کثیف‌ترین موقعیت‌هایی که کودک در آن قرار می‌گیرد-قسمت دوم

مهرناز زاوه
وقتی بچه‌ها از بیرون به خانه می‌آیند، این اصلا فکر خوبی نیست که دست‌هایشان را نشویند، چرا که میزان شیوع باکتری مدفوع به دست‌هایشان بسیار زیاد است.

در ادامه‌ی قسمت اول به شما می‌گوییم در موقعیت‌های مختلفی که کودک در آنها قرار می‌گیرد چه برخوردی داشته باشید.
۵.وقتی دستمال آروغ او را چند روز در ساک پوشک نگه می‌دارید
باید گفت که مشکلی در استفاده مجدد این دستمال‌ها وجود ندارد. در واقع هر میکروبی روی آن مربوط به خود نوزاد است، بنابراین احتمال آنکه دچار عفونت شود بسیار پایین خواهد بود.
چه وقت باید نگران بود؟
اگر این دستمال مرطوب و یا آغشته به شیر فاسد باشد، احتمال آن وجود دارد که ویروس استافیلوکوکوس آئوروس روی آن رشد کرده باشد، که می‌تواند به زخم‌های باز نفوذ کرده و آنها را دچار عفونت کند، که البته خطر بزرگی محسوب نمی‌شود.
چه کار می‌توانید بکنید؟
اگر دستمال کاملا خشک و تمیز باشد، بهتر است آن را تا کرده و کناری بگذارید و از دستمالی استفاده کنید که استفاده نشده باشد. اگر مرطوب یا کثیف بود، باز هم بهتر است از دستمال جدید استفاده کنید.
۶.وقتی کودک در گودال شن‌بازی بازی می‌کند
این کار همان‌قدر افتضاح و توأم با کثیفی است که ساختن یک قصر شنی با استفاده از خاکِ بستر گربه.
چه وقت باید نگران بود؟
وقتی این گودال‌های شنی سرشان باز بماند، احتمال آنکه حیوانات در آن مدفوع کنند بسیار زیاد است و در طول زمان پناهگاه میکروب‌ها خواهد شد. اگر این میکرب‌ها و انگل‌ها به داخل پوست بچه نفوذ کنند، به کرمک تبدیل می‌شوند. 
چه کار می‌توانید بکنید؟
اگر در خانه گودال بازی دارید، هر زمان که از آن استفاده نمی‌کنید بهتر است در آن را بگذارید و ترجیحا سعی کنید بچه‌ها را از بازی در گودال‌های عمومی منع کنید. بعد از اتمام بازی، حتما دست او را خوب بشویید و او را به حمام ببرید.
۷.وقتی کودک را وادار نمی‌کنید که قبل از غذا دستانش را بشوید
وقتی بچه‌ها از بیرون به خانه می‌آیند، این اصلا فکر خوبی نیست که دست‌هایشان را نشویند، چرا که میزان شیوع باکتری مدفوع به دست‌هایشان بسیار زیاد است.
چه وقت باید نگران بود؟
زمانی که بچه‌ها بعد از بازی در کوچه به خانه می‌آیند و چشم‌ها، بینی یا دهانشان را مالیده یا آن را لمس می‌کنند، این کار باعث انتقال باکتری و ویروس به این نقاط می‌شود.
چه کار می‌توانید بکنید؟
هر زمان که شما و فرزندان‌تان از بیرون به خانه می‌‌آیید، باید قبل و بعد از هر غذایی آنها را بشویید. سعی کنید این کار را با آب و صابون انجام دهید.
۸.وقتی در توالت عمومی، پوشک نوزاد را روی میزهای مخصوص، عوض می‌کنید
تحقیقات نشان می‌دهد که در مهدکودک‌ها، میزان شیوع بیماری‌های روده‌ای زمانی که میزهای مخصوص تعویض پوشک به خوبی تمیز نشده باشد بسیار زیاد است، اتفاقی که در سرویس‌های بهداشتی عمومی هم می‌افتد.
چه وقت باید نگران بود؟
هر زمان که از یک میز تعویض عمومی برای عوض کردن پوشک نوزاد استفاده می‌کنید باید حواستان به این مسئله باشد.
چه کار می‌توانید بکنید؟
ببینید که مهدکودک مربوطه چه سیستمی برای نظافت دارد، چرا که این کار باعث اطلاع از میزان از بین رفتن عفونت روی میز بین هر بار استفاده از آن می‌شوید. به علاوه می‌توانید روی آن را با کاغذ یک‌بار مصرف بپوشانید و بعد از استفاده آن را دور بریزید.
۹.وقتی کودک‌تان بعد از ادرار کردن خودش را پاک نمی‌کند
البته این زیاد هم بد نیست؛ بیشتر بچه‌ها معمولا روی مقدار کمی از ادرار می‌نشینند که مشکل بزرگی به همراه نخواهد داشت. به خاطر داشته باشید که ادرار حاوی باکتری خاصی نیست.
چه وقت باید نگران بود؟
اگر شلوارهای تنگی پوشیده باشند و ادرار با پوستشان تماس پیدا کند و یا کمی مدفوع هم داخل شلوار به جا مانده باشد. از آنجایی که دختربچه‌ها مجاری ادرار کوچکی دارند، احتمال بروز عفونت مجاری ادراری در آنها زیاد است؛ این اتفاق اغلب زمانی می‌افتد که باکتری‌ها به سمت میزراه پیش می‌روند. از سوی دیگر پسربچه‌ها ممکن است دچار بثورات پوستی شوند که طی آن پوست اطراف باسن دچار التهاب می‌شود.
چه کار می‌توانید بکنید؟
به دختربچه‌تان یاد بدهید خودش را از جلو به عقب خشک کند. این کار باعث می‌شود باقیمانده احتمالی مدفوع به واژنش انتقال نیابد. هم برای دختر و هم برای پسر، از این مسئله مطمئن شوید که بچه بعد از مدفوع کردن به خوبی خود را تمیز می‌کند.
۱۰.وقی دختربچه‌تان هنگام یادگیریِ نحوه توالت رفتن، برهنه در اطراف خانه بازی کرده و روی هر چیزی می‌نشیند
اصلا مهم نیست. احتمال آنکه ویروسی به او منتقل شود تقریبا صفر است. در واقع آناتومی بدن دختر طوری است که از غشای مخاطی و یا میزراه او در برابر تماس با سطوحی که می‌تواند عفونت را به او انتقال دهد پیشگیری می‌کند.
چه وقت باید نگران بود؟
وقتی دچار حادثه‌ای می‌شود و مجبور می‌شوید از زمین بلندش کنید.
چه کار می‌توانید بکنید؟
نگران چیزهای دیگر باشید.
منبع: parenting 

آیا باید نگران دیر به حرف آمدن کودکتان باشید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ