با فواید گردو ، این مغز پرخاصیت و چرب آشنا شوید

حسام آرین
هزاران سال است که گردو به عنوان یک میان وعده محبوب شناخته شده است. در روم باستان مردم آن را با نام لاتین خود “Juglansregia “، به معنی “بلوط سلطنتی مشتری” می شناسند. منشا گردو از پارس بوده و سپس در آسیا و اروپا پخش می شود. مبلغان اسپانیایی گردو را در دهه هزار و […]

هزاران سال است که گردو به عنوان یک میان وعده محبوب شناخته شده است. در روم باستان مردم آن را با نام لاتین خود “Juglansregia “، به معنی “بلوط سلطنتی مشتری” می شناسند. منشا گردو از پارس بوده و سپس در آسیا و اروپا پخش می شود. مبلغان اسپانیایی گردو را در دهه هزار و 700 به کالیفرنیا آوردند. امروزه، بیشتر گردوها در کالیفرنیا واقع در ایالات متحده کاشته می شوند، اما برخی دیگر نیز در غرب میانه رشد می کنند.
به گزارش وب ام دی، گردوی انگلیسی که به آن گردوی ایرانی نیز گفته می شود از اعضای خانواده گردوییان هستند، گردوها در پوسته ای به اندازه یک توپ گلف با درز در اطراف مرکز رشد می کنند. پوسته آن را که بشکنید داخل آن مغز طلایی رنگ پر خاصیت را پیدا می کنید.
پوست گردو گاهی اوقات طعم تلخی دارد، اما خود آجیل طعم بی نظیر و خوشمزه ای دارد، گردو یک مغز فوق العاده مغذی است که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بالا و چربی های امگا 3 سالم به مراتب بیشتر از هر مغز دیگر هستند. این مشخصات مغذی غنی به بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط با گردو از جمله کاهش التهاب و بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی کمک می کند.
دانشمندان هنوز در حال کشف بسیاری از راه های ارتباط فیبر و ترکیبات گیاهی گردو از جمله پلی فنول ها هستند که می تواند با تعامل با میکروبیوتای روده به سلامتی شما کمک کند. به احتمال زیاد در سال های آینده بیشتر درباره خاصیت گردو می شنوید زیرا مطالعات بیشتری درباره اثرات مفید آن بر سلامتی در حال انجام است، اما هنوز هم دلایل زیادی وجود دارد که این مغز پر خاصیت را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مشخصات تغذیه ای گردو

یک وعده گردو شامل حدود 7 فال گردو است که مشخصات مواد مغذی موجود در آن شامل موارد زیر است:
185 کالری
2.5 گرم چربی اشباع نشده
1.7 گرم چربی اشباع شده
4.3 گرم پروتئین
3.9 کربوهیدرات
1.9 گرم فیبر
.7 گرم شکر
گردوی به این کوچکی فواید زیادی برای سلامتی در خود گنجانده است، در اینجا ویتامین ها و مواد معدنی موجود در 7 فال گردو نیز آورده شده است:
حداکثر 3 درصد از مقدار کلسیم توصیه شده روزانه شما
تا 10 درصد آهن روزانه شما
حداکثر 5 درصد پتاسیم روزانه شما
حداکثر 14 درصد منیزیم روزانه شما
7 درصد فولات روزانه شما

بیشتر بخوانید: 8 خاصیت گردو برای سلامتی از نظر متخصصان علم تغذیه

آنچه گردو می تواند برای شما انجام دهد

گردو دارای انواع خوبی از چربی ها شامل چربی های اشباع نشده و چند منظوره است که برای شما بهتر از چربی های اشباع شده است، همچنین مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 دارد.
مطالعات نشان می دهد خوردن گردو می تواند به ویژه در کاهش کلسترول LDL (“بد”) کمک کند، اما همچنین باعث کاهش کلسترول هم می شود. کلسترول می تواند در داخل رگ ها پلاک ایجاد کند، اما خوردن گردو می تواند به حفظ سلامت دیواره شریان نیز کمک کند.
همچنین مشخص شده است گردو نوع التهابی را که منجر به بیماری قلبی می شود، کاهش می دهد و ممکن است به شما در کاهش لخته خون که می تواند باعث حمله قلبی شود نیز کمک کند. دو مطالعه بزرگ نشان می دهد پنج وعده آجیل در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 50 درصد کاهش دهد.
مطالعات اولیه نشان می دهد گردو می تواند احتمال برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. گردو نوعی اسید به نام اسید الاژیک دارد که در اسپند نیز یافت می شود. باکتری های موجود در معده و روده شما این اسید را به ترکیباتی با قدرت آنتی اکسیدان تبدیل می کنند که ممکن است به شما در دفع سرطان کمک کند، اما برای اطمینان از این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری است.

چه موقع از مصرف گردو اجتناب کنید

به نظر می رسد گردو با داشتن ویتامین ها و مواد مغذی ارزشمند یک غذای فوق العاده به نظر می رسد، اما در برخی شرایط خاص باید از مصرف آن دوری کنید:
اگر به آجیل حساسیت دارید: اگر نسبت به مغز درختی حساسیت دارید، گردو انتخاب مناسبی برای شما نیست. علائم واکنش آلرژیک می تواند از یک خارش دهان ساده (سندرم آلرژی دهانی) گرفته تا شرایط شدید و تهدید کننده زندگی مانند شوک آنافیلاکتیک رخ دهد.
اگر رژیم کم کالری دارید: گردو می تواند تا 65 درصد چربی داشته باشد (حتی بیشتر اگر نوع خوب پرچربی باشد) و کالری بالایی دارد. یک مشت گردو ممکن است حدود 10 درصد کالری لازم برای کل روز را برای بدن شما تامین کند.

نحوه خوردن و نگهداری گردو

می توانید گردو را به تنهایی به عنوان میان وعده یا به ترکیب ماست، سالاد، برخی غذاهای سرخ کرده، غذاهای گیاهی یا حتی بستنی اضافه کنید. برای داشتن بیشترین استفاده از فواید گردو برای سلامت قلب گردو را بدون نمک بخورید و به جای تفت دادن با روغن آن را به صورت خام یا نوع تفت داده شده بدون روغن آن استفاده کنید.
نحوه نگهداری گردو به روش صحیح نکته بسیار مهمی است چراکه سرشار از روغن است و اگر مدت زیادی در معرض گرما قرار بگیرد، ممکن است تند شود که این تندی باعث تلخی طعم گردو می شود. گردو را (با یا بدون پوست) در یک ظرفی دربسته محکم که هوا نتواند به داخل آن نفوذ کند در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید. می توانید آن را حداکثر 3 ماه در یخچال یا تا یک سال در فریزر نگه دارید.
باید بدانید گردو بوها را به راحتی جذب می کند، بنابراین بهتر است آن را از غذاهای با بوی بد دور نگه دارید. اگر گردوی شما لاستیکی یا کوچک است بدان معناست که خراب است و باید آن را دور بریزید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ