رابطه کربوهیدرات ها با بیماری دیابت

Shabnam Khesal
کربوهیدرات ها برای بسیاری از ما به عنوان منبع اصلی تامین انرژی محسوب می شوند. غذاهای حاوی کربوهیدرات نیز مواد مغذی مهمی را برای سلامتی فراهم می کنند. تمام کربوهیدرات هایی که می خورید و می نوشید به گلوکز تجزیه می شوند نوع و مقدار مصرفی شما می تواند در میزان قند خون و مدیریت دیابت تفاوت ایجاد کند. روش های مختلفی […]
رابطه کربوهیدرات ها با بیماری دیابت
کربوهیدرات ها برای بسیاری از ما به عنوان منبع اصلی تامین انرژی محسوب می شوند. غذاهای حاوی کربوهیدرات نیز مواد مغذی مهمی را برای سلامتی فراهم می کنند. تمام کربوهیدرات هایی که می خورید و می نوشید به گلوکز تجزیه می شوند نوع و مقدار مصرفی شما می تواند در میزان قند خون و مدیریت دیابت تفاوت ایجاد کند. روش های مختلفی برای توصیف کربوهیدرات وجود دارد.
به گزارش دیابت، یکی از روش های انجام این کار گروه بندی آنها در گروه هایی مانند نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی و غلات صبحانه هستند که بیشتر نشاسته دارند و مواردی مانند میوه ها (فروکتوز)، برخی از غذاهای لبنی (لاکتوز)، شیرینی ها، شکلات، نوشیدنی های شیرین و دسرها که بیشتر حاوی قند هستند.

فیبر

این نوع دیگری از کربوهیدرات است که نمی توانید هضم کنید. این موارد در نان سبوس دار، برنج قهوه ای، غلات سبوس دار، میوه ها و سبزی ها، آجیل و دانه ها، حبوبات، سیب زمینی، جو دوسر و جو وجود دارد. فیبر به سالم نگه داشتن سیستم گوارشی ما کمک می کند، همچنین می تواند به کنترل گلوکز و کلسترول خون کمک کند. اطمینان حاصل کنید هر روز فیبر کافی مصرف می کنید زیرا این امر با خطر کمتری در بیماری های قلبی عروقی و انواع خاصی از سرطان ها همراه است.

چه مقدار کربوهیدرات مصرف کنیم ؟

هر فرد در رژیم غذایی خود به برخی غذاهای حاوی کربوهیدرات نیاز دارد. مقدار واقعی لازم برای خوردن به سن، سطح فعالیت و اهدافی که می خواهید به آن برسید بستگی دارد به عنوان نمونه یک فرد که می خواهد لاغر شود و میزان گلوکز خون خود را با یک رژیم کم کربوهیدرات کنترل می کند باید مصرف کربوهیدرات را محدود کند، در حالی که فرد دیگری که از وزن خود راضی است ممکن است تصمیم بگیرد که کربوهیدرات های سالم بیشتری بخورد. مقدار کل کربوهیدرات خورده بیشترین تاثیر را روی سطح گلوکز شما بعد از خوردن خواهد داشت، بنابراین مهم است بدانید چه مقدار می خورید. با این حال، همه افراد مبتلا به دیابت نیازی به محدود کردن مصرف کربوهیدرات ندارند.
دانستن اینکه کربوهیدرات موجود در غذای شما چقدر است
اگر مبتلا به دیابت هستید و انسولین مصرف می کنید باید هنگام خوردن کربوهیدرات این را در نظر بگیرید. درباره اینکه کدام غذاها حاوی کربوهیدرات هستند، نحوه تخمین بخش های کربوهیدرات و نحوه نظارت بر تاثیر آنها بر سطح گلوکز خون را باید بیاموزید.

ارزیابی کیفیت کربوهیدرات ها

ارزیابی کیفیت کربوهیدرات ها
شواهد نشان می دهد کیفیت کربوهیدرات ها برای سلامتی عمومی بیش از مقداری است که می خوریم مهم است. کیفیت کربوهیدرات ها با استفاده از شاخص گلیسمی (GI)، بار گلیسمی، محتوای فیبر و غلات سبوس دار در میان دیگران ارزیابی شده است. به طور کلی غذاهایی با GI پایین می توانند برای کنترل سطح گلوکز خون مفید باشند. از همه مهمتر برای سلامت کلی انتخاب مواد غذایی سرشار از فیبر و غلات کامل به جای کربوهیدرات تصفیه شده مانند نان سفید برای سلامت قلب ما بهتر است و خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد، همچنین ما می دانیم که برخی از غذاهای خاص حاوی کربوهیدرات مانند میوه ها و سبزی ها با سلامتی همراه هستند. راه های ورود کربوهیدرات با کیفیت خوب در رژیم غذایی شما:

بیشتربخوانیم:نان خشک برای لاغری!

نان و غلات سبوس دار را انتخاب کنید

به جای آب میوه، میوه کامل مصرف کنید به عنوان نمونه خوردن یک عدد سیب با پوست فیبر بیشتری نسبت به نوشیدن یک لیوان آب سیب فراهم می کند.
تغییرات را با کینوا و گندم بلغور به عنوان جایگزین ماکارونی مشاهده کنید
دانه ها، مغزها و حبوبات را به عنوان منابع کربوهیدرات فیبر پایین استفاده کنید
شیر و ماست های شیرین نشده را انتخاب کنید

کربوهیدرات چه تاثیری بر مبتلایان به دیابت نوع 1 دارد؟

تمام کربوهیدرات ها به گلوکز تبدیل می شوند. در فردی که دیابت ندارد بدن برای مقابله با گلوکز وارد شده از خون از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات که می خوریم و می نوشیم به طور خودکار انسولین تولید می کند. در دیابت نوع 1 نیز همین اصل وجود دارد، اما از آنجا که بدن شما هیچ انسولینی تولید نمی کند مجبور هستید انسولین مصرف کنید که این امر به کاهش گلوکز در خون پس از خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات کمک می کند. اغلب افراد رژیم های انسولین دو بار در روز یا بولوس پایه را دنبال می کنند.

انسولین دو بار در روز

اگر دو بار در روز مقادیر ثابت انسولین مصرف می کنید داشتن مقادیر مداوم کربوهیدرات به صورت روزمره و خوردن تقریبا همان مقدار کربوهیدرات در زمان های مشابه هر روز مفید خواهد بود. این به معنای تخمین میزان کربوهیدرات در غذاها و وعده های غذایی جداگانه است که می توانید مقدار مناسب آن را دریافت کنید. کربوهیدرات بیشتر از حد معمول باعث می شود سطح گلوکز خون بیش از حد بالا رود و کمتر از حد معمول باعث افت فشار خون (پایین بودن سطح گلوکز خون) می شود.

انسولین بولوس پایه

اگر از رژیم انسولین بولوس پایه با تزریق چندین بار در روز یا از طریق پمپ استفاده می کنید می توانید در مقدار کربوهیدرات و زمان غذا خوردن انعطاف بیشتری داشته باشید. بیشتر افرادی که از این رژیم پیروی می کنند کربوهیدرات هایی را که می خورند و می نوشند محاسبه می کنند، سپس مقدار انسولین مورد نیاز خود را محاسبه می کنند. میزان انسولین بسته به میزان کربوهیدرات آنها تغییر می کند. سایر فاکتورها مانند هرگونه فعالیت بدنی که انجام داده اید یا قصد انجام آن را دارید و هرگونه عفونت نیز مهم هستند.

کربوهیدرات چگونه بر مبتلایان به دیابت نوع 2 تاثیر می گذارد؟

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که ممکن است اضافه وزن یا چاقی داشته باشند کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن کمک می کند. این کار را می توان از طریق روش های مختلف از جمله پیروی از رژیم کم کربوهیدرات یا به سادگی کاهش میزان فعلی کربوهیدرات هایی که می خورید انجام داد. افراد با موفقیت رژیم های غذایی کم کربوهیدرات را برای کاهش وزن و کنترل دیابت خود از جمله کاهش میزان هموگلوبین گلیکوزیله، کلسترول و فشار خون و همچنین کاهش مقدار داروهای دیابت مصرف کرده اند. اگر از داروهای دیابت استفاده می کنید که شما را در معرض افت فشار خون قرار می دهد، بنابراین بررسی منظم سطح گلوکز خون و صحبت با پزشک برای بررسی داروها به شما در کاهش خطر ابتلا به افت فشار خون هنگام محدود کردن مصرف کربوهیدرات کمک می کند.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ