آیا می توان پوست انبه را مصرف کرد؟

alikarimi55
پوست میوه و سبزیجات به عنوان پوشش محافظ برای نرم و لطیف نگهداشتن گوشت داخل آن عمل می کنند. پوست میوه ها اغلب دور ریخته می شوند. اما اکثر این ها خوراکی بوده و دارای مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قدرتمند هستند. انبه میوه‌ ای محبوب است که پوست […]

پوست میوه و سبزیجات به عنوان پوشش محافظ برای نرم و لطیف نگهداشتن گوشت داخل آن عمل می کنند. پوست میوه ها اغلب دور ریخته می شوند. اما اکثر این ها خوراکی بوده و دارای مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قدرتمند هستند. انبه میوه‌ ای محبوب است که پوست آن معمولا دور ریخته می شود. برخی از افراد بر این باورند که  بسیار مغذی است و می توان از آن استفاده کرد. در این مطلب به ارزش غذایی خوردن پوست انبه پرداخته می شود.

مواد مغذی و ترکیبات گیاهی (پوست انبه) می توانند مزایای مختلفی داشته باشند

انبه یک میوه گرمسیری است و به دلیل طعم شیرین و محتوای بالای مواد مغذی آن، بسیار محبوب می باشد. تا زمانی که میوه به طور کامل برسد، پوست خارجی آن سبز رنگ می باشد. هنگام رسیدن، پوست آن بسته به نوع انبه، زرد، قرمز و یا نارنجی می شود. انبه فواید غذایی فراوانی دارد. این میوه منبع عالی فیبر، ویتامین های C، A، E و B6 و همچنین مواد معدنی پتاسیم و مس است. همچنین این میوه حاوی ترکیبات گیاهی مختلفی از جمله آنتی اکسیدان های پلی فنول و کاروتنوئید است.

پوست انبه مانند گوشت آن بسیار مغذی است. با پلی فنول ها، کاروتنوئیدها، فیبر رژیم غذایی، ویتامین C، ویتامین E و انواع ترکیبات مفید گیاهی پر شده است. برخی افراد از رژیم های غذایی سرشار از ویتامین C، پلی فنول ها و کاروتنوئیدها پیروی می کنند. در نتیجه خطر ابتلای این افراد به بیماری های قلبی و سرطان ها در آنها کمتر است. پوست این میوه همچنین مملو از فیبر است که برای سلامتی دستگاه گوارش و تنظیم گرسنگی بسیار مهم است. در حقیقت 45 تا 78 درصد از وزن پوست انبه را فیبر تشکیل می دهد.

بیشتر بدانید: پوست این میوه ها را حتما بخورید

خطرات احتمالی خوردن پوست انبه

اگرچه پوست این میوه سرشار از مواد مغذی است، اما خطراتی را نیز به دنبال دارد. ممکن است باعث یک واکنش آلرژیک شود. پوست انبه حاوی urushiol است. urushiol یک کوکتل از مواد شیمیایی آلی است که در پیچک سمی و بلوط سمی نیز وجود دارد. این ماده می ‌تواند در برخی از افراد به ویژه در افرادی که حساسیت به سم پیچک و سایر گیاهان دارند، یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. همچنین مصرف آن ممکن است باعث ورم، خارش و تورم پوست شما شود.

ممکن است دارای سموم دفع آفات باشد

بسیاری از میوه ها و سبزیجات با سموم دفع آفات، برای مبارزه با عفونت باکتریایی و حشرات، سمپاشی می شوند. در حالی که جدا کردن پوست انبه باعث کاهش مصرف این مواد شیمیایی مضر می‌شود، خوردن آن مصرف سموم را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن آفت کش ها با اثرات منفی بر سلامتی مانند همراه است. این مشکلات شامل اختلال در سیستم غدد درون ریز، مشکلات تولید مثل و افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها است.

بافت و طعم ناخوشایندی دارد

اگر چه میوه انبه شیرین، نرم و دلپذیر است، اما بافت و طعم پوست آن ممکن است ناخوشایند باشد. نسبتاً ضخیم است و جویدن آن دشوار و کمی تلخ است. با وجود فواید غذایی آن، بافت فیبری و طعم ناخوشایند آن ممکن است شما را از مصرف آن منصرف کند.

بیشتر بدانید: با خواص باورنکردنی انبه درمانگر آشنا شوید! از درمان پوست تا قلب!

آیا باید پوست انبه را مصرف کرد؟

پوست انبه یک ماده خوراکی و دارای مواد مغذی مهم است. همچنین سرشار از ترکیبات گیاهی قدرتمند است. اما مزه و طعم آن بسیار ناخوشایند است و ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند. درحقیقت مواد مغذی موجود در پوست انبه در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دیگر نیز وجود دارند. بنابراین نیازی به تحمل طعم ناخوشایند پوست این میوه برای رسیدن به مزایای سلامتی آن وجود ندارد.

چگونه مصرف کنیم؟

اگر می خواهید پوست این میوه را امتحان کنید، چند روش برای خوردن آن وجود دارد. ساده ترین روش این است که مانند مصرف سیب، گلابی یا هلو، انبه را بدون جدا کردن پوست آن مصرف کنید. برای از بین بردن طعم تلخ آن می توانید پوست این میوه را در داخل اسموتی مورد علاقه خود بریزید. مخلوط کردن آن با سایر مواد خوشمزه، یک روش عالی برای خوش طعم تر شدن آن است. در هر صورت، برای از بین بردن باقیمانده سموم دفع آفات لازم است آن را با یک تمیز کننده میوه و سبزیجات بشویید.

منبع: الو دکتر

بیشتر بدانید: 6 میوه خیلی مفید برای سلامت پوست که از خواص آنها بی‌خبر هستید!

سخن آخر پوست این میوه خوراکی و پر از مواد مغذی مانند ویتامین ها فیبر و آنتی اکسیدان ها است اگر چه ممکن است پوست انبه مزایای سلامتی فراوانی داشته باشد اما طعم ناخوشایندی دارد همچنین ممکن است باقی مانده های سموم دفع آفات را در خود داشته و حاوی ترکیباتی که ممکن است ایجاد واکنش‌های آلرژیک کند باشد اگرچه خوردن پوست انبه برای بیشتر افراد بی خطر است اما مصرف آن ضروری نیست پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از غذا های کامل مانند محصولات تازه و رنگارنگ تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند به همین دلیل نیازی به خوردن آن وجود ندارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ