بهترین و موثرترین روش های پاک کردن تتو و خالکوبی کدامند؟

alikarimi55
خیلی ها در سراسر دنیا بنابر علاقه و سلیقه شان خالکوبی یا تتو می کنند. در واقع این روزها طرفداران تتوو خالکوبی روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. در این میان افرادی هم هستند که به هر دلیلی ممکن است از خالکوبی یا تتوی پوستشان خسته شوند و تصمیم بگیرند که آن را […]

خیلی ها در سراسر دنیا بنابر علاقه و سلیقه شان خالکوبی یا تتو می کنند. در واقع این روزها طرفداران تتوو خالکوبی روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. در این میان افرادی هم هستند که به هر دلیلی ممکن است از خالکوبی یا تتوی پوستشان خسته شوند و تصمیم بگیرند که آن را پاک کنند. درست همینجاست که این سوال مطرح می شود که آیا روشی برای انجام این کار وجود دارد؟ اگر شما هم جزو همین افراد هستید این مطلب را تا انتها بخوانید. ما اینجا روش های مختلف پاک کردن تتو و خالکوبی را بررسی می کنیم.

بهترین روش ها برای پاک کردن تتو و خالکوبی

در وهله اول باید بگوییم پاک کردن خالکوبی های قدیمی تر و تتوهای غیر حرفه ای نسبت به مدل های جدید راحت تر است. برخی از رنگ ها هم راحت تر از بقیه پاک می شوند. این رنگ ها عبارتند از:

  • مشکی
  • قهوه ای
  • آبی تیره
  • سبز

هر چه خالکوبی یا تتوی شما بزرگتر، تیره تر و رنگارنگ تر باشد پاک کردن آن به زمان و هزینه بیشتری هم نیاز دارد. در صورت وجود هر یک از موارد زیر، برداشتن خالکوبی یا تتو به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی دشوارتر هم می شود:

  • اگر پوستتان تیره باشد
  • اگر به یک بیماری پوستی مثل اگزما مبتلا باشید
  • اگر شرایط خاصی مثل تبخال دارید که روی پوست تاثیر می گذارد

با این حال حتی در موارد ذکر شده هم می توان خالکوبی و تتو رو پاک کرد؛ با این تفاوت که باید زمان بیشتری صرف کنید تا بهترین گزینه برای این کار را پیدا کنید. پزشک متخصص می تواند بهترین و مناسب ترین روش برای پاک کردن خالکوبی و تتو را در اختیارتان بگذارد. علاوه بر این پزشک به شما کمک می کند تا پوستتان را آماده انجام این کار کنید. به عنوان مثال اگر تبخال داشته باشید پزشک برایتان داروهای ضد ویروسی تجویز می کند تا این مساله برطرف شود و بتوانید با خیال راحت تتوهایتان را پاک کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های جایگزین تاتو

بهترین و موثرترین روش ها برای پاک کردن خالکوبی و تتو

لیزر درمانی

اکثر متخصص پوست استفاده از پرتوهای لیزر را بهترین، موفق ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای پاک کردن تتو می دانند. در حال حاضر برای برداشتن تتو از لیزر  Q-Switch استفاده می شود. دستگاه کیوسوئیچ می تواند انرژی را در پالس های قوی ارسال کند. این پالس ها جوهر موجود در پوست را گرم می کنند و باعث حل شدن آن می شوند. برای پاک کردن تتو و خالکوبی به روش لیزر درمانی باید چند هفته یا بیشتر تحت درمان قرار بگیرید. در اغلب موارد لیزر درمانی تتو را به طور کامل از بین نمی برد بلکه فقط آن را محو یا کمرنگ می کند تا کمتر قابل مشاهده باشد.

لیزر درمانی برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که اشاره شد پاک کردن خالکوبی های رنگی سخت تر است و احتمالا به جلسات لیزر درمانی بیشتر با طول موج های قوی تری هم نیاز دارد. بهترین کاندیداها برای استفاده از لیزر درمانی افرادی هستند که پوست روشنی دارند چون اشعه لیزر کمی رنگ پوست را تغییر می دهد و هر چه پوستتان تیره تر باشد این تغییر رنگ بیشتر نمایان می شود.

لیزر درمانی چطور انجام می شود؟

این کار را می توانید در یک کلینیک زیبایی انجام دهید. برای لیزر درمانی ابتدا پوست شما با یک بیحس کننده موضعی بی حس می شود. سپس تکنسین لیزر درمانی از لیزر برای پاک کردن تتو و خالکوبی استفاده می کند. بعد از اتمام کار ممکن است پوستتان کمی دچار خونریزی، تاول و یا تورم شود. روند لیزر درمانی طی چند جلسه ادامه و تا زمانی که خالکوبی از روی پوست محو شود ادامه پیدا می کند.

میانگین طول دوره درمان با لیزر برای افراد مختلف متفاوت است اما به طور کلی حدود 6 تا 7 جلسه طول می کشد تا یک تتو یا خالکوبی با لیزر از روی پوست برداشته شود. برای رسیدن به نتیجه بهتر باید بین 6 تا 8 هفته صبر کنید.

مراقبت های بعد از لیزر درمانی

 راهنمایی خاص مراقبت از پوست بعد از لیزر درمانی توسط تکنسین به شما ارائه می شود اما به طور کلی باید برای چند روز پس از عمل از پمادهای ضد باکتری روی پوستتان استفاده کنید. این کار بهبودی پوست را تسریع می کند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. بعد از هر بار استفاده از پماد باید پانسمان پوستتان را عوض کنید. علاوه بر این موارد زیر را حداقل تا دو هفته بعد از لیزر درمانی باید رعایت کنید:

  • محل درمان را تمیز و خشک نگه دارید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
  • منطقه لیزر شده را در معرض نور خورشید قرار ندهید.
  • زخم ها و تاول های ایجاد شده را دستکاری نکنید.

خطرات و عوارض لیزر درمانی

پوست برخی افراد بعد از لیزر درمانی زخم می شود. یادتان باشد که نباید این زخم ها را دستکاری کنید. در ضمن تا زمان بهبودی کامل باید همه نکات و راهنمایی های لازم را رعایت کنید.

جراحی

جراحی پاک کردن خالکوبی و تتو شامل بریدن و برداشتن پوست خالکوبی شده و سپس دوختن بقیه پوست است. این روش تهاجمی ترین راه برای پاک کردن خالکوبی و تتو محسوب می شود اما با این حال روش مطمئنی برای خلاص شدن از تتو و خالکوبی هم به شمار می رود.

جراحی برداشتن خالکوبی و تتو برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی روش موثری برای پاک کردن تتو و خالکوبی به حساب می آید که اغلب اوقات از گزینه های دیگر هم ارزان تر است. با این حال جراحی باعث زخم شدن پوست می شود و به همین دلیل اکثرا برای خالکوبی های کوچک توصیه می شود.

جراحی پاک کردن خالکوبی و تتو چطور انجام می شود؟

این جراحی توسط جراح پلاستیک انجام می شود. قبل از عمل به شما بی حسی موضعی تزریق می شود تا دردی احساس نکنید. برای انجام این عمل، پزشک از یک وسیله تیز به نام اسکالپل استفاده می کند و ناحیه تتو شده را برش می دهد. بعد از برداشتن پوست این قسمت بقیه پوست دوباره به هم دوخته می شود.

بسته به اندازه خالکوبی و همینطور روش جراحی، ممکن است این عمل از یک تا چند ساعت طول بکشد. بعد از عمل نیز معمولا چند هفته زمان لازم است تا پوست شما کاملا بهبود پیدا کند.

خطرات و عوارض جراحی پاک کردن خالکوبی و تتو

این روش باعث ایجاد زخم روی پوست می شود اما می توان با رعایت راهنمایی های پزشک از بروز زخم های شدید جلوگیری کرد. حتما مراقب باشید که پوستتان بعد از جراحی دچار تنش و فشار نشود و آن را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم محافظت کنید.

پاک کردن تتو و خالکوبی با درم ابریژن 

روش درم ابریژن شامل استفاده از دستگاه ساینده ای است که لایه های پوستی را از بین می برد تا جوهر تتو یا خالکوبی پاک شود. این روش کمتر مورد استفاده واقع می شود و تاثیر آن در افراد مختلف متفاوت است اما برخی اوقات می تواند اکثر خالکوبی ها را پاک کند.

درم ابریژن برای چه کسانی مناسب است؟

این روش برای برای کسانی که به حساسیت های پوستی یا اگزما مبتلا هستند توصیه نمی شود. علاوه بر این اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید روش درم ابریژن شما را در معرض خطر خونریزی، کبودی و تغییر رنگ پوست قرار می دهد.

درم ابریژن برای پاک کردن تتو و خالکوبی چطور انجام می شود؟

طی جلسه درمان با درم ابریژن، پزشک ابتدا یک بیحس کننده موضعی به پوست شما تزریق می کند تا دردی احساس نکنید. سپس با استفاده از یک دستگاه ساینده چرخشی با سرعت بالا لایه های رویی پوست را کاملا برمی دارد تا جوهر خالکوبی از زیر پوست بیرون بیاید. درم ابریژن معمولا طی یک جلسه و توسط متخصص پوست و زیبایی انجام می شود. مدت زمان عمل هم به اندازه و رنگ خالکوبی یا تتوی شما بستگی دارد. پاک کردن خالکوبی های بزرگ و رنگی با درم ابریژن ممکن است بیشتر از یک ساعت طول بکشد.

مراقبت های بعد از روش درم ابریژن

بعد از اتمام درمان پزشک برای جلوگیری از عفونت و همچنین برای کاهش جای زخم یک کرم ضد باکتری تجویز می کند. تا چند روز بعد از عمل ناحیه مورد نظر دردناک و قرمز خواهد بود. بهبودی کامل پس از درم ابریژن دو تا سه هفته طول می کشد و قرمزی پوست هم معمولا طی 8 تا 12 هفته کاملا از بین می رود.

بعد از انجام درم ابریژن پزشک از شما می خواهد که موارد زیر را رعایت کنید:

  • 3 تا 6 ماه بعد از عمل در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید
  • هر بار که از خانه خارج می شوید از ضد آفتاب استفاده کنید
  • از پوشیدن لباس های تنگ در محل عمل شده خودداری کنید
  • تا زمان بهبودی محل از خیس کردن آن خودداری کنید

خطرات و عوارض درم ابریژن

درم ابریژن با عوارض زیر همراه است:

  • عفونت
  • قرمزی، تورم و خونریزی
  • زخم

برای جلوگیری از بروز این عوارض حتما این روش را تحت نظر متخصص پوست انجام دهید و توصیه های بعد از عمل را نیز دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: میکرودرم ابریژن واقعا پوست را جوان می کند؟

کرم های پاک کننده

کرم های پاک کننده تتو و خالکوبی در دسترس ترین و ارزان ترین گزینه برای این کار هستند. فقط اینکه هنوز هیچ مدرک علمی معتبری کارایی این نوع کرم ها را تایید نمی کند. طبق نظر کارشناسان، کاری که این کرم ها انجام می دهند محو کردن یا کمرنگ کردن تتو و خالکوبی است نه پاک کردن کامل آنها. علاوه بر این به دلیل احتمال زیاد تحریکات پوستی و واکنش های آلرژیک، متخصصان استفاده از این کرم ها را توصیه نمی کنند.

آیا می توان تتو و خالکوبی را به روش های خانگی پاک کرد؟

خیلی ها تلاش می کنند که خودشان در خانه تتو یا خالکوبی شان را پاک کنند و برای رسیدن به این منظور از راهی استفاده می کنند. اما باید بدانید که اکثر این روش ها نه تنها هیچ فایده ای ندارند بلکه حتی باعث آسیب دیدن پوستتان هم می شوند. بسیاری از روش های خانگی پاک کردن تتو هیچ مدرک معتبر و مستندی ندارند و ضرر استفاده از آنها از منافعشان بیشتر است. در ادامه به برخی از این روش ها و اینکه چرا موثر نیستند اشاره می کنیم:

سالابریژن

سالابریژن یکی از قدیمی ترین و خطرناک ترین روش ها برای پاک کردن تتو و خالکوبی است که طی آن اپیدرم یا لایه رویی پوست برداشته و سپس روی آن نمک ریخته می شود. این روش نه تنها موثر نیست بلکه باعث ایجاد درد و زخم شدید روی پوست می شود.

آلوئه ورا و ماست

یکی دیگر از روش های پاک کردن تتو که خیلی تبلیغ می شود استفاده از آلوئه ورا و ماست است. اگر چه این مواد ضرری برای پوست ندارند اما هیچ مدرک معتبری برای موثر بودن آنها هم وجود ندارد.

شن

استفاده از شن برای پاک کردن تتو در واقع به تقلید از روش درم ابریژن ابداع شده است که طی آن باید شن را روی پوستتان بمالید تا لایه رویی پوست ساییده شود. تحقیقات نشان می دهند که شن در پاک کردن تتو و خالکوبی هیچ اثری ندارد و حتی می تواند باعث بریدگی، بثورات و عفونت پوستی نیز بشود.

آب لیمو

یکی از رایج ترین روشن کننده های پوست آب لیمو است که از آن به عنوان پاک کننده تتو هم نام می برند. اما این ماده بسیار اسیدی است و باعث بروز حساسیت و بثورات پوستی می شود مخصوصا اگر بعد از استفاده از آن پوست در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

پاک کردن تتو و خالکوبی با سالیسیلیک اسید

اسید سالیسیلیک یکی از لایه بردارهای معروف است که در محصولات مراقبت از پوست هم استفاده می شود. با این حال این ماده فقط به درد از بین بردن سلول های مرده روی پوست می خورد و نمی تواند به رنگدانه های خالکوبی در لایه های زیرین پوست نفوذ کند.

اسید گلیکولیک

گلیکولیک اسید نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و قوی تر از اسید سالیسیلیک است. اما حتی این ماده هم نمی تواند به عمق پوست شما یعنی جایی که جوهر خالکوبی و تتو وجود دارد نفوذ کند و رنگدانه های آنها را از بین ببرد. در واقع از گلیکولیک اسید می توان فقط برای لایه برداری سطح پوست استفاده کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ