بوییدن قهوه به پیش بینی ابتلا به کرونا کمک می کند

Shabnam Khesal
محققان ادعا می کنند استشمام قهوه می تواند ابتلا به کووید-19 را پیش بینی کند، در اینجا نحوه این کار توضیح داده می شود. از دست دادن بویایی که به عنوان آنوسمیا نیز شناخته می شود، شاید یکی از بزرگ ترین اسرار کووید-19 به شمار می آید. نه درمانی اختصاصی برای آن وجود دارد و نه […]
محققان ادعا می کنند استشمام قهوه می تواند ابتلا به کووید-19 را پیش بینی کند، در اینجا نحوه این کار توضیح داده می شود. از دست دادن بویایی که به عنوان آنوسمیا نیز شناخته می شود، شاید یکی از بزرگ ترین اسرار کووید-19 به شمار می آید. نه درمانی اختصاصی برای آن وجود دارد و نه راهی برای تشخیص آن. برای بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا، آنوسمی می تواند تنها علامت قابل تشخیص عفونت باشد و مدت طولانی هم ادامه یابد.
به گزارش ایندیاتایمز، شاید گیج کننده ترین نکته در مورد کاهش حس بویایی این باشد که علی رغم میزان بالای وقوع آن در بین افراد آلوده بسیاری از افراد قادر به تشخیص آن به عنوان یک علامت کرونا نیستند مگر اینکه تا زمانی که بویایی خود را از دست بدهند برای همین است که از بیماران مبتلا به کرونا خواسته می شود به طور منظم بویایی خود را چک کنند.
برای شناسایی علائم کرونا از این روش استفاده کنید!
بنابراین با توجه به این نکته محققان اکنون یک آزمایش بی نظیر برای چک کردن بویایی و چشایی کرونا پیشنهاد می کنند که با قهوه می توان انجام داد. در حال حاضر دانشمندان یک آزمایش عملی با قهوه طراحی کرده اند که می تواند برای کمک به افراد در تشخیص عفونت زودتر کمک کند.
چگونه “تست قهوه” می تواند به تشخیص کرونا کمک کند
از آنجایی که آنوسمیای ناگهانی ناشناخته می تواند در هر یک از مبتلایان به کرونا ایجاد شود محققان احساس می کنند با استفاده از یک آزمایش منظم بویایی می توان به عنوان اندازه گیری غربالگری از آن استفاده کرد و حتی به عنوان ابزاری دیگری برای مبارزه با کووید-19 عمل کرده و به عنوان ابزاری در مبارزه با کووید-19 استفاده شود. همچنین برخی اذعان می دارند استفاده از آزمایش های استشمام و بویایی می تواند شاخص بهتری برای ابتلا به کرونا نسبت به تب باشد. به علاوه این آزمایش می تواند در موارد انتقال بدون علامت نیز مفید باشد مرحله ای که فرد بویایی خود را از دست می دهد، اما علائم معمول کرونا بروز نمی کند.

بیشتربخوانیم:من کرونا ندارم اما بو‌ها را حس نمی‌کنم

چگونه قهوه می تواند کرونا را تشخیص دهد؟

برخلاف حس بویایی ضعیف که با انسداد بینی یا عفونت سینوزیت ایجاد می شود، افرادی که کرونا دارند بوهای ساده را هم متوجه نمی شوند. برخی اذعان می دارند تفکیک ماءالشعیر از بنزین، ادویه ها، شیر و بوهای دیگر مرتبط با آنها برایشان سخت است. در حال حاضر یکی از دلایل اهمیت ویژه ای که استشمام قهوه برای تشخیص کرونا می دهد بخاطر داشتن طعم و بوی مشخص آن است. محققان به شواهدی دست یافته اند که نشان می دهد دقیقا چگونه قهوه با رایحه قوی و متمایز خود می تواند به عنوان شاخص از بین رفتن بویایی استفاده شود. بر اساس اظهارات کارشناسان با توجه به اینکه آنوسمی به طور گسترده در موارد ابتلا به کرونا وجود دارد، در دسترس بودن استفاده از قهوه می تواند به یک آزمایش راحت تر برای تشخیص این ویروس تبدیل شود. جیمز شووب استاد دانشگاه تافتس یکی از محققان اصلی در زمینه آزمایش قهوه می گوید: یکی از کارهایی که خیلی راحت و توسط خود فرد در خانه برای تشخیص ابتلا به کرونا می توان انجام شود این است که مقداری قهوه آسیاب کنید و ببینید چقدر می توانید بوی آن را تشخیص دهید. وی پیشنهاد می کند همان کار را می توان با رایحه هایی مانند الکل، شکلات یا شامپو نیز انجام داد.
قهوه به عنوان یک شاخص خوب برای تشخیص کرونا عمل می کند
یکی دیگر از دلایلی که آزمایش های استشمام قهوه می تواند نتایج دقیقی را به همراه داشته باشد این است که قهوه به عنوان یک ماده اصلی طعم واقعی ندارد بلکه فقط بوی مشخصی دارد. هنگام جویدن غذا مولکول ها از لبه حفره بینی بالا می روند تا به گیرنده های بویایی در بالای بینی برسند. به همین دلیل چیزهایی مانند قهوه و شکلات هیچ طعمی ندارند و در واقع بو هستند.
در سطح بالینی قهوه نیز به عنوان مکانیسم آزمایش سریع و کم هزینه مورد استفاده قرار گرفته و در نوارهای آزمایش بویایی خاصی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامی که سوفیا مرملشتاین، متخصص مغز و اعصاب برزیلی به دلیل عدم موفقیت در تشخیص یا استشمام دوز روزانه دانه های قهوه برزیلی به ابتلا به بیماری کووید-19 مشکوک شد شواهد بیشتری در مورد قهوه به عنوان یک ابزار پیشگیرانه قوی ظاهر شد.
چه عطرهای دیگری را بیماران مبتلا به کرونا نمی توانند شناسایی کنند؟
دانشمندان علاوه بر غذاهای تلخ مانند قهوه بوهای دیگری را نیز پیشنهاد می کنندکه بویایی بیماران مبتلا به کرونا را می توان با آنها مورد ارزیابی قرار داد که از جمله آن می توان به روغن نارگیل و رایحه نعناع اشاره کرد. این تحقیق امیدوار کننده توسط محققان موسسه ملی بیوتکنولوژی کشاورزی و غذایی مولی انجام شده است.
نداشتن بویایی و چشایی چه مدت ادامه دارد؟
گرچه از دست دادن بویایی و چشایی مرتبط با کووید-19 می تواند یکی از رایج ترین علائم باشد، اما بسته به علائم و پیشرفت بیماری می تواند برای مدتی ادامه یابد. برای بعضی ها ممکن است در عرض یک هفته دوباره بویایی شان برگردد، اما برای بسیاری این عارضه ممکن است مدت طولانی تری باقی بماند و باعث شود بسیاری از افراد توانایی تشخیص بوهای مشخص را از دست بدهند. اگر این مسئله بیش از دو ماه طول بکشد بسیاری از آنها به نوعی آموزش بویایی نیاز دارند که به سیم کشی عصبی شیمیایی مغز کمک می کند.
آنچه باید بدانیم
اگرچه این یک نمونه بلند پروازانه از چگونگی تشخیص علائم کرونا است، یک قهوه ساده یا آزمایش غذایی می تواند به عنوان شاخص خوبی برای عفونت کووید-19 عمل کند تا زمانی که آزمایشات قوی تر انجام شود. هرگونه از دست دادن بویایی می تواند برای فرد هشداردهنده باشد و به او کمک کند اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهد. با این حال به عنوان یک نکته احتیاطی دانشمندان و متخصصان می گویند آزمایش ساده قهوه نباید به عنوان یک شاخص کرونا لحاظ شود. بیماران هنوز باید علائم خود را بررسی کنند، اقدامات احتیاطی را انجام دهند و البته پروتکل های بهداشتی خوبی را برای ایمن نگه داشتن خود و دیگران دنبال کنند.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ