نشانه‌های پنهان تنگی نفس را جدی بگیرید

مهرناز زاوه
بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در جهان، ۸.۶ درصد از بچه‌ها در سرتاسر دنیا یا چیزی حدود ۶.۳ میلیون نفر در حال حاضر از تنگی نفس رنج می‌برند در شرایطی که این رقم در بین بزرگسلان ۱۷.۷ میلیون نفر است.

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در جهان، ۸.۶ درصد از بچه‌ها در سرتاسر دنیا یا چیزی حدود ۶.۳ میلیون نفر در حال حاضر از تنگی نفس رنج می‌برند در شرایطی که این رقم در بین بزرگسلان ۱۷.۷ میلیون نفر است. تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از ما اطلاعات کمی دربارة تنگی نفس داریم. 
در همین رابطه، محققان طی تحقیقی از ۱۰۰۲ فرد بزرگسال در سرتاسر دنیا خواستند تا علائم پنهان تنگی نفس را شناسایی کنند. در شرایطی که اکثر افراد به درستی کوتاه شدن نفس و خس‌خس سینه را از علائم آن می دانستند، بیش از یک‌سومِ آنها به سرفة دائم و درد سینه و اختلالات خواب اشاره نداشتند.
یکی از متخصصان در این زمینه می‌گوید: بسیاری از افردی که تنگی نفس دارند از وجود آن آگاه نیستند. نکته‌ای که باید بدانید این است که این بیماری از آنچه مردم فکر می‌کنند شایع‌تر است. برای بیمار یا پرستار، مواردی که در قالب مجموعه‌ای غیرعادی از علائم تنگی نفس به نظر می‌رسد واقعا شایع و پیش پا افتاده است.  به خاطر همین است که حدود ۵۰ درصد ابراز داشتند کوتاه شدن نفس و خس‌خس سینه جزو علائم شایع تنگی نفس است در شرایطی که تنها ۶۵ درصد به سرفة دائم اشاره داشتند. از طرفی تنها ۵۴ درصد به درستی دردِ سینه را به عنوان یکی از علائم تشخیص دادند و ۵۱ درصد به مشکلات خواب اشاره کردند. 
در شرایطی که تنگی نفس و برونشیت هر دو بیماری‌های التهابی هستند که باعث سفت شدن مجاری هوایی می‌شود، موارد حاد برونشیت معمولا به خاطر باکتری و ویروس رخ می‌دهد و به خودیِ خود خوب می‌شود. از طرفی اگر تنگی نفس درمان نشود می‌تواند نتایج مخرّب و منفی بسیاری هم‌چون ذات‌الریه، چاقی و مشکلات در زمان بارداری به همراه داشته باشد. 
منبع: thehealthsite

در صفحه تلفن هوشمندتان سرفه کنید تا بفهمید دچار تنگی نفس شده اید یا نه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ