8 درمان خانگی برای سوء هاضمه

حسام آرین
غذاهای مورد علاقه تان می توانند جوانه های چشایی شما را خوشحال کنند، اما اگر در گروه افرادی قرار دارید که خیلی تندتند غذا می خورید یا بیش از حد برخی غذاها را مصرف می کنید ممکن است گاه به گاه دچار سوءهاضمه شوید. علائم سوءهاضمه می تواند شامل پر شدن ناخوشایند شکم یا سیری […]

غذاهای مورد علاقه تان می توانند جوانه های چشایی شما را خوشحال کنند، اما اگر در گروه افرادی قرار دارید که خیلی تندتند غذا می خورید یا بیش از حد برخی غذاها را مصرف می کنید ممکن است گاه به گاه دچار سوءهاضمه شوید. علائم سوءهاضمه می تواند شامل پر شدن ناخوشایند شکم یا سیری بیش از حد بعد از غذا خوردن، درد یا احساس سوزش در قسمت فوقانی معده باشد.

سوءهاضمه بیماری نیست بلکه نشانه ای از سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند زخم، ورم معده یا ریفلاکس اسیدی است بسیاری از افراد در برخی موارد دچار سوءهاضمه خواهند شد. به جای اینکه به دنبال داروهای ضد اسید بدون نسخه برای تسکین درد معده باشید شاید بخواهید علائم تان را با مواد و گیاهان موجود در آشپزخانه خود کنترل کنید. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند درمان خانگی که می تواند به تسکین سریع سوءهاضمه کمک کند، معرفی شده است.

رفع سوءهاضمه با چای نعنا

نعناع فلفلی به عنوان یک ماده خوشبو کننده نفس شناخته شده است، به علاوه این گیاه اثر ضد اسپاسم بر بدن دارد که آن را به گزینه ای مناسب برای تسکین مشکلات معده مانند حالت تهوع و سوءهاضمه تبدیل می کند. بعد از غذا یک فنجان چای نعناع بنوشید تا درد معده شما به سرعت تسکین یابد یا چند برگ نعناع فلفلی یا آب نبات آن را بعد از غذا استفاده کنید.

در حالی که نعنا فلفلی می تواند سوءهاضمه را تسکین دهد، اما اگر سوءهاضمه ناشی از ریفلاکس اسید است در این شرایط نباید نعناع مصرف کنید. از آنجا که نعناع فلفلی، مایع عضله بین معده و مری را شل می کند نوشیدن یا خوردن آن می تواند باعث جریان یافتن اسید معده به مری شود و ریفلاکس اسید را بدتر کند، بنابراین مصرف چای نعناع فلفلی به بیماران مبتلا به ریفلاکس یا زخم معده توصیه نمی شود.

رفع سوءهاضمه با چای بابونه

چای بابونه به بهبود کیفیت خواب و کاهش اضطراب معروف است، همچنین این گیاه می تواند با کاهش اسید معده در دستگاه گوارش ناراحتی روده را تسکین داده و سوءهاضمه را برطرف کند به علاوه بابونه به عنوان یک ضد التهاب برای جلوگیری از درد عمل می کند.

برای تهیه چای بابونه این گیاه را به مدت 10 دقیقه در آب جوش دم کنید در صورت تمایل به آن عسل اضافه کنید. در صورت مصرف داروی رقیق کننده خون قبل از نوشیدن چای بابونه با پزشک مشورت کنید. بابونه حاوی ماده ای است که به عنوان ضد انعقاد خون عمل می کند، بنابراین در صورت ترکیب با رقیق کننده خون خطر خونریزی وجود دارد.

رفع سوءهاضمه با سرکه سیب

فواید ادعا شده سرکه سیب در سلامتی از بهبود وضعیت پوست گرفته تا تشویق به کاهش وزن را در بردارد، همچنین ممکن است به کاهش سوءهاضمه کمک کند.

یک تا دو قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کرده و برای تسکین سریع درد بنوشید. در نظر داشته باشید حتی اگر سرکه سیب بی خطر باشد نوشیدن زیاد یا رقیق نشده آن می تواند عوارضی مانند فرسایش دندان، حالت تهوع، سوختگی گلو و پایین آمدن قند خون ایجاد کند.

رفع سوءهاضمه با زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از داروهای طبیعی برای رفع سوءهاضمه است زیرا می تواند اسید معده را کاهش دهد. برای تسکین درد معده و خلاص شدن از سوءهاضمه در صورت لزوم یک فنجان چای زنجبیل بنوشید. خوردن آبنبات زنجبیل، نوشیدن آلو زنجبیل یا تهیه آب زنجبیل نیز از گزینه های دیگر برای رفع سوءهاضمه است. یک یا دو تکه ریشه زنجبیل را در چهار فنجان آب بجوشانید قبل از نوشیدن برای طعم و عطر بهتر به آن لیمو و عسل اضافه کنید. مصرف زنجبیل خود را به 3 تا 4 گرم در روز محدود کنید چراکه مصرف زیاد زنجبیل می تواند باعث سوختگی گلو و دل درد شود.

بیشتر بخوانید: کدام مواد غذایی آسان برای هضم هستند؟

رفع سوءهاضمه با دانه رازیانه

این گیاه ضد اسپاسم می تواند سوءهاضمه بعد از غذا را برطرف کند و سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند گرفتگی معده، حالت تهوع و نفخ را نیز تسکین دهد. یک دوم قاشق چایخوری دانه رازیانه خرد شده را در آب بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه قبل از نوشیدن بجوشد. هر زمان سوءهاضمه پیدا کردید چای رازیانه بنوشید. گزینه دیگر جویدن دانه رازیانه بعد از غذا است در صورتی که غذاهای خاصی باعث سوءهاضمه می شوند این روش می تواند به شما در کاهش درد کمک کند. از عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از حد رازیانه می توان به حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به آفتاب اشاره کرد.

رفع سوءهاضمه با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به سرعت اسید معده را خنثی کرده و سوءهاضمه، نفخ و گاز را پس از خوردن غذا برطرف کند. برای این درمان یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین را به 4 اونس آب گرم اضافه کنید و بنوشید.

جوش شیرین یا همان بی کربنات سدیم به طور کلی بی خطر و غیر سمی است، اما نوشیدن مقادیر زیاد آن می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای مانند یبوست، اسهال، تحریک پذیری، استفراغ و اسپاسم عضلات را به همراه داشته باشد. اگر محلول حاوی یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین را برای سوءهاضمه می نوشید حداقل تا مدتی دیگر از این ترکیب استفاده نکنید.

رفع سوءهاضمه با آب لیمو

اثر قلیایی آب لیمو می تواند اسید معده را خنثی کرده و هضم غذا را بهبود بخشد. یک قاشق غذاخوری آب لیمو را در آب گرم مخلوط کنید و چند دقیقه قبل از خوردن بنوشید. همراه با کاهش سوءهاضمه، آب لیمو منبع بسیار خوبی از ویتامین C است. با این حال توجه داشته باشید مصرف زیاد آب لیمو می تواند مینای دندان را ساییده و باعث افزایش ادرار شود. برای محافظت از دندان ها دهان خود را پس از نوشیدن آب لیمو با آب بشویید.

رفع سوءهاضمه با ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان می تواند اسپاسم عضلانی و التهاب دستگاه گوارش را آرام کند که هر دو می توانند سوءهاضمه را تحریک کنند. ریشه شیرین بیان را برای تسکین بجوید یا آن را به آب جوش اضافه کنید و بنوشید.

اگرچه ریشه شیرین بیان برای رفع سوءهاضمه موثر است، اما می تواند باعث عدم تعادل سدیم و پتاسیم و فشار خون بالا در دوزهای زیاد شود. برای تسکین سریع درد بیش از 2.5 گرم ریشه شیرین بیان در روز مصرف نکنید. ریشه شیرین بیان را 30 دقیقه قبل از غذا خوردن یا یک ساعت بعد از غذا برای رفع سوءهاضمه بخورید یا بنوشید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

حتی اگر سوءهاضمه مشکل رایجی است، اما نباید از بعضی از علائم چشم پوشی کرد. سوءهاضمه مکرر غالبا علامت یک مشکل هضم مزمن مانند ریفلاکس اسید، ورم معده و حتی سرطان معده است، بنابراین اگر سوءهاضمه بیش از دو هفته ادامه پیدا کرد یا درد شدید یا علائم دیگری مانند کاهش وزن، از دست دادن اشتها، استفراغ، مدفوع سیاه، مشکل در بلعیدن و خستگی را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در پایان

نباید با سوءهاضمه مکرر زندگی کنید چراکه ناراحتی معده می تواند زندگی شما را مختل کند. ببینید آیا این درمان های خانگی به شما کمک می کند یا خیر، اما در صورت وجود نگرانی پیرامون برخی علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سازمان غذا و داروی آمریکا گیاهان را از نظر کیفیت کنترل نمی کند، بنابراین در مورد گزینه های خرید خود تحقیق کنید. در صورت تشدید شدن علائم و درد هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص به موقع درمان را شروع کنید و با احساس بهتر از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار شوید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ