فواید کفیر برای سلامتی / از پوکی استخوان تا محافظت مقابل سرطان

حسام آرین
کفیر در سراسر جهان قرن هاست که مصرف می شود. بر اساس باور عمومی این نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه‌های کفیر است که در شمال کوه های قفقاز تولید شده است. نام کفیر از واژه ترکی keyif گرفته شده است که به "احساس خوبی" که در فرد بعد از خوردن غذا ایجاد می شود، اشاره دارد.

کفیر در سراسر جهان قرن هاست که مصرف می شود. بر اساس باور عمومی این نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه‌های کفیر است که در شمال کوه های قفقاز تولید شده است. نام کفیر از واژه ترکی keyif گرفته شده است که به “احساس خوبی” که در فرد بعد از خوردن غذا ایجاد می شود، اشاره دارد.
کفیر سال هاست که در مناطقی از اروپا و آسیا محبوبیت زیادی پیدا کرده است، اما به دلیل افزایش علاقه به پروبیوتیک ها و سلامت روده اخیرا در ایالات متحده نیز بسیار مصرف می شود. در حالی که ماست تخمیر باکتری های موجود در شیر است، کفیر ترکیبی از باکتری ها و تخمیرهای مخمر است به ترکیب باکتری و مخمر “دانه کفیر” گفته می شود. دانه های کفیر دانه های معمولی مانند گندم یا برنج و حاوی گلوتن نیستند. شیر با دانه های کفیر ترکیب شده و در محل گرم نگهداری می شود تا نوشیدنی کفیر تولید شود. کفیر دارای طعم ترش و قوام آن شبیه دوغ است. به دلیل فرآیند تخمیر کفیر ممکن است کمی گازدار باشد.
بسیاری از مزایای سلامتی کفیر به محتوای پروبیوتیک آن نسبت داده می شود. پروبیوتیک ها یا “باکتری های خوب” موجودات زنده ای هستند که می توانند به حفظ حرکات منظم روده و هضم، سلامت روده، درمان برخی شرایط گوارشی و حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کنند بسیاری از افراد آن را سالم تر از ماست می دانند. به گزارش هلث لاین، در اینجا فواید کفیر برای سلامتی که توسط تحقیقات پشتیبانی می شوند آورده شده است.

کفیر منبع خارق العاده بسیاری از مواد مغذی است

کفیر نوشیدنی تخمیری است که به طور سنتی با استفاده از شیر گاو یا شیر بز درست می شود و با افزودن دانه های کفیر به شیر تهیه می شود. این ها غلات نیستند بلکه شبیه دانه از مخمر و باکتری های اسید لاکتیک هستند که از نظر ظاهری به گل کلم شباهت دارند. تقریبا طی 24 ساعت میکروارگانیسم های موجود در دانه های کفیر تکثیر شده و قندهای موجود در شیر را تخمیر کرده و به کفیر تبدیل می کنند، سپس دانه ها از مایع خارج می شوند و می توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند. به عبارت دیگر کفیر نوشیدنی است، اما دانه های کفیر مواد اولیه ای است که شما برای تولید نوشیدنی استفاده می کنید. کفیر از مناطقی از اروپای شرقی و آسیای جنوب غربی نشات گرفته است. باکتری های اسید لاکتیک دانه ها لاکتوز شیر را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند، بنابراین طعم کفیر مانند ماست ترش است، اما قوام نازک تری دارد. یک وعده کفیر کم چرب معادل 175 میلی لیتر حاوی:
پروتئین: 4 گرم
کلسیم: 10 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
فسفر: 15 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
ویتامین B12: 12 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
ریبوفلاوین B2: 10 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
منیزیم: 3 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
مقدار مناسبی ویتامین D

بیشتر بخوانید: خواص روغن نارگیل برای لاغری

علاوه بر این، کفیر بسته به نوع شیر مورد استفاده حدود 100 کالری، 7 تا 8 گرم کربوهیدرات و 3 تا 6 گرم چربی دارد، همچنین کفیر حاوی طیف گسترده ای از ترکیبات فعال زیستی از جمله اسیدهای آلی و پپتیدها است که به فواید سلامتی آن کمک می کند. نسخه های کفیر بدون لبنیات را می توان با آب نارگیل، شیر نارگیل یا سایر مایعات شیرین تهیه کرد این عناصر از نظر مواد مغذی هماننند کفیر لبنی نیستند.
کفیر پروبیوتیک قوی تر از ماست است
بعضی از میکروارگانیسم ها هنگام بلعیدن می توانند اثرات مفیدی بر سلامتی داشته باشند. این میکروارگانیسم ها که به عنوان پروبیوتیک شناخته می شوند ممکن است به روش های مختلفی بر سلامتی تاثیر بگذارند از جمله به هضم غذا، مدیریت وزن و سلامت روان کمک می کنند. ماست بهترین غذای شناخته شده پروبیوتیک در رژیم غذایی غربی است، اما کفیر در واقع منبع بسیار قوی تری است.
دانه های کفیر حاوی 61 نوع باکتری و مخمر است که آنها را به یک منبع پروبیوتیک بسیار غنی و متنوع تبدیل کرده است اگرچه تنوع ممکن است متفاوت باشد. سایر محصولات لبنی تخمیر شده از سویه های بسیار کمتری ساخته می شوند و حاوی مخمر نیستند.

کفیر دارای خواص ضد باکتری قوی است

اعتقاد بر این است برخی از پروبیوتیک های موجود در کفیر در برابر عفونت ها محافظت می کنند این شامل پروبیوتیک Lactobacillus kefiri مخصوص کفیر است. مطالعات نشان می دهد این پروبیوتیک می تواند از رشد باکتری های مضر مختلف از جمله سالمونلا، هلیکوباکتر پایلور و اشریشیا کلی جلوگیری کند. کفیران نوعی کربوهیدرات موجود در کفیر، همچنین دارای خواص ضد باکتری است.

کفیر خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

پوکی استخوان با فرسایش بافت استخوان مشخص می شود و در کشورهای غربی یک مشکل اساسی است. این بیماری به ویژه در میان زنان مسن شایع است و خطر شکستگی را به طور چشمگیری افزایش می دهد. اطمینان از مصرف کافی کلسیم یکی از موثرترین راه ها برای بهبود سلامت استخوان و آهسته کردن روند پیشرفت پوکی استخوان است. کفیر پرچرب نه تنها منبع بسیار خوبی از کلسیم بلکه ویتامین K2 است که نقشی اساسی در متابولیسم کلسیم دارد. تحقیقات نشان می دهد مکمل K2 خطر شکستگی را تا 81 درصد کاهش می دهد.
مطالعات اخیر روی حیوانات نشان می دهد کفیر به افزایش جذب کلسیم در سلول های استخوانی کمک می کند که منجر به بهبود تراکم استخوان می شود که از شکستگی جلوگیری می کند.

کفیر در برابر سرطان محافظت می کند

سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی مانند تومور در بدن شما به طور غیرقابل کنترل رشد می کنند. اعتقاد بر این است پروبیوتیک های موجود در محصولات لبنی تخمیر شده با تحریک سیستم ایمنی بدن رشد تومور را کاهش می دهند، بنابراین ممکن است کفیر با سرطان مبارزه کند. این نقش محافظتی در چندین مطالعه در فاز آزمایشگاهی نشان داده شده است. یک مطالعه دیگر نشان داد عصاره کفیر تعداد سلول های سرطانی پستان در انسان را 56 درصد کاهش می دهد در حالی که این برای عصاره ماست فقط 14 درصد است. به خاطر داشته باشید قبل از نتیجه گیری قاطع مطالعات در فاز انسانی مورد نیاز است.
پروبیوتیک های موجود در کفیر به مشکلات مختلف گوارشی کمک می کنند
پروبیوتیک ها مانند کفیر می توانند به تعادل باکتری های دوستانه در روده کمک کنند به همین دلیل است که آنها در درمان بسیاری از اشکال اسهال بسیار موثر هستند. علاوه بر این، شواهد کافی نشان می دهد پروبیوتیک ها و غذاهای پروبیوتیک می توانند بسیاری از مشکلات گوارشی را برطرف کنند. این موارد شامل سندرم روده تحریک پذیر، زخم های ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری و بسیاری موارد دیگر است به همین دلیل اگر مشکلی در هضم غذا دارید کفیر ممکن است مفید باشد.

کفیر از نظر لاکتوز کم است

غذاهای معمولی لبنی حاوی قند طبیعی به نام لاکتوز هستند. بسیاری از افراد به ویژه بزرگسالان قادر به تجزیه و هضم مناسب لاکتوز نیستند که به این وضعیت عدم تحمل لاکتوز گفته می شود. باکتری های اسید لاکتیک موجود در غذاهای لبنی تخمیر شده مانند کفیر و ماست لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند، بنابراین این غذاها از نظر لاکتوز بسیار کمتر از شیر هستند، همچنین آنها حاوی آنزیم هایی هستند که می توانند به تجزیه و تحلیل بیشتر لاکتوز کمک کنند، بنابراین کفیر به طور کلی توسط افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند حداقل در مقایسه با شیر معمولی به خوبی قابل تحمل است. به خاطر داشته باشید می توان با استفاده از آب نارگیل، آب میوه یا نوشیدنی غیر لبنی دیگر کفیری تهیه کرد که 100 درصد فاقد لاکتوز باشد.
کفیر علائم آلرژی و آسم را بهبود می بخشد
واکنش های آلرژیک در اثر واکنش های التهابی در برابر برخی غذاها یا مواد ایجاد می شود. افرادی که دارای سیستم ایمنی بیش از حد حساس هستند بیشتر در معرض آلرژی هستند که می تواند شرایطی مانند آسم را تحریک کند. در مطالعات حیوانی نشان داده شده است کفیر پاسخ های التهابی مربوط به آلرژی و آسم را سرکوب می کند، اما مطالعات در فاز انسانی برای کشف بهتر این اثرات لازم است.

در پایان

کفیر یک غذای سالم و تخمیر شده با قوام قابل مقایسه با دوغ است. این محصول به طور سنتی از شیر لبنی تهیه می شود، اما گزینه های زیادی برای نوع غیر لبنیات آن نیز در دسترس است. مطالعات نشان می دهد کفیر سیستم ایمنی بدن شما را تقویت و به مشکلات گوارشی کمک می کند، به علاوه سلامت استخوان را بهبود می بخشد و حتی ممکن است با سرطان مقابله کند. از همین امروز کفیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از این نوشیدنی ترش و خوشمزه نهایت استفاده را ببرید. در صورت عدم تمایل به استفاده از کفیرهای آماده خودتان می توانید در خانه آن را تهیه کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ