آیا خوردن دانه های انار ضرر دارد؟

Shabnam Khesal
انار میوه ای زیبا و پر از دانه های قرمز است، در حقیقت اصطلاح “گرنیت” از لاتین قرون وسطایی “granatum” به معنی “دانه های بسیار” یا “حاوی دانه ها” گرفته شده است. دانه های انار حدود 3 درصد از وزن یک انار را تشکیل می دهند و هر دانه در یک پوشش شیرین و آبدار […]
انار میوه ای زیبا و پر از دانه های قرمز است، در حقیقت اصطلاح “گرنیت” از لاتین قرون وسطایی “granatum” به معنی “دانه های بسیار” یا “حاوی دانه ها” گرفته شده است. دانه های انار حدود 3 درصد از وزن یک انار را تشکیل می دهند و هر دانه در یک پوشش شیرین و آبدار قرار دارد که به اصطلاح آریل معروف است. در حالی که دانه ها سفت و رشته ای هستند ولی اگر خورده نشوند ممکن است از برخی مزایای سلامتی این میوه خود را محروم کنید. به گزارش هلث لاین، این مقاله هر آنچه در مورد دانه های انار باید بدانید را برای شما بازگو می کند.

فواید و مضرات احتمالی مصرف دانه های انار

خوردن انار یا نوشیدن آب آن فواید زیادی برای سلامتی به ارمغان می آورد، دانه های انار نیز ارزش غذایی دارند.

ارزش غذایی دانه های انار

بسیاری از مواد مغذی موجود در انار از غلاف دور دانه ها تامین می شود، اما دانه ها نیز خود عناصر غذایی کمی را برای بدن تامین می کنند. نتایج مطالعات نشان می دهد دانه های انار به ویژه دارای ویتامین E و منیزیم هستند.
بیشتربخوانیم:

فیبر موجود در دانه های انار

دانه های انار سرشار از فیبر هستند و بر اساس نتایج یک مطالعه پودر تهیه شده از این دانه ها حدود 50 درصد فیبر دارد که انواع اصلی فیبر موجود در دانه های انار سلولز و لیگنین است که هر دو نامحلول هستند و از سیستم گوارشی شما تا حد زیادی بدون تغییر عبور می کنند. خوردن دانه ها برای اکثر افراد بی ضرر است، اگرچه مصرف زیاد آن ممکن است در موارد نادر باعث انسداد روده شود و این خطر برای افراد مبتلا به یبوست مزمن بیشتر است.

آنتی اکسیدان های موجود در دانه های انار

دانه های انار مانند تمام اجزای میوه حاوی آنتی اکسیدان است. با این حال، آنها به اندازه آریل غنی از آنتی اکسیدان نیستند. دانه ها حاوی اسیدهای فنولیک و پلی فنول های مختلفی از جمله فلاونوئیدها، تانن ها و لیگنان ها هستند.

اسیدهای چرب بی نظیر دانه های انار

دانه های انار حدود 12 تا 20 درصد از روغن دانه تشکیل می شود. این روغن عمدتا از پونیسیک اسید، یک چربی اشباع نشده چند لایه تشکیل شده است. نتایج مطالعات انجام شده روی موش ها نشان می دهد پونیسیک اسید ممکن است باعث کاهش التهاب، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش وزن شود. در حالی که این نتایج اولیه امیدوار کننده است، اما تحقیقات در فاز انسانی مورد نیاز است.

در پایان

دانه های انار با آریل که شیرین و پر آب هستند و این میوه برای آن شهرت پیدا کرده متفاوت است، به نظر می رسد دانه ها کاملا خوراکی هستند و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، فیبرهای نامحلول و پونیسیک اسید هستند. نتایج مطالعات در فاز حیوانی نشان می دهد این اسید بی نظیر اثرات ضد التهابی را ایجاد می کند. در حالی که هیچ مدرکی دال بر ناسالم بودن دانه های انار نیست، اما مصرف بسیار زیاد آن ممکن است خطر انسداد روده را در افراد با یبوست مزمن و شدید افزایش دهد.

بیشتربخوانیم:آب انار درمانی کنید!
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ