علائم و نشانه های انواع سردرد

alikarimi55
بسیاری از ما با نوعی سردرد دلهره آور، ناراحت‌کننده و پریشان کننده آشنا هستیم. این سردرد ها انواع مختلفی دارند. سردرد را می توان به عنوان درد در هر ناحیه از سر تعریف کرد. اما علت، مدت و شدت این درد بسته به انواع سردرد می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از موارد سردرد ممکن است […]

بسیاری از ما با نوعی سردرد دلهره آور، ناراحت‌کننده و پریشان کننده آشنا هستیم. این سردرد ها انواع مختلفی دارند. سردرد را می توان به عنوان درد در هر ناحیه از سر تعریف کرد. اما علت، مدت و شدت این درد بسته به انواع سردرد می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از موارد سردرد ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد. اگر در کنار سر درد خود این موارد را نیز تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید:

  • گرفتگی گردن
  • راش پوست
  • استفراغ
  • گیجی
  • لکنت زبان
  • تب 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر
  • فلج و بی حسی در هر قسمت از بدن
  • از بین رفتن بینایی

شایع ترین سردردهای ابتدایی

سردرد های ابتدایی زمانی رخ می دهند که درد در سر شما احساس شود. به عبارت دیگر سردرد شما توسط چیزی که بدن شما با آن سر و کار دارد، مانند بیماری یا آلرژی ایجاد نمی شود. انواع سردرد ممکن است اپیزودیک یا مزمن باشند.

دردهای اپیزودیک ممکن است هر چند وقت یکبار یا حتی فقط یک بار رخ دهند. آنها ممکن است از نیم ساعت تا چند ساعت دوام داشته باشند.

دردهای مزمن شایع تر هستند. آن ها در بیشتر از روزهای ماه رخ می دهد و می توانند روزها پشت سر هم ادامه داشته باشند. انواع سردردها شامل موارد زیر است:

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث سردرد های صبحگاهی می شود؟

سردرد های تنشی

اگر سردرد تنشی دارید، ممکن است در تمام سر احساس سستی و کرختی داشته باشید. تنش و حساسیت همچنین در اطراف عضلات گردن، پیشانی، جمجمه و یا ماهیچه های شانه احساس می‌شود. هر فردی ممکن است سردرد تنشی را تجربه کند و اغلب آنها به دلیل استرس رخ می دهند. مصرف یک مسکن بدون نسخه برای تسکین علائم گاه به گاه شما، ممکن است کافی باشد.

این شامل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، استامینوفن و کافئین است. اگر داروهای بدون نسخه در تسکین درد موثر نباشند، پزشک ممکن است داروهای تجویزی را توصیه کند.

انواع سردرد های خوشه ای

سردرد های خوشه ای با درد شدید و درد سوراخ کننده مشخص می‌شوند. آنها در اطراف یا پشت یک چشم یا یک طرف صورت رخ می دهند. گاهی اوقات ممکن است تورم، قرمزی، گرگرفتگی و تعریق در طرفی که تحت تاثیر درد است، وجود داشته باشد.

احتقان بینی و پارگی چشم نیز احتمالا در همان طرف سردرد اتفاق می‌افتد. سردرد های خوشه ای در هر فرد می تواند از 15 دقیقه تا 3 ساعت طول بکشد. ایجاد سردردهای خوشه های در فصل بهار و پاییز شایع تر هستند. پزشکان ممکن است برای تسکین درد اکسیژن درمانی، سوماتریپتان یا بی حسی موضعی را توصیه کنند.

میگرن

درد میگرن ضربان شدید از عمق درون سر شماست. این درد می تواند روزها ادامه داشته باشد. سردرد میگرنی توانایی شما در انجام کارهای روزمره را به میزان قابل توجهی محدود می کند. میگرن یک نوع درد تکان دهنده است و معمولاً در یک طرف سر ایجاد می شود. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی اغلب نسبت به نور و صدا هستند. حالت تهوع و استفراغ نیز معمولاً در طی سردرد های میگرنی رخ می دهد.

علائم شایع برخی از میگرن ها، اختلالات بینایی است. به طور معمول، یک نفر از هر پنج نفر قبل از شروع سردرد، این علائم را تجربه می کنند. برخی از علائم بینایی مربوط به سردرد های میگرنی شامل موارد زیر است:

  • چراغ چشمک زن
  • چراغ های لرزان
  • خطوط زیگزاگی
  • نقاط کور

حملات میگرنی ممکن است مسری باشند. عوامل محیطی محرک میگرن شامل:

  • اختلال خواب
  • کم آبی
  • وعده های غذایی نامنظم
  • مصرف برخی از مواد غذایی
  • نوسانات هورمون ها
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

اگر مسکن های بدون نسخه، درد میگرن را کاهش ندهند، ممکن است پزشک تریپتان را تجویز کند. آنها داروهایی هستند که باعث کاهش التهاب و تغییر جریان خون در مغز شما می شوند. آنها به شکل اسپری بینی، قرص و تزریقی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: کاهش درد میگرن با این دمنوش معجزه گر!

حساسیت یا سردرد های سینوزیتی

این نوع سردردها ممکن است در اثر واکنش آلرژیک اتفاق میافتاد. درد ناشی از این سردرد ها اغلب در ناحیه سینوس و جلوی سر شما متمرکز هستند. سردردهای میگرنی معمولاً به عنوان سردرد های سینوسی تشخیص داده می شوند. در واقع، بیش از 90 درصد از سردردهای سینوسی در اصل سردردهای میگرنی هستند. افرادی که به آلرژی مزمن فصلی یا سینوزیت مبتلا هستند، مستعد ابتلا به این نوع سردردها می باشند.

 

سردرد های سینوسی با نازک شدن مخاطی که تولید و سبب فشار سینوس می‌شوند، درمان می‌شوند. اسپری های استروئیدی بینی، مهارکننده های بدون نسخه مانند فنیل افرین، آنتی هیستامین هایی نظیر سیتریزین، به درمان این شرایط کمک میکنند. سردرد های سینوسی همچنین می توانند نشانه عفونت سینوس باشند. در این موارد پزشک برای پاک کردن عفونت و  تسکین سردرد، آنتی بیوتیک تجویز می کند.

انواع سردرد های هورمونی

خانم ها معمولا سردردهایی را تجربه می کنند که با نوسانات هورمونی مرتبط است. قاعدگی، قرص های ضد بارداری و بارداری همگی بر میزان استروژن شما تاثیر گذار می باشند. این تغییرات هورمونی می توانند باعث ایجاد سردرد شوند.

انواع سردرد هایی که به طور خاص با چرخه قاعدگی مرتبط هستند، به عنوان میگرن قاعدگی نیز شناخته می شوند. داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ناپروکسن می تواند برای کنترل درد موثر باشد. مشخص شده که حدود 60 درصد از زنان مبتلا به میگرن، میگرن قاعدگی را نیز تجربه می کنند. تکنیک های آرام سازی، یوگا، طب سوزنی و پیروی از یک رژیم غذایی اصلاح شده، به جلوگیری از سردرد های میگرنی کمک می کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ