ذات الریه چیست؟ + انواع مختلف، علائم، درمان آن

alikarimi55
ذات الریه عفونت ریه است که می تواند خود به خود و یا به دلیل وجود یک نوع عفونت مانند آنفولانزا ایجاد شود، و یکی از دلایل اصلی ای است که باعث می شود افراد به بیمارستان مراجعه کنند. سالانه حدود یک میلیون بزرگسال به دلیل ابتلا به ذات الریه به درمان احتیاج پیدا می […]

ذات الریه

ذات الریه عفونت ریه است که می تواند خود به خود و یا به دلیل وجود یک نوع عفونت مانند آنفولانزا ایجاد شود، و یکی از دلایل اصلی ای است که باعث می شود افراد به بیمارستان مراجعه کنند. سالانه حدود یک میلیون بزرگسال به دلیل ابتلا به ذات الریه به درمان احتیاج پیدا می کنند، به جز زایمان، این بیماری متداول ترین علت بستری شدن در بیمارستان است.

در برخی به خصوص کودکان و افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا کسانی که مشکلات ریوی دارند، ذات‌الریه ممکن است باعث ایجاد مشکلات پزشکی زیادی شود. در بزرگسالان سالم معمولا با دارو و استراحت درمان می شود، اما اگر فکر می کنید به ذات‌الریه مبتلا شده اید مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

برای اینکه در مورد ذات الریه، علائم درمان و علت ایجاد آن اطلاع بیشتری بدست آوریم با 4 دکتر در موردش صحبت کردیم.

ذات الریه چیست؟

به گفته ی دانا هاکینسون که متخصص بیماران عفونی در دانشگاه پزشکی کانزاس است ، ذات الریه اصطلاح عمومی ای است که برای عفونت ریه و التهاب ریه به کار برده می شود.

او می گوید: عفونت به دلیل وجود هزاران پاتوژن مانند باکتری ها ، ویروس آنفولانزا، یا حتی قارچ اتفاق می افتد. اکثر مردم وقتی به ذات‌الریه مبتلا می شوند یا به دلیل وجود باکتری است و یا ویروس و علل قارچی به ندرت اتفاق می افتند.

ذات‌الریه عفونت ریوی است، به همین دلیل هم علائم عمومی آن مشکلات تنفسی است. کاترینا ترابر یک متخصص ریه در مرکز درمانی بوستون توضیح می دهد: ممکن است فرد سرفه های خیس داشته باشد که خلط شدید را ایجاد کند. همچنین ممکن است تنگی تنفس نیز داشته باشند، گاهی بیماران احساس درد در قفسه سینه و پشت خود دارند که به دلیل سوزش در ریه می باشد.

 همچنین عفونت ریه ممکن است علائم عمومی عفونت را که در دیگر بیماری ها به چشم می خورد: افرادی که به ذات‌الریه مبتلا هستند بعضا تب، لرز، عرق کردن و بعضی اوقات باعث درد در شکم، حالت تهوع و استفراغ می شود.

چه چیزی باعث آن می شود؟

پاسخ کوتاه به این سوال میکروب است. پاسخ بلندتر ذات‌الریه به صورت خود به خودی و یا عفونتی مانند آنفولانزا ایجاد می شود.

استفن بائوم پروفسور میکروبیولوژی و ایمنی شناسی در دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین معتقد است: عوامل عفونی زیادی در طبیعت وجود دارد که ممکن است از طبیعت یا افراد وارد بدن شود. با هر نفسی که می کشید، ارگانیسم هایی را وارد بدنتان می کنید که ممکن است باعث ایجاد ذات‌الریه شود.

مردم ممکن است به دلیل ویروس آنفولانزا به ذات الریه مبتلا شوند، آنفولانزا ممکن است به خودی خود باعث عفونت ریه شود و یا سیستم ایمنی ریه را تضعیف کند که باعث ایجاد عفونت دوم و ذات الریه باکتریایی شود.

لیندا بار متخصص ریه در دانشگاه مرکز سلامت مریلند سنت جوزف توضیح می دهد: وقتی این اتفاق می افتد فرد مبتلا به آنفولانزا شروع به بهبود می کند، و ناگهان به دلیل عفونت ثانویه و ذات‌الریه بسیار بیمارتر می شوند.

بیشتر بخوانید: افراد مستعد ابتلا به ذات‌الریه

ذات الریه

ذات الریه چطور درمان می شود؟

درمان ذات الریه بستگی به این دارد که عفونت به دلیل ویروس باشد و یا باکتری. هاکینسون می گوید: وقتی یک بیمار علائمی شبیه به ذات الریه دارد، پزشک ابتدا علائم بیماری و علائم حیاتیش را بررسی می کند. علائمی مانند تپش قلب سریع، میزان پایین اشباع اکسیژن می تواند ذات الریه را نشان دهد. در عین حال پزشکان همچنین از پرتونگاری سینه و کشت باکتری از خلط فرد استفاده می کنند تا تشخیص دهند که ذات الریه ویروسی یا باکتریایی است.

در صورتی که نوع عفونت باکتریایی باشد بیمار را با آنتی بیوتیک درمان می کنند. اما برای عفونت ویروسی، پزشکان معمولا درمان های کمکی مانند استراحت و استفاده از مایعات را پیشنهاد می کنند. اگر ذات الریه مربوط به آنفولانزا باشد، ممکن است از یک داروی ضد ویروس برای از بین بردن ویروس استفاده شود.

خطرات و مشکلات ذات‌الریه چیست؟

به گفته ی بار معمولا ذات الریه با مراقبت های پزشکی درمان می شود. هر چند برای برخی ذات الریه بسیار خطرناک تر است. اگر برای ذات الریه با یک آنتی بیوتیک درمان می شوید باید بین 3 تا 5 روز درمان شوید. او می افزاید اگر سلامتی شما بهتر نشود و یا بدتر شود، یا تنگی نفس داشتید به طوری که با فعالیت های هر روزتان مداخله کنید، اگر در ناحیه ی سینه خود درد دارید، یا اگر با مشکلات دیگر رو به رو شدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کنید.

ذات الریه

به گفته ی هاکینسون: کودکان، افراد مسن، و کسانی که به دلایل مختلف مانند ابتلا به ایدز و یا شیمی درمانی و یا دیگر دلایل با سیستم ایمنی ضعیف رو به رو هستند با پیچیدگی هایی که با ذات الریه به وجود می آیند رو به رو می شوند. همچنین کسانی که از قبل به بیماری های ریه مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به ذات الریه هستند.

مشکلات ذات الریه متفاوت است. به گفته ی بائوم ذات‌الریه می تواند به قدری شدید باشد که عفونت وارد سیستم خونی و یا دیگر اعضای بدن انسان شود. بیماران ممکن است با مشکلاتی همچون تنگی تنفس، جمع شدن مایعات در ریه و یا شکستگی استخوان های قفسه سینه به دلیل سرفه های شدید مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: نقش ویتامین E در پیشگیری از ذات‌الریه

آیا ذات الریه امسال با ذات‌الریه در سال های قبل متفاوت است؟

اکثرا موارد ذات‌الریه همراه با آنفولانزا است، وقتی موارد آنفولانزا زیاد می شود ذات‌الریه نیز به مراتب بیشتر می شود، که معمولا در ماه های زمستان اتفاق می افتد. به گفته ی ترابر: زمستان زمان بدی در نیمکره شمالی برای عفونت های تنفسی است ، از آنفولانزا گرفته تا ذات الریه ، مطمئناً وقتی که عفونت های تنفسی به مدت زیاد ادامه پیدا کند ، ذات الریه ایجاد می شود.

در سال جاری آنفولانزا بسیار شایع بوده است و طبعا موارد ذات‌الریه نیز افزایش یافته است. گسترش ویروس کرونا در شهر ووهان چین باعث افزایش بیماران مبتلا به عفونت ریه شده است.

به گفته ی ترابر اگر از ابتلا به عفونت های ریه و ذات‌الریه می ترسید واکسن آنفولانزا تزریق کنید. همچنین برخی از واکسن ها علیه برخی از انواع ذات‌الریه وجود دارد ، که برای هر کسی که دارای بیماری های مزمن اساسی است و سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد ، توصیه می کند.

همچنین اگر معتقدید به ذات الریه مبتلا هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ