طلاق یا تحمل؟ / چه زمانی برای طلاق مناسب است؟

Shabnam Khesal
وقتی تنش، ناامیدی، عصبانیت، آسیب دیدگی و احساسات منفی زیادی در یک رابطه برای مدت طولانی وجود داشته باشد، تعجب آور نیست که کلمه “طلاق” ممکن است در ذهن فرد فرو رود. هر ازدواج دوره‌های پر‌فراز و نشیب و چالش برانگیزی را تجربه خواهد کرد، اما تعیین اینکه چه زمانی زمان بسته شدن کتاب این […]
وقتی تنش، ناامیدی، عصبانیت، آسیب دیدگی و احساسات منفی زیادی در یک رابطه برای مدت طولانی وجود داشته باشد، تعجب آور نیست که کلمه "طلاق" ممکن است در ذهن فرد فرو رود. هر ازدواج دوره‌های پر‌فراز و نشیب و چالش برانگیزی را تجربه خواهد کرد، اما تعیین اینکه چه زمانی زمان بسته شدن کتاب این رابطه فرا رسیده، بسیار مهم است. مشکل این است که تعیین اینکه آیا آن زمان واقعاً فرا رسیده است یا اینکه شما دو نفر فقط در یک دوران سخت زود‌ گذر قرار دارید که باید آن را پشت سر بگذارید، بسیار دشوار است.
  • طلاق چیست؟

افراد درباره طلاق، اینکه این امر شامل چه مواردی است، چگونه می‌توان طلاق را پیش برد و ... سوالات زیادی دارند. طلاق نوعی اقدام حقوقی بین افراد متاهل برای قطع رابطه زناشویی آن‌ها است. می‌توان از آن به عنوان انحلال ازدواج نام برد و در اصل عمل حقوقی است که قبل از مرگ هر یک از همسران به ازدواج پایان می‌دهد.
  • طلاق یا تحمل؟

هرگز وقت خوبی برای انجام کارهای سخت و دردناک وجود ندارد. مانند طلاق. اما وقتی در اعماق خود می‌دانید که ازدواج شما به طور جدی دچار مشکل شده است، و نمی‌توانید آخرین باری را که شاد بوده‌اید به یاد بیاورید، طبیعی است که از خود بپرسید آیا زمان طلاق فرا رسیده است؟ مسئله البته این است که تصمیم به طلاق یک تصمیم عادی نیست. اینطور نیست که بخواهید تصمیم خود را برای خوردن شام بگیرید. تلاش برای فهمیدن اینکه آیا ازدواج شما به پایان رسیده است، از هر تصمیمی پیچیده‌تر و احساسی‌تر است.  
  • چگونه تصمیم می‌گیرید چه موقع به ازدواج خود پایان دهید؟

باید بمونی یا باید بری؟! تصمیم برای طلاق به معنای زیر و رو کردن کل دنیای شما است. پس تعجبی ندارد که بسیاری از مردم خود را متقاعد می‌کنند که "اکنون" زمان مناسبی برای طلاق نیست. مسئله این است که معمولاً "زمان بندی" مشکل واقعی نیست. زمانی که به تحمل یا طلاق می اندیشید. در همین حال، از زندگی خود ناامیدتر، ناراضی‌تر و ناراضی‌تر می‌شوید. چه باید کرد؟ اگر این موارد را تجربه می‌کنید، حداقل زمان آن رسیده که یک صحبت طولانی و صادقانه با همسرتان داشته باشید. اگر نمی‌توانید این صحبت‌ها را داشته باشید، یک جلسه فوری را با یک مشاور ازدواج یا یک مرکز مشاوره طلاق برقرار کنید. زیرا اگر به سمت طلاق می‌روید، هر دو زودتر با این مسئله روبرو شوید و برای جدایی دوستانه برنامه ریزی کنید، شانس شما برای رسیدن به یک طلاق خوب و غیر مخرب بیشتر است. با مشاورین ما در کلینیک پیروزی ارتباط برقرار کنید. کارشناسان ما در تمامی روز‌های هفته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان بصورت آنلاین، حضوری و تلفنی هستند.
  • آیا می توانید از پس عواقب ناخوشایند طلاق برآیید؟

طلاق تغییر و غم و اندوه به همراه دارد زیرا از دست دادن رویای "خانواده خوشبخت" است. آسیب، ناامیدی، تنهایی، شکست، طرد، عدم کفایت، همه و همه می‌تواند روح و روان را به خود جلب کند. برای آماده شدن برای فراز و نشیب‌های طلاق، داشتن یک سیستم پشتیبانی از خانواده و دوستان لازم است که در صورت لزوم از لحاظ عاطفی و عملی به شما کمک کنند. یکی از سخت‌ترین عواقب طلاق نیاز به مواجهه با درد شخص دیگری است، چه فرزندان، خانواده و یا دوستان شما زیرا طلاق زندگی بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر شما کسی باشید که طلاق را انتخاب می‌کند، باید در برابر همه این افراد و شرایط به تصمیم خود و خاتمه ازدواج خود پایبند باشید. اگر شما فردی هستید که طلاق را نمی‌خواهد‌، اما همسرتان می‌خواهد که جدا شوید، شما باید آماده پذیرش عواقب زیر در یک ازدواج ناموفق باشید. برای اینکه بدانید آیا آماده هستید، از خود بپرسید که آیا برای تغییرات زیر آماده هستید.
  • اگر نمی‌خواهید تغییراتی در امور مالی، سبک زندگی یا سنت‌های خود ایجاد کنید، پس برای طلاق آماده نیستید.
  • اگر نمی‌توانید غم و عصبانیت فرزندان خود را بپذیرید، برای طلاق آماده نیستید.
  • اگر نمی‌توانید زمان ناامنی، ترس و چیزهای ناشناخته را بپذیرید، برای طلاق آماده نیستید.
  • اگر مایل نیستید همسرتان را از نظر ذهنی، عاطفی و روحی رها کنید، برای طلاق آماده نیستید.

برای حفظ رابطه چه کار‌هایی انجام دهیم؟

قبل از اینکه در مورد طلاق خود به تصمیم نهایی برسید‌، مطمئن شوید که همه و همه گزینه‌های موجود برای ازدواج را بررسی کرده‌اید. در اینجا مواردی وجود دارد که شما ممکن است در نظر بگیرید:
  • مشاوره ازدواج می‌تواند یک گام عالی برای ارزیابی سلامت ازدواج شما باشد. یک درمانگر واجد شرایط می‌تواند نکاتی خوب و عملی برای کمک به بهبود روابط شما به شما ارائه دهد. شما می‌توانید از طریق شماره تماس‌های درج شده با مشاورین کلینیک پیروزی در ارتباط باشید.
  • حتی اگر طلاق مرحله آخر باشد، مشاوره ازدواج می‌تواند به شما در درک بهتر شریک زندگی و گفتگوی آزاد کمک کند.
  • بسیاری از طلاق ها با یک مشکل مهم شروع می شوند. این اغلب می‌تواند از مسائل مالی ناشی شود‌، اما همچنین ممکن است عدم صمیمیت یا نقض اعتماد باشد.
  • بهبود عاشقانه‌ها: بسیاری از زوج ها "فقط عاشق یکدیگر می‌شوند" زیرا آن‌ها دیگر وقت خود را به یکدیگر اختصاص نمی‌دهند.
  • قبل از اینکه مستقیماً به سمت طلاق بروید‌، ممکن است بجای اینکه فقط در یک خانه یا پدر و مادر باشید، شب ها و زمان را برای گذراندن زندگی مشترک در کنار هم قرار دهید.
  • جدایی آزمایشی: برای بعضی از زوج‌ها، گذشت زمان می‌تواند به شما فرصتی برای ارزیابی مجدد خواسته‌های شما به صورت جداگانه بدهد.

دلایل طلاق

  1. مسیرهای زندگی شما و همسرتان کاملاً مخالف است.

وقتی زوج ها ازدواج می‌کنند، همیشه با اهداف یکسان در یک مسیر قرار نمی‌گیرند، اما آن‌ها معمولاً با هم همکاری می‌کنند تا سازش پیدا کنند و به یکدیگر کمک کنند تا اهدافشان را برآورده کنند. با این حال، گاهی اوقات، برنامه‌های زندگی شما در جهت مخالف پیش می‌رود  بدون اینکه امیدی به حمایت از یکدیگر داشته باشید. به عنوان مثال: بیایید بگوییم شما هر دو خواستار بچه دار شدن هستید. به طور ناگهانی، با گذشت دو سال از ازدواج شما، شریک زندگی شما اعلام کرد که دیگر بچه نمی‌خواهد. در این زمان، شما به شدت مشتاق آمدن یک بچه در زندگیتان هستید. در این صورت بهتر است شما به یک مشاوره خانواده مراجعه نموده و از آن کمک بخواهید.
  1. عدم حل موثر تغارضات

محقق مشهور جان گاتمن معتقد است که این عدم ارتباط نیست که ازدواج را غرق می‌کند، بلکه عدم حل موثر تعارض است. زوجینی که راهی برای حل اختلافات بدون آسیب رسیدن به رابطه پیدا نکرده‌اند، در نهایت با طلاق از اختلاف و درگیری جلوگیری می‌کنند. یکی یا هر دو به نقطه‌ای از ناامیدی رسیده‌اند که تلاش برای حل اختلاف با همسرش بی‌معنی است. ممکن است یکی یا هر دو به سادگی از درگیری اجتناب کنند. یا یکی یا هر دو ممکن است هر درگیری را نبردی بدانند که باید با قلدری و تسلیم دیگری برنده شود. اختلافات غوطه ور می‌شوند و منجر به از دست دادن احترام، افزایش فاصله و کناره گیری تدریجی می‌شوند.
  1. از بین بردن احساسات

تعامل عاطفی حداقل شرط توسعه و حفظ صمیمیت است. علاقه به زندگی عاطفی و درگیری برای داشتن زندگی عاطفی، عناصر مورد نیاز برای یک رابطه صمیمی را تشکیل می دهند.
  1. عدم اطمینان

درگیری عاطفی به طور کلی با کنار گزاشتن محبت همراه است. اگر همسرتان از نظر عاطفی از شما جدا شده باشد، احتمالاً زیاد علاقه به شما احساس نمی‌کند. افراد طلاق معمولاً می‌گویند که "آن‌ها دیگر عاشق هم نبودند". و بستگی به این دارد که رابطه چقدر تلخ شده است یا احتمالاً هر دو خیلی از یکدیگر خوششان نمی‌آید.
  1. عدم رابطه جنسی

رابطه جنسی هم ارتباط عاطفی را بیان می‌کند و هم تقویت می‌کند. وقتی یک زن و شوهر مدت طولانی رابطه جنسی نداشته‌اند، معمولاً یک شاخص است که نشان می‌دهد از هم پاشیدگی عاطفی به طور مداوم در رابطه در حال پیشرفت است. این نشانگر دیگری است که نشان می‌دهد شرکا از یکدیگر لذت نمی‌برند.
  1. تمرکز بیشتر در خارج از رابطه

ازدواج‌های خالی بسیار کسل کننده است. برخی خود را غرق در تربیت فرزندانشان می‌‌کنند. برخی نیز خود را در کار غرق کرده و تا نیمه وقت کار می‌کنند این سبب می‌شود وقتی برای گذراندن با همسرشان نداشته باشند. و از آنجا که رضایت عاطفی منحصراً در خارج از ازدواج جستجو می‌شود، احتمال طلاق در رابطه زیاد می‌شود.

سخن پایانی

تصمیم گیری نهایی برای پایان دادن به یک ازدواج ناسالم برای هر یک از زوجین دشوار و منحصر به فرد است. نکته اصلی این است که شما لیاقت شاد بودن را دارید. فقط شما می‌توانید واقعاً تصمیم بگیرید که آیا بهترین حالت شما زمانی است که با همسرتان هستید یا جدا از آن. به کلینیک پیروزی بهترین مرکز روانشناسی شرق تهران مراجعه کنید. روانشناسان ما همواره آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستند. شما می‌توانید از طریق شماره تماس‌های درج شده جهت مشاوره ازدواج و همچنین مشاوره قبل از ازدواج با ما در ارتباط باشید. ما نمی‌توانیم به شما بگوییم که آیا ازدواج شما به پایان رسیده است و آیا شما باید طلاق بگیرید زیرا این یک تصمیم کاملاً شخصی است. اما، اگر تصمیم گرفتید که طلاق برای شما مناسب است  و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد طلاق کسب کنید و یا می‌خواهید زندگیتان را نجات دهید ما برای کمک به شما اینجا هستیم.  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
نگار بلالیان

نگار بلالیان

1399-08-29 - 14:52 پاسخ

مقاله پرمحتوا و آموزنده ی بود

نگار بلالیان

نگار بلالیان

1399-08-29 - 14:47 پاسخ

زمانی که هیچ گونه تعامل مثبت و احترام متقابلی میان زوجین نباشه و اونها وقتی برای حل وفصل مشکلات خود نداشته باشند

sh.rkbd

sh.rkbd

1399-08-20 - 05:40 پاسخ

مقاله ای آموزنده و راه گشا بود

بهزاد

بهزاد

1399-08-19 - 03:42 پاسخ

مطلب جالبی درمورد طلاق یا ادامه زندگی بود

بهزاد

بهزاد

1399-08-19 - 03:41 پاسخ

مطلب جالبی درمورد طلاق یا ادامه زندگی بود