10 کاربرد غیر منتظره روغن آووکادو و فواید آن برای موها

alikarimi55
شما آشپزی با روغن آووکادو را دوست دارید و حتی سبب بهبودی  پوست خشک شما نیز گشته است اما آیا این روغن را برای موها نیز امتحان کرده اید؟ استفاده از روغن آووکادو در مراقبت روزانه از مو، بدون توجه به نوع موی شما روشی مطمئن جهت کاهش خشکی و بهبود بافت می باشد. این […]

شما آشپزی با روغن آووکادو را دوست دارید و حتی سبب بهبودی  پوست خشک شما نیز گشته است اما آیا این روغن را برای موها نیز امتحان کرده اید؟ استفاده از روغن آووکادو در مراقبت روزانه از مو، بدون توجه به نوع موی شما روشی مطمئن جهت کاهش خشکی و بهبود بافت می باشد. این روغن کاملاً طبیعی و بسیار مقرون به صرفه است و شاید در خانه شما نیز موجود باشد. آیا وقت آن رسیده است که روغن آووکادو را به عنوان روغن جدید مو در نظر بگیرید؟

فواید روغن آووکادو

این روغن از فشار دادن بافت گوشتی داخل میوه آووکادو حاصل می شود. آووکادو و روغن آن سرشار از مواد مغذی مفیدی هستند که می توانند سلامتی بدن شما را تقویت کنند.

آیا روغن آووکادو برای موها مفید است؟ روغن آووکادو منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری از جمله اسید اولئیک ( اسید چرب غیراشباع امگا 9 ) و همچنین اسید لینولئیک (اسید چرب غیراشباع امگا 6) است. اسیدهای چرب موجود در روغن آووکادو یکی از اصلی ترین دلایل تاثیر گذار در بهبود وضعیت پوست سر و حالت مو می باشد. این ماده به طور طبیعی سبب تقویت مو می گردد و سبب سلامتی و درخشش آن می گردد.

اجازه دهید نگاهی دقیق تر به فواید فراوان روغن آووکادو برای مو بیاندازیم:

1- حافظت از مو  در برابر صدمات

طبق مقاله علمی منتشر شده در سال 2015، “روغن ها نقش مهمی در محافظت از مو در برابر آسیب دارند. برخی روغن ها می توانند به مو نفوذ کرده و میزان جذب آب در مو را کاهش دهند تا تورم آن را کاهش دهند. استفاده مرتب از روغن می تواند باعث افزایش لغزندگی تنه مو گردد و از شکستگی مو جلوگیری کند.”

یکی از اصلی ترین فواید روغن آووکادو برای مو توانایی آن در پوشش موها با رطوبت غنی از اسید چرب و محافظت از آن در برابر صدمه است. علل عمده آسیب مو شامل قرار گرفتن در معرض آفتاب، آب دریا یا کلر است. قبل از گذراندن وقت در ساحل یا استخر ممکن است برای جلوگیری از اثرات خشکی در این محیط، بخواهید این روغن را به موهای خود بمالید. یکی دیگر از منابع  آسیب رسان به مو استفاده از ابزارهایی مانند سشوار یا اتو  می باشد.

قبل از بکارگیری این ابزارها، استفاده از این روغن بر روی موها می تواند به عنوان یک محافظ طبیعی در برابر گرما عمل کند. رنگ آمیزی مو  نیز می تواند یکی دیگر از منابع آسیب رسان به مو باشد. استفاده از این روغن به عنوان نرم کننده مو یا ماسک بعد از رنگ آمیزی می تواند برای پیشگیری از خشکی و شکنندگی موها موثر باشد.

2- کمک به رشد مو

در حالی که تحقیقات لزوماً نشان نداده اند که این روغن می تواند باعث رشد موها شود اما این روغن غنی از مواد مغذی هست که می توانند در کاربرد موضعی و غذایی به تقویت سلامتی مو کمک کنند. همچنین می تواند به عنوان یک ماده طبیعی به صورت ترکیبی جهت رشد مو با روغن های ضروری از جمله روغن رزماری و روغن نعناع ( نقش در جلوگیری از ریزش مو و تقویت کننده رشد مو) به کار رود.

3-  مو را بدون گره نگه می دارد.

می تواند برای کودکانی که دوست ندارند موهای خود را شانه کنند، مشکل ایجاد کند، اما معمولاً ا افراد بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. موهای ریز خیلی راحت می توانند گره بخورند. شرایط آب و هوایی مانند روز بادی نیز می تواند سبب ایجاد گره در موها شود. موهای خشک نیز می توانند دچار چنین حالتی شوند. استعمال مقدار کمی این روغن قبل از شانه زدن می تواند به مرطوب نگه داشتن و جلوگیری از گره خوردن کمک کند.

4 بهبودی شوره سر

شوره سر نوعی اختلال پوستی است که بر روی پوست سر تأثیر می گذارد و منجر به ریختن بیش از حد پوسته های مرده از پوست سر می شود. داشتن پوست خیلی خشک یا خیلی چرب می تواند در این نگرانی مشترک نقش داشته باشند. استفاده موضعی از روغن طبیعی مانند آووکادو می تواند در هر دو حالت کمک کند.

اگر پوست خیلی خشک باشد، این روغن رطوبتی غنی از مواد مغذی فراهم می کند یا اگر پوست بیش از حد روغنی باشد، استفاده از روغن می تواند به غدد روغنی پوست نشان دهد که نیازی به تولید روغن اضافی نیست. برای بهبود یا جلوگیری از خارش پوست خشک و پوسته پوسته شدن آن می توان  از روغنهای طبیعی مانند آووکادو به طور مرتب در ماساژ پوست سر استفاده کرد. همچنین برای رشد مو و کنترل شوره سر می توان روغن های ضروری مانند رزماری و درخت چای را با روغن کرچک و روغن آووکادو ترکیب کرد.

کاربردهای روغن آووکادو برای مو

روغن آووکادو موارد کاربردی زیادی برای مو دارد. این روغن راه حل مناسبی برای بسیاری از نگرانی های رایج مو می باشد.

چگونگی استفاده از این روغن برای مو:

روغن درمانی داغ: روغنهای داغ خریداری شده از فروشگاه ها را که از تعدادی مواد غیر طبیعی و سوال برانگیز ساخته شده اند، فراموش کرده و مقداری روغن گرم شده آووکادو را روی پوست سر و موهای خود بمالید. سر خود را با حوله بپوشانید و قبل از شستشو بگذارید 30 دقیقه روی سرتان باقی بماند.

ماساژ پوست سر: ماساژ پوست سر بسیار آرامش بخش و درمانی است و استفاده از این روغن برای روی ماساژ پوست سر (یا بدن)  مناسب است.

ماسک یا نرم کننده مو: بسته به خواسته خودتان می توانید کل پوست سر و موهای خود را با این روغن بپوشانید یا می توانید آن را فقط به انتهای موها بمالید. بگذارید روغن به مدت 15 تا 30 دقیقه یا حتی در طول شب روی موها بماند.

– جلوگیری از موخوره: یک یا دو قطره روغن را بین انگشتان خود مالیده و در قسمت های مورد نظر بمالید. اگر موهای ریزی دارید، برای انجام کار  ممکن است فقط یک قطره نیاز باشد.

محافظی در برابر گرما: قبل از اینکه موهای خود را خشک کنید و یا از ابزارهایی مانند سشوار یا اتو مو استفاده کنید، مقداری روغن آووکادو را در دستان خود آغشته کرده و آن را روی موهای خود به انتهای آنها بمالید. می توانید از انگشتان دست یا شانه برای پخش روغن در موهای خود استفاده کنید.

روغنی ترکیبی برای تقویت رشد مو یا کاهش شوره سر: از روغن آووکادو به عنوان یک روغنی ترکیبی با روغنهای ضروری استفاده می شود تا برای موارد ویژه ای از قبیل نازک شدن مو یا شوره سر استفاده گردد.

چه مدت طول می کشد تا این روغن روی موها باقی بماند؟

اگر در حال انجام  روغن درمانی مو  هستید یا از روغن آووکادو برای بهبودی شوره سر استفاده می کنید، بهتر است بگذارید روغن  حدود 15 تا 30 دقیقه روی پوست سر و مو باقی بماند چون تنها در این صورت به طور قطع خیسانده می شود. اگر موهای شما به شدت خشک یا آسیب دیده است، ماندن طولانی مدت روغن آووکادو بهتر می باشد.

اگر از مقدار کمی روغن آووکادو به عنوان محافظ گرما یا درمان شکستگی و مو خوره انتهای مو استفاده می کنید، تنها به یک یا دو قطره روغن برای مالش روی موهای خود نیاز دارید.  اگر چگونگی ساخت   روغن آووکادو با خلوص 100 درصد را می توان از فروشگاه های مواد غذایی محلی، فروشگاه های بهداشتی یا آنلاین تهیه کرد.

مقایسه کاربرد روغن نارگیل و روغن آووکادو برای مو

اگر کاربرد این روغن و روغن نارگیل را برای مو مقایسه می کنید، می توانید از این دو روغن به روشی مشابه برای مو و پوست سر خود استفاده کنید. برای خشکی مو، انتهای شکسته مو، موخوره  و گره ها انتخاب برتری از بین  این دو روغن نخواهی داشت، زیرا هر دو با تامین رطوبت کافی به بهبود این نگرانی های رایج کمک می کنند.

هر دو روغن نارگیل و روغن آووکادو می توانند پوست سر را مرطوب کنند تا جهت بهبودی خشکی مو و شوره سر استفاده شوند. شوره سر معمولاً در اثر عفونت های قارچی شبه مخمر(Malassezia) ایجاد می شود. اگر شوره سر به عنوان نگرانی اصلی تلقی می شود،روغن نارگیل را انتخاب کنید چون بسیاری از مطالعات خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی آن را اثبات کرده اند.

خطرات و عوارض جانبی روغن آووکادو

افراد ممکن است  نسبت به میوه آووکادو و روغن آن حساسیت داشته باشند. اگر فرد نسبت به آووکادو حساسیت داشته باشد باید از مصرف روغن آووکادو به صوزت خوراکی یا موضعی خودداری کند. قبل از استفاده از این روغن برای مو و پوست، آزمایش پوستی انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچگونه واکنش آلرژیکی ندارید.

خلاصه

– روغن آووکادو روشی طبیعی و مقرون به صرفه برای تقویت سلامت موها است.

– فواید این روغن برای مو شامل بهبود خشکی، انتهای شکسته، موخوره و گره موجود در آن است.

– برای پخت و پز و استفاده موضعی به دنبال روغن آووکادو با خلوص 100٪ باشید.

– روغن های آووکادو و نارگیل به طور مشابه برای مو قابل استفاده هستند اما اگر شوره سر سبب ایجاد نگرانی است، وجود خواص ضد قارچ روغن نارگیل، آن را به یک انتخاب درمانی بهتر تبدیل می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ