چگونه گوشت قرمز را بدون خطر و اطمینان خاطر مصرف کنیم؟

alikarimi55
به گفته دنیس مینگر که یک وبلاگ نویس رژیم غذایی وگان است، ممکن است نگرانی های زیادی در مورد مصرف زیاد گوشت قرمز وجود داشته باشد. اما با چندین روش ساده می ‌توان این مشکل را به راحتی برطرف کرد. از مصرف تنها گوشت ماهیچه خودداری کنید در طول تکامل، انسان ها تنها گوشت ماهیچه […]

گوشت قرمز

به گفته دنیس مینگر که یک وبلاگ نویس رژیم غذایی وگان است، ممکن است نگرانی های زیادی در مورد مصرف زیاد گوشت قرمز وجود داشته باشد. اما با چندین روش ساده می ‌توان این مشکل را به راحتی برطرف کرد.

از مصرف تنها گوشت ماهیچه خودداری کنید

در طول تکامل، انسان ها تنها گوشت ماهیچه را مصرف نمی کردند. آنها از بیشتر اندام های دام ها استفاده می کردند. این شامل عضلات، اندام ها و سایر بافت ها نیز می شد. ارگان هایی مانند کبد، ریز مغذی های بیشتری مانند ویتامین A، ویتامین B و آهن نسبت به ماهیچه ها دارند. همچنین گوشت ماهیچه ها حاوی مقادیر فراوانی اسید آمینه متیونین است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کمتر اسید آمینه متیونین فواید سلامتی فراوانی دارد و طول عمر را افزایش می دهد.

همچنین محدود کردن متیونین ممکن است سلامت متابولیک را بهبود بخشد و طول عمر را به همان اندازه محدود کردن کالری، افزایش دهد. بنابراین افزودن سایر قسمت های گوشتی به رژیم غذایی، به جای گوشت ماهیچه ها، به محدود کردن میزان مصرف متیونین و افزایش مصرف بسیاری از مواد مغذی کمک می کند.

مضرات پختن گوشت در دماهای بالا

خطرات و مضرات فراوانی در پختن ‌گوشت در دماهای بسیار بالا وجود دارد. متداول ترین روش های پخت با حرارت بالا، شامل کباب کردن، سرخ کردن و پختن عمیق است. در روشهای پخت و پز با حرارت بالا ترکیبات ناسالمی مانند آمین های هتروسیکلیک، محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته و هیدروکربن های معطر چند حلقه ای تشکیل می شوند.

گوشت قرمز

دلیل تشکیل آن ها این است که بعضی از مواد مغذی موجود در گوشت با برخی از اجزای دیگر آنها، در دماهای بسیار بالا واکنش می دهد. این ترکیبات ناسالم با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان، مانند سرطان سینه و لوزالمعده مرتبط است. در زیر به چند نکته برای به حداقل رساندن این ترکیبات مضر در مواد غذایی اشاره شده است:

  • از روش های ملایم پخت و پز مانند بخارپز کردن یا پختن در آب جوش استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای دودی و کبابی را محدود کنید. همچنین اگر گفته شما دارای لایه های سوخت شده است، آن ها را جدا کنید.
  • در پخت و پز با حرارت بسیار بالا، گوشت را مرتبا پشت و رو کنید.

گوشت قرمز سرشار از آهن است

به طور کلی، گوشت قرمز سرشار از آهن معدنی است. آهن به هموگلوبین در خون متصل شده و نقش مهمی در رساندن اکسیژن به تمام بافت های بدن شما دارد. با این وجود آهن بسیار زیاد در بدن می تواند در طولانی مدت و به ویژه در مردان، مشکلاتی ایجاد کند. اگر مصرف آهن شما بالا است، ممکن است آهن موجود در خون افزایش و باعث ایجاد علائم مسمومیت به آن شود. این نگرانی برای بیشتر افراد وجود ندارد، اما یک اختلال ژنتیکی به نام همو کروماتوز ارثی می تواند منجر به جذب بالای آهن شود. برای افراد مبتلا به این بیماری، مصرف غذاهای غنی از آهن، از جمله گوشت قرمز می تواند مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند.

اگر این شرایط را دارید، مواردی وجود دارد که می تواند اهن شما را کاهش دهد:

  • به طور منظم خون اهدا کنید
  • قهوه یا چای را همراه با وعده های غذایی سرشار از آهن بنوشید. زیرا مانع جذب آهن می شوند.
  • در هنگام خوردن غذاهایی که حاوی آهن زیادی هستند، از مصرف غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند، خودداری کنید. زیرا ویتامین C باعث افزایش جذب آهن می شود.
  • گوشت قرمز کمتری مصرف کنید

بیشتر بخوانید: غذاهایی که منبع آهن هستند

استفاده از گوشت های ارگانیک

اگر نمی‌توانید مصرف گوشت قرمز را كاهش دهید، بهتر است گوشت مصرفی‌ خود را از مکان هایی خریداری كنید كه ارگانیک هستند. توجه داشته باشید كه در دامداری ‌ها، از آنتی‌بیوتیك ‌ها و هورمون‌های رشد برای پرورش دام‌ها استفاده می‌شود. هر اندازه حیوان مورد نظر طبیعی‌ تر و بدون تركیبات شیمیایی رایج در دامداری‌ها پرورش یافته باشد، گوشت سالمتری مصرف خواهید كرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین گوشت ارگانیک و غیرارگانیک

گوشت قرمز را با گیاهان معطر آماده کنید

برای جبران اثرات منفی ترکیبات شیمیایی و چربی‌های مضر موجود در گوشت‌های قرمز، بهتر است آنها را با سبزیجات معطر آماده كنید. رزماری سبزی معطر و پرخاصیتی است كه به كنترل و كاهش خطر ابتلا به دیابت كمك می کند. همچنین شما می توانید از آویشن، جعفری یا نعنا و غیره که جزء سبزیجات مفید، معطر و حاوی آنتی‌اكسیدان هستند، استفاده کنید.

گوشت قرمز

مصرف انواع میوه با گوشت قرمز

نیترات و نیتریت موجود در گوشت‌های قرمز، در بدن ما تبدیل به نیتروزامین می‌شوند. این تركیبات شیمیایی امكان رشد تومورها را بالا می برند. بهتر است در مصرف گوشت قرمز زیاده‌ روی نكنید و در كنار آن مصرف میوه را افزایش دهید. این به این دلیل است که ویتامین‌های  A، C، E  و غیره كه در میوه‌ها به میزان زیادی وجود دارند، می‌تواند خطر بروز تومورها را كاهش دهد.

سخن آخر

مصرف گوشت، به ویژه اگر منبع آن از غذای سالم تغذیه کرده باشد، یک ماده غذایی سالم است. با این حال همانند سایر مواد غذایی، نگرانی های احتمالی در مورد مصرف بالای آن وجود دارد. خوشبختانه با برخی تنظیمات جزئی در رژیم غذایی می توانید به راحتی این نگرانی ها را رفع کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ