نحوه درمان و جلوگیری از التهاب حنجره

alikarimi55
در این مطلب به توضیح در مورد نحوه درمان و جلوگیری از مبتلا شدن به لارنژیت (التهاب حنجره) توسط متخصص گوش و حلق و بینی می پردازیم. وظیفه حنجره چیست؟ لارنکس اندامی لوله شکل است که شامل تارهای صوتی در چارچوب اسکلتی ساخته شده از غضروف می باشد که به آن حنجره  نیز می گویند. […]

التهاب حنجره

در این مطلب به توضیح در مورد نحوه درمان و جلوگیری از مبتلا شدن به لارنژیت (التهاب حنجره) توسط متخصص گوش و حلق و بینی می پردازیم. وظیفه حنجره چیست؟ لارنکس اندامی لوله شکل است که شامل تارهای صوتی در چارچوب اسکلتی ساخته شده از غضروف می باشد که به آن حنجره  نیز می گویند. حنجره مسئول تولید صدا نیز می باشد که انسان را قادر به صحبت کردن می کند.

علاوه بر صحبت کردن، تارهای صوتی نقش های مهم دیگری نیز دارند. نقش اصلی تارهای صوتی محافظت از مجاری هوای با تحریک رفلکس سرفه است. رفلاکس سرفه یک مکانیسم داخلی است که از ورود اجسام خارجی، بزاق، مواد غذایی و غیره به درون ریه های شما جلوگیری می کند.

لارنژیت چیست؟

لارنژیت یا همان التهاب حنجره به دلیل عفونت یا تحریک شدن است.این عارضه معمولا بعد از دو هفته بهبود می یابد اما گاهی اوقات ممکن است بیشتر نیز طول بکشد. وقتی التهاب حنجره بیش از سه هفته ادامه یابد به آن لارنژیت مزمن (التهاب حنجره مزمن) می گویند.

تارهای صوتی متورم نمی توانند به هم نزدیک شوند و صدای طبیعی تولید کنند. در بیشتر موارد، التهاب حنجره باعث می شود صدای فرد بیمار کلفت یا خش دار شنیده شود. بنابراین التهاب حنجره علاوه بر گلو درد باعث تغییر صدا نیز می شود. درد گلو ممکن است با حرکت تارهای صوتی هنگام صحبت یا بلع غذا تشدید شود.

التهاب حنجره

التهاب حنجره ( لارنژیت ) تا چه مدت مسری می باشد؟

بیشتر التهاب های حنجره بر اثر عفونت های ویروسی ایجاد می شوند و به آسانی از یک فرد به فرد دیگر انتقال می یابند.

انواع مختلف ویروس می تواند باعث ایجاد تورم در حنجره شما شوند و مدت زمانی که فرد ناقل بیماری است بستگی به نوع ویروس دارد.

بعضی از عادت های ناسالم و شرایط پزشکی نیز می تواند باعث تحریک حنجره شما منجر به التهاب شوند.

التهاب حنجره که ناشی که از مواد تحرک زاست مسری می باشد و معمولا به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • استعمال بیش از حد دخانیات
  • رفلکس اسید
  • آلرژی ها
  • استفاده نادرست از صدا

آیا استفراغ بیش از حد می تواند منجر به التهاب حنجره شود؟

استفراغ بیش از حد می تواند باعث تحریک موقت گلو و تارهای صوتی شود. بازگشت اسیده های معده و دیگر محتویات نیز باعث آسیب داخلی به حنجره و گلو می شود.

بر خلاف قسمت تحتانی مری، داخل حنجره و گلو هیچ پوشش محافظتی وجود ندارد که بتواند از آن ها در برابر اسید های معده و شیره های گوارشی محافظت کند.

بنابراین بازگشت اسید های معده هنگام استفراغ می تواند باعث التهاب در حنجره شما شود.

آیا سرفه شدید باعث التهاب حنجره می شود؟

می توان مانند سناریوی مرغ و تخم مرغ به آن نگاه کرد. زیرا سرفه شدید منجر به التهاب حنجره و همچنین التهاب حنجره منجر به سرفه شدید می شود.

هم چنین دلایل مختلف از جمله عفونت یا مواد تحریک کننده نیز می تواند باعث التهاب حنجره و سرفه شوند.

بیشتر بخوانید: درمان سرفه به همین راحتی !

آیا التهاب حنجره می تواند باعث برونشیت شود؟

بسیاری از ویروس ها که منجر به التهاب‌حنجره می شوند می توانند باعث برونشیت نیز بشوند. از این رو، دیدن این دو در کنار هم غیر معمول نیست.

هم چنین محرک هایی مانند دود سیگار، آلودگی هوا، مواد حساسیت زا و رفلکس اسید می تواند باعث التهاب در حنجره ی شما و آسیب به ریه شود. بنابراین عوامل بیماری زا یا ماده تحریک کننده می تواند باعث ایجاد التهاب حنجره و برونشیت شده و همزمان در مجاری تنفسی پخش شود.

آیا ممکن است التهاب‌حنجره و گوش درد همزمان اتفاق بیفتند؟

بله، التهاب حنجره و گوش درد ممکن است همزمان اتفاق بیفتند اما نه به شکلی که در لوزه ها مشاهده می کنید. دلایل گوش درد را می توان به دو قسمت تقسیم کرد:

  1. سوزش ناشی از حنجره ملتهب ممکن است از طریق همان مسیر عصبی به گوش برسد.

زیرا عصب هایی که باعث ایجاد حس در گلو و حنجره می شوند وظیفه ایجاد حس در گوش را نیز دارند. بنابراین هرگونه ناراحتی در گلو و حنجره ممکن است در گوش نیز احساس شود.

این نوع درد معمولا وقتی به وجود می آید که حنجره و گلو هر دو متورم شده باشند

  1. التهاب حنجره وقتی با گلو درد همراه می شود که التهاب هم بر قسمت های بالایی گلو (که نزدیک به لوله استاش که در نزدیکی بینی قرار دارد) و هم بر قسمت های تحتانی گلو (که شامل حنجره) اثر بگذارد.

برای مثال رفلکس اسید ها و محتویات غذا از معده شما می تواند نازوفارنکس و حنجره را تحریک کرده و بدین صورت باعث گوش درد و گرفتگی صدا شود.

تفاوت میان التهاب حنجره حاد و مزمن چیست؟

التهاب حنجره مزمن، التهاب حنجره است که به سرعت پخش شده و اغلب به صورت عفونت دیده می شود.

التهاب حنجره مزمن وقتی اتفاق می افتد که التهاب حنجره بیش از سه هفته طول بکشد و توسط محرک هایی مانند دود سیگار، رفلکس اسید و مواد حساسیت زا تشدید شود.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری التهاب حنجره با معاینه‌ به وسیله لارنگوسکوپی‌

التهاب حنجره

آیا عسل برای التهاب حنجره مفید است؟

به دلیل ماهیت بسیار چسبناک، عسل به عنوان ماده روان کننده مؤثر شناخته می شود که می تواند تارهای صوتی تحریک شده یا ملتهب را تسکین دهد.

هنگامی که به صورت خوراکی مصرف می شود، عسل حنجره متورم را شستشو می دهد و به مرطوب کردن آن از درون کمک می کند. در نتیجه صحبت و بلع آسان تر می شود.

علاوه بر این، عسل دارای خاصیت ضد باکتریایی، pH پایین، اسمولاریته بالا و قادر به تولید پراکسید هیدروژن می باشد.

همه ی این ویژگی ها به عملکرد درمانی آن برای از بین بردن باکتری های حنجره ملتهب کمک می کند.

احتمال این که عفونت باکتریایی منجر به التهاب حنجره شود خیلی کم است با این حال، هنگامی که این اتفاق افتاد، عسل ممکن است به جلوگیری از رشد باکتریها و مهار التهاب کمک کند.

چگونه از التهاب‌حنجره جلوگیری کنیم؟

  • شایع ترین علت التهاب حنجره عفونی ویروس ها هستند. رعایت موارد احتیاط مانند شستن دست، خواب مناسب و خوردن غذاهای سالم برای کمک به سیستم ایمنی بدن می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.
  • استعمال دخانیات اثرات مضری بر روی پوشش گلو و حنجره دارد. سیگار نه تنها یک ماده سرطان زا بلکه یک ماده تحریک کننده نیز شناخته می شود. همچنین می تواند رفلاکس اسید را افزایش داده و مقاومت پوشش تارهای صوتی/ حنجره را کاهش دهد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد سیگاری به طور مکرر سرفه می کنند و صدایی گرفته دارند.

ترک سیگار و درمعرض دود دیگران نبودن به دلایل مختلفی از جمله درمان و جلوگیری از التهاب حنجره از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

  • آلودگی هوا نیز می تواند تاثیر مستقیمی بر روی حنجره داشته باشد. کسانی که در شهر های آلوده زندگی می کنند بیشتر مستعد ابتلا به التهاب حنجره و سایر عفونت های هوایی در قسمت های فوقانی یا تحتانی حنجره هستند.

از این رو توصیه می شود با استفاده از ماسک، ماندن در منازل و استفاده از فیلترهای هوا در صورت لزوم، قرار گرفتن در آلودگی هوا را به حداقل برسانید.

روش های استاندارد درمان التهاب‌حنجره در کودکان و بزرگسالان

بیشتر موارد التهاب حنجره خود به خود درمان می شوند و با مراقبت، استراحت و مصرف مایعات بهبود می یابند.

کمک های پزشکی ممکن است در موارد زیر ضروری باشد:

  • رفلاکس محتویات معده (اسید، آنزیم ها) که به عنوان بازگشت اسید به مری (رفلاکس معده به مری) شناخته می شود یکی از دلایل اصلی التهاب‌حنجره مزمن است که در حوزه تخصص متخصص گوش و حلق و بینی قرار می گیرد.

گرفتگی صدا، گلو صاف کردن و حساسیت نسبت به اجسام خارجی در نواحی پایین تر گلو و سرفه ازعلائم آن می باشند.

تغییر در رفتار و سبک زندگی بهترین راه برای کنترل و مهار این علائم هستند. بعضی اوقات به مهار کننده های رفلکس معده نیاز است.

از آن جایی که گلو خیلی نسبت به اسید حساس است برای رسیدن به نتیجه ایده آل به چندین جلسه درمان نیاز است.

تغییر شیوه زندگی بهترین و پایدارترین روش برای کنترل رفلاکس اسید که منجر به التهاب حنجره می شود می باشد.

این تغییرات شامل خوردن وعده های کوچک، مخصوصا شام، نخوابیدن بعد دو تا سه ساعت بعد غذا، خوابیدن به صورت دمر، اجتناب از خوردن بعضی غذاها، پرهیز از استعمال سیگار، الکل و کاهش وزن است.

  • آلرژی و سینوزیت مزمن همچنین می تواند منجر به التهاب‌حنجره شود. کنترل آنها می تواند در جلوگیری از مبتلا شدن به التهاب حنجره مفید باشد.
  • اقدامات پیشگیرانه شامل اجتناب از مواد حساسیت زا، استفاده از آنتی هیستامین ها، شستشوی سینوس ها و استفاده از دستگاه بخور یا اسپری های بینی که توسط دکتر تجویز شده باشد می باشد.
  • استفاده بیش از حد از تارهای صورتی نیز می تواند منجر به التهاب‌حنجره شود

گرفتگی صدا در خوانندگان

افرادی مانند خواننده ها، معلم ها، و سخنگوها  که از تارهای صوتی شان به مقدار زیاد استفاده می کنند مستعد ایجاد زخم در تارهای صوتی شان که گرهک های طناب صوتی نامیده می شود می باشند که ممکن است منجر به گرفتگی صدا شود.

درمان عوامل مرتبط با آن مانند رفلاکس اسید و آلرژی، و استراحت دادن به حنجره می تواند گرهک های طناب صوتی را بهبود بخشد.

  • اگر از التهاب‌حنجره حاد یا مزمن رنج می برید، استراحت صوتی توصیه می شود تا گرهک های طناب صوتی آسیب نبینند.

چند روز استراحت صوتی برای التهاب‌حنجره حاد لازم است. برای التهاب‌حنجره مزمن به زمان بیشتری نیاز است.

اقدامات درمانی و بهداشتی

اقدامات درمانی و بهداشتی صوتی مانند صاف نکردن گلو، نوشیدن آب به مقدار کافی قبل از سخنرانی و آواز باید انجام شود. همچنین از صحبت کردن با صدای بلند، یا فریاد زدن نیز باید خودداری کنید.

  • استراحت، مصرف زیاد مایعات و استفاده از عسل برای تسکین گلو درد، زمانی که دچار التهاب حنجره حاد شده اید مفید است
  • التهاب‌حنجره باکتریایی نادر است. در کودکان ضعیف ممکن است به بیماری مهلکی به نام اپی‌گلوتیت تبدیل شود که منجر به التهاب سریع و بسته شدن مجاری تنفسی می شود.

کودکان دارای گلو درد شدید و ناگهانی، آب ریزش بینی و سیستم ایمنی ضعیف باید بلافاصله توسط پزشک معاینه شوند.

  • در بیشتر موارد، التهاب‌حنجره حاد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد

تنها استثنا یک مورد نادر و شدید التهاب حنجره می باشد که اپی گلوتیت حاد(همانطور که در بالا توضیح داده شد) یا التهاب حنجره باکتریایی نامیده می شود که گاهی اوقات پس از یک عفونت ویروسی به وجود می آید.

خروسک

  • خروسک یک عفونت ویروسی مسری است که در حنجره و بخشی از مجاری هوایی تأثیر می گذارد.

این عفونت به طور معمول کودکان خردسال را هدف قرار می دهد. خروسک که همراه با سرفه و تنفس دشوار همراه است می تواند منجر به التهاب‌حنجره شود.

در صورت حاد شدن بیماری، کودک مبتلا ممکن است به معاینه و درمان با بخار و استروئید نیاز پیدا کند.

  • در کودکانی که علائم خروسک شدید، تب زیاد، مشکل در تنفس و بیرون ریختن آب دهان در آنها دیده می شود نیاز به درمان های پزشکی وجود دارد.
  • بزرگسالان معمولاً مبتلا به التهاب حنجره مزمن می شوند. اگر بعد از سه هفته بهبود حاصل نشود باید به سراغ یک متخصص گوش و حلق و بینی بروند.

افراد سیگاری و کسانی که الکل مصرف می کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره قرار دارند و بنابراین باید نسبت به هرگونه مشکل در حنجره شان هوشیار باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ