اگر سفید کننده روی پوست بریزد چه باید کرد

Shabnam Khesal
سفید کننده یک محصول خانگی رایج است که بسیاری از افراد برای تمیز کردن و ضد عفونی از آن استفاده می کنند. این ماده می تواند اکثر انواع ویروس ها، باکتری ها، کپک ها و جلبک ها را از بین ببرد، همچنین سفید کننده رنگ مواد خاصی را سفید یا روشن می کند. سفید کننده های خانگی […]
اگر سفید کننده روی پوست بریزد چه باید کرد

سفید کننده یک محصول خانگی رایج است که بسیاری از افراد برای تمیز کردن و ضد عفونی از آن استفاده می کنند. این ماده می تواند اکثر انواع ویروس ها، باکتری ها، کپک ها و جلبک ها را از بین ببرد، همچنین سفید کننده رنگ مواد خاصی را سفید یا روشن می کند. سفید کننده های خانگی حاوی 3 تا 8 درصد هیپوکلریت هستند که به طور معمول برای خود پوست سمی نیست، اما می تواند باعث تحریک پوست، چشم و سایر قسمت های بدن شود. در صورت مخلوط شدن با سایر مواد شیمیایی خانگی مانند پاک کننده توالت یا اگر فردی آن را استشمام کند می تواند مضرتر باشد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله بررسی می شود که در صورت تماس مستقیم ماده سفید کننده با پوست یا چشم چه کاری باید انجام شود، همچنین در مورد زمان مراجعه به پزشک بحث شده و نکاتی در مورد نحوه استفاده ایمن از سفید کننده ارائه می شود.

اثرات ماده سفیدکننده روی پوست و سایر نواحی بدن

سفید کننده خانگی خورنده است، اما اگر شخصی مطابق برچسب از آن استفاده کند به طور معمول خطرناک نیست. اثرات قرار گرفتن در معرض سفید کننده بسته به بخشی از بدن که تحت تاثیر قرار می گیرد، غلظت سفید کننده، مدت زمان قرار گرفتن در معرض و مقدار آن متفاوت خواهد بود. قرار گرفتن در معرض مواد سفید کننده می تواند از طریق روش های زیر این نواحی بدن را تحت تاثیر قرار دهد:

چشم ها: قرار گرفتن در معرض سفید کننده می تواند چشم ها را قرمز و احساس تحریک در آنها ایجاد کند. چشم آسیب دیده ممکن است حتی پاره شود و فرد دچار تاری دید شود.

دهان و گلو: ممکن است در دهان و گلو احساس تحریک ایجاد کند، اما سفید کننده به طور معمول صدمه شدیدی وارد نخواهد کرد.

پوست: پوست ممکن است تحریک شده و قرمز به نظر برسد.

دستگاه معده و گوارش: صدمه زدن به معده یا دستگاه گوارش غیر معمول است، اما امکان پذیر است.

ریه هاتنفس بو و گاز سفید کننده می تواند ریه ها را تحریک کند به عنوان مثال ممکن است فرد دچار اسپاسم برونش شود. اسپاسم برونش نفس کشیدن را برای فرد سخت می کند.

در صورت مخلوط شدن با سایر مواد شیمیایی خانگی، قرار گرفتن در معرض سفید کننده می تواند خطرناک یا حتی کشنده باشد. سفید کننده تولید شده در کشورهای خارج از ایالات متحده به دلیل افزایش غلظت ممکن است حتی خطرناک تر نیز باشد به عنوان مثال، سفید کننده هنگامی که با آمونیاک ترکیب شود یک گاز سمی به نام کلرامین ایجاد می کند. افراد می توانند این گاز را استنشاق یا آن را از طریق پوست جذب کنند حتی قرار گرفتن در معرض زیاد گاز کلرامین می تواند کشنده باشد. قرار گرفتن در معرض گاز کلرامین می تواند علائم زیادی ایجاد کند، از جمله:

سرفه کردن

حالت تهوع

تنگی نفس

اشک

درد در قفسه سینه

سوزش گلو، بینی و چشم

خس خس سینه

ذات الریه

مایعات در ریه ها

بیشتربخوانیم :بلایی که مصرف سفیدکننده‌ها سرتان می آورد!

برای قرار گرفتن در معرض سفید کننده چه باید کرد؟

در بیشتر موارد رقیق کردن سفید کننده با آب کافی است تا تحریک پوستی ایجاد نشود. با این حال، اگر در چشم یا ریه های فردی سفید کننده وارد شد باید فورا به مراقبت پزشکی بپردازد. توصیه های کمک های اولیه برای قرار گرفتن در معرض سفید کننده بسته به ناحیه ای از بدن که تحت تاثیر قرار می گیرد، به شرح زیر است:

چشم ها: چشم ها را با آب لوله کشی شستشو دهید، سپس به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

پوست: پوست را با آب و صابون ملایم بشویید.

دهان یا گلو: اگر شخصی مقدار زیادی سفید کننده یا مقدار نامعمولمی بخورد باید با اورژانس تماس بگیرد، همچنین باید آب زیادی بنوشند. نوشیدن شیر نیز ممکن است تحریک را کاهش دهد. با این حال، هرگز نباید خود را مجبور به استفراغ کنند زیرا این امر صدمه بیشتری وارد خواهد کرد.

ریه ها: فردی که ماده سفید کننده را استنشاق کرده و در تنفس مشکل دارد باید به پزشک مراجعه کند به ویژه اگر آسم دارد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

هر فردی که سفیدکننده داخل چشمش پاشیده باید پس از شستشوی محل با آب شیر به سرعت به دنبال دریافت مراقبت های پزشکی باشد.

افراد مبتلا به آسم که سفید کننده را استنشاق می کنند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند به ویژه اگر دچار هرگونه مشکل تنفسی باشند.

مصرف سفید کننده روی پوست به طور معمول خطرناک نیست اگر برای مدت زمان کوتاهی باشد. با این حال، اگر تحریک ظرف چند روز از بین نرود یا شدید شود مراجعه به پزشک مهم است.

وقتی فردی سفید کننده را با سایر مواد شیمیایی خانگی به ویژه مواد حاوی آمونیاک یا اسید مخلوط می کند قرار گرفتن در معرض آن می تواند بسیار مضر باشد به عنوان مثال اگر فردی در معرض گاز کلرامین قرار دارد باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

نکاتی برای استفاده ایمن از سفید کننده

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گویند برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض خطر خواندن و پیروی از دستورالعمل های ایمنی برچسب روی هر محصول تمیز کننده خانگی بسیار مهم است. مهم ترین مواردی که هنگام استفاده از سفید کننده باید بخاطر بسپارید به شرح زیر است:

هرگز سفید کننده را با آمونیاک یا پاک کننده دیگر مخلوط نکنید.

برای محافظت از پوست دست ها همیشه دستکش لاستیکی بپوشید.

از عینک یا فرم دیگری از محافظ چشم استفاده کنید.

گاز و بوی محصول را استشمام نکنید.

پنجره ها و درها را برای تهویه محل باز نگه دارید.

آن را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

جایگزین های سفید کننده

سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد تاثیرات محیطی سفید کننده ها هشدار می دهد. آنها بیان می کنند فرایند تولید سفید کننده یک ماده شیمیایی بسیار سمی به نام دیوکسین تولید می کند. در مقادیر زیاد دیوکسین ممکن است:

منجر به مسائلی مربوط به تولید مثل و رشد می شود

آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن

با هورمون ها تداخل می کند

باعث سرطان می شود

همچنین سفید کننده دور ریخته شده ممکن است در فاضلاب با محصولات پایه آمونیاک یا اسید مخلوط شود و گاز خطرناک کلرامین ایجاد کند. برخی از گزینه های جایگزین سفید کننده برای تمیز کردن و سفید کردن عبارتند از:

آب اکسیژنه

آب لیموترش

جوش شیرین

سرکه

بیشتربخوانیم:خطرات وحشتناک جوهر نمک و وایتکس برای ریه ها!

خلاصه

سفید کننده خانگی به طور معمول سمی نیست اگرچه قرار گرفتن در معرض آن می تواند باعث تحریک شود. اگر فردی روی پوست خود سفید کننده بریزد باید ناحیه آسیب دیده را با آب و صابون تمیز کند. در صورت ورود سفید کننده به چشم فرد باید نخست چشم ها را با آب شستشو داده، سپس به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. سفید کننده هنگامی که با سایر مواد شیمیایی تمیز کننده خانگی مخلوط می شود می تواند گاز سمی به نام کلرامین تولید کند که این گاز می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد، بنابراین فردی که در معرض کلرامین قرار دارد باید با پزشک صحبت کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ