مزایا و چالش های استفاده از روش کتاب درمانی چیست؟

alikarimi55
هنگام برخورد با مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی یا روبرو شدن با غم و اندوه، گاهی درک اتفاقاتی که در ذهن و بدن می افتد، دشوار است. کتاب درمانی به منظور برطرف کردن این شکاف و با استفاده از ادبیات به شما کمک می کند و با ارائه اطلاعات در بالا بردن کیفیت زندگی شما […]

هنگام برخورد با مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی یا روبرو شدن با غم و اندوه، گاهی درک اتفاقاتی که در ذهن و بدن می افتد، دشوار است. کتاب درمانی به منظور برطرف کردن این شکاف و با استفاده از ادبیات به شما کمک می کند و با ارائه اطلاعات در بالا بردن کیفیت زندگی شما موثر است.

 

کتاب درمانی شامل چه چیزهایی می شود

کتاب خوانی به عنوان روشی برای کمک به تسهیل روند بهبودی و تحقق اهداف درمانی، یک استراتژی مشترک است که در بسیاری از روش های درمانی وجود دارد. با این وجود، آنچه کتاب درمانی را از سایر نظریه های موجود روان درمانی مانند درمان شناختی- رفتاری جدا می کند، این یک واقعیت است که یک پزشک درمانی به طور معمول کتاب خوانی را به عنوان یک روش درمانی تلقی می کند و بنابراین، از آن به عنوان یک بخش کمکی در روند درمان استفاده می کند.

از آنجا که کتاب درمانی اغلب برای پشتیبانی از سایر روش های درمانی مورد استفاده قرار می گیرد، برای هر دو حالت فردی و گروهی و همچنین برای افراد در هر رده سنی مناسب است. معمولا هنگام کار با مراجعه کننده های کم سن و سال تر مانند کودکان یا نوجوانان، از داستان استفاده می شود.

هنگامی که کتاب درمانی بصورت گروهی مورد استفاده قرار گیرد، به شرکت کنندگان این امکان را می دهد تا درباره تفسیرهای خود درباره ادبیات و چگونگی ارتباط آن ها با موضوعاتشان ، به یکدیگر بازخورد داده و اطلاعات دریافت کنند. این روش همچنین به بهبود ارتباطات کمک کرده و شرکت کنندگان را به مکالمات و ارتباطات عمیق تر ترغیب می کند.

چه انتظاراتی از روش کتاب درمانی باید داشته باشیم

ممکن است تعجب کنید که کتاب درمانی چگونه می توند بر فرآیند درمان تاثیر بگذارد. سام گلادینگ، كتاب شناسی را به عنوان یك تعامل سه جانبه پویا توصیف می كند كه شامل استفاده از كتاب ، مشاور و مراجعه کننده می باشد. مشاور مشکلات و دلایل استرس زندگی مراجعه کننده را در نظر می گیرد سپس کتاب یا داستانی را برای خواندن به مشتری تجویز می کند.

گلدینگ خاطرنشان می کند که این موضوع که کتاب یا داستان مستقیماً به مشکل مراجعه کنندگان مربوط شود تا آن ها بتوانند با شخصیت اصلی داستان ارتباط برقرار کنند، اهمیت ویژه ای دارد. مشاور و مراجعه کننده پس از آن دوباره با هم قرار ملاقاتی تریتب می دهند تا در مورد نحوه برخورد شخصیت کتاب با مشکلات خود و کاربرد راه حل های موجود در کتاب در رابطه با مشکلات مراجعه کننده صحبت کنند.

پزشک متخصص ازدواج و خانواده، چاد پرمن، در این باره می گوید: “به طور معمول، درمانگران در کتاب درمانی کتاب های خاص را به مراجعه کننده برای مطالعه خارج از جلسه پیشنهاد می کنند.” به گفته پرمن، این استراتژی می تواند به بهبود همدلی، بینش، گفتگو و رشد شخص کمک کند.

بیشتر درمانگرانی که در زمینه کتاب درمانی آموزش دیده اند، لیستی از کتاب ها را در اختیار دارند که به موضوعات مختلف مربوط می شود. همچنین چندین سایت و بانک اطلاعاتی به صورت آنلاین وجود دارد که بر اساس نگرانی خاص یا مسائل مربوط به سلامت روان، عناوین پیشنهادی یا توصیه شده ای را ارائه می دهند.

این روش چگونه به درمان مشکلات و بیماری ها کمک می کند

با استفاده از داستان ها از طریق کتاب های داستانی و غیر داستانی، شعر، نمایشنامه و داستان کوتاه یک متخصص درمانی می تواند در درک عمیق تر نگرانی هایی که مراجعه کننده در جلسات مشاوره درباره آن صحبت می کند، در وهله اول به او کمک کند.

چالش های شخص با کتاب درمانی

کتابداری به شما این امکان را می دهد تا در مورد چالش های شخصی که با آنها سر و کار دارید بینش جدیدی پیدا کرده و برای حل مشکلات راه کارهایی را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین می تواند به ارتقاء حل مسئله، درک و خودآگاهی کمک کند.

دریافت مزایای بیشتر از درمان

پزشک کتابی را برای مطالعه در خانه بصورت مشق شب به مراجعه کننده معرفی می کند. این می تواند به عمیق بودن تاثیر جلسات درمانی کمک کرده و یادگیری بیشتر را تسهیل کند. گلدینگ می گوید، روش دیگری که یک درمانگر می تواند از کتاب درمانی استفاده کند، از طریق یک مدل پیشگیری است که می تواند به افراد در یادگیری راه های مقابله با چالش های زندگی کمک کند.

کتاب درمانی چشم انداز ارائه می دهد

یکی از دلایل قانع کننده تر برای استفاده از کتاب درمانی این است که می تواند به شما کمک کند تا ببینید که چگونه افراد دیگر، مانند شخصیت های یک کتاب، با مشکلاتشان روبرو می شوند و آنها را حل می کنند. وقتی با یک شخصیت داستانی یا غیر داستانی مواجه می شوید، به خصوص از نظر عاطفی عاطفی، می توانید ببینید که افراد دیگری نیز هستند که در حال مقابله با مشکلات شخصی خود هستند.

به منظور برقراری ارتباط بیشتر با داستان و کمک به عادی سازی روند درمان، درمانگر می تواند کتابی را شخصیت اصلی آن که به دنبال کمک برای حل چالش های بین فردی یا فردی خود است و مراجعه کننده نیز با آن روبرو است را معرفی کند.

مشکلاتی که با کتابداری درمان می شود

در حالی که به طور کلی خواندن کتاب، تقریباً برای همه مفید است، پرمان می گوید: کتاب درمانی هدفمند می تواند به ویژه برای موارد زیر بسیار مفید باشد:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • سوء مصرف مواد
  • اختلالات اشتها
  • مسائل مربوط به روابط
  • نگرانی های وجودی مانند انزوا، به پوچی رسیدن، آزادی و مرگ

گلدینگ می افزاید: کتاب درمانی ممکن است به ویژه برای مواردی که شامل روابط بین فردی باشد، از جمله مدیریت عصبانیت یا رفتار مناسب اجتماعی و روابط درون فردی، مانند کمرویی یا افسردگی، از اهمیت بالایی برخوردار باشد. گلاددینگ می گوید: “مشکلاتی مانند داشتن غم و اندوه، طرد شدن و یا تقریباً هر یک از رفتارهای منفی مانند نژادپرستی، سکسیسم، پیریسم نیز ممکن است از طریق کتاب درمانی، بهبود یابد.”

هنگام استفاده از کتاب درمانی، یک درمانگر ممکن است یک کتاب که دارای تمرینات آرامش بخش برای فرد مبتلا به اضطراب یا سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان است را انتخاب کند. یا ممکن است در مواجهه با مراجعه کننده ای که یکی از عزیزانش را از دست داده است، داستانی را انتخاب کند که شخصیتی در آن با اندوه و بحران از دست دادن یکی از دوستانش سر و کار دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ