روش های متداول و موثر درمان سرطان سینه عود کننده

alikarimi55
روش های درمان سرطان سینه عود کننده، سرطان سینه التهابی، سرطان سینه تهاجمی و انواع دیگر سرطان سینه عبارتند از:  عمل جراحی برای درمان سرطان سینه عمل جراحی بخشی از روند درمان اکثر زنان مبتلا به سرطان سینه محسوب می شود. تیم های انکولوژی جراحی برای درمان سرطان سینه التهابی و یا سرطان سینه تهاجمی […]

درمان سرطان سینه عود کننده

روش های درمان سرطان سینه عود کننده، سرطان سینه التهابی، سرطان سینه تهاجمی و انواع دیگر سرطان سینه عبارتند از:

 عمل جراحی برای درمان سرطان سینه

عمل جراحی بخشی از روند درمان اکثر زنان مبتلا به سرطان سینه محسوب می شود. تیم های انکولوژی جراحی برای درمان سرطان سینه التهابی و یا سرطان سینه تهاجمی و همینطور سرطان های دیگر سینه حین عمل جراحی همه یا قسمتی از تومور را از بدن بیمار خارج می کنند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی قبل از جراحی سرطان سینه یا بعد از آن به عنوان درمان کمکی مورد استفاده قرار بگیرد. شیمی درمانی در سرطان سینه اولیه سیستمیک قبل از عمل برای کاهش اندازه تومور های بزرگ سینه و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی کمکی سرطان سینه نیز بعد از عمل جراحی یا پرتودرمانی برای از بین بردن سایر سلول های باقی مانده از سرطان که ممکن است طی جراحی یا پرتودرمانی از بین نرفته باشند استفاده می شود. علاوه بر این شیمی درمانی کمکی بعد از جراحی از گسترش بیماری به سایر نقاط بدن نیز جلوگیری می کند.

قبل از شیمی درمانی تومور های جامد آزمایش ژنومی قرار می گیرند تا مشخص شود که آیا به داروهای شیمی درمانی پاسخ می دهند یا خیر. به این ترتیب از سمی شدن غیرضروری بافت‌های بدن جلوگیری می‌شود. طی انجام دوره های شیمی درمانی بیماران تحت آزمایش قرار می گیرند و از آن ها معاینات جسمی آزمایش خون سی تی اسکن، اسکن MRI و تست اشعه X به عمل می آید.

هورمون درمانی

دو نوع هورمون درمانی متداول برای درمان سرطان سینه وجود دارد که عبارتند از:

تنظیم کننده های انتخابی گیرنده استروژن (SERMs)

این داروها به گیرنده های استروژن در سلول های سرطانی سینه متصل می شوند تا مانع از رسیدن استروژن به سلول های سرطانی شوند و از رشد آنها جلوگیری کنند. تاموکسیفن یکی از داروهای مورد استفاده در هورمون درمانی است که معمولا برای جلوگیری از عود سرطان استفاده می شود. علاوه بر این از این دارو برای پیشگیری از سرطان در خانم هایی که در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند هم استفاده می شود.

مهار کننده های آروماتاز

این نوع داروهای مورد استفاده در هورمون درمانی تولید استروژن را با اتصال به آنزیم مسئول تولید استروژن (آنزیم آروماتاز) مسدود می کنند. به محض توقف تولید استروژن، سلول های سرطانی به دلیل عدم وجود این هورمون توانایی  رشد و تقسیم شان را از دست می دهند.

درمان سرطان سینه با پرتو درمانی

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان سینه پیشرفته تحت پرتو درمانی قرار می گیرند. برخی از بیماران نیز به دلیل این که قبلا در معرض تابش اشعه های درمانی  قرارگرفته‌اند گزینه خوبی برای انجام پرتو درمانی نیستند. پرتو درمانی به پزشکان امکان می‌دهد مناطقی را که سلول های سرطانی در آن ها دوباره عود کردن را درمان کنند.

درمان هدفمند

علاوه بر شیمی درمانی استفاده از داروهای بیولوژیک نیز می‌تواند در درمان سرطان سینه ای که از افزایش تولید پروتئین HER2 ناشی شده موثر باشد. اگر آزمایشگاه وجود ژن HER2 را در سلول‌های سرطانی نشان بدهد از برخی از داروهای هدفمند برای از بین بردن این نوع سرطان استفاده می شود. معمولا درمان هدفمند برای کنترل گسترش سرطان یا جلوگیری از عود مجدد سرطان سینه با سایر روش های درمانی مثل شیمی درمانی ترکیب می شود.

ایمونوتراپی و درمان سرطان سینه

یکی دیگر از گزینه های درمانی بیماران مبتلا به سرطان سینه استفاده از داروهای مهار کننده ایستگاه بازرسی در سلول هایی  است که ویژگی‌های ژنتیکی خاصی دارند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از این نوع داروها به همراه یک روش شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه غیر قابل جراحی سرطان سینه پیشرفته و سرطان سینه سه گانه منفی تایید کرده است. مهارکننده های ایستگاه بازرسی با مسدود کردن گیرنده هایی مانند PD-L1 ، از تعامل سلول های سرطانی با گیرنده های سازگار بر روی سلول های ایمنی عمل و از واکنش ایمنی جلوگیری می کنند.

پرسش های متداول درباره سرطان سینه

آگاهی از برخی سوالات می تواند به شما در تصمیم گیری های  بهتر و موثرتر درباره سرطان سینه درباره سرطان سینه کمک کند. ارتباط بین پزشک و بیمار برای درمان سرطان بسیار مهم است.در ادامه برخی از سوالاتی که می توانید از پزشک متخصص تان بپرسید بررسی می کنیم:

چطور می توان عوارض جانبی ناشی از روش های درمان سرطان سینه را مدیریت کرد؟

عوارض جانبی درمان سرطان سینه با استفاده از روش‌های درمانی آگاهانه مدیریت می شوند. ایده اصلی در طی این فرایند این است که به حفظ قدرت و استقامت بیمار کمک شود تا بدون وقفه بتواند پروسه درمان را ادامه بدهد. تغذیه درمانی، درمان درد و توانبخشی آنکولوژی برخی از نمونه های درمان های حمایتی هستند که به بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کنند تا اثرات جانبی ناشی از روش های درمان سرطان سینه را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: ۲۲ عامل سرطان سینه را حتما بشناسید!

چه زمانی باید در مورد درمان سرطان سینه تصمیم‌گیری کرد؟

به طور کلی درمان سرطان سینه باید بلافاصله بعد از تشخیص آن شروع شود اما در بیشتر موارد شروع درمان بعد از چند هفته پس از تشخیص نیز صدمه‌ای به بیمار نمی زند. مهم تر از شروع درمان، درک و آگاهی از همه گزینه های درمان سرطان سینه است که به بیمار و اطرافیان او در تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین و مناسب ترین روش درمانی کمک می‌کند.

من به کدام یک از انواع سرطان سینه مبتلا شده ام؟

شایع ترین انواع سرطان سینه عبارتند از:

سرطان لوبولار تهاجمی: از هر ۱۰ مورد ابتلا به سرطان سینه یک مورد سرطان لوبولار تهاجمی تشخیص داده می شود. این نوع سرطان در لوبول ها یا غدد تولید شیر سینه  ایجاد می شود.

سرطان مجرایی تهاجمی: این نوع سرطان که حدود ۸ مورد از ۱۰ مورد ابتلا به سرطان سینه را به خودش اختصاص می دهد در مجرای شیری سینه ولوله های نازک انتقال شیر ایجاد می شود.

سرطان سینه من از نوع تهاجمی است یا غیر تهاجمی؟

تومور به رشد غیر طبیعی سلول ها گفته می شود که ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند. تومورهای خوش خیم سینه جان فرد را تهدید نمی کنند و به قسمت های دیگر بدن هم سرایت نمی کنند. اما تومورهای بدخیم، همان تومورهای سرطانی هستند که روی سلامتی فرد تاثیر منفی می گذارند و می توانند در سایر اندام های بدن هم پخش شوند. تومورهای بدخیمی که به بافت های دیگر سرایت می کنند تهاجمی محسوب می شوند. ان تومورها از محل اصلی شان به نقاط دور و نزدیک گسترش پیدا می کنند اما تومورهای خوش خیم فقط در مکانی که تشکیل شده اند باقی می مانند.

سرطان من در چه مرحله ایست و معنی آن چیست؟

مرحله بندی سرطان روشی برای توصیف شدت و میزان آن است. دانستن اینکه سرطان در چه مرحله ای قرار دارد به پزشک اجازه می دهد روش درمانی مناسبی برای شما اتخاذ کند. سرطان سینه ای که در مرحله اول یا دوم تشخیص داده می شود مرحله اولیه سرطان در نظر گرفته می شوند اما سرطان در مرحله سه و چهار پیشرفته است.

گزینه های درمانی سرطان تا حدودی به اندازه تومور و کوچکی و بزرگی آن بستگی دارد. اگر این سرطان به غدد لنفاوی دیگر و یا سایر بافت های بدن سرایت کرده باشد درمان با چالش بیشتری مواجه می شود. هر چه تومور بزرگتر باشد، احتمال اینکه گره ها و غدد لنفاوی درگیر بیماری شده باشند نیز بیشتر است. بیوپسی رایج ترین و متداول ترین روش تشخیصی برای آگاهی از این است که آیا سرطان به مناطق دیگر سرایت کرده است یا خیر.

گزینه های مختلف جراحی و درمان سرطان سینه شامل چه مواردی می شوند؟

رایج ترین روش درمان سرطان سینه جراحی است. به طور کلی روش های جراحی سرطان سینه شامل موارد زیر می شوند:

  • ماستکتومی: در این روش، بافت ، نوک ، آرئول و پوست یک یا هر دو سینه برداشته می شود.
  • لامپکتومی: لامپکتومی برای همه بیماران گزینه خوبی محسوب نمی شود. در این روش جراحی، فقط بافت سرطانی سینه برداشته می شود تمرکز جراحی روی نگه داشتن و حفظ بافت های سالم سینه متمرکز است.
  • بیوپسی غدد نگهبان: طی این روش یک یا چند غده لنفاوی زیر بغل برای تعیین اینکه آیا سلول های سرطانی فراتر از بافت سینه پخش شده اند یا نه استفاده می شود.
  • جراحی انکوپلاستیک و ترمیم سینه: این روش ترکیبی باعث تغییر شکل سینه می شود و می توان از آن برای جلوگیری از ایجاد زخم در بافت سینه استفاده کرد.

کدام گزینه جراحی برای من مناسب تر است؟ چرا؟

پزشک متخصص با توجه به نتایج آزمایشات و بررسی روند پیشرفت بیماری شما تعیین می کند که چه روش درمانی برای شما مناسب تر و بهتر است. بسته به خصوصیات ژنتیکی و زیستی تومور، ممکن است قبل از جراحی لازم باشد که شیمی درمانی یا درمان دارویی انجام بدهید.

عوارض جانبی جراحی سرطان سینه چیست؟

جراحی سرطان سینه می تواند باعث ایجاد در درد ناحیه جراحی شده در بلند مدت یا کوتاه مدت شود. علاوه بر این ممکن است عضلات بازوهای شما بعد از جراحی ضعیف شوند و پوست ناحیه سینه نیز سفت شود. جراحی غدد لنفاوی هم باعث ایجاد تورم در بازوها می شود که به آن لنفودم گفته می شود.

درمان سرطان سینه عود کننده

برای درمان سرطان سینه چه مدت باید در بیمارستان بستری شد؟

اگر از روش لامپکتومی برای جراحی استفاده شود معمولا بیمار همان روز عمل می تواند به خانه برود اما در مورد ماستکتومی بیمار باید یک شب در بیمارستان بستری شود.

آیا بعد از جراحی سرطان سینه شکل و حالت سینه ها تغییر می کند؟

بعد از عمل جراحی لامپکتومی معمولا سینه ها شبیه به شرایط قبل از عمل خواهند بود اما اگر تومور بزرگ باشد احتمالا بعد از جراحی، سینه ها کوچکتر یا متفاوت تر بنظر می رسند. علاوه بر این به احتمال زیاد بعد از عمل جراحی لامپکتومی محل جراحی زخم می شود و این بافت اسکار باعث ایجاد بی حسی در سینه می شود.

اگر طی جراحی غدد لنفاوی زیر بغل برداشته شوند دچار بی حسی در ناحیه بازو می شوید. از آنجایی بدن بعد از جراحی همچنان درگیر تاثیرات آن است ممکن است در ناحیه عمل شده درد مبهمی احساس کنید. بعد از جراحی ماستکتومی نیز احتمالا دچار احساس درد در سینه خواهید شد.

بعد از جراحی ترمیمی، شکل سینه تقریبا حفظ می شود اما به احتمال احساس شما نسبت به سینه با قبل متفاوت است و ظاهر آن هم تغییر می کند. اگر چه جراحی سرطان سینه باعث ایجاد زخم در محل می شود اما این زخم به مرور زمان بهبود پیدا می کند.

جراحی ترمیم سینه چیست؟

جراحی ترمیم سینه با هدف بازسازی شکل سینه و برگرداندن احساس طبیعی فرد نسبت به سینه ها صورت می گیرد. بسیاری از خانم هایی که به دلیل ابتلا به سرطان سینه مجبور به برداشتن سینه هایشان شده اند از این روش برای بازسازی و ترمیم سینه انجام می شود. در برخی موارد می توان جراحی ترمیم سینه را حین عمل ماستکتومی نیز انجام داد. در حال حاضر در اکثر موارد برای ترمیم سینه از ایمپلنت استفاده می شود. در برخی موارد ممکن است به بیش از یک جراحی ترمیمی نیاز باشد تا بتوان شکل طبیعی سینه را برگرداند. پزشک می تواند در مورد تمام گزینه های موجود برای بازسازی و ترمیم سینه با شما صحبت کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار بدهد.

بیشتر بخوانید: چند نوع پروتز سینه وجود دارد؟ از چند طریق می توان پروتز سینه را کار گذاشت؟

آیا بعد از جراحی سرطان سینه به پرتو درمانی، شیمی درمانی و یا ترکیب هر دو روش نیاز است؟

تعیین مرحله سرطان به پزشک کمک می کند تا تعیین کند کدام گزینه درمانی برای شما بهتر است و موفق تر عمل می کند. ممکن است پزشک تشخیص بدهد که بعد از جراحی سرطان سینه، برای از بین بردن سلول های سرطانی باقیمانده باید تحت پرتو درمانی قرار بگیرید. به طور معمول پس از جراحی سرطان سینه از پرتو درمانی برای جلوگیری از عود بیماری استفاده می شود. شیمی درمانی نیز به عنوان روش پیشگیری کننده در از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده در نظر گرفته می شود.

پرتو درمانی چیست؟

پرتو درمانی در واقع استفاده هدفمند از پرتوها و اشعه هایی مثل اشعه ایکس است که سلول های سرطانی را از بین می برند. اگر تومور بزرگ باشد یا نتوان با جراحی آن را به طور کامل خارج کرد، پرتو درمانی قبل از عمل برای کوچک تر کردن تومور توصیه می شود. در برخی موارد نیز از پرتو درمانی به عنوان یک روش درمان برای از بین بردن سلول های سرطانی زیر بغل یا ترقوه استفاده می شود.

به طور کلی پرتو درمانی در موارد زیر انجام می شود:

  • بعد از استفاده از روش های درمانی دیگر و برای از بین بردن سلول های سرطانی باقیمانده
  • به همراه سایر روش های درمانی برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی
  • برای برطرف کردن علائم سرطان پیشرفته

برای درمان سرطان سینه چند بار باید پرتو درمانی انجام داد؟

به طور معمول دوره های درمان با پرتو درمانی 5 بار در هفته و به مدت حدودا 6 هفته انجام می شود. با این حال مدت لازم برای این روش به عواملی مثل سلامت کلی بیمار و میزان خطر عود بیماری بستگی دارد.

درمان سرطان سینه عود کننده

پرتو درمانی چه عوارضی دارد؟

بسیاری از بیمارانی که تحت پرتو درمانی قرار می گیرند دچار درد سینه و سوزش پوست می شوند. معمولا بعد از پرتو درمانی، پوست ناحیه مورد نظر شبیه علائم آفتاب سوختگی متورم و قرمز می شود. این شرایط معمولا طی چند هفته بعد از شروع درمان به وجود می آیند و ظرف شش ماه پس از پایان روند درمان خودبخود از بین می روند. در برخی بیماران ممکن است این علائم طی چند ماه یا چند سال بعد از درمان بروز نکنند.

از دیگر عوارض جانبی پرتو درمانی به خصوص در هفته های اول بعد از درمان می توان به سفتی و انقباض سینه اشاره کرد. زنانی که در ناحیه غدد زیر بغل پرتو درمانی انجام می دهند نیز ممکن است دچار لنفودم شوند. در این شرایط تجمع مایعات در زیر بغل باعث تورم این ناحیه می شود.

تفاوت بین پرتو درمانی و شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی شامل استفاده از داروهایی است که از طریق تزریق و یا به صورت قرص های خوراکی برای بیمار تجویز می شوند. این نوع درمان در کل بدن پخش می شود و عموما توسط پزشک متخصص انکولوژیست تجویز می شود. اما در پرتو درمانی که توسط یک انکولوژیست رادیولوژی انجام می گیرد، برای از بین بردن سلول های سرطانی یک منطقه و جلوگیری از آسیب به بافت های سالم از اشعه های خاصی استفاده می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ