زینگ عنصری کمیاب و ضروری برای سیستم ایمنی بدن

Shabnam Khesal
  گروه ترجمه/الهه زارعی: علائم کمبود زینک در بدن روی ساختار و عملکرد صحیح کلیه ها، لوزالمعده، شبکیه، کبد، سلول های خونی، دندان ها، مو، پوست، پروستات و بیضه تاثیر منفی می گذارد. زینک عنصر کمیابی است که برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری است و کمبود آن می تواند فرد را مستعد ابتلا به […]

 

گروه ترجمه/الهه زارعی: علائم کمبود زینک در بدن روی ساختار و عملکرد صحیح کلیه ها، لوزالمعده، شبکیه، کبد، سلول های خونی، دندان ها، مو، پوست، پروستات و بیضه تاثیر منفی می گذارد. زینک عنصر کمیابی است که برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری است و کمبود آن می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کند.

به گزارش ان دی تی وی، زینک ماده معدنی مهمی است که بدن شما برای چندین عملکرد در ساختار خود به آن نیاز دارد. این ماده معدنی علاه بر تقویت سیستم ایمنی بدن از عملکرد متابولیک پشتیبانی و به بهبود زخم ها کمک می کند.

زینک همچنین برای پوست مفید است و التهاب را کاهش می دهد. افزودن مقدار کافی زینک به رژیم غذایی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های وابسته به سن نیز کمک می کند. کمبود زینک کاملا رایج است، اما بسیاری از افراد قادر به تشخیص آن نیستند. علائم و نشانه های خاصی وجود دارد که فرد می تواند هنگام ابتلا به کمبود زینک تجربه کند. از علائم و نشانه های کمبود آن می توان به خطر ابتلا به عفونت، سرماخوردگی و آنفلوانزا اشاره کرد. از دیگر عوارض و علایم زینک می توان به اسهال، عدم هوشیاری، از دست دادن اشتها، کاهش حس بویایی و چشایی، زخم های باز روی پوست، کاهش وزن غیر قابل توضیح و عدم بهبود زخم ها، بهبودی آهسته زخم ها، ریزش مو و خستگی اشاره کرد.

از منابع غذایی که در آن زینک وجود دارد و هر فردی باید آن را در تغذیه خود بگنجاند می توان به گوشت، حبوبات، صدف، دانه (دانه های کتان و دانه کدو تنبل)، آجیل (بادام هندی)، تخم مرغ ، غلات کامل، محصولات لبنی، شکلات تلخ و سبزیجات مانند سیب زمینی اشاره کرد.

اگر علائم کمبود زینک را دارید که با مصرف مواد غذایی این کمبود جبران نمی شود حتما با یک متخصص برای استفاده از مکمل ها مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ