گزینه های بدون نسخه برای درمان گلودرد

خانم شایگانی
گلودرد یا خارش گلو در ماه های سرد سال بسیار متداول است. وقتی به گلودرد مبتلا می‌شوید و آب دهان خود را به سختی قورت می‌دهید دوست دارید هرچه زودتر از شر آن خلاص شوید. درد در گلو اغلب به دلایلی نظیر سرماخوردگی، ویروس آنفولانزا، باکتری یا عفونت قارچی، آلرژی، آلودگی یا هوای خشک، سیگار […]

گلودرد یا خارش گلو در ماه های سرد سال بسیار متداول است. وقتی به گلودرد مبتلا می‌شوید و آب دهان خود را به سختی قورت می‌دهید دوست دارید هرچه زودتر از شر آن خلاص شوید. درد در گلو اغلب به دلایلی نظیر سرماخوردگی، ویروس آنفولانزا، باکتری یا عفونت قارچی، آلرژی، آلودگی یا هوای خشک، سیگار کشیدن و اسید رفلاکس ایجاد می شود. خوشبختانه بسیاری از ناراحتی های ناشی از گلودرد یا خارش گلو را می توان با داروهای  بدون نسخه (OTC) یا داروهای طبیعی درمان کرد.

مسکن ها

داروهای تسکین دهنده درد مانند داروهای ضددرد می توانند به جلوگیری از درد گلو کمک کنند. این داروها در اشکال مختلف خوراکی، تزریقی و… وجود دارند. شناخته ترین داروهای ضددرد عبارتند از:

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • آسپرین

ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین به عنوان ضدالتهاب های غیر استروئیدی شناخته می شوند. این داروها با کاهش التهاب و تورم درد را تسکین می دهند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای استفاده کوتاه مدت مناسب هستند و برای تسکین درد و تب بیش از 3 روز نباید استفاده شوند. عوارض جانبی این داروها در سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مانند زخم معده و افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند شدیدتر است.

استامینوفن با بالا بردن آستانه درد کلی بدن عمل می کند. اگر قرار است استامینوفن را برای کودکان استفاده کنید حتما نوع مناسب کودک را در نظر بگیرید. شربت استامینوفن را حتما قبل از مصرف به خوبی تکان دهید. همچنین از قاشق مخصوص که به همراه دارو در جعبه قرار دارد استفاده کنید. هیچگاه استامینوفن را به صورت خودسرانه و بیش از مقدار مجاز آن مصرف نکنید.

تذکر:

کودکان و نوجوانان نباید از آسپرین استفاده کنند

در صورت ابتلا به فشارخون بالا یا مشکلات کلیوی قبل از استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی با پزشک خود مشورت کنید

قبل از استفاده از استامینوفن به ویژه اگر دچار مشکلات کبدی هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید

داروهای بی حسی

داروهای بی حسی گلو را بی حس کرده و درد را تسکین می دهند. داروهای بدون نسخه که حاوی مواد بی حس کننده هستند معمولا به صورت اسپری یا قرص مکیدنی در دسترس هستند. قرص های مکیدنی با تحریک تولید بزاق در دهان گلو را مرطوب نگه می دارند. آبنبات های دارویی با وجود مواد خنک کننده یا بی حس کننده به کاهش موقتی درد کمک می کنند.

برخی از این داروها عبارتند از:

  • اسپری کلرازپتیک
  • قرص های مکیدنی Cepacol یا Halls
  • اسپری گلو Vicks VapoCOOL

داروهای بی حسی حاوی موادی مانند بنزوکائین، منتول و فنل برای بی حسی گلو هستند تا شما بتوانید راحت بخوابید. این داروها می توانند قسمت های دیگر دهان مانند زبان و گونه ها را بی حس کنند. هنگام استفاده از داروهای بی حسی حتما به دستورالعمل مندرج روی دارو توجه کنید.

تسکین دهنده ها

برای از بین بردن ناراحتی های جزئی و محافظت از قسمت های تحریک شده می توان از تسکین دهنده های دهانی استفاده کرد. این داروها التهاب و درد گلو را تسکین می دهند. بسیاری از این داروها حاوی ماده بی حسی نیز هستند. تسکین دهنده ها معمولا به صورت قرص های مکیدنی، قطره خوراکی و اسپری یافت می شوند.

آنتی هیستامین ها

برای جلوگیری از خارش گلو می توان از آنتی هیستامین استفاده کرد. این دارو با جلوگیری از ترشح هیستامین در بدن شما کار می کند. داروهای آنتی هیستامین در اشکال مختلف قرص، شربت، قطره چشمی و اسپری بینی ارائه می شود. موارد زیر چند نمونه از آنتی هیستامین های خوراکی بدون نسخه است:

  • دیفن هیدرامین
  • بنادریل، دیفنیست
  • لوراتادین
  • سیتریزین
  • فکسوفنادین
  • لووستیریزین
  • محصولات حاوی کلرفنیرامین
  • محصولات حاوی داکسی لامین

آنتی هیستامین ها خاصیت آرام بخشی دارند و همین خاصیت باعث خواب آور بودنشان می شود. به یاد داشته باشید مصرف بیش از حد داروهای آنتی هیستامین عوارض جانبی نظیر گیجی، تاری دید، حالت تهوع، استفراغ، افزایش ضربان قلب، از دست دادن تعادل و افزایش خواب آلودگی را در پی دارد. برای کنترل خواب آلودگی ناشی از مصرف آنتی هیستامین ها بهتر است دارو را در منزل و چند ساعت پیش از خواب مصرف کنید. در زمان استفاده از آنتی هیستامین از رانندگی یا کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید. از مصرف سایر داروهای خواب آور بپرهیزید. به طور معمول اثر خواب آور بودن آنتی هیستامین ها در طول زمان کاهش پیدا می کند.

درمان های ساده و طبیعی گلودرد

آب نمک

غرغره کردن با آب نمک یکی از درمان های سنتی گلودرد است. نمک همچون یک ضدعفونی کننده عمل می کند و التهاب را کاهش می دهد. یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و مخلوط کنید. این محلول را روزی چند بار غرغره کنید تا گلودردتان بهتر شود.

لیمو

لیموی تازه شما را از شر گلودرد راحت می کند. مقداری آب لیموی تازه را با یک قاشق چایخوری عسل و یک لیوان آب گرم به خوبی مخلوط کنید. سپس این محلول را جرعه جرعه بنوشید. بهتر است در طول روز چند بار از مخلوط عسل و آب لیمو استفاده کنید تا گلودردتان درمان شود. مزه مزه کردن لیمویی که روی آن نمک پاشیده شده نیز التهاب گلو را کاهش می دهد.

چای و عسل

مصرف چای و عسل یکی از روش های خانگی موثر در درمان گلودرد است. می توانید عسل را در چای سیاه یا چای بابونه حل کنید و آن را بنوشید. به خاطر داشته باشید عسل را در چای داغ نریزید. تحقیقات نشان داده است عسل درمان گلودرد را تسریع می کند.

دارچین

دارچین برای تسکین دادن گلودرد ناشی از سرماخوردگی مفید است. یک قاشق چایخوری پودر دارچین را به همراه یک قاشق چایخوری عسل در آب گرم مخلوط کنید و روزی چند بار این محلول را غرغره کنید. درد و التهاب گلوی شما با این نسخه گیاهی بهبود پیدا می کند.

سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضدباکتریایی دارد و می تواند گلودرد ناشی از عفونت را بهبود ببخشد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به همراه یک قاشق چایخوری نمک با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. روزی چند بار این محلول را غرغره کنید. خیلی زود درد و التهاب گلویتان بهتر خواهد شد.

سیر

سیر با خاصیت ضدعفونی کنندگی به درمان گلودرد کمک می کند. خوردن سیر خام باکتری هایی که باعث گلودرد شده اند را از بین می برد. روغن سیر هم خاصیت ضدباکتری دارد. چند قطره روغن سیر را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزی چند بار آن را غرغره کنید.

زردچوبه

زردچوبه یک ضدالتهاب قوی است و گلودرد را تسکین می بخشد. می توانید نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را صبح ناشتا میل کنید. هندی ها زردچوبه و فلفل را با شیر ولرم مخلوط می کنند و آن را شب قبل از خواب می نوشند. همانطور که گفتیم آب نمک درمان موثری برای گلودرد است. اگر می خواهید گلویتان نرم شود کمی زردچوبه به آب نمک اضافه کنید و محلول حاضر را دو بار در روز غرغره کنید.

شنبلیله

دمنوش شنبلیله فواید زیادی دارد و با از بین بردن باکتری ها التهاب گلو را تسکین می دهد. مقداری تخم شنبلیله یا شنبلیله تازه را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت 15 دقیقه دم کنید. دمنوش حاضر را صاف کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید. دمنوش شنبلیله گلودردتان را آرام می کند.

اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس با وجود خاصیت ضددرد و ضدالتهاب در درمان بیماری های تنفسی و گلودرد مورد استفاده قرار می گیرد. نوشیدن روزانه 3 فنجان دمنوش اسطوخودوس به مدت یک هفته گلودرد و سرفه را درمان می کند.

نوشیدن آب

در هنگام گلودرد حتما به اندازه کافی آب بنوشید. آب باعث می شود محیط دهان و گلو خشک نشود و آب دهان بیشتر ترشح شود در نتیجه درد گلو تسکین پیدا کند. نوشیدن آب گرم باعث کاهش سرفه می شود و نوشیدن آب سرد با بی حس کردن گلو حتی به مدت کوتاه گلودرد را التیام می دهد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ