سونوگرافی شکم برای نوزادان و کودکان

سمانه حسنی
بیماری‌های گوارشی یکی از رایج‌ترین مشکلات نوزادان و کودکان زیر ۳ سال هستند که منجر به نگرانی شدید والدین می‌شوند. نوزادان و کودکان، درد و ناراحتی خود را با گریه یا بی اشتهایی نشان می‌دهند. به همین دلیل نمی‌توان علائم دقیق بیماری را تشخیص داد. بهترین روش برای تشخیص بیماری‌های گوارشی به سایر مشکلاتی مثل […]

بیماری‌های گوارشی یکی از رایج‌ترین مشکلات نوزادان و کودکان زیر ۳ سال هستند که منجر به نگرانی شدید والدین می‌شوند. نوزادان و کودکان، درد و ناراحتی خود را با گریه یا بی اشتهایی نشان می‌دهند. به همین دلیل نمی‌توان علائم دقیق بیماری را تشخیص داد. بهترین روش برای تشخیص بیماری‌های گوارشی به سایر مشکلاتی مثل کم اشتهایی، برون روی بیش از حد و مواردی مانند این، انجام سونوگرافی شکم است. در سونوگرافی شکم نوزادان، از امواج اولتراسوند برای تشخیص دقیق بیماری و منشا آن استفاده می‌شود. بسیاری از والدین، در رابطه با خطرات آزمایش سونوگرافی برای نوزادان نگران هستند. این روش کاملا بی خطر است و به هیچ وجه آسیبی به بدن نوزادان وارد نمی‌کند. معمولاً از سونوگرافی شکم نوزاد برای تشخیص درد شکم یا کیسه بیضه استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره سونوگرافی شکم نوزادان صحبت کنیم.

کاربردهای سونوگرافی شکم نوزادان و کودکان

سونوگرافی شکم نوزاد کاربردهای گوناگونی دارد که در ادامه  برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

·         معده

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سونوگرافی شکم نوزاد، تشخیص بیماری‌های مربوط به معده است. طبق پژوهش های صورت گرفته نوزادان به خصوص در بازه سنی ۱۲ تا ۱۸ ماهگی، تحرک بسیار زیادی دارند. در این حالت، ممکن است هر چیزی را ببلعند. این مسئله به مرور زمان آسیب بسیار زیادی به معده نوزاد وارد می‌کند. برای تشخیص بیماری‌های مربوط به معده یا مواد غذایی که توسط نوزاد بلعیده شده است، از سونوگرافی شکم استفاده می‌شود.

·         كيسه صفرا

از دیگر کاربردهای سونوگرافی شکم نوزاد، بررسی سلامت کیسه صفراست. کیسه صفرا یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن بوده و نقش مهمی در عملکرد دستگاه گوارش دارد. تغییر رنگ مدفوع نوزاد، یکی از مشکلات رایج است که منشا آن اغلب به کیسه صفرا مربوط می‌شود. متخصص اطفال می‌تواند با بررسی نتایج سونوگرافی، از سلامت و عملکرد کیسه صفرا مطمئن شود.

·         پانکراس

سونوگرافی شکم نوزاد برای بررسی پانکراس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پانکراس یا لوزالمعده، قند خون را در بدن تجزیه می‌کند و میزان گلوکز بدن را در حالت استاندارد نگه می‌دارد. در برخی نوزادان، عملکرد پانکراس یا لوزالمعده به صورت ژنتیکی مختل می‌شود. این نوزادان نمی‌توانند قند خون را تجزیه کنند. در نتیجه، سطح ذخیره گلوکز در بدن افزایش می‌یابد. این مسئله منجر به تغییر رنگ ادرار یا مشکلاتی مانند این می‌شود و می‌توان از سونوگرافی شکم نوزاد برای بررسی عملکرد پانکراس استفاده کرد.

·         کلیه ها

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سونوگرافی شکم نوزاد، شناسایی بیماری‌های مربوط به کلیه است. نارسایی کلیه، از مشکلات رایج نوزادان است که آسیب بسیار زیادی به بدن بیمار وارد می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است مواد زائد در بدن تجمع پیدا کنند یا ادرار به راحتی از بدن خارج نشود. برای تعیین منشا بیماری و درمان آن، باید از سونوگرافی استفاده کرد‌.

·         بیضه ها

سونوگرافی شکم نوزاد، برای بررسی عملکرد بیضه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است بیضه‌های نوزاد به صورت ژنتیکی یا در اثر ضربه آسیب دیده باشند. در این حالت، نوزاد درد بسیار شدیدی را احساس می‌کند. این مسئله در دراز مدت منجر به ناباروری فرد می‌شود. بنابراین باید به سرعت برای شناسایی و درمان بیماری اقدام کرد.

·         تخمدان ها

در سونوگرافی شکم نوزاد، عملکرد تخمدان‌ها و سلامتی آن‌ها ارزیابی می‌شود. با توجه به اینکه تخمدان و رحم در داخل شکم نوزاد قرار دارد، به راحتی در اثر ضربه آسیب نمی‌بیند. ولی برخی عوامل ژنتیکی بر عملکرد تخمدان و رحم موثر هستند. پیشنهاد می‌کنیم هر شش ماه یکبار، برای چکاپ کلی نوزاد به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت اندام‌ها و عملکرد آن‌ها مطمئن شوید.

مزایای سونوگرافی شکم نوزاد چیست؟

سونوگرافی شکم نوزاد مزایای گوناگونی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.
  1. یکی از مهم‌ترین مزایای سونوگرافی شکم نوزاد، این است که به صورت غیر تهاجمی انجام می‌شود و کاملاً بی‌خطر است. سایر دستگاه‌ها مثل دستگاه اشعه ایکس، به هیچ وجه نباید در دوران نوزادی مورد استفاده قرار بگیرند. زیرا آسیب بسیار زیادی به بدن و عملکرد مغز نوزاد وارد می‌کنند.زز
  2. علاوه بر این، برای انجام سونوگرافی شکم نیاز به تزریق یا استفاده از سوزن و سرنگ نیست. بنابراین نوزاد دردی را احساس نخواهد کرد و به راحتی با تکنسین سونوگرافی همکاری می‌کند. اگرچه فرآیند انجام سونوگرافی برای برخی نوزادان ناراحت کننده است، اما به هیچ وجه نباید دردناک باشد و آسیبی به بدن نوزاد برساند.
  3. سونوگرافی یک روش در دسترس و کاربردی است. این روش به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسبت به سایر روش‌های تصویربرداری مقرون به صرفه‌تر است. بنابراین والدین می‌توانند بدون نگرانی در رابطه با هزینه‌های سونوگرافی، به صورت دوره‌ای برای چکاپ کلی نوزاد مراجعه کنند.
  4. تصاویر حاصل از امواج اولتراسوند بسیار دقیق و واضح هستند. امواج اولتراسوند دستگاه سونوگرافی، می‌توانند تصاویر دقیقی از بافت‌های نرم و سخت تهیه کنند. درحالی که تصاویر بافت‌های نرم، در دستگاه اشعه ایکس به خوبی نشان داده نمی‌شوند.
پیشنهاد به مطالعه بیشتر: تشخیص علت نفخ و دردهای شکمی

سونوگرافی شکم کودکان و نوزادان چگونه است؟

سونوگرافی شکم کودکان و نوزادان به سادگی انجام می‌شود. در این روش، ابتدا پروب دستگاه سونوگرافی روی سطح شکم نوزاد قرار می‌گیرد. سپس امواج اولتراسوند به سمت اندام‌های داخلی شکم مثل کبد، کلیه، پانکراس، رحم، تخمدان و مواردی مانند این ارسال می‌شوند. در مرحله بعد، امواج اولتراسوند با بافت‌های داخلی بدن برخورد کرده و به سمت بیرون بازتاب می‌شوند. امواج بازتاب شده به شکل تصویر روی صفحه نمایشگر مشاهده خواهند شد. به این ترتیب، تکنسین سونوگرافی می‌تواند تصاویر دقیقی از اندام‌های داخلی شکم مثل کبد، کلیه، پانکراس، رحم، تخمدان و مواردی مانند این مشاهده کند. علاوه بر این، امکان بررسی ابعاد و اندازه هر یک از اندام‌ها یا توده‌های داخلی شکم وجود دارد. پروبی که روی سطح شکم نوزاد قرار می‌گیرد، در واقع یک مبدل صوتی است که امواج صوتی را به سمت بدن ارسال کرده و امواج پژواک یا امواج بازگشت را ضبط می‌کند. قبل از اینکه مبدل روی سطح شکم قرار بگیرد، یک ماده ژل مانند روی سطح پوست مالیده می‌شود. این ماده ژل مانند، به امواج اولتراسوند کمک می‌کند تا به راحتی از سطح پوست عبور کرده و به اندام‌های داخلی بدن برخورد کنند. سپس مبدل روی سطح پوست قرار می‌گیرد و امواج صوتی، به صورت پالس‌های کوچک ارسال می‌شوند. این امواج فرکانس بالایی دارند و قابل شنیدن نیستند.

بررسی کلی

سونوگرافی شکم نوزادان و کودکان، یک روش رایج برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌های شکمی مثل بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های مربوط به رحم و تخمدان، بیماری‌های کبدی و مواردی مانند این است. تشخیص دقیق بیماری نوزاد، با معاینه ظاهری امکان‌پذیر نیست. زیرا نوزاد و کودکان زیر ۳ سال نمی‌توانند به راحتی در رابطه با بیماری‌ها و منشا درد خود صحبت کنند. بنابراین بهترین راه حل برای تشخیص بیماری‌های شکمی نوزاد، انجام سونوگرافی شکم است. سونوگرافی شکم یک روش کاملا بی‌خطر و ایمن بوده و سالیان سال است که برای بررسی وضعیت نوزادان و  عملکرد اندام‌های داخلی بدن کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به راحتی انجام می‌شود و نیاز به آمادگی خاصی ندارد. البته لازم است قبل از انجام سونوگرافی شکم، به خوبی با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است با توجه به صلاحدید پزشک، نوشیدن مایعات قبل از انجام سونوگرافی شکم ضروری باشد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ