ایمپلنت دندان و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

saeedehx vahidnia
در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت دندان هستند.خیلی از افرادی که دندان از دست رفته دارند، به دنبال راه حلی برای حفظ لبخند زیبا و بازگشت اعتماد به نفسشان هستند مهمتر از هر چیز نگران جلوگیری از تاثیرات منفی دندان های از دست رفته بر سلامت بدن […]
در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت دندان هستند.خیلی از افرادی که دندان از دست رفته دارند، به دنبال راه حلی برای حفظ لبخند زیبا و بازگشت اعتماد به نفسشان هستند مهمتر از هر چیز نگران جلوگیری از تاثیرات منفی دندان های از دست رفته بر سلامت بدن هستند.امروز کسی با از دست دادن دندان یا کشیدن دندان، به زندگی با پروتزهای سنتی محکوم نیست. ممکن است از دست دادن دندان یا کشیدن دندان به هر دلیلی مانند تصادف، سن ، پوسیدگی و یا بیماری لثه باشد.اما ایمپلنت می تواند به عنوان بهترین روش برای بازگشت سلامت دهان و دندانها به شما کمک کند و آرامش و اعتماد به نفستان را حفظ کند! شما بعد از خواندن این مقاله، درخواهید یافت: 1. چرا ایمپلنت بهترین روش برای جایگزینی جای خالی دندان است؟ 2. مراحل انجام ایمپلنت دندان و مدت زمان آن چگونه و چقدر خواهد بود؟

ایمپلنت دندان، یک معجزه در عالم دندانپزشکی:

آیا دندان شما در اثر تصادف، پوسیدگی یا بیماری از بین رفته ؟امروزه، پیشرفت ایمپلنت های دندانی باعث شده است که تعداد بی شماری از بیماران زندگی شادتر و سالم تری داشته باشند.کاشت پایه ایمپلنت در استخوان و قرار دادن تاج روی این پایه راه حلی برای تمام مشکلاتی است که دندان از دست رفته می تواند ایجاد کند. ایمپلنت دندان بیمار را از اثرات منفی که دندان از دست رفته بر شرایط دهان و وضعیت چهره و سلامت جسم دارد، نجات می دهد.

سازگاری ایمپلنت دندان با بدن انسان:

نکته جالبی که باید بدانید، این است که بدن انسان نمی تواند تفاوتی بین ایمپلنت دندان و دندان طبیعی شما قائل باشد.زیرا پایه ایمپلنت کاملا با شرایط بدن سازگار است.وقتی یک پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد، طی مدت زمان کوتاهی با این استخوان پیوند یافته و جای ریشه دندان را میگیرد.جایگزین نکردن دندان از دست رفته چه مشکلاتی در پی دارد؟دندان از دست رفته ای که جایگزین نشود می تواند باعث تحلیل و آتروفی استخوان فک شود.آتروفی می تواند ضخامت استخوان فک را به میزان 25٪ کاهش دهد. این کاهش ضخامت منجر به عدم پشتیبانی استخوان فک از دندان های باقی مانده می شود. اما قرار گرفتن پایه ایمپلنت در فک موجب تحریک ساختار استخوان فک خواهد شد . پس دوباره ساختار فک را برای جذب استخوان و جلوگیری از آتروفی فعال می کند. مشکلات متعدد بیمارانی که دندان از دست رفته دارند: اشخاصی که دندانهایشان را از دست میدهند بامشکلات زیادی مواجه می شوند. آنها مجبور می شوند هنگام غذا خوردن از دندان های باقیمانده، بیش از حد استفاده کنند.این باعث ساییدگی بیشتر این دندان ها خواهد شد. دندانهای فرسوده و ساییده شده هم به راحتی در معرض پوسیدگی قرار می گیرند.اما با ایمپلنت دندان، بیمار قادر به جویدن، به طور مساوی در دو طرف دهان خود خواهد بود. پس دیگر فشاری روی یک بخش از دندان ها نخواهد آورد.پس قرار گرفتن پایه ایمپلنت در استخوان فک می تواند از ساختار استخوان و سلامت فک شما پشتیبانی کند. ایمپلنت های تیتانیومی یا سرامیکی براحتی با استخوان فک ادغام می شوند. به این ترتیب استخوان فک متوجه از دست رفتن دندان طبیعی نمی شود. این به طور موثری باعث جلوگیری از تحلیل استخوان یا همان آتروفی می شود.

از دست دادن دندان، اثر منفی بر وضعیت چهره:

وضعیت ظاهری صورت یکی از اصلی ترین نگرانی های بیمارانی است که دندان های خود را از دست داده اند.از دست دادن دندان می تواند به شدت حالت چهره فرد را تغییر دهد.هنگامی که استخوان فک تحلیل می رود، لب ها نازک و صاف می شوند. این حالت باعث تغییر شکل چانه و حالت گونه می شود که می تواند باعث شود بیمار سالها پیرتر به نظر برسد.جای خالی دندان از دست رفته، لطمه به سلامت جسمی: از دست دادن دندان ها باعث می شود که غذا خوردن صحیح برای شما با مشکلاتی مواجه شود.از دست دادن دندان می تواند بیمار را مجبور به رعایت یک رژیم غذایی خاص کند.این به دلیل مشکلات جویدن در استفاده از برخی مواد غذایی ایجاد می شود و بیمار سعی می کند این مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کند.یک رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به تضعیف سلامت عمومی شود.ایمپلنت دندان با اجازه دادن به بیمار برای خوردن انواع مواد غذایی سالم ، و داشتن یک رژیم مناسب برای سلامتی ، راه حلی آگاهانه است.

مراحل انجام ایمپلنت دندان:

اولین مرحله انجام ایمپلنت دندان گذاشتن پایه در استخوان فک هست.پایه ایمپلنت های دندانی معمولا از جنس تیتانیوم یا گاهی سرامیکی هستند که با جراحی در فک کاشته می شوند. این پایه می تواند جای دندان از دست رفته را بگیرد.این پایه های ایمپلنت از طریق فرآیندی به نام استئواینتگراسیون (جوش خوردن) کاملا با استخوان فک ادغام می شوند.هنگامی که پایه ایمپلنت دندان کاملاً در ساختار استخوان فک قرار گرفت و با آن ادغام شد، آماده دریافت تاج دندان خواهد بود.در این زمان بیمار برای مرحله آخر ایمپلنت دندان، به دندانپزشک مراجعه می کند تا تاج دندان را به پایه ایمپلنت وصل کند.

بخش های مختلف ایمپلنت دندان:

ایمپلنت دارای دو قسمت اصلی است: پایه ایمپلنت وتاج دندان.پایه ایمپلنت دندان توسط جراح در استخوان فک کار گذاشته می شود و چند ماه بعد تاج روی این پایه ایمپلنت قرار می گیرد.

روش های پیشرفته ایمپلنت دندان:

امروزه روشهای جدیدتر و پیشرفته تری برای ایمپلنت دندان وجود دارد، یکی از این روشها ایمپلنت دیجیتال است که به آن ایمپلنت یک روزه هم می گویند.ایمپلنت دیجیتال؛ نصب دندان همراه با ایمپلنت یک روزه: در عصر حاضر، علم دندانپزشکی مانند همه علوم پیشرفت های بسیار زیادی داشته است. تکنیک ایمپلنتولوژی که یکی ازشاخه های برتر دندانپزشکی است با استفاده از به روزترین تحقیقات و مطالعات بین المللی، قادر است نسبت به قبل خدمات بهتری به مراجعین خود ارائه دهد، خصوصا آنانی که به دنبال سریعترین نوع درمان هستند.ایمپلنت دیجیتال مزایا و ویژگیهای منحصر به فردی دارد، از جمله برای دندان های جلو که در زیبایی چهره و خط خنده موثرتر هستند ، گزینه مناسب تری است. اما آیا واقعاً می توانید در طی یک روز و همزمان با کاشت ایمپلنت، دندان هم داشته باشید؟ و چگونه این ایمپلنت های یک روزه انجام می شود؟ تا چندی پیش چنین شرایطی چندان ممکن به نظر نمیرسید، کاشت دندان از حدود دهه 1950 امکانپذیر بوده است. از آن زمان تاکنون روش های ایمپلنت دندان خیلی بهتر شده اند.

حفظ زیبایی لبخند، بلافاصله بعد از انجام ایمپلنت یک روزه:

امروزه می توان با کمک ایمپلنت های دیجیتال دندانی، که در زمینه هایی جایگزین روش های سنتی شده اند، جای خالی دندان ایمپلنت شده را بلافاصله به صورتی زیبا و مستحکم پر کرد‌. و بیماری که برای ایمپلنت وارد مطب شده با دندانی که در جای خالی قرار گرفته مطب را ترک کند. ایمپلنت دندان همانطور که از اسمش پیداست یک دندان کاشته شده مصنوعی است که چند مرحله از کاشت تا نصب روکش را طی می کند.تا چند سال پیش دندانپزشک نمی توانست به سادگی جای خالی دندان از دست رفته را در حین ایمپلنت با دندان دیگری جایگزین کند.اما اکنون، مهندسی دیجیتال برای انجام آنچه که به عنوان ایمپلنت دیجیتال شناخته می شود استفاده می شود. در این روش با کاربرد فناوری دیجیتال، دندانپزشک پیش نمایشی از شکل دندان و استخوان و مراحل انجام کار را در دست خواهد داشت. در نتیجه ایمپلنتی به نام ایمپلنت یک روزه را به ثمر خواهد رساند.

ایمپلنت دیجیتال (ایمپلنت یک روزه) چیست؟

به بیان ساده، این بدان معناست که یک مهندس با یک دندانپزشک ایمپلنتولوژیست کار می کند.تا به کمک عکس های مخصوص دیجیتالی، ایمپلنت را بر اساس مشخصات استخوان و لثه و دندانهای بیمار به انجام برسانند. پس از ایجاد این تصویر می توان خواسته های ایمپلنتولوژیست را با آن تنظیم کرد و بهبود بخشید. بهتر بگوییم، با این تصاویر ایمپلنت را متناسب با نیازهای بیمار می توان تغییر داد.

ایمپلنت دیجیتال (ایمپلت یک روزه) چگونه انجام می شود؟

یکی دیگر از مزایای ایمپلنت دیجیتال این است که با سرعت بیشتری نسبت به ایمپلنت معمولی انجام می شود.علاوه بر این که با این روش به سرعت جای خالی دندان از دست رفته پر میشود و دیگر بیمار مجبور نمیباشد چند ماه را بدون دندان سپری کند، دندانپزشک می تواند با استفاده از این فناوری دیجیتال طرح مناسب و دقیق تری برای کاشت دندان به دست آورد و در نتیجه در زمان کوتاهتر و بدون شکافتن لثه پایه ایمپلنت را جایگزین کند. پس، از دیگر امتیازات ایمپلنت دیجیتال این است که با حداقل جراحی و بدون نیاز به بخیه انجام می شود، و در موارد بسیاری بدون کمترین خونریزی اما با همان کیفیت و شرایط ایمپلنت های معمول، ولی قاعدتا دقیقتر و آسانتر... اگر بخواهیم متوسط زمان لازم برای انجام یک ایمپلنت دیجیتال را در مقایسه با انجام یک ایمپلنت دندان به صورت غیر دیجیتال بگوییم به دلیل تعداد کمتر مراجعه، این تفاوت قابل ملاحظه خواهد بود. با همه اینها تعدادی از بیمارانی که نیاز به ایمپلنت دندان دارند بیشتر تمایل دارند که ایمپلنت دندان به روش سنتی را انتخاب کنند و این به دلیل است که هزینه ایمپلنت دیجیتال بالاتر است. توجه کنید که در هر حالتی و با هر تکنیکی ایمپلنت های دندانی به دلیل مزیت های زیادی که نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان از دست رفته دارند و به دلیل تکنولوژی بکار رفته در این روش، گران تر هستند. ولی ایمپلنت به روش دیجیتال فراتر از اینکه یک روش مدرن و گرانتر برای جایگزینی دندان از دست رفته است، تا این لحظه دقیق ترین روش و در عین حال سریعترین تکنیک بوده است. پس می توان گفت که در دراز مدت حتی ارزانتر از درمانهایی که نتایج کوتاه مدت دارند و بیمار را نیازمند تکرار درمان میکنند خواهد بود. این همچنین به معنای راحتی بیشتر برای بیمار، دوره انتظار آسانتر و همانطور که گفتیم در طولانی مدت، هزینه های کمتری هم خواهد بود. تکنیک ایمپلنتولوژی دیجیتال همراه با استانداردهای پیشرفته قدم بسیار بزرگی در دانش ایمپلنتولوژی به شمار می رود.

و سخن آخر:

امروزه ایمپلنت های دندانی پیشرفت های زیادی داشته و قطعا این پیشرفت ها در آینده هم ادامه خواهند داشت. اما تا زمانی که فناوری جدیدتری در زمینه ایمپلنت دندانی مورد استفاده قرار نگرفته، آنچه در حال حاضر در روش ایمپلنتولوژی دیجیتال داریم، به اندازه کافی یک روش راحت و با کمترین زمان ممکن برای بازیابی آرامش و استحکام در جویدن و صحبت کردن به همراه لبخند زیبا و جایگزین مطمئن دندان ازدست رفته خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر و ویزیت شدن به لینک زیر مراجعه کنید: https://www.alodoctor.com/profile/doctor/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D9%85%DB%8C%D8%B9%DB%8C/
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ