در مورد درد مفاصل ساکروایلیاک چه می دانید؟

alikarimi55
یقینا می دانید دچار کمردرد شده اید، اما آنچه که از آن اطلاع ندارید، علت بروز این درد است. مشکلات مربوط به مفاصل ساکروایلیاک رایج و متداول می باشند، اما با این حال دلایل آن تا حد زیادی ناشناخته هستند. مفاصل ساکروایلیاک در قسمت تحتانی کمرتان و بین ساکروم قرار دارند. ساکروم یک استخوان مثلثی […]

یقینا می دانید دچار کمردرد شده اید، اما آنچه که از آن اطلاع ندارید، علت بروز این درد است. مشکلات مربوط به مفاصل ساکروایلیاک رایج و متداول می باشند، اما با این حال دلایل آن تا حد زیادی ناشناخته هستند. مفاصل ساکروایلیاک در قسمت تحتانی کمرتان و بین ساکروم قرار دارند. ساکروم یک استخوان مثلثی شکل است که در زیر ستون فقرات کمر و بالاتر از استخوان ران قرار گرفته است. مفصل ساکروایلیاک مانند سایر موارد ممکن است تحریک شود، کارایی آن کاهش یابد و یا دچار جراحت و آسیب گردد که همه این موارد می توانند به درد کمر منجر شوند.
کاربرد و عملکرد مفاصل ساکروایلیاک به دو هدف اصلی منتهی می شود. این مفصل، در هنگام ایستادن یا راه رفتن، به کاهش فشار در لگن و ستون فقرات و همچنین انتقال درست بار از قسمت فوقانی به تحتانی بدن کمک می کند. با توجه به عملکرد این مفصل، می توان پی برد که آسیب دیدن آن، چه مشکلاتی را می تواند ایجاد کند.

علائم درد مفاصل ساکروایلیاک

یکی از علائم اصلی ایجاد جراحت در مفصل ساکرو ایلیاک، احساس درد است که معمولاً به صورت دردی تیز و راکد در ناحیه تحتانی یا پشت لگن ایجاد می شود. اما ممکن است گاهی اوقات درد در کشاله ران، ران، زیر زانو یا در ناحیه باسن نیز احساس شود. انجام بعضی از حرکات یا قرار گرفتن در موقعیت هایی که مفاصل را تحت فشار قرار می دهند نیز می توانند به تشدید درد کمک کند. به عنوان مثال، تغییر حالت از نشستن به ایستادن، بالا رفتن از پله ها، چرخیدن در خواب یا خم شدن می تواند بر روی شدت درد تاثیر گذار باشد.

به یاد داشته باشید که بسته به علت ایجاد درد، علائم دیگری نیز ممکن است مشاهده شود. به عنوان مثال، یکی دیگر از علائم درد مفصل ساکروایلیاک، اسپوندیلیت آنکیلوزان است که در آن فرد دچار گرفتگی کمر می شود. این گرفتگی در هنگام صبح بدتر شده و با  داشتن حرکت و فعالیت بهبود می یابد. سایر علائم احتمالی اسپوندیلیت آنکیلوزان شامل درد در لگن یا شانه ها، خستگی و همچنین علائم غیر مرتبط با مفصل مانند درد چشم و تاری دید می باشد.

بیشتر بدانید: درمان کمردرد با کایروپراکتیک چگونه امکان پذیر است؟

علل ایجاد درد مفاصل ساکروایلیاک

علت درد مفاصل ساکروایلیاک معمولاً به دلیل از استفاده مکرر از آنهاست. به عنوان مثال، فشار کوبنده ی مداوم ناشی از یک تمرین مانند دویدن، ممکن است یکی از علت های ایجاد درد باشد. علاوه بر این، عوامل دیگری که خطر ابتلا به درد مفاصل ساکروایلیاک را افزایش می دهد، عبارتند از:

  • آسیب یا ترومای رباط هایی که مفصل ساکروایلیاک را در بر گرفته اند
  • جراحی های پیشین بر روی ستون فقرات
  • پاهای غیر هم طول که راه رفتن را با مشکل ایجاد می کند
  • بارداری (درد مفاصل ساکروایلیاک در اثر بارداری موقتی است)

به دلیل اینکه مفصل ساکروایلیاک یک مفصل سینوویال است، می تواند تحت تاثیر شرایط بدنی که منجر به التهاب مفصل می شوند، قرار گیرد. به عنوان مثال، اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی از آرتروز التهابی است که باعث درد و گرفتگی در مفصل ساکروایلیاک و ستون فقرات می شود. نقرس شکل دیگری از آرتروز التهابی است که به دلیل انباشت اسید اوریک در مفاصل مختلف از جمله مفصل ساکروایلیاک ایجاد می شود.

تشخیص

تشخیص عدم کارایی مفصل ساکروایلیاک ممکن است دشوار باشد. این امر به این دلیل است که معاینه فیزیکی مفصل ساکروایلیاک بسیار چالش برانگیز است. علاوه بر این، تست های تشخیصی مفصل ساکروایلیاک نمی توانند تاییدی بر وجود مشکل در این مفصل باشند. زیرا شرایط دیگری مانند فتق دیسک در قسمت پایین ستون فقرات، تنگی ستون فقرات، استئوآرتریت یا بورسیت باسن می توانند موجب ایجاد درد در این مفصل شوند.

بیشتر بدانید: درمان باورنکردنی درد مفاصل

درمان درد مفصل ساکروایلیاک

روش های درمانی مختلفی برای درد در ناحیه ساکروایلیاک کمر وجود دارد. یکی از این روش های درمانی، تزریق کورتیکواستروئید به درون مفصل است. همچنین پزشک ممکن است است قبل از انجام تزریق به داخل مفصل و یا همزمان با آن، تمرینات فیزیوتراپی و مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را به منظور کاهش درد و التهاب درد کمرتان، توصیه کند.

برای انجام فیزیوتراپی، در ابتدا فیزیوتراپیست مفصل ساکروایلیاک شما و همچنین عضلات ستون فقرات باسن، لگن و پا را مورد ارزیابی قرار می دهد. علاوه بر این، ممکن است فیزیوتراپیست سوالات متعددی را در مورد احساس دردتان از شما بپرسد. بر اساس این اطلاعات فیزیوتراپیست یک برنامه درمانی را تنظیم خواهد کرد.

برخی از روش های درمانی خاص برای درد مفصل ساکروایلیاک عبارتند از:

  • انجام ماساژ و تکنیک هایی برای اصلاح و همترازی مفصل ساکروایلیاک
  • انجام تمرینات کششی و تقویتی
  • انجام درمان های گرم و سرد برای شل کردن عضلات و کاهش درد
  • استفاده از کمربند ساکروایلیاک برای حمایت از این مفصل. کمربند ساکروایلیاک معمولاً برای زنان باردار مبتلا به درد توصیه می شود.

در صورتی که استفاده از این روش های درمانی غیر تهاجمی برای کاهش درد موثر نباشند، گزینه نهایی انجام عمل جراحی است.

برای درمان درد مفصل ساکروایلیاک ناشی از آرتروز التهابی ممکن است درمان هایی برای کل بدن توصیه شود. به عنوان مثال، داروی آنتی TNF برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان، در برخی موارد تجویز می شود.

بیشتر بدانید: باورهای نادرست در مورد درمان های خانگی درد مفاصل

سخن آخر

درد مفصل ساکروایلیاک ممکن شما را در انجام فعالیت ها و زندگی روزمره تان دچار مشکل کند. اما این درد تنها با اقدامات ساده و همچنین صرف کمی وقت و صبر، قابل درمان است. اگر متوجه شدید که اقدامات و برنامه های درمانی فعلی تان در کاهش درد موثر نیستند، به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ