاری دید
  • دیدن رنگ هایی که به نظر می رسد شسته شده است
  • دیدن اجسام ریز و شناور بیشتر در دید شما
  • دوبینی

علل ورم ماکولای دیابتی

با گذشت زمان، قند خون بالا می تواند به رگ های خونی کوچک در چشم آسیب برساند و خطر ابتلا به DME را افزایش می دهد. همکاری با تیم بهداشت و درمان خود برای نگه داشتن سطح قند خون در حد ممکن، بخش مهمی از هدف یعنی سالم نگه داشتن چشمان شماست. فشار خون بالا و کلسترول خون بالا نیز می تواند در آسیب عروق خون نقش داشته باشد.

در بعضی موارد، بارداری در فرد مبتلا به دیابت می تواند خطر ابتلا به DME را افزایش دهد. پزشک ممکن است در دوران بارداری معاینات مکرر چشم را توصیه کند.

درمان این بیماری

درمان های موثری برای DME در دسترس است. معاینات سالانه چشم می تواند هرگونه تغییر را زود تشخیص دهد. اگر DME دارید، درمان ها می توانند از بینایی شما محافظت کنند و باعث کاهش بینایی شوند.

متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است استفاده از بیش از یک نوع درمان را توصیه کند.

لیزر درمانی ورم ماکولای دیابتی

این گزینه درمانی معمولاً در مطب، مانند مطب پزشک متخصص مراقبت چشم شما ارائه می شود. لیزر درمانی از لیزرهای ریز برای هدف قرار دادن مناطق آسیب دیده در شبکیه استفاده می کند. این فرایند باعث نشت رگ های خونی می شود و از رشد غیر طبیعی رگ های خونی جلوگیری می کند.

لیزر درمانی می تواند به حفظ سطح بینایی فعلی شما و جلوگیری از از بین رفتن بیشتر بینایی کمک کند. برای ترمیم آسیب های چشم به احتمال زیاد به چندین روش درمانی با لیزر نیاز خواهید داشت. در صورت بروز آسیب بیشتر در چشم، ممکن است به درمان های اضافی احتیاج داشته باشید.

داروهای تزریقی

دو گروه از داروهای تزریقی وجود دارد: ضد VEGF و استروئیدها. در هر گروه، انواع مختلفی وجود دارد. متخصص مراقبت از چشم شما داروی خاص و دفعات درمان مناسب را برای شما تعیین می کند.

وقتی این داروها تجویز می شوند، چشم برای جلوگیری از هرگونه درد بی حس می شود. این دارو با سوزن بسیار نازک به چشم تزریق می شود. ضد VEGF به معنای “فاکتور رشد اندوتلیال ضد عروقی” است. داروها در این دسته از رشد غیر طبیعی رگ های خونی که می توانند به چشم آسیب وارد کنند، جلوگیری می کنند. آن ها همچنین تورم را کاهش می دهند.

به طور کلی، داروهای ضد VEGF:

  • مطابق تحقیقات اخیر موفقیت خوبی در بهبود بینایی نشان می دهند
  • به کاهش مقدار مایعاتی که به شبکیه نشت می کند کمک می کنند
  • ریسک و عوارض کمی دارند و بی خطر محسوب می شوند

تزریق ضد VEGF معمولاً دردناک نیست. اگر سوزن ها شما را مضطرب می کند، می توانید در مورد گزینه ها با پزشک خود صحبت کنید تا به شما در احساس آرامش در طول عمل کمک کند.

استروئیدها گزینه دیگری برای درمان DME هستند. استروئیدها ممکن است:

  • به کاهش تورم شبکیه و بهبود بینایی کمک کنند
  • اگر دیگر داروهای ضد VEGF کار نکنند، از آن ها استفاده می شود

در بعضی موارد خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد. متخصص شما بحث خواهد کرد که آیا مزایای استفاده از این روش درمانی خطرات بیشتری دارد یا خیر. درمان استروئیدی برای DME ممکن است به صورت تک تزریق یا ایمپلنت وجود داشته باشد که دارو را با گذشت زمان آزاد می کند.

انواع ورم ماکولای دیابتی

DME گاهی اوقات بر اساس میزان تورم دیده شده در شبکیه طبقه بندی می شود. یک شبکیه ضخیم تر به معنای تورم بیشتر است و این به معنای از بین رفتن بیشتر بینایی است.

همچنین ممکن است توسط محل آسیب رگ های خونی تعریف شود. در بعضی موارد، محدود به یک منطقه است. در موارد دیگر، آسیب در سراسر شبکیه گسترده تر است.

هنگامی که معاینه چشم دارید، ممکن است متخصص مراقبت از چشم شما چندین آزمایش را روی چشم شما انجام دهد. آزمایش ها هرگونه از بین رفتن بینایی را ارزیابی کرده و هرگونه آسیب به رگ های خونی یا میزان تجمع مایعات (تورم) در شبکیه را نشان می دهند.

آزمایش های معمول چشم برای غربالگری DME یا ارزیابی آسیب چربی عبارتند از:

  • توموگرافی انسجام نوری (OCT): این تست هر تورمی در شبکیه را اندازه گیری می کند.
  • تصویربرداری Fundus: در این آزمایش تصاویر دقیقی از شبکیه صورت می گیرد تا رگ های خونی نامنظم پیدا شوند.
  • آنژیوگرافی فلورسانسین: برای این آزمایش، رنگی به بازو یا دست شما تزریق می شود تا جریان خون در شبکیه برجسته شود.

برای همه آزمایشات قطره چشمی به شما داده می شود تا مردمک ها بزرگتر شوند  که درولقع گشاد شدن مردمک نامیده می شود. این به متخصص مراقبت چشم شما اجازه می دهد تا بیشتر شبکیه را ببیند. به غیر از برخی از حساسیت به نور از گشاد شدن دانش آموز، شما در طول آزمایش هیچگونه ناراحتی احساس نخواهید کرد.

چشم انداز

در صورت گرفتاری زودرس و تحت نظر متخصص مراقبت از چشم، درمان می تواند به جلوگیری از از بین رفتن بیشتر بینایی کمک کند. درمان حتی ممکن است بینایی از دست رفته را بازیابی کند.

در صورت عدم درمان، دید فرد می تواند در طی چند ماه به طرز چشمگیری بدتر شود.

پیشگیری از ورم ماکولای دیابتی

بحث در مورد گزینه های درمانی با پزشک هرگز دیر نیست. اگر به DME مبتلا شده باشید، شروع سریع درمان می تواند به جلوگیری از صدمات طولانی مدت در چشم و از بین رفتن کمک کند.

انجام اقدامات پیشگیرانه هنگام محافظت از بینایی شما می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. با مراقبت از چشم شما می تواند به شما کمک کند:

  • برای معاینه سالانه به پزشک معالج خود مراجعه کنید
  • در صورت مشاهده هرگونه تغییر در دید خود، سریعاً با پزشک مراقبت چشم خود تماس بگیرید
  • همکاری با تیم مراقبت از دیابت برای مدیریت موثر قند خون ضروری است
  • اقداماتی برای حفظ فشار خون و سطح کلسترول در هدف مورد نظر

در صورت مشاهده هرگونه تغییر در بینایی با تیم مراقبت از دیابت، برای کنترل سطح قند خون، به طور مؤثر گام هایی برای حفظ فشار خون و کلسترول بردارید

به پزشک معالجه خود در مورد معاینات سالانه  به طور مرتب مراجعه کنید. ورم ماکولای دیابتی یک عارضه قابل کنترل است. چندین گزینه درمانی مؤثر وجود دارد. حفظ بینایی یا بهبودی بینایی از دست رفته امكان پذیر است.

مراجعه به پزشک معالج چشم حداقل هر سال یک گام مهم در مراقبت از چشم کلی شماست. تشخیص زودهنگام بهترین راه برای جلوگیری از از بین رفتن بینایی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ