نکات مهم درباره محافظت پوست در مقابل نور خورشید با ضد آفتاب مناسب

alikarimi55
روشهای جلوگیری از آسیب دیدن و محافظت پوست از آفتاب کدامند؟ دور ماندن از آفتاب. اما دور ماندن از آفتاب و فضای آزاد، یک روش هولناک برای گذراندن وقت خود است. به ویژه اینکه اشعه خورشید تا حدودی مسئول بالا بردن روحیه شما به شمار می رود. بنابراین بهترین روش برای محافظت پوست از آفتاب […]

ضد آفتاب

روشهای جلوگیری از آسیب دیدن و محافظت پوست از آفتاب کدامند؟ دور ماندن از آفتاب. اما دور ماندن از آفتاب و فضای آزاد، یک روش هولناک برای گذراندن وقت خود است. به ویژه اینکه اشعه خورشید تا حدودی مسئول بالا بردن روحیه شما به شمار می رود. بنابراین بهترین روش برای محافظت پوست از آفتاب و لایه های زیرین آن چیست؟ جواب این سوال ممکن است استفاده از ضدآفتاب باشد. در این مطلب به ضد آفتاب و سوالات مربوط به آن پرداخته شده است.

تا چه اندازه به SPF ضد آفتاب ها توجه کنیم؟

متخصصین بیان می کنند که هیچ ضد آفتابی وجود ندارد که به طور صد در صد از سوزش و آسیب دیدگی پوست جلوگیری کند. همچنین مدت زمان قرار گرفتن در برابر آفتاب با SPF ضد آفتاب در ارتباط است. تحقیقات نشان می دهد که SPF 100 در مقایسه با SPF 50 تفاوت چشمگیری در محافظت از پوست شما در برابر آسیب و سوختگی ایجاد می کند. ضدافتاب مصرفی شما باید حداقل SPF 30 را شامل شود.

متخصصان همچنین اشاره می کنند که SPF های بالاتر ممکن است حالت چسبناک تری داشته باشند. بنابراین برخی از افراد ممکن است آنها را دوست نداشته باشد. اما اگر نمی توانید این مقدار از چسبندگی را به طور روزانه تحمل کنید، برای محافظت از پوست هنگام رفتن به ساحل ارزش استفاده را دارند. توصیه می شود که ضد آفتاب های مصرفی باید حداقل SPF 30 را داشته باشند. اما آنهایی که بالاتر هستند، بهتر می باشند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ضد آفتاب و مسدود کننده اشعه خورشید

محافظت از UVA و UVB چگونه انجام می شود؟

خورشید انواع مختلفی از پرتو ها را ساطع می کند که دو نوع آنها در درجه اول مسئول آسیب رساندن به پوست شما هستند. این پرتو ها شامل ماوراء بنفش A (UVA) و ماوراء بنفش B (UVB) هستند. پرتوهای UVB کوتاه تر می باشند و نمی توانند از شیشه عبور کنند. اما آنها از جمله مواردی هستند که باعث آفتاب سوختگی می شوند.

پرتوهای UVA که می توانند از طریق شیشه عبور کنند، بسیار موذیانه تر هستند. زیرا حتی اگر احساس سوزش نکنید، بر روی لایه‌های زیرین پوست شما تاثیر می گذارند.

ضد آفتاب

مونیک چدا، متخصص پوست و مو در واشنگتن دی سی می گوید: معمولاً دو ماده ای که پوشش اشعه ماورا بنفش را تامین می کنند، آوو بنزن و اکسید روی می باشند. بنابراین لازم است که هنگام خرید ضدآفتاب مطمئن شوید که آن ها یکی از این موارد را شامل می شوند. هر دو نوع پرتوهای UVB و ‏ UVA سبب ایجاد سرطان پوست می شوند و از جمله علائم پیری به شمار می روند. بنابراین همیشه به دنبال یک کرم ضد آفتاب با طیف گسترده با حداقل SPF 30 یا بالاتر باشید. ضدافتاب دارای SPF 50 یک گزینه بسیار عالی است.

تفاوت بین ضد آفتاب های شیمیایی و فیزیکی در چیست؟

معمولاً شما اصطلاحات ضدآفتاب های فیزیکی معدنی و شیمیایی را بسیار می شنوید. این اصطلاحات به ترکیبات فعال مورد استفاده در ضدآفتاب ها اشاره دارد.

ضد آفتاب فیزیکی معدنی

تنها دو ماده ضد آفتاب طبیعی وجود دارد که توسط FDA تایید شده است. این دو ماده شامل اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند. باور عمومی بر این است که ضدآفتاب یک سد محافظتی بر روی پوست شما ایجاد می کند. این سد منعکس کننده پرتوهای اشعه ماوراء بنفش از بدن شما هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ضدآفتاب ها با انعکاس 95 درصد از اشعه های خورشید، از پوست شما محافظت می کنند.

ضد آفتاب های شیمیایی

تمام مواد فعال به غیر از روی و تیتانیوم که در ضد آفتاب ها وجود دارند، مواد شیمیایی به شمار می روند. کرم های ضدآفتاب شیمیایی به جای ایجاد سد بر روی پوست، مانند لوسیون به پوست شما جذب می شود. متخصصان بر این باورند که این ترکیبات فعال باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می شوند. در طی این واکنش نور اشعه ماوراء بنفش به گرما تبدیل می‌ شود تا آسیب به پوست وارد نگردد.

شما می توانید از هر یک از انواع ضدآفتاب های فیزیکی یا شیمیایی استفاده کنید. اما برای انتخاب یک ضدآفتاب کامل به دنبال آن هایی باشید که حداقل دارای ۱۰ درصد غلظت اکسید روی هستند. این باعث می شود که طیف گسترده ای از اشعه ها را پوشش داده شود.

آیا هنگام حضور در خانه استفاده از ضدآفتاب لازم است؟

اشعه خورشید از طریق پنجره وارد فضای خانه می شود و از این طریق، پوست شما با اشعه ماورا بنفش در تماس است. مطالعات نشان می دهد که استفاده روزانه از ضد آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری پوست را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

بنابراین حتی در خانه نیز لازم است از ضد آفتاب استفاده کنید. در صورتی که خارج از خانه هستید، هر دو ساعت یک بار آن را تمدید کنید. اما تعداد دفعات تمدید آن در خانه کمتر است. اثر ضد آفتاب پس از 20 دقیقه فعال می شود، بنابراین لازم است 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن آفتاب را بر روی پوست اعمال کنید.

بیشتر بخوانید: ضد آفتاب استاندارد چه ویژگی باید داشته باشد؟

ضد آفتاب

آیا بین ضدآفتاب صورت و بدن تفاوت وجود دارد؟

تنها تفاوت واقعی بین ضد آفتاب صورت و بدن در اندازه بطری آنها است. همچنین گفته می شود که صورت شما نسبت به بدن حساس تر است. به همین دلیل بسیاری از افراد از یک ضد آفتاب سبک برای صورت استفاده می ‌کنند. این به این دلیل است که ضد آفتاب های سبک احتمال کمتری برای مسدود کردن منافذ، ایجاد چین و چروک و تحریک پوست دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ