با خواص بی نظیر سیر سیاه آشنا شوید / از کنترل قند خون تا مبارزه با سرطان

Shabnam Khesal
شما به احتمال زیاد با سیر تازه به ویژه بو و طعم قوی آن کاملا آشنا هستید، اما آیا تابحال از سیر سیاه چیزی شنیده اید؟ سیر سیاه همان سیر خام تازه است که تحت فرآیند تخمیر قرار گرفته است. طی فرآیند تخمیر، میخک ها رنگ مشکی مشخصی دارند و به علاوه بافت و طعم […]
شما به احتمال زیاد با سیر تازه به ویژه بو و طعم قوی آن کاملا آشنا هستید، اما آیا تابحال از سیر سیاه چیزی شنیده اید؟ سیر سیاه همان سیر خام تازه است که تحت فرآیند تخمیر قرار گرفته است. طی فرآیند تخمیر، میخک ها رنگ مشکی مشخصی دارند و به علاوه بافت و طعم سیر نیز تغییر می کند، از سیر خام معمولی نرم تر و شیرین تر است.
به گزارش وب ام دی، در حالی که به نظر می رسد سیر سیاه یک پدیده نوین و حاصل سال های اخیر باشد، اما باید گفت قرن هاست که وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. منشا ظهور آن هنوز مشخص نیست، اما از آسیا قبل از اینکه در ایالات متحده باشد، شروع شده است. یکی از دلایل محبوبیت آن این است که سیر سیاه مانند سیر خام تازه دارای آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی اصلی است که می تواند به بهبود سلامتی شما کمک کند و از مشکلات مربوط به سلامتی جلوگیری می کند.
فواید سیر سیاه برای سلامتی
در حالی که سیر سیاه ترکیب فعال آلیسین کمتری نسبت به نوع خام و تازه آن دارد، اما غلظت بالاتری از بسیاری از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید را به خود اختصاص می دهد. این غلظت های بالاتر ممکن است حداقل تا حدی مسئول بسیاری از فواید سلامتی برای بدن باشد که سیر سیاه فراهم می کند:
تاثیر سیر سیاه بر کنترل قند خون
سیر سیاه مانند سیر خام تازه می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. کاهش قند خون بالا از مشکلات جدی مانند علائم دیابت، اختلال عملکرد کلیه و موارد دیگر جلوگیری می کند. مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در سیر سیاه نیز ممکن است به جلوگیری از عوارض مربوط به دیابت کمک کند.
ارتباط سیر سیاه و محافظت از قلب
سیر خام تازه به دلیل توانایی کمک به بهبود سلامت قلب شناخته شده است. سیر سیاه نیز به احتمال زیاد همان اثرات محافظتی را دارد، همچنین سیر سیاه می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند که به نوبه خود خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.
سیر سیاه با برخی سرطان ها مقابله می کند
بسیاری از مطالعات نشان می دهد خواص آنتی اکسیدانی سیر سیاه می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. یک مطالعه نشان داد سیر سیاه می تواند به کاهش رشد سلول های سرطانی روده بزرگ کمک کند. همچنین ترکیبات موجود در سیر سیاه می تواند رادیکال های آزاد بدن را مسدود کند، این خاصیت آسیب سلولی را کاهش می دهد و می تواند به کاهش رشد و گسترش بالقوه سلول های سرطانی در بدن کمک کند.
تاثیر سیر سیاه بر سلامت مغز
سیر سیاه با آنتی اکسیدان های خود می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و از شرایط شناختی مانند آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند. همچنین ممکن است به بهبود حافظه و سایر قسمت های عملکرد شناختی مغز نیز کمک کند.
ارتباط سیر سیاه و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن
با کاهش التهاب، آنتی اکسیدان های موجود در سیر سیاه می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند. آنتی اکسیدان ها با مبارزه با رادیکال های آزاد از استرس اکسیداتیو که منجر به آسیب سلول می شود جلوگیری می کنند. سیستم ایمنی سالم به این معنی است که بدن شما قادر است به طور موثرتری با عفونت ها و باکتری ها مبارزه کند.
تاثیر سیر سیاه بر سلامتی کبد
سیر سیاه ممکن است به بهبود سلامت کبد شما کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد این ماده غذایی می تواند به کاهش نشانگر آسیب کبدی به دنبال آسیب کبدی، کاهش رسوبات چربی در کبد و تعادل مجدد اندازه سلول های کبدی کمک کند.
ارزش غذایی سیر سیاه
در 15 گرم سیر سیاه این موارد وجود دارد:
کالری: 40
پروتئین: 2 گرم
چربی: 0 گرم
کربوهیدرات ها: 8 گرم
فیبر: 3 گرم
شکر: 4 گرم
همچنین سیر سیاه حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین C، ویتامین های B، B1، B2، B3 و B6، فولات، کلسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و آهن است. در مقایسه با سیر معمولی، سیر سیاه آلیسین کمتری دارد، ترکیبی که سیر خام تازه به دلیل غنی بودن از آن فواید سلامتی بیشماری را برای بدن به ارمغان می آورد. سیر سیاه هنوز هم غنی از اسیدهای آمینه، مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان است منتهی روند تخمیر میزان غلظت آنها را تغییر می دهد. سیر سیاه در مقایسه با سیر خام تازه حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است، همچنین ترکیب بیشتری به نام اس-آلیل سیستین دارد که به بدن در جذب آلیسین کمک می کند.
طرز تهیه سیر سیاه
اگرچه سیر سیاه به اندازه سیر خام تازه رایج نیست، اما بعضی فروشگاه ها آن را می فروشند، همچنین می توانید سیر سیاه را در خانه درست کنید. این روند چند هفته طول می کشد، اما نتایج ارزشمندی را به همراه دارد.
برای تهیه آن ظرف درب بسته از جنس شیشه یا سرامیک انتخاب کنید و بوته های سیر را درون ظرف قرار دهید، سپس درب ظرف را محکم بسته و به مدت چند روز در دمایی بین 55 تا 65 درجه سانتیگراد به دور از رطوبت زیاد قرار دهید تا به مرور زمان سیر درون ظرف تخمیر شده و به رنگ سیاه دربیاید، می توانید از سیر سیاه به روش های مختلف و برای دستور العمل های مختلف خوشمزه استفاده کنید:
از سیر سیاه شیرین به تنهایی لذت ببرید.
آن را روی نان تست بمالید و روی آن را با یک تخم مرغ بپوشانید.
سیر سیاه را به بشقاب پنیرتان اضافه کنید.
سیر سیاه را با موسیر، روغن زیتون، سرکه بالزامیک و مقداری نمک برای تهیه یک ماریناد ترکیب کنید.
آن را با نخود، تهینی، روغن زیتون و نمک مخلوط کنید تا ترکیب جدیدی را روی هوموس سیر ایجاد کنید.
سیر سیاه را با سیب زمینی له کنید.
در دستور العمل های مورد علاقه خود برای داشتن عطر و طعم نرم و دودی از سیر سیاه به عنوان جایگزین سیر معمولی استفاده کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ