شادی را به سالمندان خود بازگردانید - سرای سالمندان مهرورزان موج نو

شادی را به سالمندان خود بازگردانید

شادی را به سالمندان خود بازگردانید

 

سرای سالمندان موج نو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سرای سالمندان مهرورزان موج نو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

شادی را به سالمندان خود بازگردانید

دوران سالمندی یکی از مراحل حساس زندگی است؛ این دوران با بازنشستگی سالمندان مصادف است، درآمد آن‌ها نسبت به گذشته کمتر است و شغل و درآمد جانبی نیز ندارند. در چنین شرایطی نیاز به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارند. نقش‎های گذشته آن‎ها در دوران سالمندی کم‎رنگ می‎شود و احساس بیهودگی به آن‎ها هجوم می‎آورد. رفتار ناصحیح با این قشر پیامدهای ناخوشایندی در پی خواهد داشت و افسردگی و مشکلات بیشتری است که برای خود، خانواده و جامعه رقم می‌زند.

سالمندي بيماري نيست بلکه مرحله‎اي از چرخۀ زندگي است که مسائل رشدي خاص خود را دارد و در عين حال سالمندي با انباشت خردمندي همراه است و فرصتي است که فرد مي‎تواند تجربياتش را به نسل‌هاي بعد منتقل کند. اريک اريکسون سالمندي را زماني براي زايندگي مي‌داند نه دوراني از ياس.

به طور کلي پير شدن به معناي کاهش عمر سلول‎ها است. هر سلول دوره عمر مشخصي دارد که عوامل ژنتيک، عوامل محيطي و… در طول عمر آن مؤثرند. با افزايش سن، تغييرات ساختماني در سلول‌ها روي مي‏‎دهد. پير شدن احتمالاً علت واحدی نداشته و در فرایند پیری، تمام قسمت‎های بدن تا حدودي تحت تاثير  قرار مي‌گيرند. در اواخر بزرگسالي،  افزایش سن و پير شدن به کانون دغدغه‌هاي فرد تبديل مي‌شود و جايگزين اشتغال خاطر ميانسالي در زمينه شغل و روابط مي‌شود. دليل آن ضعیف شدن کارکرد طبيعي بدن، تغییر ظاهر جسمانی و افزايش احتمال ابتلا به انواع بیماری‎های جسمی و شناختی است. برخلاف این همه تغییر در دوران سالمندی، تن انسان در سالمندی، همچنان منبع لذت قابل توجهی است و مي‎‏تواند احساس کفايت را منتقل کند. به‌خصوص اگر سالمند ورزش منظم، رژيم غذايي سالم، استراحت کافي و مراقبت هاي طبي پيشگيرانه را در زندگی روزانه خود بگنجاند؛ حالت بهنجار در سالمندي در واقع سلامت جسمي، رواني و اجتماعي است نه بيماري و ناتواني.

چند نکته مفيد براي حفظ بهداشت روان در سالمندان

  1. به اندازه کافي استراحت کنيد

خواب و استراحت کافي به شما کمک مي‌کند تا ذهني آرام داشته باشيد. 7 تا 8 ساعت در شبانه‌روز  بخوابيد. علاوه بر خواب شبانه، خواب نيمروزي به مدت 30 تا 40 دقيقه در تمدد اعصاب و افزايش انرژي تأثیر فوق‌العاده‎ای دارد. (به شرط آنکه به بي‌خوابي شبانه مبتلا نباشيد)

  1. فعاليت بدني را از همين امروز شروع کنيد

هرچه زودتر ورزش کردن منظم را آغاز کنید، زودتر متوجه نتایج مثبت آن در تمام جوانب زندگی خواهید شد. بر کسی پوشیده نیست که ورزش کردن در بهبود بیماری‌های مزمن مثل تصلب شرائین نقش غیرقابل انکاری دارد و باعث کاهش فشارخون، کاهش چربی خون و سایر اختلالات جسمی و روحی می‌شود. اگر فعالیت بدنی منظم و ملایمی مثل پیاده روی به مدت 30 دقیقه را در برنامه روزانه خود بگنجانید، در مدت کوتاهی متوجه تأثیر آن در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‎های قلبی و عروقی و کاهش بروز پوکی استخوان خواهید شد. بهبود عملکرد تنفسی و جریان خون و حفظ وزن ایده‎ال و تناسب اندام و در نهایت احساس آرامش جسمی و روانی از نتایج ورزش کردن است. در بسیاری از موارد با رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و حتی بدون نیاز به جراحی یا مراقبت‎های طبی اضافی، می توان فرایند یک بیماری را به طرز موفقیت‎آمیزی متوقف کرد.

پیری به معنای ازکارافتادگی نیست و سال‌های بعد از بازنشستگی را می‎توانید به دلپذیرترین وپربارترین سال‎های زندگی خود تبدیل کنید.

  1. ورزش ذهنی را فراموش نکنید

بخشی از  حواس‎پرتی‎ها در سنین پیری، کاملاً طبیعی است. فشار عصبی، اضطراب و زندگي پرمشغله هم می‌تواند در عملکرد حافظه و تمرکز حواس شما اختلال ایجاد کند. پیری معمولاً روی حافظه درازمدت اثر منفی نمی‎گذراد؛ اما حافظه کوتاه‎مدت اغلب دچار ضعف و اختلال می‎شود. گرچه ممکن است تعداد سلول‎های مغزی شما، به اندازه یک شخص 20 ساله نباشد اما عقل و خرد و قدرت قضاوت شما، نسبت به دوران جوانی بسیار بیشتر می‎شود و توانایی شما در تصمیم‌گیری‌های صحیح بر اساس یک عمر تجربه‎اندوزی مثال‎زدنی است.

بهتر است در کنار فعالیت‎های فیزیکی به ورزش ذهنی هم بپردازید؛ ذهنتان را با حل کردن انواع جدول‌ها ومعماها درگیر کنید. اطلاعات عمومی خود را با خواندن کتاب‎های موردعلاقه خود گسترش دهید. برای فرزندان و نوه‎های خود قصه بخوانید و در حل تکالیف به آن‎ها کمک کنید. راه سالم نگه داشتن  ذهن، مطالعه مستمر است. همه این فعالیت‏ها ذهن و مغز شما را فعال و پردازش‏گر نگه می‎دارد.

  1. در فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت کنید

روابط اجتماعی خود را در این دوران نه تنها کم نکنید، بلکه با گسترش روابط اجتماعی خود، حضوری فعال در بین همسالان و گروه‎های دیگر داشته باشید. برای بسیاری افراد، سن پیری دوره تداوم رشد هوشی، هیجانی و روانی است. انزوا و گوشه‎نشینی سبب می‌شود افراد در برابر افسردگی آسیب‎پذیرتر ‎شوند. ارتباط با جوانان تأثیر چشم‏گیری در روحیه شما خواهد داشت.

شما می‎توانید ارزش‌های فرهنگی را، به نسل جوان منتقل کنید و احساس سودمندی و عزت نفس خود را حفظ کنید. در نهایت از انزوا، افسردگی و استرس روزمره رها می‎شوید. شاید در گذشته به علت کمبود وقت امکان شرکت در فعالیت‌های گروهی را نداشتید اما حالا که چنین فرصتی پیش آمده، آن را از دست ندهید. در کنسرت‎ها، سخنرانی‌ها، سینما و مهماني‌هاي دوستان وآشنايان، سفرهاي گروهي با بستگان و دوستان شرکت کنید تا تأثیر روابط و فعالیت‏های اجتماعی را روی جسم و روان خود ببینید.

  1. خاطرات گذشته خود را برای فرزندان و نوهها تعریف کنید

یادآوری خاطرات و حتی تماشای آلبوم عکس‎های قدیمی و صحبت با افراد خانواده راهی برای پیوند شما با اطرافیان و تقویت حافظه شما است. در جمع‎های خانوادگی از خاطرات و تجربیات گذشته خود بگویید. کودکان همیشه مشتاق شنیدن روایت‎های جذاب از گذشته پر فراز و نشیب شما هستند. مرور خاطرات ذهن را فعال نگه می‌دارد و احساسات نوستالژیک را در شما و اطرافیانتان زنده می‏کند.

  1. در امور خیریه و داوطلبانه شرکت کنید

شرکت در برنامه‎هاي خیرخواهانه و کمک به نيازمندان به طور داوطلبانه در ايجاد آرامش روحي و رواني بسيار موثر است. به ياد داشته باشيد وقتي به ديگران کمک مي‎کنيد، حتماً احساس رضایت‎بخشی به وجود شما سرازیر می‎شود. به علاوه گذراندن زماني با ديگران راه مؤثری براي رهايي و دوری از انزوا و افسردگي است.

  1. سلامت جسمی خود را به طور منظم و با مراجعه به پزشک کنترل کنید

در سنین پیری، توجه به وضعیت سلامت جسمی اهمیت بیشتری دارد. با مراجعه منظم به پزشک متخصص و زیر نظر او بودن، جلوی تشدید هر بیماری را به موقع می‎گیرید. اگر هم علایم خاصی در سلامت جسم و روح شما دیده شود، با تشخیص به موقع پزشک، همیشه در سلامت خواهید بود.

  1. حتما مصرف دخانیات و الکل را قطع کنید

پر واضح است که مصرف الکل و دخانیات، سلامت شما را تهدید خواهد کرد. اثرات سوء این موارد در سنین پیری به حدی زیاد و مشخص است که نیازی به توضیح جانبی نیست. پس اگر جسم و روح خود را دوست دارید و نمی‎خواهید وقت و هزینه خود را بی‌فایده صرف کنید، از هرچه که سلامت جسم و روان شما را به خطر می اندازد، دوری کنید.

  1. رژیم غذایی مناسب داشته باشید

کاهش مصرف نمک و حذف چربي‌هاي جامد در برنامه غذایی، نگهداري وزن در حد مطلوب، استفاده از همه گروه‎هاي غذايي به‎ویژه ميوه، سبزيجات تازه و لبنیات در حفظ سلامتي شما نقش مؤثري دارد.

داشتن زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب و عادت ورزش منظم و اصول بهداشتی مؤثرترین راه برای کاهش خطر بیماری‌های مزمن در سالمندان است. تمام نکات بالا برای سلامت روحی و جسمی سالمندان ضروری و مهم است. توجه به همه این موارد به مراقبت شبانه‎روزی از سالمندان دارد. همیشه خانواده‎ها مشتاق هستند از عزیزان سالمند خود مراقبت کنند اما اگر شما خودتان، به دلیل مشغله‎های زیاد فرصت کافی برای نگهداری از سالمند خود را ندارید، یا شرایط سالمندتان شرایط خاصی است که به نگهداری ویژه و 24 ساعته نیاز دارد، می توانید او را با خیال راحت به خانه سالمندان موج نو بسپرید. اگر برای نگهداری حرفه‎ای و اصولی از سالمند خود به دنبال فضایی مطمئن با کادر حرفه‎ای هستید و در انتخاب خود هنوز به نتیجه نرسیده‏اید، بهتر است در مورد سرای سالمندان موج نو بیشتر بدانید.

خدمات مرکز سالمندان موج نو چیست؟

سرای سالمندان موج نو با کادری حرفه‎ای و دلسوز در سال 1398 کار خود را شروع کرده است. این مرکز با به‎کارگیری تجربه و دانش روز در زمینه‌های روانشناسی و طب مخصوص سالمندان، موفق شده است محیطی ایده‌آل را برای نگهداری و مراقبت از سالمندان فراهم کند.

خدمات درمانی و مراقبتی سالمندان موج نو شامل:

  • مراقبت، توانبخشی و نگهداری
  • آب‌درمانی تخصصی
  • انجام آزمایشات پزشکی
  • روان درمانی و کاردرمانی

خدمات پرستاری و پزشکی خانه سالمندان موج نو شامل:

  • پرستاری شبانه‌روزی (24 ساعته)
  • ویزیت توسط پزشک عمومی به‌صورت هفتگی
  • ویزیت توسط پزشک متخصص به‌طور ماهانه
  • ویزیت پزشک در موارد ویژه
  • فیزیوتراپی و کار درمانی سه بار در هفته
  • ویزیت توسط روانشناس و مشاور
  • اتاق مخصوص فیزیوتراپی

خدمات رفاهی خانه سالمندان موج نو به شرح زیر است:

  • رسیدگی به امور بهداشت فردی
  • شستشوی ملحفه و البسه سالمندان به‌طور روزانه
  • سرو سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده زیر نظر پزشک تغذیه
  • تهویه مطبوع جداگانه برای هر اتاق
  • برخورداری از آسانسور برای جابه‌جایی آسان
  • برخورداری از فضای سبز جهت شادی و طراوت روحی سالمندان

خدمات تفریحی و انگیزشی سرای سالمندان موج نو شامل:

  • برگزاری جشن تولد و اعیاد
  • پخش موسیقی و فیلم متناسب با روحیه ایشان
  • ورزش صبحگاهی برای سالمندان توسط مربی کارآزموده
  • کتابخوانی و شعرخوانی
  • ارائه برنامه‌های آموزشی و سرگرم کننده متنوع

مزیت ها سرای سالمندان موج نو شامل:

  • مراقبین حرفه ای شبانه روزی
  • اتاق های راحت و اختصاصی
  • اتاق مخصوص قرنطینه
  • اتاق مخصوص ویزیت
  • آزمایش در محل
  • برنامه غذایی خاص برای هر فرد است.

در خانه سالمندان موج نو به همه نیازهای روحی و جسمی سالمندان عزیز توجه می‎شود. از ارائه تغذیه سالم و مراقبت‎های حرفه‌ای پرستاران باتجربه و متعهد گرفته تا ایجاد فضایی شاد و مفرح برای سلامت روحی سالمندان در این مرکز تدارک دیده شده تا سالمندان اوقات آرام و خوشایندی را در نهایت سلامت در سرای سالمندان موج نو تجربه کنند.

 

 

 

 

 

 

سرای سالمندان موج نو

سرای سالمندان مهرورزان موج نو نگهداری و پرستاری از سالمندان شرکت خدماتی موج نو با دارا بودن سابقه 12 ساله در حوزه خدمات پرستاری از سالمندان امروز با افتخار با...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • soheil

    سلام پدربزرگ من کلا بی حال هست حتی راحت نمی تونه حرف بزنه کلا فقط یه سری اسم رو صدا می کنه ؟ مشکلی که هست اینه که با وجود اینکه بی حاله کلا چهاردست و پا جرکت می کنه حتی نمی دونه کجا می ره دوره اتاق می چرخه یا اینکه خودشه می کشه اینور اونور یا سینه خیز می ره ؟ می خوام بدونم پدربزرگم مشکلی داره . کلا یه جا راحت نمی تونه بشینه بعضی وقت ها خودشم می گه که داره دیوونه می شه و خسته شده و اینا

  • لغو پاسخ
سرای سالمندان موج نو