مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا - کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان

مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا

مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا

با شیوع ویروس کرونا و شرایط خاصی که برای همه افراد جامعه به وجود آمده است، بسیاری از مراکز درمانی از جمله کلینیک و مطب های دندانپزشکی را با مشکلاتی مواجه ساخته است. بسیاری از بیماران با شیوع این ویروس از مراجعه به دندانپزشکی امتناع می کنند. در ادامه اين مطلب به بررسی موضوع مراجعه به دندانپزشکی در دوران کروتا می پردازیم و بایدها و نبایدهای آن را بررسی می کنیم.

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بایدها و نبایدهای مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا

ویروس کرونا به راحتی از طریق دهان، چشم و بینی منتقل می‌شود. دندانپزشکی در دوره کرونا جز یکی از خطرناک ترین مشاغل است و باید برای رفتن به دندانپزشکی نکات بهداشتی را رعایت کرد.

 

هنگامی که دندانپزشکان روی دندان شما کار می‌کنند، عادت دارند اقدامات احتیاطی در زمینه کنترل عفونت در شرایط عادی را انجام دهند تا خطرات بیماری‌های تنفسی، خونی و… را کاهش دهند. این اقدامات احتیاطی باعث می‌شود که هم بیمار و هم دندانپزشک در امان باشند.

 

اما با وجود بیماری کرونا ویروس، خطر حمل ویروس برای کارکنان دندانپزشکی و یا فرود آمدن روی سطوحی که کارمندان یا بیماران بعدی آن را لمس می‌کنند وجود دارد. توجه داشته باشید بسیاری از افرادی که مبتلا به ویروس هستند علائمی ندارند.

 

کمیته اصلی حفاظت از سلامت در استرالیا به دندانپزشکان توصیه کرده است که فقط معالجه‌هایی را که تولید کننده ذرات معلق در هوا نیستند را انجام دهند و کلیه معاینات معمول و معالجات را به تعویق بیندازند.

 

ایجاد آرامش و ذهنی آرام در کنار توجه به مسائل پزشکی و رعایت کنترل عفونت از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از انتشار ویروس یا عفونت خواهد بود.

چرا مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا می تواند خطرناک باشد؟

  1. مهمترین کسانی که در دندانپزشکی ها در معرض خطر هستند دندانپزشکان هستند که مستقیما در فاصله نزدیک با بیمارانشان قرار میگیرند، و از طرفی کاملا مستقیم با بزاق سر و کار دارند.
  2. هنگامی که تراش دندان یا کامپوزیت دندان شما انجام میگیرد ویا برای شما جرم گیری و ایمپلنت و انواع جراحی ها انجام میگیرد، قطراتی ریز به صورت آئروسل در هوا تا مدتی معلق می مانند که البته با توجه به سنگین بودن این ویروس، طبق دستورالعمل جدید WHO میتواند تا مدت زیادی شاید تا 3 ساعت در هوا باقی بماند، و به راحتی می تواند کادر درمان را آلوده کند.

مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا در چه مواردی مجاز نیست؟

اکنون مراقبت‌های دندانپزشکی غیرضروری به تعویق افتاده است. تمامی شرایطی که می‌تواند به تعویق بیفتند شامل معاینات روتین و معالجه در جایی که درد، خونریزی و یا تورم وجود ندارد است. درمان‌هایی مانند سفید کردن و بیشتر پر کردن‌ها باید منتظر بمانند. همچنین سایر درمان‌هایی که باید به تعویق بیفتند شامل موارد زیر هستند:

 

  • چکاپ‌های معمول
  • کشیدن دندان (بدون درد و تورم)
  • درمان دندان‌هایی که دردی ندارند، مانند پر کردن و…
  • دندان‌های شکسته و خرد شده که مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کنند
  • هالیتوز(بوی بد دهان).
  • نگرانی در مورد دندان

 

مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا در چه مواردی مجاز است؟

برخی از بیماران نیاز به مراقبت فوری دارند در حالی که ذرات معلق در هوا تولید می‌کنند و خطر انتشار کووید ۱۹ را دارند.

 

این درمان‌های مجاز محدود به این موارد هستند:

 

  • کشیدن دندان یا درمان کانال ریشه وقتی که شخص درد حادی دارد که به اصطلاح به عصب دندان رسیده است.
  • زخم، عفونت یا مشکلات مربوط به لثه یا دندان که مخصوصا با درد همراه هستند.
  • مراقبت از بیمارانی که شرایط پزشکی ویژه دارند و در صورت عدم درمان ممکن است سلامت عمومی آن‌ها آسیب ببیند.
  • درمان بعد از عمل جراحی (تغییر پانسمان، برداشتن بخیه)
  • چکاپ دندان برای افرادی که در معرض اشعه یا سایر روش‌های درمان سرطان هستند.
  • بیوپسی بافت غیرطبیعی

مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا و انجام درمان های ایمپلنت دندان و یا لمینت دندان

البته که دستورالعمل مستقیم وزارت بهداشت در این دوران، فقط انجام درمان های اورژانس هست که به دلیلی شما را ناتوان کرده است.

  • درد دندان
  • عفونت دندان یا دهان
  • اصلاح دست دندان
  • خونریزی های غیرقابل کنترل و…

اگر به سیستم ضدعفونی و استریل مطبی که مراجعه می کنید ایمان دارید، اگر از قدرت بالای سیستم ایمنی خود مطمئن هستید و اگر به هرعلتی مجبور به انجام درمان دندانپزشکی هستید، با رعایت نکات ایمنی مثل شستن مکرر دستها با آب و صابون، میتوانید درمان تان را به انجام برسانید.

اما یادتان باشد که بعد از جراحی و یا هر نوع عملی که باعث ایجاد زخم باز در دهان شما می شود باید روزی چندبار با آب نمک دهانشویه کنید و به هیچ عنوان دست آلوده خود را به سمت دهانتان نبرید.

نکات بهداشتی برای مبتلایان به بیماریهای ویروسی در دندانپزشکی

به علت سرایت این بیماری باید افرادی که دچار بیماریهای ویروسی مثل کرونا و آنفولانزا هستند از مراجعه به دندانپزشکی جدا خودداری کنند. در حال حاضر واکسن و درمان مناسبی برای کرونا ویروس وجود ندارد و لذا باید از تماس با بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسزایی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد پرهیز کرد.

 

با توجه به گسترش بیماری های واگیردار ویروسی به خصوص کرونا ویروس در چند ماه گذشته رعایت دستورالعمل بهداشت فردی در دندانپزشکی امری ضروری به نظر می رسد. رعایت بهداشت تنفسی و دست ها یکی از مهمترین موارد در جلوگیری از بروز و انتقال بیماری های ویروسی مثل کرونا و آنفولانزا است.

اقدامات پیشگیرانه که بیماران هنگام مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا

به بیماران و مراجعین دندانپزشکی پیشنهاد می شود در هنگام ورود و خروج از مطب و یا کلینیک و بیمارستان دست های خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویند. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید استفاده از پد الکلی بسیار کمک کننده است. برای جلوگیری از ویروس کرونا محلول های ضد عفونی کننده دست که دارای حداقل 60 درصد الکل می باشند نیز جایگزین مناسب آب و صابون می باشند. استفاده از یک دستکش مناسب نیز بسیار کمک کننده است.

 

از تماس دست ها با سر، صورت، و چشم خودداری کنید. در صورتی که دارای علائم سرفه، عطسه، و یا آبریزش بینی هستید از ماسک و دستمال استفاده کنید.

پروتکل‌های بهداشتی مراکز دندانپزشکی در دوران کرونا

مواردی از قبیل عدم پذیرش بیماران خاص، امحا پسماند‌ها در کیسه زباله، استریل کردن مداوم دستگاه ها، استفاده از وسایل یکبار مصرف، عدم تجویز دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی، مجهز بودن دندانپزشک به ماسک ۹۵ N، دستکش و شیلد یا عینک محافظ از پروتکل‌های بهداشتی در شرایط اورژانسی مراجعه به دندانپزشکی هستند.

 

متخصصان مدعی هستند که با ایجاد ترس و استرس تنها سیستم ایمنی بدن ضعیف خواهد شد که در این صورت حتی اگر یک ویروس ضعیف وارد بدن شود برای فرد به شدت خطرناک است و بیماری پیشرفت خواهد کرد؛ چرا که دفاع سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا کاهش می‌یاید.

دندانپزشکان برای جلوگیری از شیوع کرونا چه تدبیری اندیشیده اند؟

تقریبا تمامی متخصصان دندانپزشکی مدعی این موضوع هستند که براساس پروتکل‌های بهداشتی، تمامی سطوح دندانپزشکی‌ها قبل و بعد ورود و خروج هر بیمار کاملا ضدعفونی می‌شود. در ضمن برای جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا  وقت دهی به بیماران طوری تنظیم می‌شود که پس از خروج هر بیمار، بیمار بعدی حاضر شود تا به این صورت در اتاق انتظار تجمعی نباشد.

 

از آن جایی که متخصصان دندانپزشکی با ناحیه آناتومیک سر و گردن بیمار و مستقیم با دهان بیمار یا سیستم تنفسی فوقانی که درست در منطقه آلوده است در ارتباط هستند؛ باید با رعایت تدابیری که اندیشیده اند از بروز بیماری‌های گوناگون به خصوص کرونا جلوگیری کنند.

در صورتی که مجبور باشیم در دوران کرونا به دندانپزشکی مراجعه کنیم چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

  • باید فاصله بین مراجعین طوری باشد که اتاق انتظار به هیچ وجه شلوغ نباشد. یعنی با بیرون رفتن یک بیمار از مطب، بیمار بعدی وارد شود.
  • اگر اتاق انتظار شلوغ بود حتما از ماسک استفاده کنید.
  • بلافاصله بعد از ورود و هنگام خروج از مطب دستان خود را بشویید.
  • اگر به هرعلتی، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است، دیابت، فشارخون، سابقه پیوند، بیماریهای قلبی عروقی و یا مصرف کورتون و… ویا در دو هفته اخیر با بیمار مبتلا به کرونا مراوده ای داشته اید و یا احساس سرماخوردگی اندکی هم دارید، به هیچ عنوان برای درمانهای دندانپزشکی مراجعه نکنید.
  • این روزها برای مراجعه به دندانپزشکی با خودتان ماسک و دستکش داشته باشید.

غرغره کردن و استفاده از دهانشویه را جدی بگیرید

از آنجایی که ویروس کرونا در ته حلف کلونیزه می‌شود، رعایت بهداشت دهان به صورت روزمره و استفاده از دهان‌شویه‌هایی که به‌ویژه اکسید کننده هستند، بسیار موثر است.

بنابراین رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهان‌شویه به صورت غرغره کردن به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه که می‌تواند به میزان زیادی بار ویروس را در داخل حلق کم کرده و انتقال را به حداقل برساند، توصیه اکید دندانپزشکان است.

مراجعه کودکان به دندانپزشکی در دوران کرونا

کودکان نیز مانند سایر مردم باید برای خدمات اورژانس و ضروری به مطب‌های دندان‌پزشکی مراجعه کنند که عمدتا به پوسیدگی‌های دندانی که ممکن است به عصب برسد و درد دندان را ایجاد کند، مربوط است که باید مراجعه کرده و خدمات ضروری را دریافت کنند. درمان‌های انتخابی را مانند ارتوپدی فک و صورت و … تا حد امکان به تعویق اندازند، مگر در مناطقی که از سوی ستاد ملی کرونا سفید اعلام می‌شود، آن هم با رعایت دستورالعمل‌ها.

 

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان

مرکز دندانپزشکی دکتر کیانیان فعالیت دندانپزشکی خود را در سال 1388 و با هدف ارائه خدمات ممتاز دندانپزشکی در تهران آغاز کرد. این مرکز همواره کوشیده است تا با به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروند رو حذف کنید خواهشا

  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروند رو پاک کنید خواهشا

  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروندو پاک کنید خواهشا

  • ناشناس

    سلام عرض ادب خدمت خانم دکتر من جوان ۲۵ساله شهرستانی ک پدرم فوت شده مادرم خانه داره سربازی رفتم گواهینامه ماشین دارم اما بیکارم دندان هامم همه خراب بودن و کشیدم و همه رو مصنوعی گذاشتم از شما میخوامو برام یه دست ایمپلنت بزاید شما دکترا میتونید جمع بشیدو یه دست ایمپلنت واسه من انجام بدهید من پولی ندارم ب شماها بدهم اما قسم میخورم ک نوکریتون رو بکنم اگه حاضرید بسم الله ۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۲۱:۰۷ پاسخ اینو پاک کنید خواهشا

    • ریحانه

      سلام علیکم من زمان بچگیم دندون شماره یکم افتاده و چون جاش خالی مونده دندون های دیگه م کاملا نظمشون به هم ریخته میخاستم ببینم باید چیکار کنم که دندونام مرتب بشن؟

  • لغو پاسخ
کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان